מסתמן: פינוי בינוי של מתחמי דיור ציבורי - היכן זה הולך להתבצע?
תוכנית לטיפול במצוקת הדיור הציבורי - משרד הבינוי והשיכון חשף היום (ד') מתווה הכולל הקמת בניינים חדשים שישמשו את הדיור הציבורי במקום הבניינים הישנים שחלקם החלו בשנים האחרונות להתפורר. התקציב יגיע ממכירת בניינים ישנים הממוקמים בקרקעות יקרות עם זכויות בנייה ליזמים.
על פי המתווה, בשלב הראשון, יפורסם בימים הקרובים מכרז לבחירת חברה שתערוך מיפוי במערך הדירות הציבוריות בכל רחבי הארץ ותוכנית עבודה של המתווה החדש. בניינים הממוקמים על קרקעות יקרות עם זכויות בנייה נוספות ייכנסו לתוכנית. כך למשל בניין ישן בן 2 קומות ועשרה דיירים עם זכויות בנייה של 36 יח"ד ייכנס לתוכנית החדשה.
בשלב השני, המדינה תפנה את הדיירים לדיור חלופי וחדיש יותר והבניינים שיפונו יימכרו ליזמים על מנת להרוס אותם ולבנות במקומם דירות חדשות שיימכרו בשוק החופשי תוך ניצול מקסימלי של זכויות הבנייה. כספי המכירה, יועברו ישירות לקופת הדיור הציבורי במשרד הבינוי והשיכון על מנת לבנות בניינים חדשים ומודרניים לטובת זכאי הדיור הציבורי, מעונות סטודנטים ודיור להשכרה.
המימון מכספי מכירת הדירות
המתווה החדש ימומן כולו מכספי מכירת הדירות ולא מתקציב המדינה. הדיירים שמתגוררים כיום בבניינים רעועים יזכו לדיור מודרני, משרד הבינוי והשיכון יוכל להגדיל את מספר הדירות במערך הדיור הציבורי ובמקביל מכירת הבניינים הישנים לטובת מכירה בשוק החופשי יאפשר להגדיל את היצע הדירות במקומות בהם מחירי הדירות זינקו בשנים האחרונות בשל מחסור בהיצע.
- שני הכובעים של ברק: ראש "ישראל דמוקרטית" ויחצ"ן של תחום הקנאביס
- המלצות המשרד לביטחון פנים להסדרת יצוא קנאביס יוגשו תוך שבועיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש לציין עוד כי כיום עמידר מתחזקת בניינים רבים במקומות מבוקשים בגוש דן. כך למשל ברמת אביב יש לדיור הציבורי בניינים בשווי של מאות מיליוני שקלים. מתחם מגורים נוסף ממוקם במערב ראשון לציון בסמוך לקניון הזהב. גם ברחוב וולפסון בחולון יש מתחם הכולל בניין ישן בן 2 קומות בלבד. התוכנית תכלול גם בניינים בפריפרייה במידה ויימצא שמכירת הקרקע תניב לקופת הדיור הציבורי מספיק כסף על מנת לבנות פרויקטים חדשים. כך למשל באחד הרחובות המבוקשים ביישוב נשר יש מתחם דיור ציבורי גדול שיוכל להשתלב בתוכנית.
על פי המתוכנן, עמידר תהיה החברה שתנהל את הפרוייקט. הדבר מותנה באישור סופי של רשות החברות הממשלתיות מכיוון שהיא כוללת שינוי ייעוד של חברת עמידר מתחזוקת דירות לניהול הפרויקט.
השר אורי אריאל: מדובר בתוכנית לאומית שתיתן מענה לאלפי זכאי הדיור הציבורי שממתינים לדירה ואף תוכל להתרחב לטובת סטודנטים. המציאות שבה לא מתאפשר לקבל תקציבים לטובת מתן מענה ראוי לדיור הציבורי לא מקובלת עלי ועל כן אם אין כסף אנחנו נייצר את הכסף. כאשר אנו באים לפתור את מצוקת הדיור של מעמד הביניים אסור לנו להשאיר בצידי הדרך את החלשים שהכי זקוקים לנו. זוהי בשורה ענקית עבור ציבור שלם ואני מתכוון לעשות הכל על מנת שהתוכנית תכנס לפועל בהקדם האפשרי
- פורשה ובנטלי מגיעות להרצליה פיתוח: עסקת נדל"ן ב-69 מיליון שקל בפרויקט של פרשקובסקי
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
- 8.אלון 04/12/2014 23:51הגב לתגובה זושלום רב אני מתגורר בשדרות דואני 5 יבנה אנחנו נמצאים שם בסכנה והמדינה לא מעניינת אותה חדר מדרגות עומד לקרוס למטה ויהיה סכנת חיים הרירות מתפוררים בבתים זהו בניין לא יציב עד שיקרה אסון למי שר השיכון מחכה אני ממש לא מבין זה סכנת נפשות וזה דבר דחוף ביותר אז תתעוררו לפני שיקרה אסון
- 7.יש הרבה דירות כאלו במרכזי ערים. זה רעיון מצוין (ל"ת)אני 11/05/2014 09:34הגב לתגובה זו
- 6.תושב 07/05/2014 18:51הגב לתגובה זודוגמא כבר כמה שנים מדברים על פינוי הבתים באיזור תחנה מרכזית בפתח תקווה - אבל רק מדברים. אם יפנו ייבנו שם מאות דירות חדשות מה שמעכב זו הבירוקרטיה . הממשלה חייבת להתעורר ולתת דחיפה .
- 5.צביקה דורון יועץנדלן 07/05/2014 18:01הגב לתגובה זוזוגות צעירים לא רוצים לגור בשכירות מפוקחת כל חייהם. הם רוצים לקנות דירה שיישאר משהו לילדים. אז במקום לבזבז כסף על פרוייקטים להשכרה ולתת הטבות למוסדיים, תבנו דירות זולות לזוגות הצעירים. לא צריך לובי מפואר ולא ריצוף מודרני.
- 4.קשקשנים,עשייה עירונית אולי בסוף המאה... (ל"ת)איציק ר 07/05/2014 13:08הגב לתגובה זו
- 3.אב 07/05/2014 10:35הגב לתגובה זוושוב פעם יבנו רק באיזור המרכז כי שם הכסף הגדול ולא ישכחו לבזבז כסף על חברה שתבדוק אם יש כדאיות בבית שאן או קרית שמונה וישלמו לה כמה מיליונים על טיולים בנגב ובגליל אז הנה עצה בחינם בצפון ובדרום זה לא שווה והכי חשוב שיקחו חברה שבעליה הוא מקורב למפלגה
- 2.אריאל מתנחל קשקשן. כמה בנית ביצהר? (ל"ת)מני 07/05/2014 09:58הגב לתגובה זו
- 1.דמגוג יומי לפראייר=דור צעיר עני=סיכון קיום המדינה=מיתון (ל"ת)קבלן,בנק,ממשל=גנבים 07/05/2014 09:36הגב לתגובה זו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.99% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
