האם סוגיית אירן מובילה את העולם למשבר אנרגיה?

ורד יצחקי, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, סוקרת כיצד האיומים האירניים העלו את מחיר הנפט מעל לרמה הפסיכולוגית של 100 דולר לחבית, והאם המגמה תמשיך גם בטווח הארוך? מאת: ורד יצחקי
ורד יצחקי | (2)

החרם על אירן בכותרות והחששות בשווקים הולכים וגוברים. האם מחירי הנפט ימשיכו לנסוק ללא גבול? האם אנו עומדים בפתחו של משבר אנרגיה עולמי? אז אפשר להרגיע את הרוחות. התשובה היא לא.

אירן כבר הודיעה כי בתגובה על החרם כנגדה היא תפסיק לייצא נפט לצרפת ולבריטניה כבר בטווח המיידי, ובהמשך לכל מדינה שתהיה עויינת כלפיה. המטרה - לפגוע באספקת הנפט של אירופה כבר בחודשי החורף. לעומת זאת, ארה"ב ממשיכה במגעים עם מדינות נוספות על מנת שיצטרפו לחרם האירני כך גם מדינות אסיה (ביניהן יפן הודו וסין שרוכשות 45% מיצוא הנפט האירני) צפויות להצטרף לחרם ולקצץ כ-10% מיבוא הנפט שלהן מהרפובליקה האיסלמית.

אותם מגעים, יחד עם ההצהרות של הממשל האירני מגבירים את המתיחות בשווקים ותורמים לעליית מחיר הנפט לעבר רמת 106.00 דולר לחבית. אך חשוב לציין כי הצעדים הללו מצד מדינות אסיה צפויות לפגוע באירן שכן בשלב זה תתקשה האחרונה למצוא מדינות חילופיות ליצוא הנפט שברשותה. סין הינה אחת מיבואניות הנפט הגדולות בעולם. לפי הערכות האנליסטים היא צפויה לתפוס אף את המקום הראשון בעולם בייבוא הנפט כבר בטווח של 12-18 חודשים הקרובים, ולעבור את ארה"ב שכיום הינה היבואנית הגדולה בעולם.

שיעור ייבוא הנפט האמריקני ירדה בכ-40% במהלך שנים האחרונות בעקבות התייעלות טכנולוגית ופריצת דרך בהפקת גז טבעי בשטחי צפחות (shale gas), אשר הורידו באופן משמעותי את היקפי היבוא והפחיתו את תלותה של ארה"ב במקורות אנרגיה זרים. בנוסף, יפן הינה היבואנית השלישית בגודלה לנפט האירני, לכן צמצום של 10% מהיבוא של סין, יפן והודו מאירן הינו צעד משמעותי בחרם הזה.

החשש העיקרי בשווקים - מחסור בנפט בחודשים הקרובים

האם החשש מוצדק? שוב, התשובה היא לא. לאירופה ישנן כמה מקורות שיכולים להוות תחליף לנפט האירני, לדוגמא, סעודיה, אשר צפויה להוות כתחליף העיקרי. סעודיה היא המדינה השנייה בגודלה בייצוא נפט בעולם ובאפשרותה למלא את החסר שיגרם כתוצאה מהפסקת אספקת הנפט האירני.

כמה מספרים כדי שנבין את התמונה, אירן אחראית על ייצור של 12% מהכמות היומית המיוצרת ע"י OPEC (ארבע מיליון חביות ביום). מתוך זה 18% מיוצא למדינות אירופה. בשלב זה צפויה אירן להפסיק את הנפט רק לאנגליה וצרפת. עת תפסיק אירן לייצא נפט לכל מדינות אירופה, תסתכם הפסקה זו בסה"כ ב-2.2% מסך ייצור הנפט של ארגון OPEC.

לעומת זאת, סעודיה מייצרת כיום כ-22% מהכמות של OPEC. צריך לזכור כי לארה"ב מלאים לא מבוטלים של נפט למקרי חירום. גם לאיחוד האירופי ישנו מאגר נפט לטווח המיידי. נוסיף לזה את הנפט המיוצר בעירק ולוב שכיום אינן מייצאות וצפויות להתחיל לייצא, ונקבל תמונת מצב מרגיעה.

לאור כל זאת, האמברגו על הנפט האירני עשוי איפה לגרור לתנודתיות במחיר הנפט בטווח הקצר שכן המשקיעים אינם אוהבים אי וודאות ואי יציבות, לכן צפוי להיסחר בתנודתיות שערים בזמן הקרוב ולהמשיך ולעלות אף לעבר רמות 115-120 דולר לחבית. עם זאת, בראייה לטווח הבינוני, כלומר כבר בחודשי הקיץ, צפוי מחיר הנפט לשוב ולהתייצב.

המשבר העמוק בו נתונה אירופה והעובדה שמדינות האיחוד האירופי צפויות להצביע על שיעור צמיחה שלילי של כ-0.3%- בממוצע בשנת 2012, תתרום לירידת הביקושים ל"זהב השחור" ולתרום להתמתנות מחירי הנפט בטווח הארוך.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אי אפשר לקרוא כלום בגלל המודעות שמסתירות.. (ל"ת)
    איך מסירים את המודעו 26/02/2012 16:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ..ניחושים גם הכלב שלי נותן לא פחות טוב (ל"ת)
    הכלבן עם השלייקס 26/02/2012 11:52
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.