שוקי אסיה סגרו בטריטוריה הירוקה: הניקיי עלה כ-0.9%, המגעים בין סין לאיטליה סיפקו תמיכה

רוב שוקי אסיה חזרו הבוקר לעליות בעקבות דיווח לפיו מתגבשת עסקה במסגרתה סין תרכוש חלק נכבד מהחוב של איטליה; הבורסה באוסטרליה טיפסה כ-0.8%
הדס גייפמן | (2)

שוקי אסיה סגרו את יום המסחר בטריטוריה החיובית כאשר רק הבורסה בשנחאי דשדשה מאחור עם ירידה של כ-1% תוך סגירת פערים מול הירידות שנרשמו אתמול, בעת שהבורסה היתה סגורה. מנגד, הבורסה ביפן ובאוסטרליה התאוששו והחזירו לעצמן מעט מההפסדים הכבדים שרשמו אתמול. חרדת המשקיעים סביב סוגיית החוב האירופי הורידה הילוך בעקבות דיווח בפיננשל טיימס לפיו יתכן שסין תקנה חלק נכבד מהחוב של איטליה.

בטוקיו סגר מדד הניקיי את המסחר בעלייה של כ-0.93%, הבורסה בשנחאי, שאתמול, כאמור, היתה סגורה, השילה כ-1.06% ומדד ה-S&P/ASX 200 באוסטרליה הוסיף כ-0.81%. הבורסה בדרום קוריאה סגורה לרגל חג והבורסה בהונג קונג סגורה בשל פסטיבל אמצע הסתיו. החוזים העתידיים על המדדים בוול סטריט נסחרים בירידות של עד 0.2%.

הפיננשל טיימס מדווח, כי בכירים מאיטליה ושר האוצר האיטלקי נפגשו עם בכירים בסין במטרה לגבש עסקה במסגרתה תרכוש סין חלק נכבד מהחובות של איטליה, ותשקיע בחברות "אסטרטגיות".

מניות הגופים הפינננסים, שאתמול חטפו את המהלומות הכבדות ביותר בשוקי אסיה בשל חשש המשקיעים לסוגיית החוב האירופי, התעשתו מעט וחזרו לטפס. בבורסה של אוסטרליה, מניית Westpac Banking הוסיפה כ-0.57% לערכה, ובטוקיו סגרה מניית Daiwa Securities את המסחר בעלייה של כ-2.77%.

במקביל, כמה ממניות יצרניות המכוניות חזרו לעליות, כאשר מיצובישי מוטורוס טיפסה 3.13%, והונדה מוטורס הוסיפה כ-1.33%. סוזוקי מוטורס זינקה כ-3.64% בעקבות דיווח לפיו פולקסוואגן פועלת לשמור על השותפות בין השתיים. אתמול צנחה המניה בצל חששות לפירוק השותפות.

גם מניות חברות הטכנולוגיה התחזקו בבורסה של יפן. מניית Elpida Memory נסקה כ-12.75%, ו- Renesas Electronics המריאה 5.07%.

ברקע למסחר באסיה, הסגירה הירוקה בוול סטריט אמש. אף שרוב שעות המסחר רשמו המדדים המובילים ירידות שערים, בשעה האחרונה למסחר הם עשו תפנית וסגרו בעליות. מדד הדאו ג'ונס עלה בכ-0.63%, מדד ה-S&P500 טיפס בכ-0.7% ומדד הנאסד"ק הוסיף כ-1.1%.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כלכלן בכיר 13/09/2011 09:02
    הגב לתגובה זו
    במקום לעצור את מעבר הייצור העולמי לסין , מאיצים את השתלטות סין על העולם
  • 1.
    זיפו 13/09/2011 07:50
    הגב לתגובה זו
    מכיוון שהם מושקעים בבלוקים רבים בשורטים הם עושים הכל ע" מ לייצר פאניקה ואוירה שלילית לכן ממחזרים כתבות ישנות ומידעים שידועים לכל דיכפין. שימו לב מיום ה' בנאסדק ירררררררררררררררררר במצטר0.4% ( יום ה' 0.7%-, יום ו' - 2.5%-, יום א' עליה של 1.1% ) ואילו בישראל ירדו במצטבר 7.5% !!!! שוב ע" מ לסדר את העין 0.4% מול 7.5% !!!על מה ולמה ריסקו את השוק כך ב- 3 ימים כי ביזפורטל ומוסדיים מושקעים חזק בפוטים. מניות רבות ירדו מעל 20 אחוז ובראשם מודיעין שקיומה הכלכלי תלוי בוול ואירופה ירדה משער 3.5 ל 2.7 כ-23%.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.