עם עלייה של 90% מתחילת השנה - מניית חברת השתלת האיברים שמשגעת את וול סטריט

מניית TransMedics עלתה ב-90% מתחילת השנה הודות לצידנית לשינוע איברים להשתלה שלה - כמה המוצר שלה יעיל, איזה מספרים מציגה החברה, והאם למניה יש עוד מקום לעלות?
רוי שיינמן | (2)

חלקכם אולי לא שמעתם על חברת TransMedics TRANSMEDICS GROUP INC , אבל המשקיעים בוול סטריט כבר מכירים היטב את החברה שהמניה שלה זינקה כבר מתחילת השנה ב-90% לשווי של 4.94 מיליארד דולר. החברה מייצרת צידניות לשינוע איברים להשתלה, בפרט ריאות, לב וכבד, והיא מצליחה להאריך באופן משמעותי את זמן השימור של האיברים לפני שהם מגיעים להשתלה. כמה הבעיה שהחברה פותרת משמעותית והאם למניה יש עוד מקום לעלות?

84% מהאיברים להשתלה מתקלקלים

לפי הנתונים של משרד הבריאות האמריקני, בשנת 2022 84% מהאיברים להשתלה התקלקלו לפני שהגיעו ליעד שלהם. מדובר בכמות עצומה של איברים שמתבזבזת מהסיבה הפשוטה שהטכנולוגיה המשמשת לשינוע איברים להשתלה כמעט לא השתנתה - צידנית די פשוטה עם קרח בפנים.

בשיטה הנוכחית הזמן שיש לכל איבר בצידנית עומד על בערך 4 שעות לפני שהוא הופך ללא שמיש. זו בעיה אמתית בעיקר בארה"ב מכיוון שמוקדי התורמים מרוכזים הרבה יותר ממוקדי המושתלים, ובמדינה בה טיסה מהחוף המזרחי למערבי או להפך לוקחת מעל ל-5 שעות, התוצאה היא מושתלים שלא מקבלים את ההשתלה לה הם מחכים ותורמים שתרמו את איבריהם לשווא.

ריכוזי תרומי האיברים בארה

ריכוזי תרומי האיברים בארה"ב (משמאל) וריכוז הממתינים להשתלה בארה"ב (מימין); קרידט: TransMedics

הצידנית של טרנסמדיקס המצוידת בטכנולוגיה מוגנת בפטנט של החברה מאריכה את זמן השימור של האיברים פי 3 ל-12 שעות, מה שמאפשר לנצל כמות גבוהה יותר של איברים להשתלה כמו גם להרחיב את אזורי השילוח.

ציידנית של טרנסמדיקס; קרדיט: אתר החברה

ציידנית של טרנסמדיקס; קרדיט: אתר החברה

התוצאות הכספיות

טרנסמדיקס פותרת בעיה אמתית שיכולה להציל חיים והתוצאות שלה בהתאם. ב-4 השנים שבהן החברה מדווחת על תוצאותיה מאז ההנפקה היא מציגה צמיחה ממוצעת של 195% בהכנסות מדי שנה, כאשר ב-2023 היא הציגה צמיחה של 258% עם הכנסות של 241.6 מיליון דולר וב-2024 היא צפויה להכניס 528 מיליון דולר, מה שיהווה צמיחה של 218.5%.

עם זאת, החברה עדיין הפסדית כאשר ב-2023 ההפסד למניה עמד על 77 סנט אך הוא צומצם מהפסד של 1.23 דולר ב-2022. נוסף על כך, מה שעוד מדאיג חלק מהמשקיעים הוא קצב שריפת המזומנים כאשר תזרים המזומנים החופשי ב-2023 היה שלילי בסכום של 192 מיליון דולר, עלייה של יותר מפי 3 לעומת התזרים השלילי בסך 57.7 מיליון דולר שנה לפני כן.

בנוסף, החברה שרדה עד לא מזמן ללא חוב, אך בשנה שעברה היא גייסה באמצעות הנפקת אג"ח בהיקף של 400 מיליון דולר במטרה להרחיב את צי התעופה שלה ושירותי השילוח. מאז, ההכנסות שלה מהשירותים הללו זינקו פי 3. אם מפחיתים את ההכנסות של החברה מהשירותים הללו ברבעון הראשון של השנה ומתחשבים בחוב מקבלים EBIT של 39 מיליון דולר, מה שאומר שבקצב הזה החברה ככל הנראה תוכל לשרת את החוב שצפוי לפקוע בעוד כ-5 שנים.

האם למניה יש עוד מקום לעלות?

כאמור המניה עלתה ב-90% מתחילת השנה והיא נסחרת כעת לפי שווי של 4.94 מיליארד דולר, אבל יכול להיות שיש לה עוד מקום לעלות. בשנת 2023 בוצעו בארה"ב 46,632 השתלות איברים. המספר הזה צפוי לגדול באזור ה-6% בשנה במהלך 5 השנים הבאות, כלומר 62,404 השתלות צפויות להתקיים בשנת 2029.

מניית טרנסמדיקס מתחילת השנה

מניית טרנסמדיקס מתחילת השנה

נצא מנקודת הנחה שהצידניות והשירות של טרנסמדיקס ישמשו רק בחצי מההשתלות האלה ובנוסף נניח שחצי מהמקרים יכללו שימוש חד-פעמי במערכת פריפוזיה (מערכת ששומרת על זרימת הדם באיברים), שהחברה רוכשת מספק חיצוני ומוכרת יחד עם הערכה, במחיר ממוצע של 40,000 דולר, והשירותים הנלווים שהחברה מספקת כמו שילוח יהיו במחיר ממוצע של 104,000 דולר. בסך הכל, במצב כזה טרנסמדיקס תכניס 2.25 מיליארד דולר ב-2029.

בכל שאר המדינות המפותחות ביחד, מתבצעות פי 1.5 יותר השתלות מאשר בארה"ב מדי שנה. עם זאת, נישאר שמרנים ונניח שטרנסמדיקס תכניס בכל המדינות האלו מחצית מהסכום שהיא תכניס בארה"ב, במקרה זה החברה תכניס 3.37 מיליארד דולר בשנת 2029.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תמיד 06/07/2024 09:34
    הגב לתגובה זו
    להכנס אחרי....להמליץ אחרי.....למה לא לפני/טרם? נסו פעם את השיטה החדשה עבורכם
  • 1.
    דן 06/07/2024 06:06
    הגב לתגובה זו
    שכחתם לציין רק שיש על המנייה שורט של למעלה מ 22%. וכמעט כל היחסים הפיננסיים שלה שליליים
ספייס אקס
צילום: ספייס אקס

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל

SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ספייס איקס חלל

השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.


החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.


הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.

מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון

לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.


שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.


באפט
צילום: טוויטר

באפט לא רוכש את CSX, אבל חותם על שיתוף פעולה

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וורן באפט

וורן באפט הבהיר כי אין בכוונתו לרכוש את חברת הרכבות CSX. לאחר פגישה עם מנכ"ל CSX, הדגיש באפט כי הדיונים התמקדו בשיתוף פעולה תפעולי בלבד, ולא ברכישה או מיזוג. השוק הגיב בירידות: מניית CSX נפלה ב-5.1% ל-32.81 דולר, ומניית ברקשייר ירדה ב-0.6%. המשקיעים, שציפו אולי למהלך משמעותי יותר, הביעו אכזבה קלה.


ברקשייר, באמצעות חברת הרכבות שבבעלותה BNSF, ו-CSX יקימו מסלול משותף לשינוע סחורות ממערב ארה"ב לחוף המזרחי. המטרה היא לשפר את יעילות השינוע, לקצר זמני אספקה ולהגדיל את התחרותיות מול חברות שילוח ותחבורה יבשתית. פרטים פיננסיים על ההסכם לא נחשפו.

מנכ"ל CSX מסר כי החברה ממשיכה לחפש דרכים לשפר את השירות וליצור ערך לבעלי המניות, כולל באמצעות שיתופי פעולה נוספים בעתיד.


המהלך משקף את הגישה הזהירה של באפט, שמעדיף להיכנס בזהירות להשקעות חדשות בתקופה זו, במיוחד כשמדובר במחירים מלאים ויותר מכך. לאחר שברקשייר רכשה את BNSF ב-2010 תמורת כ-44 מיליארד דולר, באפט מנסה לפתח את העסקים הקיימים ולא לרכוש פעילויות נוספות בתחום הרכבות. 


תחום הרכבות בארה"ב נמצא בתקופת מעבר עם דגש גובר על שיתופי פעולה לוגיסטיים להוזלת עלויות וייעול שרשראות האספקה. השותפות בין BNSF ל-CSX עשויה לחזק את מעמדן מול מתחרות כמו Union Pacific או חברות שילוח בינלאומיות.