פרופ' סדן: "אין כדאיות כלכלית בהקמת רכבת לאילת, העיר הפכה ללא רלוונטית"

סדן שהכין חוות דעת הסביר לגל"צ: "רק לכיסוי ההשקעה צריך שמספר הנוסעים לאילת יעמוד על 6-7 מיליון בשנה" - וכמה יש כיום?
לירן סהר | (39)

היום תדון הכנסת בערער שהגיש השר להגנת הסביבה אמיר פרץ נגד הקמת מסילת הרכבת לאילת, חזון העל של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל שר התחבורה ישראל כץ. לפי התוכנית זמן הנסיעה למרכז צפוי לארוך כשעתיים, ומלבד נוסעים היא צפויה לשמש כאלטרנטיבה לתעלת סואץ בשינוע מטענים. גם גם שר הכלכלה נפתלי בנט אינו סבור שקיימת כדאיות כלכלית בהקמת קו הרכבת.

"לא תיסלל מסילה רגילה של רכבת נוסעים לאילת, אולי תקום רכבת משא. לישראל כץ יש הישגים לא נורמאליים בפתיחת השמים ותושבי ישראל יוכלו לבלות כעת באירופה במחיר נמוך מהשהות באילת, גם ללא טיסה. ההישג הזה תוחם את היכולת של אילת להעלות מחירים או להתחרות", אמר פרופ' עזרא סדן, אשר הכין חוות דעת בנושא הקמת מסילת הרכבת לאילת עבור רשות הטבע והגנים בראיון לגלי צה"ל.

סדן ממשיך: "מי ייסע ברכבת הזאת? מדובר על השקעה של 4-7.5 מיליארד דולר שאף אחד לא יהיה מוכן להשקיע, מלבד אולי הסינים שיראו בזה פרויקט פוליטי ולא כלכלי. כדי שיהיה כיסוי להשקעה רק מבחינת התשתית צריך שמספר הנוסעים לאילת בשנה יעמוד על 6-7 מיליון איש, אנחנו מדברים כיום על 1.5 מיליון בלבד."

"10 החלטות ממשלה מאז 1956"

לדבריו, בשביל שינוע משא לא צריך רכבת מהירה וניתן להסתפק ברגילה שתעלה שליש מההשקעה "אם רוצים לאפשר לרכבת לנסוע במהירות של 300 קמ"ש צריך לסלול 2 נתיבים וזוויות. הפרויקט היותר צנוע מדבר על רכבת שתיסע בתוואי אחר בלילה במשך שעות במהירות של 40-80 קמ"ש ותשמש לשינוע מטענים בלבד. בסופו של דבר לא קורה וכלום לא ייקרה."

דן ברונר, מנהל פרויקט הרכבת לאילת מטעם משרד התחבורה, אמר בתגובה: "מאז 1956 היו 10 החלטות ממשלה בנושא. המסלול הוא של 260 קילומטר בין באר שבע לאילת, השינוי הוא קטע של 10 קילומטר שקיצר את הנסיעה ב-35 קילומטר, אך הוא כרוך במנהרה של 9.5 קילומטר."

לדבריו, אין פרויקט כלכלי בעולם להקמת רכבת נוסעים או מטענים "יש את העלות התפעולית הכדאית, יש היגיון ביצירת קשר לאילת, החייאת נמל אילת. יש כדאיות לשינוע מטענים וגם להסעת נוסעים. יש סקר בנושא כבר כיום נוסעים 3.5 מיליון אנשים לאילת בכל אמצעי התחבורה והתחזית ל-2040 היא מעל ל-6 מיליון. יש פוטנציאל להעברת 5 מיליון טון כימיקלים, 200 אלף מכוניות ו-200 אלף מכולות בתוך ישראל. לפי החלטת הממשלה ייסלל הקילומטר הראשון 5 שנים מיום קבלת התוקף. כרגע אין תפקיד לסינים."

כתבות מעניינות נוספות:

"קריסת המרפסות אצל גינדי בחדרה היא תמרור אזהרה לקראת אסון ורסאי הבא"

תגובות לכתבה(39):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 33.
    דני 11/01/2014 09:39
    הגב לתגובה זו
    העיר נהייתה מגעילה בגלל ראש עיר ומדינה שתומכת בו . 1.אין מקום בעיר שלא מסומן בכחול לבן , כדי לעשוק את הנופש וגם איך אפשר לבוא לחופש ולהירגע שאתה כל הזמן מחפש איפה לשלם את החניה . 2. שעה שתיים יום שישי העיר סגורה .אז למה באנו לאילת יכולנו לנסוע לנופש בבני ברק. 3.אז חברים תתעוררו אילת בדרך להיות בני ברק
  • 32.
    אורי 10/01/2014 12:58
    הגב לתגובה זו
    ולא רק פקידוני אוצר שהדבר היחיד שהם רואים קדימה זה הג'וב שיסדרו להם אצל הטייקונים.
  • 31.
    ראיה של חסרי חזון וצרי אופקים (ל"ת)
    thzhe 07/01/2014 11:35
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    דוד 06/01/2014 15:12
    הגב לתגובה זו
    מדובר בהשקעה אסטרונומית ,השאלה הנשאלת היא,האם למדינה כדאי להשקיע סכומי עתק שכאלו באופן ישיר(אפשרות שצריכה להשקל,הינה החכרת המסילה ליזמים שיקימו אותה). רוב המגיבים כאן המצדדים בהקמת המסילה,אינם מודעים למאמץ הנדרש לסלילת 250 ק"מ מסילה על תשתית רכה ורעועה של הערבה. בכדי שהמסילה תעמוד בתנאי מזג האויר בחורף (הצפות) או בקיץ ובתנודות הקרקע (הערבה נמצאת על שבר גיאולוגי)זקוקים לדפן את התשתית בסלעים המשמשים להקמת שובר גלים ורק אח"כ להקים את הסוללה,אתם מתארים מה העלות?. אמת היא שבכל מקום שהמסילה הגיעה אליו,המקום פרח!!!אך לצערי העלות הינה בלתי אפשרית ולא כדאית כלכלית,אלא כפי שציינתי,החכרת המסילה ליזמים שיקימו אותה. באשר למצדדים בטענה שהדבר יביא לשגשוג באילת,לנוכח קלות בהגעת נופשים אליה,שאלתי היא:כמה פעמים בשנה מרבית תושבי המדינה מגיעים לאילת?פעם אחת?שתיים?או בכלל לא!!!
  • 29.
    אזולאי מיכאל 06/01/2014 11:52
    הגב לתגובה זו
    מסילת רכבת לאילת תניח תשתית יוצאת מן הכלל ליישב את הנגב בהרבה יישובים חדשים, תפתח בפניו אינסוף אפשרויות וכיוונים,תשמור עליו ותכין אותו כפלטפורמה האולטימטיבית להאצת פיתוחו ויישובו ולחיזוק הנגב בפרט והמדינה בכלל. מספיק עם הדיבורים הגיע הזמן לעשות.
  • 28.
    אריק 06/01/2014 11:15
    הגב לתגובה זו
    אין ספק, אתה פרופסור מכובד ומקצועי אבל לא מבין בקופונים שיחתכו "החברים"
  • 27.
    אורי... . 06/01/2014 03:45
    הגב לתגובה זו
    אם התיירות תגדל ב 5% בגלל הרכבת (לתיירות החורף באילת תהיה אפשרות לנסוע לירושלים, ולטבריה בקלות) לתיירות החורף בתל אביב, חיפה נתניה... תהיה אפשרות לנסוע לאילת) פירוש הדבר הוא הכנסה נוספת של עוד כמיליארד ש"ח בכל שנה למדינה. וכל זה ללא תואר בפרופסורה
  • 26.
    עוד בובה של נערי האוצר לתקוע כל פיתוח רכבות בארץ (ל"ת)
    פרופ' סדן תתבייש 06/01/2014 02:32
    הגב לתגובה זו
  • 25.
    פונקרט 06/01/2014 02:25
    הגב לתגובה זו
    לא צריך
  • 24.
    לב 05/01/2014 16:41
    הגב לתגובה זו
    אם נכונה טענת סדן שאילת נעשתה לא רלוונטית לתירות פנים בגלל התחרות עם חופשות בחול - אזי דווקא קו רכבת לאילת הוא אולי התקווה האחרונה שלה.
  • 23.
    דברי הבל קזינו באילת ולא היה מקום בעמידה ברכבת (ל"ת)
    YL 05/01/2014 15:38
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    אסף 05/01/2014 15:11
    הגב לתגובה זו
    האם גם כשבונים פארק עירוני מחשבים החזר השקעה? הרכבת נועדה לשפר איכות חיים ולרווחת התושבים במדינה. הבעיה המרכזית של תרבות המערב הנוכחית היא חישובי תועלת בכל מיזם.
  • 21.
    עם האוכל בא התיאבון, ועם הרכבת יבואו הנוסעים.... (ל"ת)
    gilads86 05/01/2014 15:08
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    karish12 05/01/2014 14:20
    הגב לתגובה זו
    רק בן אדם לא חכם במיוחד יכול להגיד דבר כזה. מדינה בלי רכבות כמו בן אדם בלי עורקים. משחושב שרק תל-אביב חשובה וכדאי להשקיע בא טועה. תילמדו מירדן ועקבה אולי תקבלו סחל.
  • 19.
    אנונימי 05/01/2014 14:18
    הגב לתגובה זו
    אם תהיה רכבת כמות התיירים מהמרכז לאילת תגדל משמעותית.
  • 18.
    כרטיס לבודפשט עולה החל 30€. למה אני צריך אילת בכלל? (ל"ת)
    אלכס 05/01/2014 14:04
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    הלאה אל המרחק ! 05/01/2014 13:40
    הגב לתגובה זו
    תגיע לנתיבות ואופקים ותתחבר לב"ש וגם לאילת, ושהכלבים ינבחו. אמנם יש המון אינטרסנטים שלא מעוניינים בכך, כמו המובילים שמתפרנסים מהובלת רכבים מנמל אילת או האוטובוסים והמוניות וחברות התיור למיניהן... רכבת מאילת זה נכס אסטרטגי מן המעלה הראשונה, שהינה חיונית לפיתוח הנגב וכלכלת המדינה בכלל.
  • איתן 05/01/2014 15:13
    הגב לתגובה זו
    די לבלבל בשכל, לא צריך לסלול לשם מסילת רכבת וזהו. אם אפשר בלי פגיעה בטבע - מילא, אבל אסר להרוס גם את הנכס של שוניות האלמוגים רק בשביל שמישהו (כמוך, כנראה) יוכל לגזור קופון. עדיף כבר לסבסד את מחירי הטיסות. יותר זול.
  • 16.
    אי 05/01/2014 13:14
    הגב לתגובה זו
    הסינים יבואו ויכניסו ריגול עם סיבים לאורך הרכבת והמסילה תיבנה כל כך מהר ונרגיש פרייארים וטיפשים עם החלם הישראלי אז עדיף להשאר טיפשים וחלמאים כמו תמיד
  • 15.
    נקעה נפשי 05/01/2014 12:55
    הגב לתגובה זו
    בכסא המלכות. ככה זה שהפופוליזים עוד מחלחל אין הגיון אין פה כלום רק הרס וחורבן וזה אך ורק בגלל כמה ברי מזל שעלו לגדולה עי עם אדיוטי רצו לשנות וקבלו יותר גרוע .
  • 14.
    CHAIML3 05/01/2014 12:54
    הגב לתגובה זו
    האם הכל עובר דרך חור הגרוש? מה עם התרומה לפיתוח הנגב, (מצפה רמון וכו')? מה עם מעבר סחורות מהמזרח הרחוק דרך נמל אילת לכל הארץ? שוב בונים עת תעלת סואז? לא למדנו כלום מהעבר?
  • 13.
    הדרומי 05/01/2014 12:52
    הגב לתגובה זו
    בי"ח יוספטל לא ריווחי לסגור ! צה"ל לא ריווחי ! לסגור!
  • 12.
    מרי אנטואנט 05/01/2014 12:50
    הגב לתגובה זו
    ואם אין רכבת תסעו במטוסים לחו"ל. זה האנשים של היום בשביל זה הם נהיו פרופסורים מנותקים מהעם יושבים עם משכרת מובטחת ומגרבצים כל היום ככה זה כשחמור על תקן אריה
  • 11.
    שלום 05/01/2014 12:44
    הגב לתגובה זו
    בהקשר של תכנית אסטרטגית רבת ממדים ותנופה לפיתוח נרחב של הנגב, יש הגיון רב במערכת רכבות המקשרת את הנגב למרכז הארץ. קשה לשער מראש את תחשיב מספרי הנוסעים, וההחלטה צריכה להיות ברמה של השקעה של המדינה בפיתוח חבל ארץ עתיר פוטנציאל זה, על כל הסיכונים והסיכויים הכרוכים בכך. את גוגל למשל, אם לא היו כמה משקיעים 'מטורפים' עתירי חזון ומעוף, לא היו מקימים מיליון פרופסורים אנליטיים לניתוח כלכלי ועסקי. הבעיה היחידה היא סדרי קדימויות לאור החבלה המתמשכת בהשקעות בידע ומחקר ובינוי וכך הלאה המון נושאים ליבתיים לעתיד המדינה, ולכן לכל אלה קדימות על השקעה ספציפית זו ברכבת לאילת. אולי ראש הממשלה לא קורה את המפה נכון, או מהכיוון הנכון...:-))
  • 10.
    יהודה55 05/01/2014 12:31
    הגב לתגובה זו
    איש אינו מתייחס לעובדה שקו רכבת לאילת ,יקפיץ מאות ישובים לאורכו של הקו, יעביר בקלות גידולים חקלאיים בערבה למרכז, ויגרום לכל הנגב השומם לשגשוג עצום.
  • אנונימי 05/01/2014 16:26
    הגב לתגובה זו
    דוך לאילת בשלוש מאות קמש.
  • המנהיגות פה מנותקת ןרעה (ל"ת)
    אתה שפןי 05/01/2014 12:50
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    השתלטו על אילת מסתננים, אז למה צריך רכבת? (ל"ת)
    אני 05/01/2014 12:31
    הגב לתגובה זו
  • אחכ נחבר את הרכבת של אילת לקהיר ונשלח אותם לשם (ל"ת)
    למה לא? 05/01/2014 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ציון 05/01/2014 12:24
    הגב לתגובה זו
    הארץ ומימרכז לאילת רק הפחתת התאונות בדרכים יכסו הרבה מההשקעה ויהפכו את החיים לשפויים צריך בחוכמה לקחת הכל בחשבון ולא רק הכסף הריאשוני של השקעה ברכבת
  • 7.
    כלכלן 05/01/2014 12:23
    הגב לתגובה זו
    רכבת לשווייץ עם תחנת ביניים בירח נשמעת הרבה יותר מעניינת. אפשר יהיה גם לשלוח בה את האהבלים לחופשה ארוכה ארוכה.
  • 6.
    אהרון 05/01/2014 12:19
    הגב לתגובה זו
    בושה לבנט שר הכלכלה שמזרים כסף לשטחים אבל למדינת ישראל זה ביזבוז !!!!!!!
  • אריק 05/01/2014 15:14
    הגב לתגובה זו
    ולא השקעה בנדל"ן.
  • אנל מלא רחמים 10/01/2014 18:20
    אסון לאומי לדראון עולם, כל ההתנחליות כסף שנשדד ע"י המחלקה להתישבות, משרד השיכון ןהפנים רכבת לאילת קטנה על הנזק שבדרך , חכו לאירופאים מה הם מכינים לנו
  • 5.
    ממשלת הימין=בדיחה על חשבוננו כמו הרכבת לאילת. (ל"ת)
    ממשלת פאסאדה 05/01/2014 12:10
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אהרון 05/01/2014 12:02
    הגב לתגובה זו
    למי שלא זוכר בשנות השמונים העליזות עם אינפלציה של 450 אחוז סדן היה מנכל האוצר . חשיבתו היום דומה למה שהיה אז רדודה והזויה . הרכבת לאילת באה ליישב את הנגב ולחסום את השתלטות הערבים על קרקעות הנגב . האדם ללא חשיבה אסטרטגית הכול נמדד דרך חור הגרוש . הרכבת לאילת תביא להתפתחות הנגב ולפיזור ישובים ברחבי הנגב . כדאי גם לבדוק אצלו את מי הוא מייצג אולי את אגד ? אולי את ארקיע או ישראייר ? אצלו הכול אינטרסים
  • 3.
    הפוך גוטה 05/01/2014 12:01
    הגב לתגובה זו
    שיצאו ליום כיף באילת למה לא?
  • 2.
    פרופסורים 05/01/2014 11:59
    הגב לתגובה זו
    פרופסור האוזר פרופסור טרכטנברג ועכשיו המלומד סדן ומה יקרה כשהדולר יעלה? האירו? מה הוא יגיד אז?
  • 1.
    עמיר פרץ 05/01/2014 11:57
    הגב לתגובה זו
    שמיים פתוחים זה בדיחה הרי את שדה דוב רוצים לפנות אז אדם מהמרכז יסע לשדה בלוד ומשם יקח מטוס לאילת מדינה שמאמללת את אזרחיה כיף למי שחי בארץ שפויה אחרת תלמדו מברלין
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


יוסי אברהמי
צילום: פרטי
ראיון

יוסי אברהמי: "הטלפונים מחו"ל חוזרים - השוק מתעורר מהר"

לאחר מכירת 10% מהחברה שבבעלותו ללאומי פרטנרס לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל, אברהמי מדבר על הזרמת ההון, המו״מ שהתפוצץ עם מנורה, הכיוון להנפקה - וההתעניינות הגוברת של משקיעים מהעולם בנדל"ן הישראלי

צלי אהרון |

יוסי אברהמי מרוצה. לאומי פרטנרס הצטרפו להשקעה בחברה ( לאומי פרטנרס רוכשת 10% מקבוצת יוסי אברהמי לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל) והוא יכול להתקדם לעבר חלום ההנפקה לציבור בשווי גבוה יותר. אף אחד לא יכול להבטיח ואברהמי לא מוכן לנדב מידע, אבל הכוונה של החברה להתקדם להנפקה וזה לא יהיה בשווי העסקה הנוכחית. שווי של 2 מיליארד שקל לא יהיה הפתעה. כשאתה מגיע לשוק עם שותף כמו לאומי פרטנרס כשבדרך גם השקעת הון נוסף בפרויקטים והגדלת צבר ורוח גולמי, אתה תהיה שווה יותר. עם זאת, יש סיכון - אברהמי ויתר על הנפקה כעת במטרה לגייס בעתיד בשווי גבוה יותר, אבל מה יקרה אם בדרך יהיו תקלות - ירידת מחירים, שוק חלש? אברהמי לקח את הסיכון. 

מאחורי העסקה עמד תהליך עבודה של כשלושה חודשים, שבמסגרתו בחן השוק המוסדי לעומק את הפעילות, המאזנים, הצבר והאסטרטגיה של הקבוצה. זהו צעד משמעותי עבור חברה פרטית, שמציבה את עצמה על מסלול הבשלה לקראת שוק ההון. תוך הצגת גיבוי מצד אחד הגופים הפיננסיים הגדולים בישראל, אם לא הכי גדול. לפני העסקה עם לאומי פרטנרס התנהל גם משא ומתן עם מנורה מבטחים בנוגע למכירת כ-20% מהחברה לפי שווי של כ-1.35 מיליארד שקל, כך שהעסקה הנוכחית מבוצעת לפי שווי גבוה יותר, ומחזקת את הרושם שהמוסדיים מעריכים את יכולת הצמיחה של הקבוצה ואת הנכסים שבידיה.

החברה שבראשות היזם ואיש העסקים יוסי אברהמי הוקמה בתחילת שנות ה-80 ונותרה בשליטה משפחתית, פועלת כיום בפרויקטים למגורים בכל רחבי הארץ. ובשנים האחרונות ביססה פעילות משמעותית גם בתחום ההתחדשות העירונית. לצד מאות פרויקטים שביצעה בעבר בתל אביב, חיפה, נתניה ואילת, החברה מחזיקה כיום צבר של כ-10 אלף דירות בשלבי תכנון וביצוע. בתקופה האחרונה היא גם בולטת בזכיות משמעותיות במכרזי רמ"י: ביניהן רכישת קרקע לשכונת מגורים בשדה דב בתל אביב בהיקף 144 דירות, וזכייה משותפת ב-772 דירות ביהוד מונסון.

שתי העסקאות מביעות את מה שקורה בחברה לאחרונה, הרחבת פעילות ומוכנות לעלייה בהיקפי הבנייה בשנים הקרובות. כניסת לאומי פרטנרס מסמנת תחנה נוספת בדרך של יוסי אברהמי לעבר אפשרות הנפקה. בחברה לא מתחייבים על עיתוי אך מציינים כי הדלת פתוחה, וכי החיבור לגוף מוסדי מוביל הכולל ניסיון משמעותי בליווי חברות לקראת שוק ההון, מהווה שכבת תמיכה חשובה.


יוסי, מה היה הרקע לעסקה - איך זה התגבש?