סוחרי השורט בעולם הגדילו את הפוזיציות באופן הדרסטי מאז 2006
מדדי המניות בבורסות מסביב לעולם נסחרים בחודשיים האחרונים בתנודתיות חריפה אך ביציבות יחסית מבחינת טווח המחירים - דישדוש תנודתי. הדאקס הגרמני ייפתח היום את שבוע המסחר כאשר הוא ניצב ברמה בה נסחר לפני בדיוק חודשיים וה-S&P500 אף הוא בתשואה אפסית בחודשיים האחרונים. עם זאת, סוחרי השורט בעולם הגדילו בחודש אוגוסט את הפוזיציות שלהם בקצב החד מאז 2006, דבר שמעיד על הערכותיהם לגבי כיוון השוק.
לפי מידע שאספה סוכנות בלומברג, היקף המניות המושאלות (אינדיקציה לביצוע שורט) בבורסות בעולם (MSCI All-Country World) טיפס בחודש אוגוסט ל-11.6% מסך המניות, זאת ביחס לשיעור מניות מושאלות שעמד על 9.5% בחודש יולי.
הפוזיציות הדוביות על המדדים בארה"ב נמצאות בשיא מאז 2009 כאשר 4.1% ממניות ה-NYSE היו מושאלות בחודש אוגוסט, זאת לעומת 3.5% בחודש יולי (הגידול השני הכי מהיר מאז המשבר של 2008). הפוזיציות הדוביות על השוק הסיני נמצאות בשיא של 4 שנים.
בארה"ב, המניה עליה יש את פוזיציית השורט הגדולה ביותר היא אלקואה, ענקית האלומיניום שכמיטב המסורת תהיה הראשונה מחר לדווח על תוצאותיה הכספיות. הגידול המשמעותי ביותר בחודש אוגוסט בפוזיציות השורט נרשם במניות פייזר (גידול של 22%) וג'נרל אלקטריק (גידול של 13%).
הזויות החיובית, הפעם האחרונה שנרשם גידול משמעותי שכזה בפוזציות השורט הייתה במארס 2009, רגע לפני הראלי הגדול בשווקים. אותו ראלי החל למעשה 7 חודשים לאחר שפוזיציית השורט הגיעה לרמתה הגבוהה ביותר (ביולי 2008).
מדד ה-S&P500 מתחילת 2011:
- 3.כתוב בכתבה שהראלי החל 7 חודשים אחרי שימו לב ! (ל"ת)**** 10/10/2011 10:47הגב לתגובה זו
- 2.בכר 10/10/2011 09:48הגב לתגובה זוכל החודשים האחרונים שהמניות ירדו -ירדו מחוסר סיבה מוצדקת -החברות מראות מאזנים טובים
- איתן 10/10/2011 12:08הגב לתגובה זוארה" ב 50 מיליון אנשים עניים אירופה מעל20אחוז עד גיל 35 לא עובדים במשרות קבועות אם בכלל המצב לא כזה טובכמו המאזנים של החברות ותכף ההכנסות יירדו ומה שיישאר זה המזמון
- 1.לא מובן על מה ולמה יהייה ראלי? אבל מה זה משנה (ל"ת)נצטרף לעדר 10/10/2011 09:19הגב לתגובה זו

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
