רכישות באשראי
צילום: Istock
מיוחד

אמזון מדברת, eBay עושה; האם הקניונים בארץ בסכנה?

אלעד גולדנברג מ-eBay: "הפעילות שלנו בארץ עולה על הפעילויות במדינות אחרות"; בראיון מיוחד ל-Bizportal מספר על מאות אלפי קונים ישראלים באינטרנט בבלאק פריידיי ומסביר שהקניונים ייאלצו להתאים את עצמם - "עובדה שהם נכנסים לאונליין"

מורן ישעיהו | (5)

מאות אלפי ישראלים השתתפו בטירוף ההנחות של "בלאק פריידיי", וזה עוד לא נגמר. מבצעי הענק ימשיכו גם במסגרת ה"סייבר מאנדיי" שצפוי להציג הנחות משמעותיות יותר. אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של eBay בישראל מכנה את התקופה הזו "חגיגה צרכנית גם לקונים וגם למוכרים". אבל זו כנראה לא חגיגה לקניונים - נכון, גם המכירות בחנויות עצמן עולות, אבל הציבור הולך ועובר לאינטרנט - ימי מכירה כמו הבלאק פריידיי רק מחזקים את ההצלחה של רכישות באונליין.

ובכלל - בזמן האחרון אנחנו שומעים על כניסה מואצת של אמזון לשוק המקומי, ומסתבר ש-eBay כבר מזמן מגדירה את השוק המקומי כחשוב ופעיל במיוחד. משמע, הסיכון לקניונים הולך וגדל. הכתובת אמנם היתה על הקיר, אבל היום, במקביל לדיווחים על הרחבת הפעילות של אמזון בארץ, מניות הקניונים נפלו (ראו כתבה) והשאלה הגדולה היא - האם הקניונים ערוכים לשינויים בדרך הצריכה של הלקוח הישראלי?

גולדנברג מסכם את היקף הרכישות עד כה בבלאק פריידיי בגידול של 30% לעומת השנה שעברה. אבל מה שחשוב יותר זה ההשוואה ל"ימים רגילים", כאשר מדובר בגידול של פי 4! לדבריו, "בבלאק פריידיי ממוצע הקניה של הישראלים גדל באופן משמעותי ועבר את ה-75 דולר. המוצר הנמכר ביותר הוא הסמארטפונים, שזה אמנם המוצר הנמכר ביותר ב-eBay במהלך השנה, אך, בבלאק פריידיי הייתה קפיצה גדולה במיוחד מאחר וזה מוצר שערך החיסכון בו ביחס לארץ הוא מאוד משמעותי – החיסכון בקנייה אחת הוא מאות שקלים. ככה גם עם טאבלטים ולפטופים". אגב, זה יכול להיות ההסבר לצניחה של מניית סאני היום בבורסה. סאני, יבואנית סמסונג, עלולה לסבול מירידה בפעילות במקביל למכירות סמארטפונים דרך הרשת.

על כל פנים, למעלה ממאה אלף רכשו בבלאק פריידיי דרך eBay, כך מעריך גולדנברג ומוסיף - "בסקר שערכנו חודשיים לפני הבלאק פריידיי נמצא ש-93% מהישראלים קונים באינטרנט, מתוכם 70% אמרו שיקנו בבלאק פריידיי". 

בלאק פריידיי ב-H&O 

אז איך השפיעה הפחתת המע"מ והמכס על הרכישות?

"שר האוצר הוריד מכס על טלפונים סלולריים, מוצרי ילדים ונעליים ביוני. אני יכול להגיד שהרכישות לא השתנו משמעותית מאז אל מול המגמות צמיחה הקיימות. ישראלים קונים כך או כך באינטרנט. השינוי המשמעותי עוד לא הגיע, הפטור ממע"מ הוא רק על 75 דולר, עוד יש הרבה אי הסדרה סביב הרבה קטגוריות בייבוא אישי אבל יש המון המלצות היום כדי להפוך את זה ליותר קל".

מה אפשר להגיד על הבדלי המכירות בין הארץ לארה"ב?

"ברור לנו שהמחיר האמיתי נמצא בחו"ל ואמר את זה גם שר האוצר ובגלל זה הוא עושה את השינויים האלה. זאת אומרת יש עלינו הרבה יותר מהמיסים. אנחנו משלמים את העלויות הכבדות של הנדל"ן, את מרווחי המכירות של הרשתות הקמעונאיות. אין הצדקה לפער המחירים כאשר מי שיש לו נגישות לאינטרנט ומבין את זה, יכול לקנות מוצר באינטרנט ב-1/3 מהמחיר".

האם לדעתך יש לקניונים סיכוי מול האינטרנט?

"אנחנו רואים שהקניונים עושים שינוי גדול מאוד בתפיסה שלהם. אחד בעובדה שהם נכנסים גם לאונליין, למשל עם עזריאלי וביג שופ בארץ, ואני חושב שבאופן טבעי אנשים הולכים וקונים יותר באינטרנט. אני חושב שהקניונים לא ייסגרו אלא ילכו וישתנו. הם יהיו טובים יותר. החוויה לא יכולה להיות בפורמט הקיים של חנויות גדולות עם מלאים גדולים כאשר הפער הזה מתגלגל על הקונה".

קיראו עוד ב"בארץ"

"לרשת אופנה שיש לה היום 150 סניפים יהיו בעתיד 40 סניפים אבל יתר האינטראקציה עם הרשת תהיה באינטרנט. זה לא שהיא תמכור פחות, היא תלמד להרוויח יותר וזה מה שקורה גם בחול. רשת כמו 'מייסיס' שקיימת מהמאה ה-19, היום 25% מהכנסות שלה זה מהאינטרנט – וזו הרשת הכי אופליין שיש. יש דרך לעשות מהפך, זה לא אחד מהשניים, החכמה זה לשלב ביניהם".

סייבר מאנדיי – יום אחד או שבוע?

"הסייבר מאנדיי זה לרוב מבצעים של שבוע והוא נקרא גם cyber week. הוא מצד אחד המשך של בלאק פריידיי בזה שהוא נותן הנחות מאוד משמעותיות על מוצרים שכבר ראינו אבל גם מציע מבצעים אחרים בעיקר באלקטרוניקה ומוצרים דיגיטליים. אנחנו מאבחנים שהמבצעים על מוצרי אלקטרוניקה יהיו משתלמים הרבה יותר מהבלאק פריידיי".

למה דווקא השם 'סייבר'?

"באופן עקרוני הבלאק פריידיי הוא חג של הקמעונאות הוותיקה, של החנויות שהיו מנסות את המלאים לפני שהן מביאות מלאים חדשים לקראת המכירות של הכריסמטס. הסייבר היה חג האונליין כמלחמה על חג הבלא של האופליין אבל עם השנים הבלאק פריידיי גם עבר לאונליין ואז נוצרו שני חגים".

מה הצפי מבחינתך בימים הקרובים?

"נראה המשך צמיחה גם בסייבר מאנדיי. הלקוחות ב-eBay שמים מוצר למעקב ומקבלים התראות כשהמחיר יורד. יש לא מעט לקוחות שרכשו כבר את המוצרים בבלאק פריידיי ויש שלא רכשו אבל חלקם להערכתי, הם לקוחות שעדיין עוקבים אחרי המחיר כי הם יודעים שעוד יהיו הורדות משמעותיות על חלק מהמוצרים".

אמאזון מרחיבה את הפעילות שלה בארץ – מה התוכניות שלכם?

"אנחנו באופן תמידי מגדילים את הפעילות בארץ, רק ביוני האחרון היה פה המנכ"ל שלי שאמר שבשנים הקרובות יוכפל פה כוח האדם והפעילות שאנחנו עושים בארץ. אנחנו עובדים על מרכז פיתוח שמונה 270 איש ובעוד חטיבה עסקית שאותה אני מנהל וזאת פעילות שהיא לא דומה לפעילות במדינות אחרות, גם מבחינה טכנולוגית וגם מבחינת הביזנס".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אחד העם 27/11/2017 08:27
    הגב לתגובה זו
    איזה ערך לסוחרים יש בכתבת מאקו הזו
  • 4.
    כתבה יחצנית ביותר (ל"ת)
    דן 27/11/2017 08:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ישראל999 27/11/2017 07:16
    הגב לתגובה זו
    מה שיחסל את הקניונים זה כמובן האינטרנט וגם הנגישות הזולה לחו"ל. אנשים שוהים הרבה ימים בחו"ל וגם עושים שם קניות לא מעטות
  • 2.
    ד 26/11/2017 23:30
    הגב לתגובה זו
    מצבם של חלק מהקניונים ורשתות הכלבו יתדרדר עד מאד. זה לא יעזור שהקניונים והרשתות הישראליות עוברות לאונליין משום שהמחירים דיי זהים לחנויות הרגילות...אנשים קונים באמזון כי זה זול ולא בכאילו ולכן איך שלא תסתכלו על זה הקניונים והכלבויים יפגעו- גם אלה שינסו את מזלם באונליין וגם אלו שלא.
  • 1.
    מיקי 26/11/2017 20:56
    הגב לתגובה זו
    מאוד אהבתי את ביזפורטל היום, כיסה את הירידות בקניונים באופן צמוד ומפורט
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.