פרשנות בוול סטריט: מניות הטכנולוגיה בסכנת נפילה ויש גם הסבר לכך

עיתונאי ופרשן כלכלי של מרקטווטץ' מסביר למה סקטור הטכנולוגיה נמצא תחת איום - "השנה הזו היא שונה, המשקיעים דורשים תוצאות"
עוז מוכתר |

סקטור הטכנולוגיה ממשיך לרכז עניין רב בקרב פרשנים ואנליסטים מוול סטריט. בשנה שעברה, הסקטור הזה רתח וחלק מהשמות הגדולים בו המריאו וניצחו את ה-S&P500 שהוסיף מעל 30% בפערים גדולים. אבל, ג'ף ריבס, עיתונאי ופרשן כלכלי של מרקטווטץ' ומי שהיה העורך של הניו יורק טיימס כמעט 8 שנים, מאמין שהמצב השנה הוא אחר - המשקיעים דורשים תוצאות ומי שלא תעמוד בזה פשוט תאבד גובה.

אחרי זינוקים מרשימים מאוד ב-2013 של מייקרוסופט, גוגל, אמזון, יאהו ו-HP, והנפקות מוצלחות מאוד של טוויטר, Tableau ו-FireEye, חלק מהשמות הללו מתקשים להתרומם מתחילת 2014. תוסיפו לכך את הדוחות המאכזבים של חלק מענקיות הסקטור כמו גוגל ו-IBM ותבינו למה ריבס מודאג. הוא מחלק את ההסבר שלו ל-3 טיעונים מרכזיים:

הטיעון הראשון - ענקיות המחשוב עדיין סובלות

ריבס מתמקד במניות של אורקל (סימול: ORCL), סיסקו (סימול: CSCO) ו-IBM (סימול: IBM) שהפסידו לשוק בשנה שעברה וחלקן אפילו סיימו אותה באדום. הסיפור של החברות הללו ממשיך להסתבך לדבריו, כאשר מנכ"ל סיסקו הזהיר מפני תוצאות חלשות ב-2014 עקב ירידה במכירות בשווקים המתעוררים. גם הדוחות של IBM אכזבו בשבוע שעבר ונפלו מתחת לצפי ההכנסות.

החברות שמבוססות על מחשוב 'ענן' צוללות חזק כשהמשקיעים חוששים כי פשוט אין להם את המספרים שיתמכו בזינוקים שרשמו בעבר. בין המניות האלה ניתן למצוא את NetSuite (סימול: N) ו- WorkDay (סימול: WDAY) שצללו למעלה מ-20% ו-30% מתחילת השנה.

למרות הכל, ריבס משוכנע שהמניות של ענקיות המחשוב ירשמו התאוששות בשנה הבאה בעקבות השיפור במצבה של הכלכלה האמריקנית.

הטיעון השני - מניות האינטרנט בצרות

ריבס לא התרגש מהדוחות האחרונים של יאהו (סימול: YHOO), אשר הובילו לזינוק יומי של כמעט 7% בשבוע שעבר. למרות התוצאות החיוביות, חלק גדול מהן הגיע הודות לנתח של החברה בענקית הקמעונאות האינטרנטית מסין, עליבאבא. ההכנסות של יאהו מחיפושים עלו רק ב-5% וההכנסות ממודעות באתר עלו רק ב-2%.

גם ההכנסות מפרסום של גוגל (סימול: GOOG) (סימול: GOOGL), אכזבו. גוגל רשמה ירידה ברמת ה"מחיר לקליק" שהיא גובה מהמפרסמים ולמרות שנפח הפעילות שלה גדל, האנליסטים ממשיכים להיות מודאגים מירידה בהכנסות של ענקיות האינטרנט מפרסום.

הטיעון השלישי - ירידה במכירות של קמעונאיות האינטרנט

ריבס מביא את הדעיכה של מניית אמזון (סימול: AMZN) כדוגמא למגמה שמתרחשת במניות של קמעונאיות האינטרנט. אמזון צנחה כ-19% מתחילת השנה והתוצאות של החברה פספסו את תחזיות האנליסטים בינואר האחרון, למרות גידול חזק בהכנסות על רקע עונת החגים האחרונה.

גם התוצאות של איביי (סימול: EBAY), מדאיגות את ריבס. בגרף השנתי (12 החודשים האחרונים), איביי צבועה באדום למרות ראלי יפה של השוק. לפי ריבס, הסיבה לכך היא שלמרות שהרווחים המאוחדים של החברה גדלו על רקע צמיחה גלובלית וגידול בתשלומי המובייל באמצעות פיי-פאל, מכירות הליבה שלה גדלו רק ב-11% במעבר לשנה הפיסקלית של 2013 וההכנסה הנקייה עלתה רק ב-9%. לדבריו, קשה להצדיק את העלייה במחיר המניה עם תוצאות כאלה.

לדבריו, גם מניות נוספות בתחום הזה סובלות מתוצאות חלשות. מניית Home Away (סימול: AWAY) צללה 26% מאז שפרסמה תוצאות חלשות בפברואר האחרון. מניית Zulily (סימול: ZU) שהתחילה במומנטום ענק מאז שהונפקה איבדה כבר 35% בחודשיים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.