איציק בן ארויה
איציק בן ארויה
ראיוןTV

דוח פנסיה שנתי: מה חשוב באמת לבדוק?

איציק בן ארויה, יועץ פנסיוני, טוען: בזמן שרוב המבוטחים מתמקדים בתשואות ודמי ניהול, הכיסויים הביטוחיים למקרה פטירה ונכות - שרבים מתעלמים מהם - הם אלה שעשויים להיות קריטיים למשפחה


צחי אפרתי | (5)
נושאים בכתבה פנסיה

בימים אלה מגיעים לבתי העמיתים הדוחות השנתיים מקופות הפנסיה וחברות הביטוח. רוב המבוטחים ממהרים לבדוק את התשואות ודמי הניהול, אך איציק בן ארויה, יועץ פנסיוני, מסביר שישנם נושאים חשובים יותר שדורשים תשומת לב.

לדבריו, אמנם דמי הניהול חשובים וכדאי להתמקח עליהם כשאפשר, אך על התשואות אין לנו שליטה. אולם מעבר לכך, בן ארויה מדגיש שהכיסויים למקרה פטירה ונכות הם קריטיים ולרוב נשכחים ועל המבוטחים להקפיד לבדוק את שיעורי הכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה ובביטוח המנהלים. בקרן הפנסיה יש לוודא שבמקרה פטירה בן/בת הזוג יקבלו 60% מהשכר הקובע והיתומים 40%, ובמקרה נכות יש לוודא כיסוי של 75% מהשכר.

 

בימים אלו מקבלים מבוטחים את הדוחות השנתיים מהקופות השונות. מה חשוב להסתכל בדוח ברגע שאדם מקבל אותו?

"דמי הניהול חשובים וככל שיש לך יכולת להשפיע, חשוב שתתמקח על דמי הניהול כי הם אלה שבסוף יקבעו עם כמה כסף תגיע לגיל פרישה, לצד התשואה כמובן. וכיוון שאת התשואה אנחנו לא יכולים לקבוע, הרי שבמקום של דמי הניהול, אם יש לך אפשרות, תתמקח. אתה יכול לראות בדיוק כמה אתה משלם, לעשות השוואה ולהתמקח מול הקופה.

"אבל יש שני דברים שלא הזכרנו עד עכשיו ולטעמי הם חשובים יותר - מרכיבי הסיכון הביטוחי בקרן הפנסיה: כמה חלילה במקרה פטירה מוקדמת תהיה פנסיית שאירים לבן/בת הזוג וליתומים, וכמה חלילה יקבל החוסך בקרן הפנסיה אם יהפוך חלילה נכה מתאונה או ממחלה.

 

אתה אומר נכות ובמקרה חלילה של פטירה. אז מה האחוזים שהמבוטח אמור לקבל?

"במקרה פטירה מוקדמת חלילה, צריך שבדוח השנתי אדם יעיף מבט בכיסויים שלו ויראה שבן הזוג צריך לקבל 60% מהשכר הקובע - זה שיעור המרבי, לצד 40% ליתומים עד גיל 21.

קיראו עוד ב"פנסיה"

"נדגים - שכר קובע בקרן הפנסיה 10,000 שקל. בן/בת הזוג במקרה פטירת המבוטח בקרן יקבלו 6,000 שקל לחודש לכל ימי חייהם, ולא פחות מ-20 שנה. זה מאוד משמעותי כי זה בא למנוע מצב של אובדן החיסכון, כי אם חלילה אחרי פטירת בן הזוג מי שנותר בחיים הלך לעולמו בצער גדול, לא הלך הכסף. הכסף שיוותר (כיוון שבן הזוג לא קיבל 20 שנה לפחות) ישולם כסכום חד פעמי ליורשים.

"היתומים עד גיל 21 יקבלו 40% - הנה ההשלמה: 60% ועוד 40% - יקבלו כולם יחד 40% מהשכר הקובע עד שאחרון היתומים יגיע לגיל 21".

 

זה לגבי שאירים, אבל מה לגבי קצבת הנכות?

"במקרה חלילה נכות צריך המבוטח לבדוק בדוח השנתי שהשיעור שכתוב שם הוא 75% מהשכר הקובע. אלה השיעורים המרביים - 60% ו-40% במקרי פטירה, 75% במקרה נכות. שים לב שיש אנשים שהצטרפו בעבר לקרנות הפנסיה לפני יוני 2018, והיו שם מסלולים שאנשים כוונו אליהם, שהכיסוי לנכות ושאירים לא היה בשיעור מלא".

 

מה יעשה אותו אדם שרואה שהכיסוי הביטוחי שלו נמוך מהשיעורים או מהאחוזים שציינת?

"זו השאלה הכי חשובה לדעתי. זה המקום שבו כל אחד מהעמיתים שמקבלים בימים אלה את הדוחות השנתיים צריך להעיף מבט על שיעורי הכיסוי, וככל שהם לא בשיעורים המרביים שנקבתי בהם, הוא צריך לתקן. ואפשר לתקן - לפנות במקום למשווק הפנסיוני בקרן הפנסיה, לסוכן הביטוח שלך או ליועץ הפנסיוני שלך ולבקש שישנו את המסלול כך שהכיסויים יהיו מלאים, לצד אותה התעקשות על דמי ניהול נמוכים יותר ככל שהוא רואה שדמי הניהול גבוהים".

 

מה קורה במצב של ביטוח מנהלים?

"את אותם שני ביטוחים - גם את הכיסוי למקרה פטירה וגם את הכיסוי לאובדן כושר עבודה. אלא מה, שבביטוח מנהלים אין פנסיית שאירים כמו בקרן הפנסיה, יש סכום ביטוח למקרה פטירה. אפשר שהמבוטח יראה בדוח השנתי שבמקרה פטירה תקבל אשתו סכום חד פעמי של חצי מיליון שקל או 300,000 שקל או מיליון וחצי שקל.

"צריך לבדוק האם סכום הביטוח שמופיע בדוח השנתי מספק את הצורך, האם הוא מתאים לצורך - האם במקרה חלילה הפטירה של המבוטח, סכום הביטוח שישולם לאלמנה יספק אותה כדי להמשיך את הכלכלה של המשפחה כפי שהיא הייתה רגילה לפני כן. זה לגבי מקרה פטירה.

"במקרה של אובדן כושר עבודה זה אותו שיעור שהראינו בקרן הפנסיה - 75% מהמשכורת המבוטחת שלו. זה אומר שבמקרה חלילה נכות, הוא צריך לוודא שהכיסוי שמצוי שם הוא בשיעור 75% ולא נמוך מזה".


לראיון המלא:



תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ישעי 26/04/2025 00:32
    הגב לתגובה זו
    האברכים החרדים הפרזיטים צריכים לחיות ממשהו.
  • 3.
    יש לשאול כמה עולה לך כל ביטוח כל שינוי (ל"ת)
    אנונימי 16/04/2025 13:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ארקדי 02/04/2025 21:23
    הגב לתגובה זו
    חששתי שההנהגה החרדית שלחה את ידיה הארוכות לבזוז גם את כספי הפנסיה שלי.שמחתי לגלות שטרם הספיקו.שיתגייסו לצהל הפרזיטים.
  • הפוסל במומו פוסל (ל"ת)
    א 27/04/2025 15:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צחי 02/04/2025 17:18
    הגב לתגובה זו
    תגדילו כיסויים לשארים תגדילו לנכות אחכ כשתגיעו לפנסיה אל תתפלאו שנשארה לכם קצבה נמוכה. השמיכהה קצרה ואי אפשר לכסות את הכל
רשות המסים
צילום: רשות המסים

האם זכרתם לדווח? פלטפורמה דיגיטלית חדשה תאפשר דיווח מקוון על עזיבת מקום העבודה

רשות המסים, מערך הדיגיטל הלאומי, ורשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון ישיקו פלטפורמה דיגיטלית וחדשנית להסדרת כספי הפיצויים בעת עזיבת מקום עבודה.  נכון להיום, מעסיקים ועובדים נדרשים לדווח באמצעות מילוי טפסי נייר אודות הסכומים והזכויות שהועמדו לרשות העובד ובחירותיו של העובד בנוגע לכספי המענק כדוגמת משיכת הכספים בפטור, או ייעודם לקצבת פנסיה
נחמן שפירא |

פלטפורמה דיגיטלית חדשה תאפשר דיווח מקוון על עזיבת מקום עבודה לשכירים ולמעסיקים. כידוע כיום, בעת פרישה מהעבודה, אם בשל יציאה לפנסיה או בשל התפטרות או פיטורים, יתכן שהעובד זכאי למענק פרישה, המורכב מפיצויי פיטורים וכל תשלום אחר או זכות הנובעים מהפרישה. נכון להיום, מעסיקים ועובדים נדרשים לדווח לרשות המסים באמצעות מילוי טפסי נייר אודות הסכומים והזכויות שהועמדו לרשות העובד ובחירותיו של העובד בנוגע לכספי המענק כדוגמת משיכת הכספים בפטור, או ייעודם לקצבת פנסיה.  רשות המסים, מערך הדיגיטל הלאומי, ורשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון ישיקו פלטפורמה דיגיטלית וחדשנית להסדרת כספי הפיצויים בעת עזיבת מקום עבודה. כחלק מההיערכות לעליית המערכת לאוויר לקראת סוף 2023, פנתה היום רשות המסים לציבור המעסיקים עם מידע והנחיות בנוגע להעלאת המידע הנדרש למערכת. הפלטפורמה הדיגיטלית שפותחה על ידי יחידת שע"מ וחטיבת שומה וביקורת ברשות המסים בשיתוף עם מערך הדיגיטל הלאומי ורשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, תהווה חלופה לתהליך המתבצע באמצעות טפסי נייר ובכך תפשט ותייעל את הדיווח על עזיבת מקום עבודה ותקל את הנטל הביורוקרטי על מעסיקים, על העובדים, ועל הגופים המוסדיים המנהלים את החיסכון הפנסיוני של הציבור. בנוסף, השימוש במערכת הדיגיטלית ימנע טעויות בדיווח ויאפשר לאזרחים לאחזר בקלות נתונים ממקומות עבודה שעזבו בעבר. ברשות המסים מסבירים כי הפלטפורמה הדיגיטלית פותחה תוך חשיבה על חוויית משתמש וכוללת הסברים ממצים ופשוטים להבנה בנוגע למשמעות ההחלטות שמתקבלות על ידי העובד בנוגע לכספי הפיצויים. ההסברים הוטמעו בתוך תהליכי הדיווח בפלטפורמה הדיגיטלית ויסייעו לעובדים בקבלת החלטות בנוגע לכספי הפיצויים שלהם. ברשות המסים ציינו כי השימוש בפלטפורמה יתבצע באמצעות יישום מקוון. כאשר לאחר קליטת דיווח מהמעסיק יקבל העובד מסרון או דוא"ל מרשות המסים על כך שהתקבל דיווח מאת מעסיקו על סיום העבודה, ויתבקש להיכנס למערכת ולקבל את החלטותיו בקשר לכספי הפיצויים העומדים לרשותו. בסיום התהליך יוכלו העובד והמעסיק להפיק מהמערכת את האישורים הרלוונטיים שאותם צריך העובד להעביר לקופות הגמל המנהלות את כספי הפיצויים. בחלק מהמקרים תידרש השלמת טיפול מול משרדי רשות המסים, ובתוך מספר ימים יונפקו האישורים. שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' אמר "אנחנו עושים היום צעד נוסף לעתיד איכותי, טוב וקל יותר עבור אזרחי ישראל. בהתאם למדיניות שאני מוביל מהיום הראשון במשרד האוצר, הרשויות כולן מגויסות לפישוט רגולציה והקלה עליכם אזרחי ישראל בתהליכים בירוקרטיים. אני מחויב לכם ומחויב לכך שההתנהלות מול משרד האוצר והרשויות תחתיו תהיינה נוחות יותר, נגישות יותר ופשוטות יותר."  

חשיבות בשיפור ההליך

שר הכלכלה, ניר ברקת אמר ״המטרה הראשונה והחשובה ביותר שלנו, היא להביא לסיום עידן הבירוקרטיה בהקלה על כל אזרח בהתנהלות שלו מול הממשלה. מערך הדיגיטל הלאומי בהובלתי ימשיך לתת 100% תפוקה כדי לאפשר לכל אזרח את הזכות הבסיסית לצרוך שירותים ממשלתיים בסיסיים מהספה שלו בבית". מנהל רשות המסים היוצא, ערן יעקב ציין כי "הדיווח לרשות המסים סביב עזיבת מקום עבודה הפך לפעולה משמעותית ביותר עבור הציבור בדור האחרון, על רקע הגידול הניכר במספר מקומות העבודה שמחליף כל עובד במהלך חייו, המעבר לפנסיה צוברת והעלייה בתוחלת החיים. לכן, אנו מייחסים חשיבות יתרה לשיפור וייעול של הליך דיווח זה. מהלך זה מצטרף ליוזמות נוספות מהשנים האחרונות שמטרתן לשפר את השירות שמספקת רשות המסים ללקוחותיה באמצעות דיגיטציה. בהקשר זה ניתן להזכיר את השקת היישומון לתיאום מס, המערכת לפתיחה מקוונת של תיקי עוסק פטור במע"מ, והעלאת טופסי 106 לאזור האישי". ראשת מערך הדיגיטל הלאומי, שירה לב-עמי: "הדיגיטל עוזר לממשלה לעבוד עבור הציבור - לתת שירות טוב יותר ולחבר בין הקצוות ובין התהליכים הבירוקרטיים השונים. הפלטפורמה הזו מחזירה את הכוח לעובד - נותנת מודעות, ומאפשרת בחירה. פנו כבר היום למעסיקים שלכם בבקשה להתחיל בהעברת המידע ובסוף 2023 כבר תוכלו לבצע את כל התהליך בצורה דיגיטלית". עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון (בפועל): "אני מברך על שיתוף הפעולה הפורה בין רשות שוק ההון, רשות המיסים ומערך הדיגיטל הלאומי שאפשר את הקמת הפלטפורמה המהווה בשורה אמיתית למשק ולציבור העובדים. כספי הפיצויים מהווים כשליש מהחיסכון הפנסיוני של אזרחי ישראל, וקיימת חשיבות רבה לפישוט תהליך ההחלטה והבחירה על השימוש בהם, על מנת שהציבור יוכל לקבל החלטות מושכלות ושקולות. הפלטפורמה מייעלת תהליכים וצפויה להביא להפחתה ניכרת בעלויות הן למעסיקים והן לגופים המוסדיים, ותחסוך זמן וכסף לציבור החוסכים".