זו הסיבה לזינוק האדיר הבוקר במדד הניקיי שטס 3.1% - הראלי בדרך?
מדד הניקיי היפני סגר הבוקר בעלייה חדה של 3.1% בטוקיו בעוד הדולר האמריקני התחזק מול הין ב-0.6%. הסיבה - הבנק המרכזי של יפן ממשיך במדיניות ההרחבה המוניטרית שלו כשהוא מותיר את ההערכות הכלכליות שלו ללא שינוי. ההפתעה למשקיעים הייתה הארכה מחודשת של שתי תוכניות הלוואות שעמדו להסתיים כשהוא מכפיל את גודלן. בכך, משדר הבנק המרכזי מסר ברור של המשך אגרסיבי לתוכנית ההרחבה הכמותית שמזרימה כסף לשוק. ייתכן שזה המסר שהמשקיעים ביפן היו רוצים לראות לאחר שהמדד החם ביותר ב-2013 נפל מתחילת השנה בקרוב ל-9%.
הוועדה המוניטרית של הבנק המרכזי ביפן סיימה פגישה בת יומיים שבסיומה הוחלט פה-אחד על המשך תוכנית ההרחבה, וזה היה צפוי. בבנק חזרו על ההצהרה שנאמרה בסים הפגישה הקודמת כי "הכלכלה ממשיכה להתאושש בקצב מתון". ההפתעה בהודעה הייתה ההחלטה להכפיל את גודל תוכניות ההלאוות לבנקים במטרה לעודד הלוואת שלהם ולתמוך בכלכלה.
התגובה החיובית בבורסת טוקיו לא איחרה להגיע. קצת לאחר ההודעה הין היפני דווקא התחזק מול הדולר האמריקאי ואז ביצע תנועה חדה מטה כשכעת הוא מאבד 0.58% - הדבר שלח את הבורסה לזינוק תוך יומי של 1.7%, כיוון שהכלכלה היפנית מבוססת על ייצוא, דבר שדחף את מניות החברות המייצאות.
- 2.ראלי ביפן לא כאן (ל"ת)טל 18/02/2014 10:26הגב לתגובה זו
- 1.כלכלן 18/02/2014 10:09הגב לתגובה זובמשק וכניסה למיתון הנגידה חייבת להתחיל בתוכנית הקלה כמותית בישראל במקביל לעולם אנחנו במלחמת מטבעות קשה
- כ 18/02/2014 11:33הגב לתגובה זותוכנית הקלה כמותית במצבו הנוכחי של המשק הישראלי תוביל לאסון כלכלי חברתי גדול ממדים , הקלה כמותית במשק עם בועת נדלן? איפה למדת כלכלה בדיוק מר כלכלן ?
- ומה פירושה של רכישת הדולרים האין סופית ??! (ל"ת)חנן 18/02/2014 11:00הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
