עם עלייה של 90% מתחילת השנה - מניית חברת השתלת האיברים שמשגעת את וול סטריט
חלקכם אולי לא שמעתם על חברת TransMedics TRANSMEDICS GROUP INC , אבל המשקיעים בוול סטריט כבר מכירים היטב את החברה שהמניה שלה זינקה כבר מתחילת השנה ב-90% לשווי של 4.94 מיליארד דולר. החברה מייצרת צידניות לשינוע איברים להשתלה, בפרט ריאות, לב וכבד, והיא מצליחה להאריך באופן משמעותי את זמן השימור של האיברים לפני שהם מגיעים להשתלה. כמה הבעיה שהחברה פותרת משמעותית והאם למניה יש עוד מקום לעלות?
84% מהאיברים להשתלה מתקלקלים
לפי הנתונים של משרד הבריאות האמריקני, בשנת 2022 84% מהאיברים להשתלה התקלקלו לפני שהגיעו ליעד שלהם. מדובר בכמות עצומה של איברים שמתבזבזת מהסיבה הפשוטה שהטכנולוגיה המשמשת לשינוע איברים להשתלה כמעט לא השתנתה - צידנית די פשוטה עם קרח בפנים.
בשיטה הנוכחית הזמן שיש לכל איבר בצידנית עומד על בערך 4 שעות לפני שהוא הופך ללא שמיש. זו בעיה אמתית בעיקר בארה"ב מכיוון שמוקדי התורמים מרוכזים הרבה יותר ממוקדי המושתלים, ובמדינה בה טיסה מהחוף המזרחי למערבי או להפך לוקחת מעל ל-5 שעות, התוצאה היא מושתלים שלא מקבלים את ההשתלה לה הם מחכים ותורמים שתרמו את איבריהם לשווא.
ריכוזי תרומי האיברים בארה"ב (משמאל) וריכוז הממתינים להשתלה בארה"ב (מימין); קרידט: TransMedics
הצידנית של טרנסמדיקס המצוידת בטכנולוגיה מוגנת בפטנט של החברה מאריכה את זמן השימור של האיברים פי 3 ל-12 שעות, מה שמאפשר לנצל כמות גבוהה יותר של איברים להשתלה כמו גם להרחיב את אזורי השילוח.
ציידנית של טרנסמדיקס; קרדיט: אתר החברה
התוצאות הכספיות
טרנסמדיקס פותרת בעיה אמתית שיכולה להציל חיים והתוצאות שלה בהתאם. ב-4 השנים שבהן החברה מדווחת על תוצאותיה מאז ההנפקה היא מציגה צמיחה ממוצעת של 195% בהכנסות מדי שנה, כאשר ב-2023 היא הציגה צמיחה של 258% עם הכנסות של 241.6 מיליון דולר וב-2024 היא צפויה להכניס 528 מיליון דולר, מה שיהווה צמיחה של 218.5%.
עם זאת, החברה עדיין הפסדית כאשר ב-2023 ההפסד למניה עמד על 77 סנט אך הוא צומצם מהפסד של 1.23 דולר ב-2022. נוסף על כך, מה שעוד מדאיג חלק מהמשקיעים הוא קצב שריפת המזומנים כאשר תזרים המזומנים החופשי ב-2023 היה שלילי בסכום של 192 מיליון דולר, עלייה של יותר מפי 3 לעומת התזרים השלילי בסך 57.7 מיליון דולר שנה לפני כן.
בנוסף, החברה שרדה עד לא מזמן ללא חוב, אך בשנה שעברה היא גייסה באמצעות הנפקת אג"ח בהיקף של 400 מיליון דולר במטרה להרחיב את צי התעופה שלה ושירותי השילוח. מאז, ההכנסות שלה מהשירותים הללו זינקו פי 3. אם מפחיתים את ההכנסות של החברה מהשירותים הללו ברבעון הראשון של השנה ומתחשבים בחוב מקבלים EBIT של 39 מיליון דולר, מה שאומר שבקצב הזה החברה ככל הנראה תוכל לשרת את החוב שצפוי לפקוע בעוד כ-5 שנים.
האם למניה יש עוד מקום לעלות?
כאמור המניה עלתה ב-90% מתחילת השנה והיא נסחרת כעת לפי שווי של 4.94 מיליארד דולר, אבל יכול להיות שיש לה עוד מקום לעלות. בשנת 2023 בוצעו בארה"ב 46,632 השתלות איברים. המספר הזה צפוי לגדול באזור ה-6% בשנה במהלך 5 השנים הבאות, כלומר 62,404 השתלות צפויות להתקיים בשנת 2029.מניית טרנסמדיקס מתחילת השנה
נצא מנקודת הנחה שהצידניות והשירות של טרנסמדיקס ישמשו רק בחצי מההשתלות האלה ובנוסף נניח שחצי מהמקרים יכללו שימוש חד-פעמי במערכת פריפוזיה (מערכת ששומרת על זרימת הדם באיברים), שהחברה רוכשת מספק חיצוני ומוכרת יחד עם הערכה, במחיר ממוצע של 40,000 דולר, והשירותים הנלווים שהחברה מספקת כמו שילוח יהיו במחיר ממוצע של 104,000 דולר. בסך הכל, במצב כזה טרנסמדיקס תכניס 2.25 מיליארד דולר ב-2029.
בכל שאר המדינות המפותחות ביחד, מתבצעות פי 1.5 יותר השתלות מאשר בארה"ב מדי שנה. עם זאת, נישאר שמרנים ונניח שטרנסמדיקס תכניס בכל המדינות האלו מחצית מהסכום שהיא תכניס בארה"ב, במקרה זה החברה תכניס 3.37 מיליארד דולר בשנת 2029.
- 2.תמיד 06/07/2024 09:34הגב לתגובה זולהכנס אחרי....להמליץ אחרי.....למה לא לפני/טרם? נסו פעם את השיטה החדשה עבורכם
- 1.דן 06/07/2024 06:06הגב לתגובה זושכחתם לציין רק שיש על המנייה שורט של למעלה מ 22%. וכמעט כל היחסים הפיננסיים שלה שליליים
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

