זה האירוע (שעה 18:00) שייקבע את הכיוון בשוק המניות השבוע
פחות מ-60 שעות לדד-ליין שוורן באפט הגדיר אותו - "פצצת אטום", שום דבר בארה"ב עדיין לא סגור מבחינת תקרת החוב. ה-17 באוק' זה הדד-ליין ואתמול (ה-14 באוק')
היום בסנאט ינסו הצדדים להגיע להסכם כאשר בשעה 18:00 שעון ישראל יתכנסו נציגי הרפובלינקים בסנאט לפגישה שנראית מכרעת. האם האם יאשרו את ההסכם עם הארי ריד הדמוקרטי?
בינתיים פגישה שאמורה הייתה להתקיים אתמול בין אובמה לג'ון ביינר הרפובליקני נדחתה, אבל זה רק בכדי לאפשר לסנאט להתקדם לעבר עסקה בנוגע לתקציב ותקרת החוב. וכך נראים עיקרי ההסכם המסתמן - התקציב השנתי יעמוד על 986 מיליארד דולר עד ה-15 בינואר. תקרת החוב תעלה וזאת עד ל-7 בפברואר 2014. אם ההסכם יעבור, אובמה יקבל את השקט לו הוא כ"כ מייחל, מבחינת הרפובליקנים - ההישגים שלהם מועטים ביותר.
כאמור, בינתיים בסנט מפזרים אופטימיות, הארי ריד הדמוקרטי, מנהיג הרוב בסנאט, אמר אתמול כי "עשינו התקדמות אדירה". גם ראש הסיעה הרפובליקנית בסנאט מיטש מקנואל היה שותף לאופטימיות אך אמר - "אנחנו עדיין לא שם".
גם אם הסנאט יאשר את ההסכם. יש צורך באישור גם בבית הנבחרים, ושם עשויים רפובליקנים ממפלגת מסיבת התה להרים קשיים רבים על מנת לראות שינויים של ממש בכל הקשור ברפורמת הבריאות שהנהיג אובמה.
מעבר למשבר הפוליטי - עונת הדו"חות מעבירה הילוך
- 8.אובמה המוסלמי אסון לאמריקה ולישראל (ל"ת)קולומבו 15/10/2013 14:23הגב לתגובה זו
- 7.יופיטר שוקי הון 15/10/2013 12:00הגב לתגובה זואני מ 2200 שם
- 6.למה אתם מסננים תגובות (ל"ת)השף 15/10/2013 10:29הגב לתגובה זו
- 5.השף 15/10/2013 10:13הגב לתגובה זומספיק עם הכותרות המפוצצות שכחתם לשים תמונה של דוב שיהיה ממש מלחיץ
- 4.מנהיג המהפכה 15/10/2013 09:27הגב לתגובה זושני הצדדים לא מעוניינים בפצצת אטום לכן אף אחד לא ישתמש בה ויהיה הסכם . ההסכם לא יהווה ניצחון לאף צד וגם זה ברור . לכן ההסכם יהיה צימצום משמעותי בהוצאות והגדלה של תיקרת החוב . צימצום הוצאות הממשל משמעותו האטה בצמיחה בטווח הקצר -בינוני - בעוד ריבעון או שניים יורגישו התוצאות . המדדים בשיאים הסטוריים ומחכים לטריגר של ירידות מנגד הריבית שלילית לכן התיקון לא יהיה גדול .
- איציק ודני 15/10/2013 11:43הגב לתגובה זואת בחורה חכמה, מבינת עניין ואף ניראית לנו משכילה! רוב דבריך נכונים מאד! חלקם האחר שנויים במחלוקת ובקרוב יתבררו! תם אך לא נישלם ! עוד נרחיב בנושאים שכתבת!
- 3.תשאלו את גורביץ (ל"ת)יוסי 15/10/2013 09:17הגב לתגובה זו
- 2.לא יהיה הסכם (ל"ת)פינוקיו 15/10/2013 08:53הגב לתגובה זו
- 1.ארה"ב לא תגיע להסכמה ותפשוט רגל ואח"כ יד- מי מאמין לזה? (ל"ת)חוג דרמה בעיצומו 15/10/2013 08:29הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
