בריחת המוחות בשוק ההון הישראלי - כשהרישום הכפול הופך להרסני

צחי קלמין, מנהל השקעות ומחקר ב-MORE מסביר איך נפחי המסחר הנמוכים והקשחת הרגולציה מכבידים על החברות הוופכות רישום כפול לנטל מיותר
צחי קלמין | (2)

לאחרונה, פורסם כי קבוצת דלק, בראשותו של יצחק תשובה, בוחנת את האפשרות, להירשם למסחר בבורסת לונדון. מהלך עסקי זה, מצטרף למגמה חדשה בשוק ההון הישראלי, אשר בה, יותר ויותר חברות בורסאיות שוקלות את האפשרות לצאת להיסחר מעבר לים, בנוסף לרישומן בבורסת אחד העם. בפני החברות אשר בוחנות אפשרות זו, עומדים מס' מסלולים: (1) הדרך המסורתית - הנפקה של מניות חדשות וגיוס של הון לתוך החברה, תוך כדי ניסיון לשכנע כמה שיותר משקיעים להאמין בתוכנית העסקית שלהן. (2) רישום כפול- החברה רושמת את מניותיה למסחר בזירות מקבילות, בבורסות בארה"ב או בלונדון, החברה אינה מנפיקה מניות חדשות, אינה מגדילה את ההון הרשום והשינוי היחיד הוא, שמניותיה נסחרות מעתה גם בבורסה נוספת, במקביל לבורסה המקומית. (3) הנפקת A.D.R - תעודת פיקדון אמריקאית, אשר עוקבת אחר ני"ע זר, מטרתה לאפשר למשקיע האמריקאי להשקיע בני"ע זרים ובמקביל לאפשר לאותה חברה זרה שמנפיקה אותו, להפוך לציבורית בשוק ההון האמריקאי. אמנם, הבורסה באחד-העם מעודדת חברות רבות להיסחר בשתי זירות בורסאיות מקבילות, מתוך רצון לחשוף את פעילותן העסקית של התאגידים הישראלים לשווקים ולמשקיעים חדשים. אולם, נפחי המסחר הנמוכים והקשחת דרישות הרגולציה, מכבידים על החברות המקומיות והופכות את הרישום הכפול לנטל מיותר. טופ אימג' נפרדת מבורסת ת"א בחודש הבא, עתידה חב' טופ אימג' הבורסאית, למחוק מרצון את יתרת מניותיה הנסחרות בבורסת תל אביב ולהמשיך להיסחר בבורסת ה- NASDAQ האמריקאית. קברניטי החברה ציינו, כי ההחלטה התקבלה עקב נפח המסחר הנמוך במנייה, אשר אינו מצדיק את העלות והעבודה הנדרשת כדי לתמוך ברישום כפול. טופ אימג' אינה לבד, והיא מצטרפת לחברות כמו מלאנוקס, סימטרון ונוספות אשר ויתרו על ה"כבוד" להיסחר בבורסת אחד העם. כאשר נכנס חוק הרישום הכפול לתוקפו, לפני למעלה מ-13 שנים, מטרתו היתה לסייע לחברות הישראליות הנסחרות בשווקי המניות האמריקאים לרשום את מניותיהן למסחר גם בשוק הישראלי. כעת, אנו עדים לשינוי מגמה בהעדפות התאגידים המקומיים ולפזילתם אל בורסות זרות מעבר לים. ההשלכות של הרישום הכפול לנטישת החברות הישראליות ואי הנפקתן של חברות חדשות בבורסה המקומית, השלכות אקוטיות, אשר משפיעות באופן ישיר על פעילי ועסקני אחד- העם: 1. חברי בורסה, ברוקרים וחתמים: ללא ספק, המפסידים העיקריים מתופעת "בריחת המוחות". נפחי המסחר הירודים וחוסר האטרקטיביות של החברות הנסחרות באחד-העם משפיעים באופן ישיר על ריווחי חברי הבורסה וגורמות לאיבוד הכנסות משירותי ברוקראז' , לרבות, עמלות קניה/ מכירה, קסטודיאן ועוד. כמו כן, ניתן להעריך כי בטווח הארוך נראה רפיון והאטה בהיקף הפעילות של חב' החיתום מהנפקות IPO בשוק המקומי. 2. השוק הפנסיוני: החוסכים הפנסיוניים בקרנות הפנסיה וקופות הגמל, עשויים להיפגע מתמהיל השקעות בעייתי ולא מגוון. חלק ניכר מתיקי הפנסיה מושקעים בני"ע ישראלים, (היבטי מיסוי) . "בריחת המוחות" של החברות הבורסאיות עשויה לפגוע ביכולת פיזור ההשקעה ואף לדלל את אפשרויות ההשקעה הקיימות בשוק הישראלי. 3. המשקיע הפרטי: כאשר מניה דואלית נמחקת מהמסחר בשוק המקומי, יש למשקיע בה שלושה חודשים להחליט האם הוא רוצה למכור אותה כאן בשוק או להיוותר לאחר המחיקה עם מניה שנסחרת בחו"ל. אם יחליט להישאר עם המניה, ייאלץ לשלם ברגע מכירתה במסחר בחו"ל עמלת מכירה גבוהה יותר מזו שהיה משלם אילו נסחרה בארץ. לסיכום: נטישתן של החברות הישראליות והאטה הצפויה בהיקף הנפקות ה- IPO , יוצרים קיפאון מסוכן, אשר עשוי להקשות על פעילי אחד-העם, לאתר הזדמנויות השקעה ואף לפגוע בתמהיל תיק ההשקעות הקיים. על הנהלת הבורסה ליצור תמריצים נוספים עבור החברות הבורסאיות, לפעול להפיכת הבורסה המקומית לזירה בינלאומית עבור חברות זרות ולהגביר את הזיקה בין החברות הישראליות הנסחרות מעבר לים לשוק המקומי. ***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לבטל המיסוי על הבורסה מבריח משקיעים ולגדולים מקלטי מס (ל"ת)
    רק הקטנים משלמים 03/09/2014 11:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רגולציה = שחיתות! 03/09/2014 10:17
    הגב לתגובה זו
    הבורסה צריכה להיות מסוגלת להחליט לסחור במניות - גם אם החברות לא ביקשו. זה מקובל בעולם. את הרגולציה המושחתת והמשחיתה יש לבטל בהקדם. נמאס מהכסת"ח!
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.