פרשנות בוול סטריט: מניות הטכנולוגיה בסכנת נפילה ויש גם הסבר לכך

עיתונאי ופרשן כלכלי של מרקטווטץ' מסביר למה סקטור הטכנולוגיה נמצא תחת איום - "השנה הזו היא שונה, המשקיעים דורשים תוצאות"
עוז מוכתר |

סקטור הטכנולוגיה ממשיך לרכז עניין רב בקרב פרשנים ואנליסטים מוול סטריט. בשנה שעברה, הסקטור הזה רתח וחלק מהשמות הגדולים בו המריאו וניצחו את ה-S&P500 שהוסיף מעל 30% בפערים גדולים. אבל, ג'ף ריבס, עיתונאי ופרשן כלכלי של מרקטווטץ' ומי שהיה העורך של הניו יורק טיימס כמעט 8 שנים, מאמין שהמצב השנה הוא אחר - המשקיעים דורשים תוצאות ומי שלא תעמוד בזה פשוט תאבד גובה.

אחרי זינוקים מרשימים מאוד ב-2013 של מייקרוסופט, גוגל, אמזון, יאהו ו-HP, והנפקות מוצלחות מאוד של טוויטר, Tableau ו-FireEye, חלק מהשמות הללו מתקשים להתרומם מתחילת 2014. תוסיפו לכך את הדוחות המאכזבים של חלק מענקיות הסקטור כמו גוגל ו-IBM ותבינו למה ריבס מודאג. הוא מחלק את ההסבר שלו ל-3 טיעונים מרכזיים:

הטיעון הראשון - ענקיות המחשוב עדיין סובלות

ריבס מתמקד במניות של אורקל (סימול: ORCL), סיסקו (סימול: CSCO) ו-IBM (סימול: IBM) שהפסידו לשוק בשנה שעברה וחלקן אפילו סיימו אותה באדום. הסיפור של החברות הללו ממשיך להסתבך לדבריו, כאשר מנכ"ל סיסקו הזהיר מפני תוצאות חלשות ב-2014 עקב ירידה במכירות בשווקים המתעוררים. גם הדוחות של IBM אכזבו בשבוע שעבר ונפלו מתחת לצפי ההכנסות.

החברות שמבוססות על מחשוב 'ענן' צוללות חזק כשהמשקיעים חוששים כי פשוט אין להם את המספרים שיתמכו בזינוקים שרשמו בעבר. בין המניות האלה ניתן למצוא את NetSuite (סימול: N) ו- WorkDay (סימול: WDAY) שצללו למעלה מ-20% ו-30% מתחילת השנה.

למרות הכל, ריבס משוכנע שהמניות של ענקיות המחשוב ירשמו התאוששות בשנה הבאה בעקבות השיפור במצבה של הכלכלה האמריקנית.

הטיעון השני - מניות האינטרנט בצרות

ריבס לא התרגש מהדוחות האחרונים של יאהו (סימול: YHOO), אשר הובילו לזינוק יומי של כמעט 7% בשבוע שעבר. למרות התוצאות החיוביות, חלק גדול מהן הגיע הודות לנתח של החברה בענקית הקמעונאות האינטרנטית מסין, עליבאבא. ההכנסות של יאהו מחיפושים עלו רק ב-5% וההכנסות ממודעות באתר עלו רק ב-2%.

גם ההכנסות מפרסום של גוגל (סימול: GOOG) (סימול: GOOGL), אכזבו. גוגל רשמה ירידה ברמת ה"מחיר לקליק" שהיא גובה מהמפרסמים ולמרות שנפח הפעילות שלה גדל, האנליסטים ממשיכים להיות מודאגים מירידה בהכנסות של ענקיות האינטרנט מפרסום.

הטיעון השלישי - ירידה במכירות של קמעונאיות האינטרנט

ריבס מביא את הדעיכה של מניית אמזון (סימול: AMZN) כדוגמא למגמה שמתרחשת במניות של קמעונאיות האינטרנט. אמזון צנחה כ-19% מתחילת השנה והתוצאות של החברה פספסו את תחזיות האנליסטים בינואר האחרון, למרות גידול חזק בהכנסות על רקע עונת החגים האחרונה.

גם התוצאות של איביי (סימול: EBAY), מדאיגות את ריבס. בגרף השנתי (12 החודשים האחרונים), איביי צבועה באדום למרות ראלי יפה של השוק. לפי ריבס, הסיבה לכך היא שלמרות שהרווחים המאוחדים של החברה גדלו על רקע צמיחה גלובלית וגידול בתשלומי המובייל באמצעות פיי-פאל, מכירות הליבה שלה גדלו רק ב-11% במעבר לשנה הפיסקלית של 2013 וההכנסה הנקייה עלתה רק ב-9%. לדבריו, קשה להצדיק את העלייה במחיר המניה עם תוצאות כאלה.

לדבריו, גם מניות נוספות בתחום הזה סובלות מתוצאות חלשות. מניית Home Away (סימול: AWAY) צללה 26% מאז שפרסמה תוצאות חלשות בפברואר האחרון. מניית Zulily (סימול: ZU) שהתחילה במומנטום ענק מאז שהונפקה איבדה כבר 35% בחודשיים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
twitter logo טוויטר
צילום: לוגו

המלצה חזקה: "לאחר פרסום הדוחות, מניית טוויטר תזנק עד ל-60%"

ההערכה של אנליסט ג'וזף גרינקורן מגיעה בעקבות החשיפה של שיתופי פעולה עם מספר חברות מרכזיות בתחום החיפוש והתוכן
שרות Bizportal |
נושאים בכתבה טוויטר
ארבעה ימים לאחר פרסום דוחות הפיננסיים של טוויטר וזינוק של 16%, חלק מהאנליסטים עדיין לא נרגעו מהתוצאות וחוזים כי זו רק ההתחלה בעליית הערך של המניה. בדוח  הפיננסי האחרון של טוויטר נצפתה העלייה המתונה ביותר בגידול מספר המשתמשים של טוויטר מאז החלה לדווח החברה – 1.4% בלבד המשקפים הצטרפות של 4 מיליון משתמשים בלבד. מאידך באותו דו"ח טוויטר דיווחה על הכפלה של ההכנסות שלה ל-479 מיליון דולר, בשורת ההכנסות, עקפה טוויטר את תחזיות האנליסטים ב-97% ולכן המניה שלה הגיבה בהתאם. "פוטנציאל הצמיחה של טוויטר הוא עצום, במיוחד במדינות מחוץ לארה"ב, טוויטר הוכיחה שהמודל העסקי שלה עובד מצוין והוא צפוי להניב לה הכנסות ורווחים גדולים עוד יותר בטווח הארוך", כך אמר ג'וז'ף גרינקורן, מומחה מדיה חברתית ומנכ"ל מוריס גרופ.  טוויטר הושפעה כמעט לחלוטין מעלייה בכל הפרמטרים בתחום הפרסום של החברה. מחיר קליק על מודעות עלה בממוצע ב-10% ובמקביל נרשמה עלייה של כ-70% ב-Ad engagement כשהמשמעות היא שטוויטר מפרסמת יותר עבור הלקוחות שלה.   גרינקורן ציין כי החדשות הטובות לעתיד של טוויטר הן משיתופי פעולה עם מספר חברות מרכזיות מתחום החיפוש והתוכן. החברה המהותית ביותר שטוויטר חתמה איתה לאחרונה על שיתוף פעולה היא גוגל ששולטת כיום בכ-75% משוק החיפוש האמריקני שלה בלבד יש 12 מיליארד חיפושים בחודש. עמודים רלוונטיים בטוויטר צפויים להיכנס באופן אורגני לשורות החיפוש של גוגל, דבר שאמור להגדיל משמעותית את השימוש בטוויטר מצד הגולשים של גוגל. טוויטר תיהנה גם מהגדלה של עוגת הפרסום של גוגל. בניגוד למערכת הסגורה יחסית של פייסבוק, טוויטר אמורה לצאת החוצה לכלל משתמשי האינטרנט בעולם בהתאם לנושא הרלוונטי. חברות נוספות שמשתפות פעולה בתחום הפרסום הן יאהו יפן ופליפבורד. גרינקורן מעריך כי טוויטר תחתום על עסקות נוספות לשיתופי פעולה עם חברות כמו באיידו – מנוע החיפוש הגדול ביותר בסין, בינג של מיקרוסופט ו-AOL. בסין פוטנציאל הצמיחה במיוחד בהתחלה יהיה מעט מוגבל בשל הצנזורה הסינית אך בסופו של דבר, השוק הסיני עצום ויש בו פוטנציאל צמיחה גדול במיוחד. אנליסטים ומשקיעים לא באמת הפנימו את צמיחת עולם האינטרנט והחיבור של המשתמשים לרשת בכל זמן ובכל מקום. כבר היום יש כ-3 מיליארד משתמשים באינטרנט ברחבי העולם, מדובר בעלייה של כ-6.5% לעומת השנה שעברה כשיותר ויותר משתמשים ממשיכים להתחבר לאינטרנט במדינות מתפתחות כשבראשן סין והודו. מדובר כאן בקצב גידול המאפשר צמיחה לכל חברות האינטרנט והמדיה החברתית מעבר לגבולות הקיימים כיום. גרינקורן מעריך כי שיתוף הפעולה של טוויטר עם גוגל חשוב לטוויטר לא רק בשל השליטה של גוגל בשוק האמריקני, אלא גם בזכות הגישה של גוגל לכלל העולם. שיתוף הפעולה הזו צפוי בעתיד ליצור אפיק הכנסה חשוב נוסף ממפרסמים במקומות אחרים בעולם מחוץ לארה"ב. להערכתו, שיעור המשתמשים האקטיביים הקבועים בטוויטר גם הוא צפוי לעלות ברבעונים הקרובים, דבר שיעלה את ערך הפרסומות בטוויטר וכך גם את המחיר שלהן למפרסמים.