אחיזת חנק: פוטין עלה ב-37% את מחיר הגז לאוקראינה - ומה האלטרנטיבה?

בנוסף, רוסיה מאיימת כי תחתוך בכמות הגז המוזרמת למדינה ע"י חברת 'גזפרום'. התירוץ של פוטין למהלך הדרסטי - חובות כספיים
אמיר נהרי | (8)

רוסיה ממשיכה לחמם את הגזרה. חברת הגז הלאומית הרוסית, גזפרום, הודיעה כי היא מעלה את מחיר הגז שהיא מייצאת לאוקראינה בשיעור של 37% - כלומר מבטלת את ההנחה שהייתה לאוקראינה. בנוסף, גזפרום מאיימת כי תחתוך בכמות הגז המוזרמת למדינה. הרקע לאיומים הוא חוב של 2 מיליארד שקל של הממשל האוקראיני הקודם לרוסיה בשל ייבוא גז.

גזפרום מאיימת כי אם החוב לא ישולם לה, אוקראינה עלולה לעמוד בפני משבר הדומה לזה שחוותה בשנת 2009, אז קיצצה החברה הרוסית את כמות הגז למדינה בשל מחלוקת בנוגע למחיר הגז. נכון להיום, מחרי הגז המופחת אותו שילמה אוקראינה עומד על 268.5 דולר ל-1,000 מטרים מעוקבים ואילו המחיר החדש צפוי לעמוד על 368.5 דולר.

גזפרום אחראית למחצית מייבוא הגז של אוקראינה, כאשר ההנחה המדוברת ניתנה למשטרו של ויקטור ינוקוביץ' הפרו-רוסי. המשטר החדש נמצא כעת במאמצים קדחתניים למציאת מקור חלופי לגז, כאשר גורמים בממשל הזמני צפויים להיפגש בקרוב עם הנציב האירופי לענייני אנרגיה. מסתמן כי סלובקיה תסייע בשינוע גז חלופי לאוקראינה, אולם פתרון זה יהווה שליש מהמכסה לה זקוקה המדינה.

פוטין מנצל פרצה

רוסיה מחזיקה במאגרי הגז והנפט מהגדולים בעולם, כאשר פוטין משתמש במשאב האסטרטגי למינוף כוחו הפוליטי בעולם. רוב הגז הרוסי לאירופה עובר דרך מזרח אירופה בכלל ואוקראינה בפרט. הבעיה המרכזית היא כי לאיחוד האירופי אין מדיניות אינרגיה משותפת בשל הרגישות האסטרטגית של הנושא למדינות המרכזיות כגון צרפת וגרמניה. פוטין מנצל פרצה זו כבר מספר שנים, כאשר הוא קבע למדינות מערב אירופה תעריפי גז נמוכים יותר מאשר למזרח אירופה, כך שלמערב אין אינטרס אמיתי להיחלץ לעזרת המזרח אלא אם אספקת הגז דרך המדינות הללו תיפגע ביתר האיחוד האירופי.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 10/03/2014 12:23
    הגב לתגובה זו
    עכשיו תהיה עליה חדשה מאוקראינה של 200-300 אלף שעוד נותרו.
  • 4.
    פה בחיפה 10/03/2014 11:43
    הגב לתגובה זו
    בחישוב פשוט עלות קוב לאקראינה בערך 1 שקל, ופה לצרכן זה עולה 30 ש"ח
  • 3.
    חבל 10/03/2014 11:39
    הגב לתגובה זו
    וביבי הפחדן
  • אחד 10/03/2014 18:19
    הגב לתגובה זו
    איך קספרוב אמר על הגז ברוסיה? בכניסה לצינור הגז זה רכוש של ״המדינה״, ביציאה זה רכוש ״פרטי״. אנחנו נראה פירורים, אם בכלל. בדיוק כמו בכי״ל. הגז צריך להישאר בארץ. כולו.
  • 2.
    מועלם עזרא 10/03/2014 11:25
    הגב לתגובה זו
    היכן הפוליטיקאים החכמים היו עד עתה?לא היה צפוי שזה יהיה עקב אכילס של מדינות אירופה?היכן האלטרנטיבה לשעת חירום? תראו אותנו הישראלים-"סמכנו" על הגז המצרי ושילמנו ביוקר. לעניות דעתי - מצרים היא מדינת אויב לכל דבר וענין.
  • החונק מבוסטון 10/03/2014 11:41
    הגב לתגובה זו
    המטומטמים מקסימום יושבים באוהל ובוכים ופותחים את הארנק
  • 1.
    עידן 10/03/2014 11:22
    הגב לתגובה זו
    לכלל האזרחים ב- 100% !!
  • מאפיה ישראלית בהתגלמותה (ל"ת)
    ממשלת ישראל 10/03/2014 11:39
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.