האם סוגיית אירן מובילה את העולם למשבר אנרגיה?

ורד יצחקי, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, סוקרת כיצד האיומים האירניים העלו את מחיר הנפט מעל לרמה הפסיכולוגית של 100 דולר לחבית, והאם המגמה תמשיך גם בטווח הארוך? מאת: ורד יצחקי
ורד יצחקי | (2)

החרם על אירן בכותרות והחששות בשווקים הולכים וגוברים. האם מחירי הנפט ימשיכו לנסוק ללא גבול? האם אנו עומדים בפתחו של משבר אנרגיה עולמי? אז אפשר להרגיע את הרוחות. התשובה היא לא.

אירן כבר הודיעה כי בתגובה על החרם כנגדה היא תפסיק לייצא נפט לצרפת ולבריטניה כבר בטווח המיידי, ובהמשך לכל מדינה שתהיה עויינת כלפיה. המטרה - לפגוע באספקת הנפט של אירופה כבר בחודשי החורף. לעומת זאת, ארה"ב ממשיכה במגעים עם מדינות נוספות על מנת שיצטרפו לחרם האירני כך גם מדינות אסיה (ביניהן יפן הודו וסין שרוכשות 45% מיצוא הנפט האירני) צפויות להצטרף לחרם ולקצץ כ-10% מיבוא הנפט שלהן מהרפובליקה האיסלמית.

אותם מגעים, יחד עם ההצהרות של הממשל האירני מגבירים את המתיחות בשווקים ותורמים לעליית מחיר הנפט לעבר רמת 106.00 דולר לחבית. אך חשוב לציין כי הצעדים הללו מצד מדינות אסיה צפויות לפגוע באירן שכן בשלב זה תתקשה האחרונה למצוא מדינות חילופיות ליצוא הנפט שברשותה. סין הינה אחת מיבואניות הנפט הגדולות בעולם. לפי הערכות האנליסטים היא צפויה לתפוס אף את המקום הראשון בעולם בייבוא הנפט כבר בטווח של 12-18 חודשים הקרובים, ולעבור את ארה"ב שכיום הינה היבואנית הגדולה בעולם.

שיעור ייבוא הנפט האמריקני ירדה בכ-40% במהלך שנים האחרונות בעקבות התייעלות טכנולוגית ופריצת דרך בהפקת גז טבעי בשטחי צפחות (shale gas), אשר הורידו באופן משמעותי את היקפי היבוא והפחיתו את תלותה של ארה"ב במקורות אנרגיה זרים. בנוסף, יפן הינה היבואנית השלישית בגודלה לנפט האירני, לכן צמצום של 10% מהיבוא של סין, יפן והודו מאירן הינו צעד משמעותי בחרם הזה.

החשש העיקרי בשווקים - מחסור בנפט בחודשים הקרובים

האם החשש מוצדק? שוב, התשובה היא לא. לאירופה ישנן כמה מקורות שיכולים להוות תחליף לנפט האירני, לדוגמא, סעודיה, אשר צפויה להוות כתחליף העיקרי. סעודיה היא המדינה השנייה בגודלה בייצוא נפט בעולם ובאפשרותה למלא את החסר שיגרם כתוצאה מהפסקת אספקת הנפט האירני.

כמה מספרים כדי שנבין את התמונה, אירן אחראית על ייצור של 12% מהכמות היומית המיוצרת ע"י OPEC (ארבע מיליון חביות ביום). מתוך זה 18% מיוצא למדינות אירופה. בשלב זה צפויה אירן להפסיק את הנפט רק לאנגליה וצרפת. עת תפסיק אירן לייצא נפט לכל מדינות אירופה, תסתכם הפסקה זו בסה"כ ב-2.2% מסך ייצור הנפט של ארגון OPEC.

לעומת זאת, סעודיה מייצרת כיום כ-22% מהכמות של OPEC. צריך לזכור כי לארה"ב מלאים לא מבוטלים של נפט למקרי חירום. גם לאיחוד האירופי ישנו מאגר נפט לטווח המיידי. נוסיף לזה את הנפט המיוצר בעירק ולוב שכיום אינן מייצאות וצפויות להתחיל לייצא, ונקבל תמונת מצב מרגיעה.

לאור כל זאת, האמברגו על הנפט האירני עשוי איפה לגרור לתנודתיות במחיר הנפט בטווח הקצר שכן המשקיעים אינם אוהבים אי וודאות ואי יציבות, לכן צפוי להיסחר בתנודתיות שערים בזמן הקרוב ולהמשיך ולעלות אף לעבר רמות 115-120 דולר לחבית. עם זאת, בראייה לטווח הבינוני, כלומר כבר בחודשי הקיץ, צפוי מחיר הנפט לשוב ולהתייצב.

המשבר העמוק בו נתונה אירופה והעובדה שמדינות האיחוד האירופי צפויות להצביע על שיעור צמיחה שלילי של כ-0.3%- בממוצע בשנת 2012, תתרום לירידת הביקושים ל"זהב השחור" ולתרום להתמתנות מחירי הנפט בטווח הארוך.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אי אפשר לקרוא כלום בגלל המודעות שמסתירות.. (ל"ת)
    איך מסירים את המודעו 26/02/2012 16:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ..ניחושים גם הכלב שלי נותן לא פחות טוב (ל"ת)
    הכלבן עם השלייקס 26/02/2012 11:52
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.