ועדת הכספים עיכבה את אישור מימון ועדת טרכטנברג: מבקשת הסברים לגבי היעדים

הועדה מבקשת שפרופ' טרכטנברג יפרט את סדרי העבודה והיעדים; יו"ר הועדה משה גפני, מבקש לשמוע פרטים לגבי כיוון מסקנות הוועדה
הדס גייפמן | (3)

המחאות וההפגנות יכולות לחכות וכך גם פרופ' טרכטנברג. ועדת הכספים של הכנסת עיכבה היום (ג'), את אישור ההעברה של 727 אלף שקלים למשרד ראש הממשלה, לצורך מימון ההוצאות התפעוליות של ועדת טרכטנברג. חברי ועדת הכספים דרשו שפרופ' מנואל טרכטנברג יופיע תחילה בפני הוועדה כדי לפרט בפניהם את סדרי עבודת הוועדה בראשותו ואת היעדים שהציב לעצמו, לפני שהם מאשרים את התקציב התפעולי.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני מיהדות התורה, הודיע שבימים הקרובים ייפגש עם טרכטנברג כדי לשמוע ממנו פרטים בנוגע לעבודת הוועדה ולגבי הכיוון של מסקנותיה.

במסגרת השינויים בתקציב לשנה הנוכחית אישרה ועדת הכספים כמה העברות כספים: 217 מיליון שקל יועברו לצורך הקמת תחנות מיון לפסולת אורגנית ברשויות המקומיות (התקציב ניתן כהרשאה להתחייב בתקציב רזרבה כללית, המשרד להגנת הסביבה). כ-212.5 מיליון שקלים יועברו לצורך הקמת "המכשול המערבי" (גדר) בגבול עם מצרים. מנכ"ל משרד הביטחון סקר בפני הוועדה את מכלול התקציב לבניית הגדר, קצב התקדמות בנייתה וצפי לסיום העבודות.

כ-86.7 מיליון שקלים הועברו למדען הראשי לחמש שנים, לצורך "יבוא" של חברות ענק בתחום הפיננסים לישראל במטרה לפתח את ענף הפיננסים.כמו כן יועברו 74.7 מיליון שקלים למשרד לביטחון פנים לצורך שיפוץ תחנות משטרה. כ-55 מיליון שקל עבור מסלול לתמיכה בהפחתת גזי חממה, במסגרת התכנית הלאומית להפחתת גזי חממה, כתשעה מיליון שקל יועברו למשרד לביטחון פנים לצורך הגברת מבצעי האכיפה בתחום הבטיחות בדרכים, כשלושה מיליון שקלים יועברו למשרד הפנים לצורך שדרוג תשתיות בכותל המערבי, וכ-3.4 מיליון שקל יועברו לשדרוג והעצמת תשתיות באתרי מורשת לאומית.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    את הכסף אפשר להתחיל לגבות מדנקנר. (ל"ת)
    גליה 14/09/2011 01:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פליקס 13/09/2011 22:56
    הגב לתגובה זו
    הוא הבטיח והוא מקיים. גפני יו" ר ועדת הכספים אמר לפני שלושה שבועות שטרכטנברג זה דבר חולף . אכן צדק ח" כ גפני . אין כסף להמשך עבודת הועדה .
  • 1.
    מילואימניקים לחרדים 13/09/2011 20:55
    הגב לתגובה זו
    יצא גדול.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.