טבע
צילום: טוויטר

סוכנות S&P משדרגת את דירוג טבע ל-BB; תחזית חיובית על רקע צמצום החוב

החברה תוכל לזכות בהעלאת דירוג נוספת כאשר תפחית את המינוף מתחת ל-4.25, או מעט לפני כן אם יהיו ראיות נוספות לכך שהצמיחה האורגנית בעסקי הגנריקה שלה בת-קיימא או שקצב הפחתת המינוף מואץ

אדיר בן עמי | (8)
נושאים בכתבה טבע תרופות

סוכנות הדירוג S&P Global Ratings הודיעה היום על העלאת דירוג האשראי של טבע טבע (US) ל-BB מ-BB-, תוך קביעת תחזית חיובית לחברה. השדרוג מגיע על רקע הצלחת החברה בצמצום המינוף והשיפור בתחזיות הצמיחה. על פי הסוכנות, היחס בין החוב המתואם ל-EBITDA של טבע עמד על 5.0 בסוף הרבעון השלישי של 2024, וצפוי לרדת לרמה של כ-4.0 במהלך 2025.

התחזית החיובית משקפת את הערכת הסוכנות כי טבע עשויה לזכות בשדרוג נוסף ל-BB+ אם תצליח להוריד את המינוף מתחת ל-4.25 ב-12-18 החודשים הקרובים.ב-S&P מציינים כי לאחר חמש שנים רצופות של ירידה בהכנסות (2018-2022), מגמת ההכנסות של טבע השתפרה והיא מציגה צמיחה בשישה רבעונים רצופים - מגמה שצפויה להימשך בתמיכת הצמיחה בעסקי התרופות המקוריות והיציבות בעסקי הגנריקה.

 

תזרים מזומנים חופשי של 2 מיליארד דולר

טבע מייצרת תזרים מזומנים חופשי של כ-2 מיליארד דולר בשנה, אותו היא מקדישה בעיקר להפחתת חוב, כולל תשלומי פשרה על התחייבויות משפטיות. לפי S&P, עסקי חברת התרופות מתאפיינים במעמד מוביל בשוק הגנריקה העולמי (נתח שוק של כ-10%), גיוון טוב במוצרים, לקוחות, אתרי ייצור ושווקי קצה גאוגרפיים, ורווחיות חזקה עם שולי EBITDA של 25%-30%, כך על פי סוכנות הדירוג. 

מניתוח הסוכנות עולה כי כ-32% מהכנסות טבע אינן קשורות לתרופות גנריות, אלא מגיעות מעסקי התרופות המקוריות (16%), הפצה (10%), חומרי גלם פעילים וייצור חוזי (6%). S&P מעריכה כי חוזקה העסקי של טבע משתפר, נתמך בייצוב עסקי הגנריקה (כ-68% מההכנסות ב-2023) והגידול בהכנסות מהעסקים המותגיים.

עוד ציינה הסוכנות כי רמת שחיקת המחירים השנתית בעסקי הגנריקה בארה"ב (29% מסך ההכנסות ב-2023) הפכה יותר מתונה, עם ירידה של כ-5% לאחר מספר שנים של מגמות מחירים חמורות יותר.

 

הצמיחה בתרופות מקוריות תגיע ממספר מוצרי מפתח

בתחום התרופות המקוריות, S&P צופה כי הצמיחה תגיע בעיקר ממספר מוצרי מפתח. בראשם התרופה Austedo, שצפויה לתרום גידול בהכנסות של 250-300 מיליון דולר בשנה ב-2024, 2025 ו-2026. התרופות Ajovy ו-Uzedy צפויות לתרום יחד גידול של 100-150 מיליון דולר בשנה ב-2024 ו-2025, שיקוזז חלקית על ידי ירידה של כ-150 מיליון דולר בשנה מתרופות שאיבדו בלעדיות (כולל Copaxone).

בתחום הגנריקה, תחזית הסוכנות לצמיחה מתונה נתמכת בקצב יציב של השקת מוצרים ביוסימילריים חדשים, כולל דרך שיתוף הפעולה עם Alvotech ואחרים. S&P מעריכה כי מגמות המחירים החיוביות יותר בעסקי הגנריקה יימשכו, לאור תשומת הלב המוגברת של המחוקקים למחסור הגובר בתרופות בארה"ב והמאמצים המתמשכים להבטיח אספקה אמינה.

קיראו עוד ב"גלובל"

החברה עשויה להנות ממספר התפתחויות חיוביות שלא נכללו בתחזית הבסיס של S&P, כולל חוזק גבוה מהצפוי בעסקי הביוסימילרים המתפתחים, התפתחויות חיוביות בניסויים קליניים ומכירת עסקי חומרי הגלם הפעילים. הסוכנות מעריכה כי האסטרטגיה הנוכחית של טבע - להגביר את השיווק של Austedo, להתמקד בהשקעה במוצרים ממותגים ולהתמקד רק בהזדמנויות האטרקטיביות יותר בשוק הגנריקה - נראית בונה.

עם זאת, S&P מציינת כי קיים סיכון ביצוע מוגבר בטווח הקצר, למרות שהיא מעריכה כי טבע תוכל למנף את הפלטפורמה הגלובלית שלה באמצעות שיתופי פעולה והסכמי רישוי.

 

הדוחות האחרונים

טבע  טבע -1.91%  דיווחה בדוחותיה על הכנסות של 4.3 מיליארד דולר, צפי האנליסטים היה להכנסות של 4.12 מיליארד דולר. הרווח מסתכם ב-69 סנט בעוד האנליסטים ציפו לרווח של 66 סנט למניה.

התחזית לשנה כולה עודכנה לבין 16.1 מיליארד ל-16.5 מיליארד דולר, כאשר התחזית הקודמת היתה 16 ל-16.4 מיליארד דולר. הרווח למניה יהיה 2.4 ל-2.5 דולר (2.45 דולר למניה), לעומת 2.2 דולר ל-2.5 דולר למניה (2.35 דולר למניה). הרווח התפעולי יהיה 4.2-4.5 מיליארד דולר וה-EBITDA המתואם יסתכם ב-4.7-5.0 מיליארד דולר. הקופקסון ימכר השנה ב-500 מיליון דולר לעומת 450 מיליון דולר בתחזית הקודמת.  

טבע גם צמצמה את החוב הפיננסי נטו - ברבעון הקודם החוב נטו עמד על 16.4 מיליארד דולר וברבעון השלישי הוא ירד ל-15.68 מיליארד דולר. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-693 מיליון דולר לעומת תזרים של 103 מיליון דולר ברבעון הקודם.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    קוקו 20/11/2024 08:20
    הגב לתגובה זו
    יהיה קאמבק חיובי לחברה הזו שבמשך שנים הייתה מניית הדגל
  • 7.
    טבע כסף על הריצפה מי שלא ישקיע היום יבכה מחר (ל"ת)
    רועי 20/11/2024 07:23
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רפאל 20/11/2024 07:12
    הגב לתגובה זו
    אחלה טבע.... בעתיד תמציא תרופה שתעזור לאנושות ותציל הרבה אנשים....
  • 5.
    חחח 20/11/2024 07:10
    הגב לתגובה זו
    כנ"ל בזק ואלוני חץ .
  • 4.
    זמן לאסוף מחיר ריצפה לחרת תרופות גדולה ישראלית (ל"ת)
    חיים 20/11/2024 05:20
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טבע שווה קניה היא תגיע ל20 דולר 20/11/2024 00:28
    הגב לתגובה זו
    טבע שווה קניה היא תגיע ל20 דולר
  • 2.
    מדוע אם כך עולה עכשו רק באחוז (ל"ת)
    שלמה 19/11/2024 22:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מחיר ברצפה ממש שווה עכשיו .... (ל"ת)
    שמשון הגיבור 19/11/2024 22:09
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.