אין זמן להתמהמה - אסטרטגיית היציאה כבר כאן
הכלכלה העולמית ניצבת לפני צומת דרכים. בצל ההתרחשויות המדיניות - ביטחוניות באזורים כמו המזרח התיכון וצפון אפריקה, התייקרות הסחורות בכלל, הנפט והדלקים בפרט ומשבר החוב הריבוני בגוש האירו (שילווה אותנו תקופה ארוכה קדימה), הולכת ומתגבשת הכרעה חשובה אחת, לה המתינו צרכנים, חברות ומשקיעים זמן רב - הגיע הזמן לאסטרטגיית יציאה.
מדובר בהכרה בכך שאין מקום להוסיף להתמהמה עם ההחלטות החשובות שצריכות להתקבל בנושא המדיניות הפיסיקלית והמוניטארית - יש להדק ולרסן את שתיהן. יש למצוא את שביל הזהב בו ניתן להצעיד יחדיו מדיניות צנע תקציבית ומדיניות מצמצמת מוניטארית - קרי העלאת ריבית, סיום תוכניות של רכישת נכסים וכו'.
ההחלטה נופלת בגושי מטבע חשובים ובראשם גוש האירו, בו עלתה הריבית בפעם הראשונה לאחר כמעט שנתיים. אמנם, מדובר בצעד ראשון בלבד והשלכותיו המעשיות אינן כה גדולות (בהתחשב בקצב האינפלציה בגוש האירו, שהסתכם ב-2.6% ב-12 החודשים האחרונים, הריבית הריאלית עדיין שלילית). אולם, המהלך המסודר בו הדבר נעשה (ראש ECB אותת עליו חודש קודם לכן) וההערכות שזו תחילתו של תהליך לנרמול הריבית (לא צעד חד פעמי של נחכה ונראה כיצד ישפיע) מקנים לו חשיבות גבוהה בהרבה.
לרבים אצה הדרך, אך אני טוען שאין להקל ראש בעצם קבלת ההחלטה. אסטרטגיית היציאה חייבת להיעשות בצורה הדרגתית ואיטית, עם בחינה מדוקדקת ונכונות לחזור אחורנית, אם צריך, תוך כדי התהליך.
אנו נמצאים בתקופה בה משבר החוב הריבוני באירופה מראה, אם כבר, סימני הרעה, לא רגיעה. המשימה הכרוכה בהעלאת ריבית חזקה, שתיאלץ מספר מדינות באירופה לגייס הון יקר בעודן נוקטות מדיניות צנע ומנסות לחלץ את כלכלותיהן מהבוץ בו הן שקועות מסובכת מאוד והצלחתה רחוקה מלהיות מובטחת.
הבעיות לא מוגבלות לשטחה של אירופה כמובן. לא בטוח שהכלכלה העולמית ערוכה להשקה של אסטרטגיית יציאה חוצת גבולות. אביא מספר דוגמאות:
- זה עתה הודיעה קרן המטבע הבינלאומית על הפחתת תחזית הצמיחה של התוצר האמריקאי ב-2011; שני בכירים בפד העריכו אתמול במפתיע שכלכלת ארה"ב עדיין לא בשלה ללחיצה על דוושת הבלם והראו בכך שהמחלוקת בנושא בתוככי מוסד גדולים.
- ארגון OECD קובע שאין ביכולתו להעריך כעת מה יקרה לפעילות הכלכלית ביפן - הכלכלה השלישית בגודלה בעולם - בגלל האסונות שפוקדים אותה שוב ושוב והבעיות הקשות בכורים הגרעיניים שלה.
- בשקט בשקט, גם בסין הגדולה, שבשנה שעברה חלפה על פניה של יפן, מסתמן איפוק כלכלי בהמשך השנה. המדד המשולב של ארגון OECD שפורסם השבוע מראה זאת היטב.
במצב דברים זה, כלל לא בטוח שההתאוששות הכלכלית בעולם הגיעה לנקודת האל חזור מבחינת היכולת לעמוד כעת באסטרטגיית יציאה אגרסיבית:
- לא ברור אם מדיניות צנע, הגם שהיא הכרחית כדי להקטין את הגירעונות התופחים, לא תגרום לתוצר במדינות רבות להצטמצם שנית (תרחיש ה- Double dip ממנו חוששים רבים מאיתנו).
- לא בטוח שהעלאת הריבית תהיה אפקטיבית מספיק על מנת לבלום את ההתפרצות האינפלציונית בעולם, לפני שהתייקרות ההון תגביל את המגזר העסקי והיצרני (ממנו מצפים כולם ליטול את ההובלה).
- לא ברור אם צריך לתת להעלאות הריבית שכבר היו לעשות את שלהן, או להכות בברזל בעודו חם.
- אסור שמהירות תגרום למחלוקות וחוסר תיאום בין הרשויות הפיסיקליות (הממשלות), המוניטאריות (הבנקים המרכזיים) והרגלואטוריות. אסטרטגיית היציאה מסובכת גם כך, ואם הגורמים הללו יפתיעו זה את זה, או יתחרו אחד בשני, נזקה יהיה רב מתועלתה ואנו נחוש זאת די מהר.
- מחירי הסחורות פרצו קדימה בשנה האחרונה וצריך להבטיח שאם הזינוק ייבלם לפתע (ויש כמה סיבות טובות שזה יקרה במהלך השנה), העלאות הריבית שתתבצענה בינתיים לא תהיינה חדות מדי.
לכן, חייבים להבין שאם כבר הולכים למהלך של אסטרטגיית יציאה:
- זהו צעד של אין ברירה, ולא יציאה מעמדה של תנאי מעבדה
- אם השד האינפלציוני לא היה מאיים כל כך, היינו נוקטים מדיניות הדרגתית יותר
- התוצאות לוטות בערפל, גורמי הסיכון רבים ועם חלקם לא התמודדנו בעבר
בשורה התחתונה, אם טרישה נחוש לכיוון אחד, ברננקי סבלני בכיוון השני, כדאי לכלכלת העולם (ולשווקים) למצוא היום את שביל הביניים.
- 10.tamir 14/04/2011 09:49הגב לתגובה זוומי יוכל לדעת עד כמה ?? לא פשוט !
- 9.דור 14/04/2011 09:47הגב לתגובה זויש נקודה אחת שלא ברורה לי בסקירתך ובסקירות כלכלנים אחרים. העובדות בארה" ב מראות כי - ארה" ב מגייסת כ- 150 מיליארד דולר בחודש חוב חדש (מעבר לגלגול חוב ישן), חוץ מזה ברננקי מדפיס כ 100 מיליארד דולר בחודש. כלומר יש לך גידול חוב של 250 מיליארד דולר בחודש, כאשר הצמיחה בארה" ב היא בערך 40 מיליארד דולר בחודש. איך לפי הנתונים האלו כלכלן מדבר על התאוששות כלכלית ? ואיך " ההתאוששות הכלכלית" יכולה להחזיק מעמד אפילו עם נסיגה איטית מתוכניות ההרחבות למניהם ?
- רונן מנחם 14/04/2011 11:31הגב לתגובה זושלום. כדבריך, האתגר הינו שהמגזר העסקי יוביל את הצמיחה הכלכלית ואז הממשלה תוכל להקטין את הגירעון ולהעלות את נטל המס. בדרך צריך למצוא פיתרון לשוק הדיור המדורדר ולהבטיח שההתאוששות בתעסוקה מתבססת. עד אז לא ניתן יהיה לקבוע שארה" ב חזרה לפעילות שוק נורמאלית. בהקשר זה - ראה את הביקורת המאוד לא שגרתית של IMF בנושא. בברכה, רונן. (במקרה שתשובתי הקודמת לא נקלטה.)
- 8.tamir 14/04/2011 09:38הגב לתגובה זוביחס לתחתית הכפולה ...
- 7.אריה 13/04/2011 23:06הגב לתגובה זומאמר חד משמעי קולע נהניתי לקרא
- תודה להבורר 5, מוטקה 6 ואריה 7 (ל"ת)רונן מנחם 14/04/2011 06:11הגב לתגובה זו
- 6.אחלה של מאמר (ל"ת)מוטקה 13/04/2011 19:44הגב לתגובה זו
- 5.הבורר 13/04/2011 19:39הגב לתגובה זומראים לנו בכתבה הנל את המדניות של הגדולים(הממשלות)חלק מאתנו פשוט לא יכול להבין למה התכוון המשורר...אז תקראו שוב ובסוף תבינו כל מילה סלע !!אחלה כתבה !!!הבורר.
- 4.קליפת השום 13/04/2011 17:02הגב לתגובה זוהבעת דיעה דורשת עמוד שידרה....יש בה סיכון.אגבבסוף כולם מתים מה הפחד?
- 3.בלה בלה בלה.מה יציאה?ממניות?תגיד זאת בפירוש! (ל"ת)אבו בלב בלה 13/04/2011 13:56הגב לתגובה זו
- רונן מנחם 13/04/2011 14:43הגב לתגובה זוצהריים טובים. הכוונה ליציאה מהמדיניות הכלכלית המרחיבה - הן של ממשלות והן של בנקים מרכזיים. בברכה, רונן.
- 2.יפה מאד. הרבה מילים דו-משמעיות... יש המלצה??? (ל"ת)דן 13/04/2011 13:19הגב לתגובה זו
- 1.תמיר 13/04/2011 11:04הגב לתגובה זוהדרגתית [ מניות איגרות חוב ] ?

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

כ-73 מיליון שקל יועברו למשפחות חללי ונפגעי טרור, לאחר הליך עיקול וגבייה מהרשות הפלסטינית
לשכת ההוצאה לפועל בירושלים גבתה סכום שיא של 73 מיליון שקל, שהועברו לבאי כוח משפחות נפגעי טרור ופעולות איבה, בעקבות עיקולים על כספי הרשות הפלסטינית במשרד האוצר; מדובר במימוש שורת פסקי דין שניתנו נגד הרשות הפלסטינית וארגון אש"ף, בגין פיגועים קשים שבוצעו
בישראל משנות ה-90 ועד ימינו
לשכת ההוצאה לפועל בירושלים גבתה 73 מיליון שקל עבור משפחות חללי ונפגעי טרור ופעולות איבה, בעקבות עיקולים שהוטלו על כספי הרשות הפלסטינית המוחזקים במשרד האוצר. הכספים הועברו לבאי כוח המשפחות הזוכות בתיקי ההוצאה לפועל שנפתחו מכוח פסקי דין של בתי המשפט.
מערכת ההוצאה לפועל, הפועלת ברשות האכיפה והגבייה, גובה בין היתר חיובים שנפסקו בפסקי דין אזרחיים ועונשיים נגד מחבלים וארגוני טרור, לרבות פיצויים שנקבעו לטובת משפחות נפגעי טרור. מאחר שהמחבלים עצמם מרצים עונשי מאסר ממושכים, הליכי הגבייה נעשים באמצעות עיקולים על כספים שמעבירה הרשות הפלסטינית למחבלים ולבני משפחותיהם.
וכך, בעקבות העיקולים שהוטלו בתיקי ההוצאה לפועל על כספי הרשות הפלסטינית, הועברו בתקופה האחרונה 73 מיליון שקל ממשרד האוצר אל לשכת ההוצאה לפועל בירושלים. כספים אלה חולקו מידית לבאי כוח המשפחות שנפגעו בפיגועים השונים. הכספים שנגבו הועברו ל־11 תיקי הוצאה לפועל, שנפתחו על בסיס פסקי דין של בתי משפט ישראליים בגין אירועי טרור.
בין המקרים הבולטים שבהם הועברו כספים: פיגוע ברחוב בן יהודה בירושלים ב-2001, שבו נרצחו 11 בני אדם. בשנת 2024 ניתן פסק דין נגד הרשות הפלסטינית וארגון השחרור הפלסטיני, ובו נפסק פיצוי לעיזבון הנרצחים בסך 10 מיליון שקל לפי חוק פיצוי נפגעי פעולות איבה. פיגוע נוסף שהועברו הכספים בעקבותיו, היה רצח של שלושה בני משפחה אחת בכביש 443, בפיגוע שבו חוליית מחבלים פתחה באש לעבר רכב שבו נסעו הורים, שתי בנותיהם ואחיה של האם. בפסק הדין נפסקו פיצויים ליורשי אחי האם בסך 4 מיליון שקל.
- מסלול הכסף של חיזבאללה - האם איראן תמשיך לתמוך בארגון הטרור?
- יהודי, ניצול שואה, מממן הפגנות אנטישמיות - המיליארדר ג'ורג' סורוס והקשר שלו להפגנות באוניברסיטאות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, ישנו תיק המאחד 17 אירועי טרור שונים, בראשם הלינץ' ברמאללה מ-2000, שבו נרצחו שני חיילי מילואים ישראלים שנכנסו בטעות לעיר. סך של 24 מיליון שקל נגבו במסגרת תיק זה ותיקים נוספים שצורפו אליו. פיגוע הדקירה בסניף רמי לוי בשער בנימין מ-2016, שבו נפצע אזרח באורח קשה ונקבעה לו נכות לצמיתות. לתיק זה הועברו 7 מיליון שקל.
