האם סוגיית אירן מובילה את העולם למשבר אנרגיה?

ורד יצחקי, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, סוקרת כיצד האיומים האירניים העלו את מחיר הנפט מעל לרמה הפסיכולוגית של 100 דולר לחבית, והאם המגמה תמשיך גם בטווח הארוך? מאת: ורד יצחקי
ורד יצחקי | (2)

החרם על אירן בכותרות והחששות בשווקים הולכים וגוברים. האם מחירי הנפט ימשיכו לנסוק ללא גבול? האם אנו עומדים בפתחו של משבר אנרגיה עולמי? אז אפשר להרגיע את הרוחות. התשובה היא לא.

אירן כבר הודיעה כי בתגובה על החרם כנגדה היא תפסיק לייצא נפט לצרפת ולבריטניה כבר בטווח המיידי, ובהמשך לכל מדינה שתהיה עויינת כלפיה. המטרה - לפגוע באספקת הנפט של אירופה כבר בחודשי החורף. לעומת זאת, ארה"ב ממשיכה במגעים עם מדינות נוספות על מנת שיצטרפו לחרם האירני כך גם מדינות אסיה (ביניהן יפן הודו וסין שרוכשות 45% מיצוא הנפט האירני) צפויות להצטרף לחרם ולקצץ כ-10% מיבוא הנפט שלהן מהרפובליקה האיסלמית.

אותם מגעים, יחד עם ההצהרות של הממשל האירני מגבירים את המתיחות בשווקים ותורמים לעליית מחיר הנפט לעבר רמת 106.00 דולר לחבית. אך חשוב לציין כי הצעדים הללו מצד מדינות אסיה צפויות לפגוע באירן שכן בשלב זה תתקשה האחרונה למצוא מדינות חילופיות ליצוא הנפט שברשותה. סין הינה אחת מיבואניות הנפט הגדולות בעולם. לפי הערכות האנליסטים היא צפויה לתפוס אף את המקום הראשון בעולם בייבוא הנפט כבר בטווח של 12-18 חודשים הקרובים, ולעבור את ארה"ב שכיום הינה היבואנית הגדולה בעולם.

שיעור ייבוא הנפט האמריקני ירדה בכ-40% במהלך שנים האחרונות בעקבות התייעלות טכנולוגית ופריצת דרך בהפקת גז טבעי בשטחי צפחות (shale gas), אשר הורידו באופן משמעותי את היקפי היבוא והפחיתו את תלותה של ארה"ב במקורות אנרגיה זרים. בנוסף, יפן הינה היבואנית השלישית בגודלה לנפט האירני, לכן צמצום של 10% מהיבוא של סין, יפן והודו מאירן הינו צעד משמעותי בחרם הזה.

החשש העיקרי בשווקים - מחסור בנפט בחודשים הקרובים

האם החשש מוצדק? שוב, התשובה היא לא. לאירופה ישנן כמה מקורות שיכולים להוות תחליף לנפט האירני, לדוגמא, סעודיה, אשר צפויה להוות כתחליף העיקרי. סעודיה היא המדינה השנייה בגודלה בייצוא נפט בעולם ובאפשרותה למלא את החסר שיגרם כתוצאה מהפסקת אספקת הנפט האירני.

כמה מספרים כדי שנבין את התמונה, אירן אחראית על ייצור של 12% מהכמות היומית המיוצרת ע"י OPEC (ארבע מיליון חביות ביום). מתוך זה 18% מיוצא למדינות אירופה. בשלב זה צפויה אירן להפסיק את הנפט רק לאנגליה וצרפת. עת תפסיק אירן לייצא נפט לכל מדינות אירופה, תסתכם הפסקה זו בסה"כ ב-2.2% מסך ייצור הנפט של ארגון OPEC.

לעומת זאת, סעודיה מייצרת כיום כ-22% מהכמות של OPEC. צריך לזכור כי לארה"ב מלאים לא מבוטלים של נפט למקרי חירום. גם לאיחוד האירופי ישנו מאגר נפט לטווח המיידי. נוסיף לזה את הנפט המיוצר בעירק ולוב שכיום אינן מייצאות וצפויות להתחיל לייצא, ונקבל תמונת מצב מרגיעה.

לאור כל זאת, האמברגו על הנפט האירני עשוי איפה לגרור לתנודתיות במחיר הנפט בטווח הקצר שכן המשקיעים אינם אוהבים אי וודאות ואי יציבות, לכן צפוי להיסחר בתנודתיות שערים בזמן הקרוב ולהמשיך ולעלות אף לעבר רמות 115-120 דולר לחבית. עם זאת, בראייה לטווח הבינוני, כלומר כבר בחודשי הקיץ, צפוי מחיר הנפט לשוב ולהתייצב.

המשבר העמוק בו נתונה אירופה והעובדה שמדינות האיחוד האירופי צפויות להצביע על שיעור צמיחה שלילי של כ-0.3%- בממוצע בשנת 2012, תתרום לירידת הביקושים ל"זהב השחור" ולתרום להתמתנות מחירי הנפט בטווח הארוך.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אי אפשר לקרוא כלום בגלל המודעות שמסתירות.. (ל"ת)
    איך מסירים את המודעו 26/02/2012 16:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ..ניחושים גם הכלב שלי נותן לא פחות טוב (ל"ת)
    הכלבן עם השלייקס 26/02/2012 11:52
    הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.