יומן

לסמן ביומן: 2 דיווחים מאקרו קריטיים לשווקים השבוע, בת"א ובחו"ל

האנליסטית עינת מאיר והיועץ אייל חקמן, בנק דיסקונט, סוקרים את אירועי המאקרו הבולטים של השבוע הקרוב והשפעותיו על הכלכלות
עינת מאיר |

הודעת הריבית היום (יום א') תהיה תקפה לחודשים אפריל ומאי יחד, כיוון שהוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה, שלא לקבל החלטות על שיעור הריבית בסמוך לחגים פסח וסוכות, לאור מחסור בנתונים כלכליים עדכניים.

האינפלציה השנתית עומדת על 1.6%, נמוכה ממרכז היעד, וצפויה לעמוד על 2% בשנה הקרובה. האינפלציה הנמוכה יחד עם קצב הצמיחה המתון של כלכלת ישראל, תומכים בהפחתת הריבית.

מנגד, קצב עליית מחירי הדירות ממשיך לעלות, ב-12 החודשים האחרונים עלו המחירים ב-8.6%. מסתמן שהוראות בנק ישראל בנוגע להגבלת שיעור המימון אינן ממתנות את עליית מחירי הדירות. עליית מחירי הדיור תומכת בהותרת הריבית ללא שינוי.

להערכתנו, קיימת סבירות גבוהה שבנק ישראל לא יוריד את הריבית בהודעה הקרובה. אולם, יפחית את הריבית בהודעה הבאה בסוף חודש מאי. אנו מאמינים, כי לאור ההתאוששות הצפויה בכלכלה העולמית בכלל, ובכלכלת ישראל בפרט. הריבית תתחיל לעלות במחצית השניה של השנה ולעמוד בסוף השנה על 2%

פרסום נתוני ההכנסה וההוצאה הפרטית בארה"ב

במהלך השבוע הקרוב צפויים להתפרסם נתוני ההכנסה והצריכה הפרטית. לנתונים אלה חשיבות רבה, כיוון שהצרכן הפרטי מהווה מעל 70% מהתוצר. גידול בהכנסה ובצריכה הפרטית יתמוך בהמשך התאוששות הצמיחה בארה"ב.

נתוני ההכנסה הפרטית היו תנודתיים בחודשים האחרונים. הצפי להעלאת מיסים בעקבות הצוק הפיסקלי, גרם להקדמת הכנסות לדצמבר 2012, לכן בחודש ינואר ירדה ההכנסה הפרטית ב-3.6% - הירידה החדה ביותר מזה 20 שנה. אולם, נתונים אלה הינם מושפעים, כאמור, מגורמים חד פעמיים.

ההתאוששות המתמשכת בשוק התעסוקה תוך גידול בהיקף המשרות וירידה בשיעור האבטלה, תומכים בגידול בהכנסה הפרטית ובהוצאה הפרטית. מנגד, הירידה במדד אמון הצרכנים לחודש מארס לרמה של 71.8 נקודות לעומת 77.6 נקודות בחודש שעבר, הקריאה הנמוכה ביותר של המדד מאז דצמבר 2011. יחד עם הקיצוצים בתקציב אשר נכנסו לתוקף בתחילת החודש תומכים בגידול מתון בלבד בצריכה הפרטית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משפיע פיננסי (גרוק)משפיע פיננסי (גרוק)

לא נגד המשפיענים הפיננסים - אלא בעד המשקיעים

שלל הטענות שנשמעו בימים האחרונים נגד הסדרת מעמדם של המשפיענים הפיננסיים,  מסתימת פיות ועד לפגיעה בתחרות, מתעלמות מכך שמי שמתיימר לפרסם המלצה שמתאימה ל-100 אלף עוקבים, שלכל אחד מהם מאפיינים ורצונות שונים, עושה עוול לעוקבים שלו

אלדד טלמור |
נושאים בכתבה משפיען פיננסי

בימים האחרונים פרצה סערה סביב היוזמה להסדיר את מעמדם של המשפיענים הפיננסיים. הרגולציה שמקדמת הרשות לניירות ערך נועדה לעשות סדר בנושא ייעוץ ההשקעות הניתן ברשתות החברתיות, בין היתר על ידי מי שאין להם רישיון לייעוץ השקעות. כצפוי, יש מי שחוששים להיפגע מהרגולציה המתוכננת ויוצאים נגדה. בין היתר, נטען שהרגולציה נועדה למנוע תחרות ו"להגן על האינטרסים של הגופים הגדולים", אותם גופים מוסדיים שמחזיקים ברשיון ייעוץ השקעות. הטענה הזו נשמעה הן מצד חלק מהמשפיענים עצמם אבל גם מצד גופים עסקיים שמתמחים בהשקעות שמבוססות במידה רבה על "הייפ" ברשתות החברתיות, למשל תחום הקריפטו.

החשש מובן, אבל מדובר בסערה בכוס מים. ראשית, כמי שמשמש סמנכ"ל שיווק ודיגיטל בגוף פיננסי גדול, שבמסגרת תפקידו נמצא בקשרי עבודה גם עם משפיענים וגם עם הגופים המוסדיים, אני יכול להעיד שאין באמת ניגוד אינטרסים בין המשפיענים הפיננסיים לבין הגופים המוסדיים המחזיקים ברשיון לייעוץ השקעות. להיפך – שני הצדדים נהנים זה מזה ומזינים אחד את השני. כיצד? למשפיענים הפיננסיים יש "מניות בכורה" במהפך החיובי שחל במודעות של הציבור הישראלי להשקעות בשוק ההון בשנים האחרונות. הרבה מאוד בזכותם, השקעות בשוק ההון פרצו את גבולות מדורי הכלכלה והפכו לנושא סקסי. שאלות כמו: איך הכי משתלם לי להיחשף למדד S&P-500 או: האם עדיין כדאי לרכוש ביטקוין אחרי העליות האחרונות, הפכו לנושא שמדברים עליו במפגשים עם חברים ובארוחות שישי.

 צעירים ישראלים רבים שואבים היום את עיקר הידע שלהם על כסף והשקעות מהרשתות החברתיות ומאותם משפיעים פיננסיים. אבל בסופו של דבר, כשהם משקיעים בפועל, הם עושים את זה, ברוב המקרים, דרך המוצרים והשירותים של הגופים הפיננסיים המפוקחים - למשל, הם משקיעים בקרנות סל עוקבות מדדים, בקופות גמל מסלוליות או פותחים תיק השקעות עצמאי באחת מהפלטפורמות למסחר עצמאי. המשפיענים, מצידם, נהנים ממקורות הכנסה מהעברת קורסים, כתיבת ספרים ופרסום פודקסטים, בחלק מהמקרים בשת"פ עם גופים מסחריים, כולל הגופים הפיננסיים המפוקחים.

 מה שעומד מאחורי הרגולציה, אם כן, אינו רצון להעלים את המשפיענים הפיננסיים, לסתום פיות או לפגוע בתחרות אלא משהו הרבה יותר פשוט: הגנה על המשקיעים. הרגולציה החדשה תאפשר למשפיענים פיננסיים לפרסם מידע פיננסי ולתרום בכך להגברת האוריינות הפיננסית של הציבור הישראלי – דבר שמועיל למשקיעים. אולם, היא תוודא שאותם משפיענים לא יגלשו למתן המלצות השקעה שמצריכות התאמה למשקיע ספציפי – פעולה שמחייבת ידע מקצועי מעמיק ולכן מותרת רק למי שקיבל רשיון ייעוץ השקעות ומפוקח על ידי הרשות לניירות ערך.

 

אחד הכללים הכי בסיסיים בהשקעות הוא שאין המלצה אחת שמתאימה לכל המשקיעים, אלא יש להתאים את ההמלצות לצרכים ולמאפיינים של כל משקיע. מי שמתיימר לפרסם המלצה שמתאימה ל-100 אלף עוקבים, שלכל אחד מהם מאפיינים ורצונות שונים, עושה עוול לעוקבים שלו. אלא שזוהי בדיוק המציאות שמתרחשת היום ברשתות החברתיות: "מה שאראה לכם עכשיו מתאים לכולם", אומר משפיען אחד, רגע לפני שהוא ממליץ על מניות של מגזר מסוים. "5 המניות האלה הן לדעתי הזדמנות טובה ל-2025", מכריז משפיען אחר. "8 מניות ישראליות ששווה לקנות עכשיו", מכריז סרטון של משפיען שלישי. אלה הן רק 3 דוגמאות מני רבות להמלצות של משפיענים שאפשר למצוא בקלות ברשת, אשר אמורות, לכאורה, להתאים לכל משקיע.