הבלגן באל על נמשך: עוד 2 טיסות בוטלו הבוקר, "חרף פנייה לעשרות טייסים - ניסיונות איוש הטיסות עלו בתוהו"

מערכת Bizportal | (12)
נושאים בכתבה אל על

עם פתיחת השבוע המאבק בין הנהלת אל על לוועד הטייסים עולה מדרגה ובשטח נרשמים שיבושים קשים בלוח הטיסות. אחרי שאתמול בערב הודיעה החברה על 4 טיסות שהיו אמורות לצאת אמש ובוטלו, נדחו או הועברו למטוסים חכורים, בשל החרפת העיצומים מצד הטייסים - הבוקר נמשכים שיבושי הלו"ז.

החברה הודיעה הבוקר כי היא נאלצה לבטל הבוקר את טיסת up לברלין ואת טיסה 007 לניו יורק. טיסה 315 ללונדון תצא במטוס חכור. מהנהלת אל על נמסר כי "חרף פנייה לעשרות טייסים בבקשה שיאיישו את הטיסות, כל ניסיונות ההנהלה לאייש את הטיסות על ידי טייסי החברה עלו בתוהו. אנו מתנצלים בפני הנוסעים".

ההודעה הבוקר מגיעה בהמשך להודעה מאתמול לפיה טיסה 095 לבייג'ין שהיתה אמורה לצאת אמש בשעה 22:30 נדחתה ל-8:00 הבוקר, טיסה 081 לבנגקוק בוטלה, טיסה 027 לניוארק בוטלה, טיסה 001 הועברה למטוס חכור. 

בעניין הטיסה לבייג'ין, באל על מסבירים כי הקברניט פתח במחלה ב-16:00 אתמול, וזאת לאחר שב-15:34 פתח הקצין הראשון במחלה. הניסיונות לאייש את העמדות לא צלחו. מההנהלה נמסר כי "לצערנו הרב ממשיכים הטייסים, בהנהגתו  של קברניט ניר צוק בהתנהלות שערורייתית לשבש את טיסות אל על ולפגוע בנוסעים ובחברה".

לקראת הצהריים הוציא אל על הודעה לפיה לאור השינויים בלוחות הזמנים בשל עיצומי הטייסים, החליטה החברה להקל על מדיניות הביטול והשינוי של לקוחות החברה. הוחלט כי ביחס לטיסות היוצאות עד ליום 30 בנובמבר 2016 תאפשר החברה ביטול הטיסה והחזר כספי מלא בגינה ללא דמי ביטול וכן תאפשר שינוי מועד הטיסה ללא דמי שינוי.

 

מניית אל על 0.98% פתחה הבוקר בירידות של 2.6% אחרי נפילה של 4.7% בשבוע שעבר. 

כך נראה לוח עדכוני הפניות של הנהלת אל על לטייסים אמש:

קברניטים:

1. היה מוצב למצב הכן היום, פתח מחלה

2. היה מוצב למצב הכן היום, פתח מחלה

3.   מנהל צי 767-   סירב, ביקש לטוס בכיוון אחד.

4. סירב

5. בשעה 16:10 סירב, 16:46 לא ענה

6. 16:05 סירב  16:49 לא ענה, הושארה הודעה בתא קולי

7. סירב

8. 16:26 סירב, 16:51 , הודיע שהוא עייף

9. סירב

10. בשעהה16:14 סירב, 16:30 לא ענה

11. בשעה 16:08 סירב, 16:42 הוכרח, הודיע ששתה אלכוהול

12. מנוחה מלאה

13. 16:18 סירב, 16:34, הודיע שהוא עייף

14. לא ענה מספר פעמים

15. לא ענה

16. לא ענה 

17. לא ענה

 

קצינים ראשונים

1.    היה מאוייש לטיסה, פתח מחלה

2.    היה מאוייש, פתח מחלה

3.    לא ענה

4.    סירב

5.    לא ענה

6.    לא ענה

7.    לא ענה

8.    לא ענה

9.    לא ענה

10.    לא ענה

11.    לא ענה

12.    לא ענה

13.    סירב

14.    לא ענה

15.    סירב

16.    לא ענה

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    ארז 20/11/2016 20:29
    הגב לתגובה זו
    ממש בזיון, משכרות עתק ועוד שובתים
  • 9.
    אנונימי 20/11/2016 12:13
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לסגור את אלא על
  • אבג 20/11/2016 14:55
    הגב לתגובה זו
    במקום טייסים שמקבלים 70,000 שח לחודש כדי לשבות .
  • 8.
    גועל נפש של טיסים השתן עלה להם (ל"ת)
    דורון 20/11/2016 12:05
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דון קישוט 20/11/2016 12:04
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן להפסיק את הפרסה הזו . טייס שלא מבצע הלוך וחזור ע"פ תוכניות החברה יש לפטר אותו לאלתר.
  • 6.
    רוני 20/11/2016 11:57
    הגב לתגובה זו
    אם בנוסף לכך אל על תפחית את מחירי הטיסה ב10% עד 20% היא גם תכפיל את כמות הטיסות וגם תגדיל רווחים (וגם תחליף צוות אויר יקר בצוות זול)
  • 5.
    אבי 20/11/2016 11:25
    הגב לתגובה זו
    והמחיר הוא בערך עשירית מטייס ישראלי.
  • 4.
    המחירים שלהם הזויים מעל שאר החברות (ל"ת)
    ודורשים כרטיס חזור 20/11/2016 10:27
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נוסע 20/11/2016 10:02
    הגב לתגובה זו
    אם אל על רוצה להמשיך לשרוד, היא צריכה להפסיק את הנוהג הארכאי של העסקת טייסים רק מחיל האויר שאינו רלוונטי לתקופה שבה עובדים עם כוח מנצלים אותו לרעה. תתחילו לגייס ולהכשיר טייסים כפי שעושות חברות רבות אחרות שאינן תלויות ב"חיל האויר" .
  • 2.
    גבי 20/11/2016 09:55
    הגב לתגובה זו
    Somebody needs get fired
  • אכן ככה זה שמרנים בשלטון (ל"ת)
    גועל נפש 20/11/2016 10:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אני 20/11/2016 09:47
    הגב לתגובה זו
    החברה אבודה
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%

ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה

תמיר חכמוף |

ג’י סיטי ג'י סיטי 1.74%  , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה,  פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.

בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO"עם השפעה זניחה על המינוףג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.

מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.

מה המספרים מספרים

מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch)  עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.

כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.

יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי

ה"תכנית אסטרטגית" של אוגווינד נחשפת: הנפקה בדיסקאונט למנהלים

אחרי זינוק ביותר מ-50% בעקבות ההבטחות והראיון על "פרק חדש" אוגווינד מודיעה על הנפקה פרטית בדיסקאונט של 30% ובדילול של 42% בהון - המשקיעים הקטנים נשארים בחוץ, וההנהלה "מביעה אמון בחברה" במחיר מבצע; אישור הגיוס תלוי בבעלי המניות - אל תהיו פרייארים!

נושאים בכתבה אוגווינד

מתחילת נובמבר אוגווינד זינקה יותר כ-57%, בעקבות הבאזז סביב ה“תוכנית האסטרטגית” וגם ההבטחות שהיו"ר יפתח רון-טל והמנכ"ל טל רז נתנו לנו שעכשיו זו כבר לא חברת מו״פ, אלא “שחקן אנרגיה יזמי באירופה”. אבל היום מתברר מה באמת מסתתר מאחורי כל ההצהרות האחרונות, דבר שעצוב לומר היה כתוב על הקיר לכל אורך הדרך - גיוס הון בדיסקאונט למקורבים ולבעלי עניין, כשהציבור נשאר בחוץ. כשפורסמה התכנית ניתחנו אותה - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד? כבר בחודש הקודם כתבנו לכם שהחברה לא באמת מתקדמת לשלב מסחרי, אלא מכינה את הקרקע לגיוס הון נוסף. כבר אז כתבנו שאוגווינד מנסה לצייר חזון על התרחבות לאירופה, אבל בפועל זה איתות לשוק שהיא צריכה כסף כדי לשרוד. והנה זה הגיע.

אוגווינד הודיעה כי ועדת הביקורת אישרה הנפקה פרטית של 14.3 מיליון מניות במחיר של 3.5 שקלים למניה יחד עם 14.3 מיליון אופציות במחיר מימוש של 5 שקלים עד סוף 2028. אם לוקחים בחשבון את כל האופציות, זה משקף דילול של כמעט 42% מההון. בשוק המניה נסחרת סביב 4.96 שקלים, כך שהמשתתפים בהנפקה יקבלו את המניות בכ-30% הנחה למחיר המניה בשוק ערב ההנפקה, ובחישוב אפקטיבי קרוב ל-2 שקלים למניה, כלומר דיסקאונט של יותר מ-50%.

בזמן שהמשקיעים הקטנים רכשו מניות בשערים גבוהים, בזמן שהמשקיעים הסכימו לתת לאוגווינד שאכזבה לא פעם ולא פעמיים - צ'אנס נוסף. אוגווינד חוזרת על הדפוס, ההנהלה תקבל אופציות ומניות במחירי רצפה. ואם זה לא מספיק, החברה גם מודיעה על כוונה לגייס עד 30 מיליון שקל נוספים ממוסדיים באותם תנאים שפירטנו.

לפי ההודעה לבורסה זה עדיין לא סופי ותלוי באישור האסיפה הכללית של בעלי המניות. לכאורה זה בקשה מוגזמת מהמשקיעים שקנו מניות במחיר מלא. להנהלה לא מגיעה כזאת מתנה לפני שיש בכלל הכנסות משמעותיות שלא לדבר על רווחים, כשכל מה שנראה הוא שהתכנית האסטרטגית בסופו של דבר מדללת את המשקיעים בחיר נמוך. 

מה שהובטח ומה שבאמת קרה

כשדיברנו עם ההנהלה בתחילת החודש, גם אנחנו רצינו להאמין. רצינו לחשוב שאולי הפעם באמת יש שינוי אמיתי, שאוגווינד עברה שלב. הם דיברו על “פרק חדש באירופה”, על פרויקטים של מאות מיליוני אירו, על מימון מוסדי חכם ועל שלב מסחרי שמתחיל סוף-סוף לקרום עור וגידים - יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”