אושרה הקמת 2,535 יח"ד בקריית גת; אוכ' העיר צפויה לגדול ב-50%

וד"ל דרום אישרה את תוכנית המשנה הגדולה ביותר בתוכנית הכוללת את הקמתן של 7,000-8,000 יח"ד
לירן סהר | (2)

האם הפתרון למצוקת הדיור יימצא בקריית גת? הוועדה לדיור לאומי (וד"ל) דרום החליטה לאשר את בנייתן של 2,535 יח"ד בקריית גת צפון, כחלק מתוכנית להקמת 7,000-8,000 יח"ד מצפון לנחל לכיש.

תוכנית נוספת בהיקף של 1,000 יחידות דיור כבר אושרה ושתי התוכניות הנותרות צפויות להיות מאושרות בקרוב. התוכנית מיועדת להרחבת קרית גת מצפון לכביש 35 ונחל לכיש. התכנית הכוללת מיועדת לכ- 25,000 איש, משתרעת על שטח של כ -3,000 דונם המוגדרים כיום כקרקע חקלאית, בין מסילת הרכבת ממזרח ודרך מס' 40 (באזור מחלף פלוגות) במערב.

במסגרת התכנית מתכנן מינהל מקרקעי ישראל את הקמתו של "פארק לכיש", שיוקם לאורך תוואי נחל לכיש לרווחת תושבי העיר והאזור. הפארק המתוכנן כולל שטחי פנאי ונופש, שטחי ומתקני ספורט ושטחי בילוי ושהייה יומיים. פיתוח הפארק ייעשה בשלבים מקבילים לפיתוח מתחמי המגורים.

מערך "צירים ירוקים" שייפרשו במקביל לכבישים שיקשרו בין בין אזורי המגורים, הפונקציות הציבוריות והפארק נועדו לאפשר תנועה נוחה של הולכי רגל ורוכבי אופניים ב"צירים ללא כבישים", שתוכננו כדי להגדיל את הנגישות למעבר בין חלקי הפרוייקט השונים ללא רכב.

במסגרת התוכנית מתוכננים שני גשרים שיחצו את כביש מס' 35 על מנת ליצור קשר יעיל בין העיר הותיקה והתוספת המתוכננת. התכנית אף כוללת מעברים תחתיים רחבים להולכי רגל, מהם ניתן יהיה להגיע לפארק.

רפי אלמליח, ראש אגף התכנון במינהל מקרקעי ישראל, אומר כי: "במינהל מקרקעי ישראל רואים בחיזוקה של קרית גת, הנמצאת במרכז הגיאוגרפי של מדינת ישראל, יעד חשוב בתוכנית הכוללת לחיזוק הפריפריה. התוכנית, המתוכננת בסטנדרט גבוה, נועדה למשוך לקרית גת אוכלוסיה חזקה מבחינה סוציו אקונומית, ולהגדיל את מספר התושבים בה מכ- 50,000 אלף כיום לכ- 75 אלף. התוכנית נערכה בדגש של הקפדה יצירה על תיכנון סביבתי וירוק, והתחשבה גם בקריאותיהם של ארגוני הסביבה להעדיף הרחבת יישובים קיימים על פני הקמת יישובים חדשים."

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    האזרח ק' 05/11/2012 15:36
    הגב לתגובה זו
    יש להתייחס גם לציר המעבר (כביש 35) בין חברון לבין עזה שהוא ציר מרכזי לתנועה (הנזכר בהסכמים בין מדינת ישראל לרשות הפלשתינית ) דהיינו עומסי תנועה ,מעברים חופשיים בהתייחס לנפח התנועה למעמד הטריטוריאלי של הציר וכד'. "בקש שלום ורדפהו" (תהילים).
  • 1.
    כביש 38 05/11/2012 15:28
    הגב לתגובה זו
    אם הכביש לא ישודרג יהיה בלתי אפשרי לנהל שם חיים תקינים
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.