יו"ר מגוריט, ארז רוזנבוך
צילום: עמית חכמוב

מגוריט רוכשת דירות בשוק מחנה יהודה בתמורה למניות

מגוריט רוכשת 80 דירות תמורת 203 מיליון שקל, הכוללים הקצאת כ-5.4 מיליון מניות של מגוריט. הדירות הנרכשות בנות 2-4 חדרים במסגרת פרויקט שיכלול 2 מגדלים בגובה 30 קומות; במקביל, היא מדווחת על מתווה דמי ניהול חדש

מורן ישעיהו | (6)
נושאים בכתבה ירושלים מגוריט

קרן הריט למגורים, מגוריט -0.34% דיווחה לבורסה על חתימת הסכם לרכישת 80 יחידות דיור בפרויקט "עץ החיים" בסמוך לשוק מחנה יהודה בירושלים תמורת כ-203 מיליון שקל, מתוכם תשלום של כ-41 מיליון שקל ייעשה בתמורה להקצאת כ-5.4 מיליון מניות של מגוריט למוכרות (7.5 שקל למניה). במקביל דיווחה החברה על שינוי מהותי במתווה דמי הניהול שתשלם לחברת הניהול.

שטח המכירה בעסקה הינו כ-5,544 מ"ר בתוספת של כ-528 מ"ר מרפסות, 38 חניות תת קרקעיות ו-44 מחסנים. 

על פי הדיווח, הדירות הנרכשות הן דירות 2-4 חדרים הנמצאות בשלב בנייה ראשוני במסגרת פרויקט שיכלול 2 מגדלים שיתנשאו לגובה של 30 קומות ובסך הכל 308 יחידות דיור ושטחי מסחר כחלק מקבוצת רכישה (יובהר כי מגוריט אינה חלק מקבוצת הרכישה).

בכוונת מגוריט לפעול להשכרת הדירות בשוק החופשי באופן מיידי. בנוגע למימון העסקה, החברה מעדכנת כי הרכישה תבוצע מהונה העצמי ובליווי של בנק הפועלים. בגין רכישת הנכס צפויה החברה לשלם מס רכישה בשיעור של 0.5%.

מגוריט חותכת בדמי הניהול

בנוסף, הודיעה החברה כי לאחר קבלת אישור דירקטוריון, יחול שינוי במתווה דמי הניהול שתשלם לחברת הניהול - ריט אינדקס. מדובר בשינוי מהותי לפיו במקום תמורה של 1%, החל מחודש יולי הקרוב דמי הניהול יהיו מדורגים לפי שווי נכסי החברה. שווי המהלך מוערך ב-2 מיליון שקל בשנה.

להלן פירוט המתווה:

כנימוק להחלטה צויין בדיווח כי "שינוי מתווה דמי הניהול הינו הוגן וסביר והוא הולם את התפתחות החברה והגידול הפוטנציאלי במצבת נכסיה, באופן שהוא מפחית את דמי הניהול היחסיים שישולמו לחברת הניהול עם ובהתאם לגידול בהיקף נכסיה של החברה".

לכך הוסיפו כי שיעור דמי הניהול החדש הינו "הנמוך ביותר מקרב קרנות הריט המתמחות בתחום המגורים בישראל".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רועי 23/06/2020 08:38
    הגב לתגובה זו
    משלמים יותר מ-2.5 מיליון לדירה ממוצעת של 69 מטר, עם מרפסת של 6-7 מטר, חצי חניה וחציה מחסן. עסקה ביזיונית שתניב תשואה משכירות של כ-2%.
  • 4.
    שולתתתת 22/06/2020 12:01
    הגב לתגובה זו
    לא נשמע מציאהמספר מקומות חנייה קטן. חסר מידע על הקומות
  • 3.
    רון 22/06/2020 11:58
    הגב לתגובה זו
    אין פה בכלל פוטנציאל עסקי
  • 2.
    עסקה לא ברורה. תשואה 2% (ל"ת)
    חיימון 22/06/2020 11:01
    הגב לתגובה זו
  • זה לפי אפסייד של 25% במניה (ל"ת)
    שמוליק 22/06/2020 12:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עסקה מצויינת, בסוף יהיה מנוע טוב (ל"ת)
    שמוליק 22/06/2020 10:59
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)

דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה

מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית



ענת גלעד |
נושאים בכתבה דיור ציבורי

אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק. 

בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.

נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.

קריטריוני הזכאות מחמירים 

בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל. 

תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:

היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.

מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.

מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:

משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.

הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.

קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.

נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.

עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.

קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.