סולידי להחריד - מי רוצה לקנות אג"ח בלי ריבית?

יניב קוניס, סמנכ"ל פיתוח עסקי וחינוך פיננסי בפסגות, מתייחס להנפקה הצפויה של משרד האוצר המריקני ולהשפעותיו על השוק
יניב קוניס |
נושאים בכתבה ארה"ב הנפקת אג"ח

השבוע צפוי משרד האוצר האמריקני להנפיק בפעם הראשונה מזה 17 שנים מוצר חדש - אגרות חוב בריבית משתנה (FRN) . - כיצד תיקבע בו הריבית ומהי הבשורה העיקרית שהוא מביא?

המוצר החדש מוצע על רקע העלייה החדה בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב שהובילה לירידה בערכן של אגרות החוב בריבית קבועה. לעומתן, אגרות חוב בריבית משתנה נעדרות את אותו סיכון מח"מ, שכן גובה הקופון שהן משלמות מעודכן לעתים תכופות.

נדגיש כי עד כה, היצע מכשירי אג"ח בריבית משתנה בשוק בארה"ב הינו מצומצם למדי, וכולל בעיקר אגרות חוב של מוסדות פיננסיים עם סיכון אשראי לא מבוטל. כעת, גם המשקיעים הסולידיים יוכלו ליהנות ממכשיר שמתאים לצרכיהם.

סדרות ה-FRN שיונפקו השבוע יפרעו בעוד שנתיים ובדומה לאגרות חוב בריבית משתנה בישראל, מנגנון הריבית בהן יתבסס על תשואות המק"מ המקומי (T-bill). הקופון באג"ח יחולק אחת לרבעון, כאשר מדי יום תיצבר ריבית על פי תשואת הסגירה של מק"מ אמריקני לתקופת פירעון של 13 שבועות.

מי ישקיע במוצר החדש?

מנגנון צבירת וחלוקת הריבית בסדרת האג"ח החדשה הותאם לצרכים של הקרנות הכספיות (Money Market) בארה"ב ולבנקים מרכזיים ברחבי העולם, שעיקר הביקוש למוצר זה צפוי להגיע מכיוונם. בנוסף, האוצר האמריקני קבע את המינימום לרכישת אגרת חוב בסדרה החדשה על 100 דולר בלבד, כך שגם משקיעים פרטיים יוכלו להשקיע במוצר כחלק מהרכיב הסולידי בתיק ההשקעות שלהם.

מה הריבית הצפויה למשקיעים?

סביר להניח שמי שיחזיק במוצר בעתיד הנראה לעין לא יתעשר ממנו. תשואת המק"מ ל-3 חודשים בארה"ב עומדת כיום על 0.04% בלבד, כך שמדובר במוצר דל תשואה, שמיועד למשקיעים שמעוניינים לשמור על כספם ממצב עולם של עליית תשואות. לשם השוואה, אג"ח ל-5 שנים בריבית קבועה מגלמת כיום ריבית שנתית של 1.6%, שיעור תשואה גבוה משמעותית מזה הצפוי באגרות החוב החדשות בריבית משתנה.

כמובן שהציפייה של אותם משקיעים ב-FRN, שברגע שהבנק הפדרלי יחליט להעלות את הריבית המוניטארית בארה"ב, תשואות המק"מ יתאימו עצמן למצב החדש. יחד עם זאת, תהליך זה אינו צפוי להתרחש בשנה הקרובה וייתכן מאוד שגם לא במהלך 2015. אמנם תשואות האג"ח הבינוניות והארוכות בארה"ב צפויות לעלות עוד השנה, אך הפד רמז לא פעם שתרחיש של העלאת הריבית בפועל יתממש רק כאשר הכלכלה האמריקנית תתייצב לחלוטין במונחים של צמיחה ותעסוקה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

לאור העובדה כי אג"ח ממשלתיות בריבית קבועה בארה"ב לפירעון בעוד שנתיים נסחרות כיום בתשואה של 0.36%, אגרות החוב החדשות בריבית משתנה הן השקעה נחותה בטווח זמן של שנתיים מהיום. לכן, סביר להניח שפרט לאותם שלושה קהלי יעד מרכזיים למוצר: קרנות כספיות, בנקים מרכזיים ומשקיעים פרטיים סולידיים באופן קיצוני, לא נראה ביקוש אליו ממשקיעים נוספים.

בשורה למשלמי המסים בארה"ב

הנפקת אגרות החוב החדשות בריבית משתנה מביאה בשורה גם עבור משלם המיסים האמריקני. לאור העובדה כי אותן תשואות מק"מ בארה"ב עליהן מושתת מנגנון תשלום הריבית במוצר, נמצאות כיום ברמות אפסיות, עלויות המימון לממשל האמריקני יהיו נמוכות משמעותית ביחס לעלויות הנוכחיות שהוא נדרש לשלם במרבית אגרות החוב שהוא נוהג להנפיק. נכון לעכשיו, מדובר כאמור בפער של יותר מ-1.5% לשנה בין האג"ח בריבית משתנה לאג"ח בריבית קבועה ל-5 שנים ו-2.7% באג"ח ל-10 שנים.

לאור העובדה שהיקף החוב של ממשלת ארה"ב עומד כיום על לא פחות מ-16 טריליון דולר, מדובר בחיסכון משמעותי למשלמי המיסים בארה"ב. מכאן שהבשורה במוצר היא לאו דווקא מכוונת רק לשוק ההון, אלא גם למר ג'קסון מטנסי.

לסיכום, השבוע נראה אם המוצר החדש של ממשלת ארה"ב יזכה באמון המשקיעים. בינתיים, את הסנונית הראשונה לביקוש המתעורר לאגרות חוב בריבית משתנה קיבלנו בהודעתה של ברקליס בסוף השבוע האחרון כי תשיק בתחילת פברואר מדד חדש שיעקוב אחר אפיק זה. לכן, סביר שנראה בקרוב הנפקות נוספות של אג"ח אלו, ובמקביל הרחבות של סדרות קיימות מידי חודש. בהמשך, ייתכן ונראה יותר הנפקות של אג"ח קונצרניות בריבית משתנה בארה"ב, וכן יושקו מוצרי מדד על אפיק זה, כך שמגוון חלופות ההשקעה בשוק החוב האמריקני יתרחב באופן משמעותי.

יניב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי וחינוך פיננסי בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.