המסעדה הבאה
צילום: צילום רשת 13
ניתוח

רשת: מ-70 מ' הפסד לעשרות מ' רווח. אבל בעיות לא חסר

שנתיים סוערות במיוחד עברו על מנכ"ל רשת אבי בן טל: מצד אחד הציל את החברה מקריסה כלכלית, מאידך לא הצליח להעמיד תחרות לקשת. "ביז מדיה" על מנועי הצמיחה שאימץ באיחור, האסטרטגיה על המסך והניסיון להרים את זרוע הדיגיטל של החברה
אלכסנדר כץ | (3)

מנכ"ל רשת אבי בן טל (צילום יח"צ) מנכ"ל רשת אבי בן טל מציין בימים אלו שנתיים בתפקיד, כשגולת הכותרת של תקופה זו היא הנתונים הפיננסיים המשופרים של החברה, לאחר השיפט שעשה והמעבר מדימום מאסיבי של עשרות מיליוני שקלים, לרווח מוערך של עשרות מיליונים. ואולם, בשנתיים האלה, כמו גם לפני כן, הערוץ עדיין מתקשה לתת פייט למתחרים בקשת, כמעט בכל פרמטר בזירה בה החברות מתמודדות, וכמעט בכל פורמט על המסך - שם רשת מפסידה בצורה מובהקת כמעט לאורך כל היום.   שולחנו של בן טל היה עמוס במשימות עם כניסתו לתפקיד בפברואר 2020: בראש ובראשונה הוא אמור היה להפסיק את הדימום הכספי - ירושה שלפי גורמי ברשת, עמדה על כ-70 מיליון שקל ב-2019. עוד משימות היו למצוא פורמטים שיצליחו לכבוש את טבלאות הרייטינג, יצירת מסלול לשאיבת צופים בשעות אחר הצהריים לקראת המהדורה והפריים, שיקום מחלקת הדיגיטל של הקבוצה ויצירת אפיקי הכנסה נוספים.   הפסדים וסכנת סגירה. אך עם הגעתו לבניין ברחוב הברזל ברמת החייל, כשבמקביל מתגלים "בורות תקציביים" מטורפים אליהם לא היה מודע טרום כניסתו, נחתה על שולחנו של בן טל המשימה הקשה מכל: לשרוד את הקורונה שזו אך החלה. כבר בסגר הראשון יצאה רשת בתוכנית התייעלות שהובילה לסיום העסקתם של כ-15% מעובדי רשת וחברת החדשות. לצד פעילויות נוספות, כמו הקפאת תוכניות יקרות, הצליחה רשת בצורה מעוררת התפעלות לסיים את 2020 באיזון כלכלי, ולדברי גורמים, אף עם רווח של כמה מיליוני שקלים.   "זה בלתי נתפס מה שהוא עשה", אומר גורם המכיר את רשת לפני ולפנים. "אחרי מיזוג רשת וערוץ עשר בתחילת 2019, ניקו את השולחן מחובות והתקציב היה מאוזן בזכות הזרמות בעלים משני הגופים. אבל השנה הראשונה למיזוג הסתיימה בהפסדים של עשרות מיליונים". גורם בכיר ברשת הוסיף: "החברה הייתה על סף תהום עם תחילת הקורונה. עוד קצת ועוד היינו יכולים להיסגר".   בן טל, שקיבל חברה מפסידה, זכה להבטחה להזרמת בעלים. ממש עם פרוץ הקורונה, בעל השליטה לן בלווטניק עוד הזרים 30 מיליון שקל עבור משכורות פברואר, אבל אז סגר את הברז כי נמאס לו לשפוך כסף. גם שאר השותפים בחרו לשמור על הארנק ובן טל נאלץ לגבש תוכנית חירום יש מאין. האסטרטגיה שניסח הייתה אחריות כלכלית, כלומר בשלב הראשון לגבש תוכן זול יחסית למסך, לוותר על תוכניות יקרות עד כמה שאפשר, ולנסות לחסל את החובות. המטרה היא להגיע לרווחיות ולא רק איך לשרוד את החודש הקרוב.  "הוא הצליח להציל את רשת", אומר גורם בשוק התקשורת. "הוא נכנס לחברה עם מינוס 70 מיליון וכיסה את הבור התקציבי הזה בלי הלוואות בעלים. חברה בתחום הטלוויזיה שלא זקוקה להלוואות בעלים, זה כמעט בלתי אפשרי".   בתעשייה אומרים שבן טל גם החליט אסטרטגית להפסיק להסתכל על קשת ולנסות לחקות אותה. בן טל, על פי אותם גורמים, גיבש חזון מה מעניין את הצופים שלו ובהתאם לכך רשת תייצר תוכן מקורי.   רייטינג. מסיכום שנת 2021 של הוועדה למדרוג עולה כי מבין 20 התוכניות הנצפות ביותר באותה שנה, לרשת הייתה נציגות אחת בלבד - "האח הגדול VIP" עם ממוצע של 17.1% ומקום 13 בטבלה. זוכרים שפעם, לפני כמה שנים, כל פרק של האח הניב 30% פלוס והגמר חצה את רף 40 הנקודות?   השיבוץ של האח הגדול היה בכלל ברירת מחדל. התוכנית הוצנחה במהירות לעונת הקיץ כי בארסנל של רשת לא היו תוכניות אחרות לפריים-טיים שאפשר להפיק במהירות. לצד ההפקה הזריזה שלא חפה הייתה מטעויות, בקיץ גם כך נתוני הצפייה נמוכים יחסית לאלה של החורף, ורשת שילמה על כך את המחיר עם נתונים נמוכים עבור פורמט יקר.   לרשת יש בעיה וזו מתחילה עוד בשעות אחר הצהריים כשתוכניות הפרה-פריים רושמות חצי עד שליש מהרייטינג של קשת. הקאסט של תוכנית הבוקר - פורמט ידוע לקידום תכני התוכנית – השתנה לאחרונה, וברשת תולים תקווה בכך שהתוכנית תצליח להדביק את הפער מהמתחרה בקשת. זה אפילו קרה במספר בקרים.   עיקר הבעיה מתנקזת לרצועת 19:00 בערב, המקפצה למהדורה המרכזית. זו גם הסיבה שברשת מקווים כי שיבוצו של אברי גלעד לרצועה הזו, שצפויה לצאת לפועל בסוף החודש, תביא עוד צופים ותבנה מקפצה טובה למהדורת שמונה שרשמה ב-2021 רייטינג של 8.3% בלבד, מול 16.9% לחדשות קשת. אברי גלעד. יציל את רצועת הפרה-פריים לפני החדשות? (צילום: רשת 13)   רבות דובר על השוני ב-DNA שבין חברת החדשות לבין רשת, בתקופה שלאחר המיזוג. ערוץ טלוויזיה עם תוכניות ריאליטי ובידור עממי, מול חברת חדשות "אליטיסטית" ו"שמאלנית" שמתקשה להיאבק בחדשות קשת. התוצאה: היו"ר נדב טופולסקי הוביל לפיטוריו של מנכ"ל החדשות המוערך גולן יוכפז, וגייס רק לאחר מספר חודשים מחליף כשהחזיר את ישראל טוויטו לחברה. לפני חצי שנה גם טוויטו סיים את תפקידו. למחליף נבחר אבירם אלעד, לשעבר עורך וואלה.   חילופי מנכ"לי החדשות לא השפיעו בצורה מהותית על נתוני הרייטינג של חדשות רשת, גם אם הם עולים בנקודה פה או יורדים בנקודה שם. דווקא במזג האוויר החורפי של השבועות האחרונים, הצליחה המהדורה לחצות את רף 10 הנקודות, אבל גם היו מקרים בהם התקרבה ל-5% בלבד.   עם נתונים כאלה, יש בתעשייה הרואים ב-12% להישרדות ולמסעדה הבאה אפילו קסם. מדוע? מה-16.9% של חדשות 12 קל להגיע לממוצע רייטינג בפריים טיים (בין 20:00 ל-23:00) של 15.8%. מ-8.3% קשה עד בלתי אפשרי לתת פייט בהמשך הערב. ואכן, ממוצע הפריים של רשת עמד ב-2021 על 9.4%.   ברשת תלו תקוות גדולות בפורמט החדש שלה "המסעדה הבאה" שהתכתב עם האסטרטגיה של בן טל להפיק תוכן זול ומושך קהל. על פי הערכות, הפורמט עלה לערוץ קצת יותר מחמישה מיליון שקל עבור 10 פרקים, סכום לא גבוה במיוחד לתוכניות ריאליטי בישראל, שעלויות ההפקה של חלקן (האח הגדול, הישרדות והמרוץ למיליון) עומדות על עשרות מיליוני שקלים לעונה. ברשת חשבו שיש להם בוננזה ביד - הפקה זולה, קאסט שופטים מוערך ותחום שהצופים עדיין אוהבים לצפות בו (ריאליטי אוכל) - כזו שתצליח לתת פייט לנינג'ה ישראל. ברשת אף הלכו צעד נוסף קדימה ובערב ההשקה בחרו לשדר את הפרק ללא פרסומות, מול נינג'ה, במה שהביא לה איבוד הכנסות של מאות אלפי שקלים (ובפועל - הפסדים). המסעדה הבאה. רייטינג חלש, אבל מרוויח? (צילום: רשת 13) ומה בסוף? המסעדה הבאה הסתפקה ב-15.9% והפסידה לנינג'ה ישראל. בהמשך איבדה המסעדה הבאה צופים והשפל נרשם לפני כשבוע - עם 8.5% בלבד מול הספיישל הראשון של מאסטר שף VIP של קשת (שנהנתה מ-20%).  

  ועדיין, גם בערב עם נתון דו-ספרתי נמוך, מעריכים גורמים בתעשייה, יכולה רשת לצאת מורווחת, משני טעמים: נקודת האיזון בין רווח להפסד מבחינת רייטינג, נמוכה תודות לעלות הנמוכה של ההפקה. נקודה שנייה מתמקדת בסוג הפורמט - ריאליטי קולינרי - שמושך חסויות ושיתופי פעולה מסחריים. גורם בתעשייה אומר כי "מדובר בפורמט המקורי הראשון שהתאפשר אחרי שהערוץ עבר לרווחיות".   דיגיטל. דווקא עולם התוכן הזה אמור היה להיות הפורטה של בן טל, שועל אינטרנט ותיק ומראשי ynet וקבוצת ידיעות בעבר. למרות זאת, זרוע הדיגיטל של רשת התקשתה לאורך שנים לפרוץ. גם המגעים שהחלו עוד לפני כניסתו לתפקיד לרכישת אתר וואלה אותו העמידה בזק על המדף, לא הבשילו במהלך תקופתו, ובספטמבר 2020 שם את ידיו על וואלה, אחד משני האתרים הגדולים בישראל, טייקון התקשורת אלי עזור.   לאורך השנים רשת לא הצליחה ליצור תחרות לאתרי האינטרנט והאפליקציות, ובעיקר לאלה של המתחרים בקשת - mako ואתר החדשות החדש יחסית N12. ברשת מגייסים בחודשים האחרונים עובדים למחלקת הדיגיטל, כחלק מתוכנית עבודה של בן טל וסמנכ"לית הדיגיטל גל גורן לבניית אתר תוכן חדש שאמור להיות מושק בתקופה הקרובה. ברשת בחרו לשלב באתר אחד את תכני חברת החדשות לצד תוכן בידורי ותכני וידאו, ולא לפצל זאת לשניים כפי שעשו בקשת (mako ו-N12). המטרה היא ליצור שחקן משמעותי בין אתרי התוכן הגדולים. מאידך, ברשת לא מתכוונים לשפוך כסף בפרויקט - כפי שעשתה קשת במותגי האינטרנט שלה בשנים האחרונות. האם זה יספיק לרשת? שאלה טובה.   אבל לא מדובר רק בחולשת האתר והאפליקציה, רשת רק מתחילה עכשיו לפזול לנושא הכי חזק בשוק התקשורת - הסטרימינג. המתחרה קשת כבר עמוק עמוק בתוך בבניית מותג הסטרימינג החדש שלה יחד עם RGE (שיזכה לשם FREETV). ברשת מתחילים לבחון את האפשרות להשתלב במיזם הטלוויזיה האינטרנטית של HOT כשותפה, כך לפי פרסומים בנושא.   השקעות. קשת קראה טוב את המפה כבר לפני כמה שנים והחליטה לשלוח זרועות גם אל מחוץ לתחומי העיסוק המסורתיים של הטלוויזיה. החברה ביצעה סדרת רכישות (רובן מוצלחות) של חברות קטנות, עמן היא רוצה לפרוץ. חברת הביטוח ליברה למשל, חברת איוונטר ואחרות. המודל פשוט: קשת רוכשת אחוזים מהחברה - תמורת מזומן ודקות פרסום בטלוויזיה או רק פרסום בטלוויזיה. החברות נהנות מחשיפה, ההכנסות צומחות וערך החברה מזנק. קשת, כמעט בלי השקעה מצידה, קוצרת את הפירות. לפני חצי שנה גם הקימה קרן הון סיכון עבור השקעות בסטארט-אפים לאחר שגייסה 65 מיליון דולר ממוסדיים.   ורשת? לפני יותר מארבע שנים רכשה החברה חלק מאתר שיווק האופנה Terminal-X של רשת פוקס. כעבור שנתיים מכרה אותם לחברת אקס.טי של אודי אנג'ל ועידן עופר.   אבל הכניסה האמיתית לתחום ההשקעות קרתה לפני שנה כשהכריזה יחד עם קבוצת טלכלל על הקמת קרן השקעות משותפת בשם RT CAPITAL. עד כה נחתמו מספר עסקאות, חלקן במודל של זמן מסך ברשת, ואחרות עבור כסף חי. בין היתר נחתמו עסקות עם רשת מותג הפרחים VAZA, ומיזם אינפיניטי שמחבר בין אתרי הנצחה וירטואליים. ברשת מאמינים כי רק שתי עסקאות אלו למשך יניבו רווחים בעשרות מיליוני שקלים, הגם שלא מדובר בחברות מאד מוכרות על ידי הקהל הרחב.   קשת חזקה בעולמות ההייטק שם האמינה שאפשר לקטוף בקלות יחסית את הכסף מהעצים. כחלק מהאסטרטגיה הזו, הקימה קשת אתר תוכן שמתמקד בתחום זה, במטרה לקרב את קהילת הטכנולוגיה לקבוצת קשת.   ברשת לא מתעתדים לחקות את קשת עם אתר ייעודי, אבל באיחור קליל מאמצים בחום את התחום הזה. לאחרונה גויסה גילי הלל, הסמנכ"לית המסחרית לשעבר של קבוצת הארץ-TheMarker, לפונקציה חדשה ברשת - ראש תחום הייטק במחלקת הסחר. המטרה לפתח הפיק הכנסה חדש בקשר עם חברות הטכנולוגיה, שיכלול שיתופי פעולה מסחריים, חסויות וכנסים. מנוע צמיחה חדש: כנסים. אחרי תוכנית ההתייעלות, החליט בן טל להיכנס חזק לתחום הצומח בשוק התקשורת: כנסים. הפורמט פשוט: בונים שלד לכנסים ואפיק זה מייצר הכנסות נוספות.   רשת השיקה בסוף 2020 את מותג הכנסים SPOTV13 - סדרת כנסים שעוסקים בנושאים שעל סדר היום בישראל, בתחומי הבריאות, הכלכלה, הביטחון והחינוך. "כל הכנסים ישודרו בשידור חי בטלוויזיה בערוץ 13, באתר ובאפליקציית רשת 13", נכתב באתר רשת. לפני שלושה חודשים למשל התקיים כנס בריאות שכלל בכירים במשק ובחברה, לצד מנהלי בתי חולים. כנס כזה הוא מגנט לחסויות ולתוכן שיווקי.   זוגיות. היחסים בין יו"ר למנכ"ל אינם פסטורליים תמיד. היו"ר נדב טופולסקי היה זה שהוביל לפיטוריו של מנכ"ל רשת הקודם יוסי ורשבסקי, פיטר גם את מנכ"לי חברת החדשות גולן יוכפז ומחליפו ישראל טויטו. היחסים בין טופולסקי לבן טל ידעו בשנתיים האחרונות עליות וירידות, גם בגלל שינויי גישה אך גם בגלל חוסר שביעות רצונו של טופולסקי מאי-ההצלחה על המסך ובדיגיטל, ומבחינתו של בן טל - ההתערבות של טופולסקי בתחומים שבאחריות המנכ"ל.   ואולם, עד כה היחסים לא התדרדרו לתהומות שאי-אפשר לחזור מהן, ומהלכיו של בן טל זוכים לגיבוי של הדירקטוריון ושל העומד בראשו – טופולסקי. בסופו של דבר, כשהדוחות השנתיים של רשת מציגים מספרים ירוקים, לראשונה אחרי שנים, וכשסוף סוף מרווחים - בטח בשוק הטלוויזיה הקשוח - קשה לראות פרידה בין הצדדים בתקופה הקרובה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אזרח 16/02/2022 14:50
    הגב לתגובה זו
    הערוץ הכי פטריוטי!
  • 2.
    גלעד 16/02/2022 14:35
    הגב לתגובה זו
    כמה שיותר ערוצים, יותר טוב. אסור לתת להם ליפול, גם לא ל-14
  • 1.
    יפה 16/02/2022 14:16
    הגב לתגובה זו
    המדינה משלמת הרבה מאוד כסף על פרסומת של קורונה .אבל הם חייבים לישר קו עם השקרים של המשטר. אז הרווח הוא בגלל שהם מכרו אותנו הצופים. ככה זה במדינות פשסטיו......
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola 0.37%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״