סולידי להחריד - מי רוצה לקנות אג"ח בלי ריבית?
השבוע צפוי משרד האוצר האמריקני להנפיק בפעם הראשונה מזה 17 שנים מוצר חדש - אגרות חוב בריבית משתנה (FRN) . - כיצד תיקבע בו הריבית ומהי הבשורה העיקרית שהוא מביא?
המוצר החדש מוצע על רקע העלייה החדה בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב שהובילה לירידה בערכן של אגרות החוב בריבית קבועה. לעומתן, אגרות חוב בריבית משתנה נעדרות את אותו סיכון מח"מ, שכן גובה הקופון שהן משלמות מעודכן לעתים תכופות.
נדגיש כי עד כה, היצע מכשירי אג"ח בריבית משתנה בשוק בארה"ב הינו מצומצם למדי, וכולל בעיקר אגרות חוב של מוסדות פיננסיים עם סיכון אשראי לא מבוטל. כעת, גם המשקיעים הסולידיים יוכלו ליהנות ממכשיר שמתאים לצרכיהם.
סדרות ה-FRN שיונפקו השבוע יפרעו בעוד שנתיים ובדומה לאגרות חוב בריבית משתנה בישראל, מנגנון הריבית בהן יתבסס על תשואות המק"מ המקומי (T-bill). הקופון באג"ח יחולק אחת לרבעון, כאשר מדי יום תיצבר ריבית על פי תשואת הסגירה של מק"מ אמריקני לתקופת פירעון של 13 שבועות.
- הום דיפו: תחזית לצמיחה כמעט אפסית בשנה הבאה עקב ריביות ולחץ על הצרכן
- הצרכן האמריקאי מתפצל לשניים: העשירים ממשיכים להוציא והאחרים סופרים כל דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי ישקיע במוצר החדש?
מנגנון צבירת וחלוקת הריבית בסדרת האג"ח החדשה הותאם לצרכים של הקרנות הכספיות (Money Market) בארה"ב ולבנקים מרכזיים ברחבי העולם, שעיקר הביקוש למוצר זה צפוי להגיע מכיוונם. בנוסף, האוצר האמריקני קבע את המינימום לרכישת אגרת חוב בסדרה החדשה על 100 דולר בלבד, כך שגם משקיעים פרטיים יוכלו להשקיע במוצר כחלק מהרכיב הסולידי בתיק ההשקעות שלהם.
מה הריבית הצפויה למשקיעים?
סביר להניח שמי שיחזיק במוצר בעתיד הנראה לעין לא יתעשר ממנו. תשואת המק"מ ל-3 חודשים בארה"ב עומדת כיום על 0.04% בלבד, כך שמדובר במוצר דל תשואה, שמיועד למשקיעים שמעוניינים לשמור על כספם ממצב עולם של עליית תשואות. לשם השוואה, אג"ח ל-5 שנים בריבית קבועה מגלמת כיום ריבית שנתית של 1.6%, שיעור תשואה גבוה משמעותית מזה הצפוי באגרות החוב החדשות בריבית משתנה.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין...
לאור העובדה כי אג"ח ממשלתיות בריבית קבועה בארה"ב לפירעון בעוד שנתיים נסחרות כיום בתשואה של 0.36%, אגרות החוב החדשות בריבית משתנה הן השקעה נחותה בטווח זמן של שנתיים מהיום. לכן, סביר להניח שפרט לאותם שלושה קהלי יעד מרכזיים למוצר: קרנות כספיות, בנקים מרכזיים ומשקיעים פרטיים סולידיים באופן קיצוני, לא נראה ביקוש אליו ממשקיעים נוספים.
בשורה למשלמי המסים בארה"ב
הנפקת אגרות החוב החדשות בריבית משתנה מביאה בשורה גם עבור משלם המיסים האמריקני. לאור העובדה כי אותן תשואות מק"מ בארה"ב עליהן מושתת מנגנון תשלום הריבית במוצר, נמצאות כיום ברמות אפסיות, עלויות המימון לממשל האמריקני יהיו נמוכות משמעותית ביחס לעלויות הנוכחיות שהוא נדרש לשלם במרבית אגרות החוב שהוא נוהג להנפיק. נכון לעכשיו, מדובר כאמור בפער של יותר מ-1.5% לשנה בין האג"ח בריבית משתנה לאג"ח בריבית קבועה ל-5 שנים ו-2.7% באג"ח ל-10 שנים.
לאור העובדה שהיקף החוב של ממשלת ארה"ב עומד כיום על לא פחות מ-16 טריליון דולר, מדובר בחיסכון משמעותי למשלמי המיסים בארה"ב. מכאן שהבשורה במוצר היא לאו דווקא מכוונת רק לשוק ההון, אלא גם למר ג'קסון מטנסי.
לסיכום, השבוע נראה אם המוצר החדש של ממשלת ארה"ב יזכה באמון המשקיעים. בינתיים, את הסנונית הראשונה לביקוש המתעורר לאגרות חוב בריבית משתנה קיבלנו בהודעתה של ברקליס בסוף השבוע האחרון כי תשיק בתחילת פברואר מדד חדש שיעקוב אחר אפיק זה. לכן, סביר שנראה בקרוב הנפקות נוספות של אג"ח אלו, ובמקביל הרחבות של סדרות קיימות מידי חודש. בהמשך, ייתכן ונראה יותר הנפקות של אג"ח קונצרניות בריבית משתנה בארה"ב, וכן יושקו מוצרי מדד על אפיק זה, כך שמגוון חלופות ההשקעה בשוק החוב האמריקני יתרחב באופן משמעותי.
יניב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי וחינוך פיננסי בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
