המתכת החשובה שמניעה את הרכב החשמלי
"עליית מניות ה-AI מעוררת פחדים מפני התפוצצות בועה דמוית הדוט-קום", זועקת הכותרת של הכתבה באתר הפופולרי Benzinga. "ההתעניינות הגואה של המשקיעים בבינה מלאכותית הובילה לעליות חדות בשוקי המניות בארה"ב", נכתב, "אך היא גם עוררה חששות מפני התפוצצות בועת AI פוטנציאלית בדומה להתפרצות בועות הדוטקום של סוף שנות ה-90. Nvidia וקומץ של מניות טכנולוגיה ענקיות אחרות מניעות את השוק הנוכחי, בדיוק כמו ש'ארבעת הפרשים', CSCO, DELL, MSFT ו-INTC, עשו לפני כמעט שלושה עשורים".
האתר ממשיך וכותב: "רויטרס דיווחה ש-NVDA זינקה בחמש השנים האחרונות ב-4,300%, בדומה לזינוק של 4,500% של יצרנית ציוד הרשת CSCO במשך חמש השנים לפני שהגיעה לשיא בשנת 2000. קיים לפיכך חשש מתמשך שתחום הבינה המלאכותית הגואה יתפוצץ בדיוק כפי שעשתה תעשיית הדוט-קום לאחר שה-Nasdaq Composite עלה פי ארבעה במשך שלוש שנים על רקע טירוף הדוט-קום אך אז צנח ב-80% עד ל-2002".
סיפור כזה ממש מפחיד, אבל רק את כל מי שקורא כותרות ולא בודק. למי שכן בודק, הסיפור הזה פשוט לא נכון עובדתית. חברות הדוט-קום מכרו חלום. חברות ה-AI מציגות עובדות עסקיות. נכון, ההערכות גבוהות, ונכון, מפולת תמיד יכולה לבוא, אבל להשוות את שנת 2000 עם 2024 זה פשוט לא נכון, ולכן חשוב שהמשקיעים יבדקו.
השליטה בוול סטריט עוברת לדור ה-X
דור הבייבי-בום (ילידי 1946-1964) מעביר את השליטה בוול סטריט לדור ה-X (ילידי 1965-1980) ובתהליך ההעברה משתנים מנהגי ההשקעה בארה"ב: תיאוריית הדורות, שמוצגת בספרם של וויליאם שטראוס וניל האו "Generations: the history of America's future, 1584 to 2069", מתארת את מעגלי הדורות בהיסטוריה של ארה"ב כאשר כל דור משנה את מצב הרוח החברתי, הפוליטי והכלכלי. כל דור, אליבא דמחברי הספר, מייצר במהלך ההובלה שלו שנמשכת כ-21 שנים, אקלים פוליטי, חברתי וכלכלי חדש. חילוף דורות זה הוא חלק ממחזור ארוך יותר, של 85 שנים, שבמהלכו משברים קשים חוזרים על עצמם בארה"ב ומסתיימים בהתאוששות חזקה מקודמתה שבמהלכה המוסדות והערכים הקהילתיים מתחזקים.- מניית הליתיום שמזנקת 100% - האם טראמפ יגרום להמשך העלייה?
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוניברסיטת הרווארד לקחו את התיאוריה ברצינות, ואחד הבוגרים, אל גור, לימים סגן נשיא ארה"ב והלוחם הגדול במשבר האקלים, שלח עותק של הספר לכל 535 חברי בית הנבחרים והסנאט על מנת שיבינו שדור ה-X יהיה יותר בעד תיקון משבר האקלים. השורה התחתונה היא שהסביבה בה פועלות החברות ב-2024 אינה דומה בכלל לסביבת הפעילות של 2000 ולהשוות אותן זה "פייק ניוז".
בנק אוף אמריקה ערך לאחרונה סקר השוואה בין תיק השקעות טיפוסי של בייבי-בומרס לתיק טיפוסי של בני דור ה-X. למעשה, 88% מבני דור ה-X הם בגילאי 44 ומעלה כך שהם הדור שמוביל כרגע את החברה, הכלכלה והפוליטיקה של ארה"ב. ניתן לראות בסקר את ההבדלים בפיזור ההשקעות ביניהם לבין דור הבייבי-בום. הסקר אגב נעשה רק בקרב "משקיעים מאושרים" ("עשירים", שהם עמוד השדרה של משקיעי וול סטריט).
הסקר ממחיש היטב גם את הירידה החדה בהחזקות במניות לטובת הקריפטו וההשקעות האלטרנטיביות. השקעה אלטרנטיבית/חילופית מוגדרת כהשקעה בנכס פיננסי שאינו מתאים לקטגוריות המקובלות של מניות/הכנסה מריבית או דיבידנד/מזומן. מדובר בהשקעות בחברות פרטיות, בהון סיכון, בקרנות גידור, בנדל"ן, בסחורות ונכסים מוחשיים וכדומה, השקעות ארוכות טווח. 49% מדור ה-X מושקעים בקריפטו ו-38% מתעניינים בתחום על מנת להשקיע וכך גם באלטרנטיבות.
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
אבל היו גם דברים נוספים בסקר. למשל, החלק הגדול של השקעות משקיעי ה-X הולך לטכנולוגיה עם דגש על שבבים. משקיעי ה-X מאמינים הרבה יותר מהוריהם בכלכלת ארה"ב (51% לעומת 24%) והרבה יותר בכלכלה הגלובלית. ה-X מאמינים שהמניות ימשיכו לעלות והם מאמינים בהכוונת יועצי השקעות, ולכן ההעדפה היא להשקיע בקרנות ובסלים. מנהל חטיבת ההשקעות של הבנק, מייקל פלצר, סיכם: "(להפתעתי) הדור הצעיר מאמין, יותר מהוריו, בהשקעה לטווח הארוך". כדאי לקרוא ולהסיק מסקנות.
האם כדאי להשקיע בליתיום?בין מרץ 2020 לאוגוסט 2021 עלה סל הליתיום וטכנולוגיות הסוללות, ה-LIT, מ-18 דולר ל-96 דולר, פי יותר מ-5, ומאז ירד ביותר מ-60%. מניות הליתיום עלו בטירוף וירדו בקצב דומה לזה של מניות האנרגיה החילופית (רוח ושמש) שעליהן כתבנו בשבוע שעבר ומניות המוליכים למחצה, ובדיוק מאותן סיבות.
מה שגורם למניות שמייצגות תחומים אלו להתנהג בפראות מטורפת כזו קשור לתקשורת ולתרבות הכותרות מחד ולבורות המשקיעים מאידך, ועל כך אני כותב מאז התחילה ההתמזגות בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלה. מה שמשותף לשלוש התעשיות - הליתיום, האנרגיה החילופית והשבבים - הוא שאין למעשה ויכוח על עתידן, כל המומחים בטוחים שהן ימשיכו להתרחב, לצמוח ולהתייעל כך שהתזזית במניות המייצגות שייכת כולה לוול סטריט נטו, שם, בגלל התקשורת והבורות, תימשך הנסיעה ברכבת ההרים הזו ובקצב שאפילו יגדל. זה יתרחש בכל המגזרים כולל בתחום איגרות החוב.
אציין שלקראת סוף 2021, כאשר מניות הליתיום התקרבו לשיא כל הזמנים, כתבו שני אנליסטים מגולדמן זאקס, ניקולס סנודון ואדיטי ראי, שמתקרב תיקון חד במחירי הליתיום. הם טענו שהמומחים טעו בחישוב גודל הביקוש למתכת בתעשיית המכוניות החשמליות. הערכת הביקושים הייתה גבוהה בהרבה ממה שהיה בפועל.
חלק מהטעות היה קשור לפעילות שניהלה סין בתחום. סין רכשה (בעיקר מאוסטרליה) כמויות עתק של ליתיום מה שהעלה את המחיר מבלי להתחשב בביקוש האמיתי. שני האנליסטים צדקו בכך, סין עשתה זאת כדי לאגור ליתיום בגלל חשש מסנקציות. טעות זו הובילה יצרני ליתיום רבים להגדיל את היצע הליתיום הרבה מעבר לביקוש, מה שלבסוף הוביל למפולת במחירים.
התהליך הזה בוול סטריט שבו מניות של מגזר טכנולוגי מסוים עולות להערכות בלתי סבירות וחוזרות להערכות כלכליות פותח הזדמנויות השקעה (ומכירה) מצוינות למשקיע החכם שטורח ללמוד על המגזר ועתידו. לדעתי היום, הליתיום מתקרב להערכה שבהחלט טובה להשקעה.
רכב חשמלי. צילום: Unsplash
הליתיום, יסוד מתכתי אלקלי שמופק מהפרדה מסלעים (כרייה) או באמצעות מיצוי ממי מלח (בריכות הפרדה), עלה לכותרות בוול סטריט עם הופעת המכונית החשמלית בגלל חשיבותו בכל הקשור לסוללות, ועם העלייה בשימוש באנרגיה נקייה, שם סוללות ליתיום-יון מאחסנות עודף אנרגיה שנוצרת בתקופות של רוח חזקה ושמש לצורך אספקת חשמל עקבית ואמינה גם כאשר מהירות הרוח נמוכה ולאחר השקיעה.
לליתיום יש גם שימושים חשובים אחרים כמו השימוש כתרופה נגד דיכאון (מלח ליתיום) ועוד, אבל ההתלהבות כמו חוסר ההתלהבות מהליתיום בוול סטריט קשורות לציפיות בתחומי הרכב החשמלי והאנרגיה החילופית. אלו שני התחומים שכל המומחים כאמור בטוחים שימשיכו לצמוח, ולכן כדאי לבדוק אם ההתדרדרות העזה במניות הליתיום לא מייצרת הזדמנות כניסה שדומה להזדמנות המכירה כשהמניות הללו עלו לחלל החיצון.
אזכיר שלצד הביקוש לליתיום מצד תעשיית הסוללות מתפתח לאחרונה עוד אפיק ביקוש חדש שיתרום להגדלת הביקוש לליתיום. מדובר בתהליך הזיקוק של הליתיום. מסתבר שיותר ויותר חברות רכב חשמלי ואוטונומי בראשות טסלה אבל גם ענקיות אנרגיה כמו אקסון ושברון, נכנסות להקמה של מרכזי זיקוק לליתיום. טסלה כבר הקימה בית זיקוק לליתיום, בקורפוס כריסטי בטקסס, שיתחיל להפיק כבר השנה,. לא סתם כינה אלון מאסק את הליתיום "משאב טבע שיחליף את הנפט".
בינתיים אין תחליפים
לבסוף, יש שטוענים שהירידות נבעו, בין השאר, מפיתוח תחליפים לליתיום בתעשיית הסוללות. החיפוש אחרי אלטרנטיבות נובע מהעובדה שסוללות ליתיום קשות מאוד למיחזור ודורשות כמויות אדירות של מים ואנרגיה לייצור, וככל שהטכנולוגיה מתקדמת מתרבים הניסיונות לפתח אלטרנטיבות שיכולות להיות זולות וירוקות יותר.
האפשרות הזו אינה קיימת עדיין בפועל אבל נבדקת, וקיבלה דחיפה גדולה מהקונגלומרט ההודי הענק Reliance Industries(סימול: RELIANCE.NS), שכתבנו עליו רבות בעבר, ושבחמש השנים האחרונות הוא מכה את הנאסד"ק וכל ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות השקיעו בו ובחברות הבנות שלו.
ב-2022 רכש Reliance את הסטארט אפ הבריטי Faradion שהוקם ב-2011 "על מנת לפתח טכנולוגיית נתרן-יון לסוללות ולהביא אותה לשוק". Faradion הייתה החברה הראשונה לזהות ולנצל את הפוטנציאל של יוני נתרן בסוללה נטענת. עם יותר פטנטים בתחום זה מאשר חברות מתחרות, Faradion יכולה לבסס את מעמדה כמובילת השוק של סוללות נתרן שאמורות כאמור להתחרות בסוללות הליתיום.
סוללות נתרן מהוות חלופה אטרקטיבית לסוללות הליתיום מכיוון שהן בטוחות יותר וזולות בכ-30%. אבל החיסרון העיקרי שלהן הוא שצפיפות האנרגיה שלהן נמוכה משמעותית מזו של סוללות הליתיום העדכניות ביותר ומיחזור סוללות נתרן מסובך יותר. Reliance הודיע שהוא רואה פוטנציאל עתידי גדול גם באחסון חשמל מתחדש באנרגיה ירוקה וגם בכלי רכב. Reliance אגב שואף לבנות בהודו תעשיית סוללות מבוססות נתרן שתתחרה בתעשיית הליתיום.
עד שיגיעו לשוק אלטרנטיבות לליתיום, התלות הגוברת במתכת הזאת הובילה את האיחוד האירופי לרישום המתכת, ב-2020, כ"חומר גלם קריטי" כאשר האיחוד צופה ששוק סוללות הליתיום, שב-2023 הגיע ל-57 מיליארד דולר באיחוד יגיע ב-2032, ל-187 מיליארד דולר. כדאי לעיין בכתבת ה-BBC על הנושא.
יצרנית הליתיום הגדולה בעולם היא אוסטרליה ואחריה צ'ילה וסין, אבל רזרבות הליתיום הגדולות בעולם נמצאות בצ'ילה, אוסטרליה וארגנטינה.
איך להשקיע בליתיום?
סיכומו של דבר הוא שיש הסכמה כללית בתעשיות הכרייה והמכוניות שהביקוש לליתיום לטווח ארוך ימשיך לעלות על זה של מתכות אחרות בשנים הבאות, וגם אין כרגע תחליפים רציניים לליתיום, וזאת כאשר הביקוש למתכת בתעשיות האנרגיה הנקייה ותעשיית הרכב, שצומחות, גדל.
מקריאת התחזיות נראה לי שההערכות הנוכחיות בשוק בהחלט מתאימות להתחלה של איסוף מניות הליתיום הגדולות ביותר כמו TSLA, Albemarle (סימול:ALB), QuantumScape Corporation (סימול:QS) וכמותן, שכולן ירדו להערכות שפויות יותר ואלו חברות שמובילות את מהפכת הליתיום. אישית הייתי מהמר על TSLA. יחד עם זאת, אני מעדיף סלי השקעה וקרנות שפועלים בתחום. הסל הגלובלי, Global X Lithium & Battery Tech ETF (סימול:LIT) שכולל 41 חברות בראשות ALB, TSLA, TDK CORP. היפנית, BYD Company (סימול: 1211.HKבהונג קונג), Mineral Resources (סימול:MALRY) האוסטרלית ועוד. ישנו הסל Horizons Global Lithium Producers Index ETF שמתרכז בייצור וזיקוק ליתיום, ותוכלו למצוא עשרה סלים מומלצים לתחום כאן.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
- 17.דגימי 08/07/2024 09:51הגב לתגובה זומנוע חשמלי חייב נחושת ככל שיהיו יותר מכוניות חשמליות הביקוש לנחושת יגדל אם תוכל לתת סקירה על הנחושת זה יהיה סופר מעניין תודה
- 16.שלויימה - מה דעתך על gild והחיסון לאיידס שאושר ? (ל"ת)קוקי 07/07/2024 11:49הגב לתגובה זו
- שלמה גרינברג 07/07/2024 17:37הגב לתגובה זוה=Lenacapavir היא התרוה ה-12 בתחום ה-HIV שה-FDA מאשרת לגיליעד וכמנראה תרופה משופרת
- 15.ניקולאי 06/07/2024 18:58הגב לתגובה זוהאם אתה רואה ב-TSLA חברה לייצור רכב חשמלי, או הרבה מעבר לזה?
- הרבה מעבר וכתבתי על כך מספר פעמים (ל"ת)שלמה גרינברג 07/07/2024 09:54הגב לתגובה זו
- 14.השקעה בנחושת בשנים הקרובות מעניינת יותר (ל"ת)06/07/2024 15:11הגב לתגובה זו
- 13.עתודות הליתיום 06/07/2024 09:55הגב לתגובה זוהופכים את העסק הרבה הרבה יותר מסוכן
- 12.לדמלה גרינצווייג 06/07/2024 09:48הגב לתגובה זולצמצם סיכון כשהכל בשמיים,אפילו LIT אחד מהסלים האהובים עליך מיותר כי סיכונו רב!
- "אחד מהסלים האהובים עליך, למה?" (ל"ת)שלמה גרינברג 07/07/2024 09:54הגב לתגובה זו
- למה? 07/07/2024 20:48"כי סיכונו רב"אל תקרא רק כותרות
- 11.ישראל כהן 06/07/2024 09:29הגב לתגובה זומר גרינברג לא נותן טיפים/הדלפות מידע/שמועות וכו' . הוא מסביר ומיעץ לך/ לכולנו לקרוא,לחקור,לבדוק ולהסיק מסכנות איש איש לפי כספו/אסטרטגית ההשקעה שלו וכמובן יכולתו השכלית ...-אתה כנראה טעית בהבנת הדברים,חבל. שבת שלום .
- ישראל 07/07/2024 20:50הגב לתגובה זו"להסיק מסכנות" מסכן מסכן
- 10.רועי 06/07/2024 07:10הגב לתגובה זומה דעתך על EMN? האם יש פה הזדמנות בתחום הכימיקלים? תודה ושבת שלום
- שלמה גרינברג 07/07/2024 09:59הגב לתגובה זואבל זה תחום עמוס במתחרים והמשקיע חייב להבין במדוייק מה בדיוק מיצרת החברה ומה מעמדה בשוק
- 9.תודה רבה שלמה. מעניין מאוד (ל"ת)עמית 05/07/2024 18:50הגב לתגובה זו
- 8.ראדה 05/07/2024 18:50הגב לתגובה זושלמה תודה על המאמר.מה דעתך על קמהדע ? מעניינת לטווח ארוך ? תודה
- ראדה יקרה 06/07/2024 09:49הגב לתגובה זו" את בורחת ב 5%"?!?!?!טווח ארוך"בחייאת!
- 7.קומפיוג'ן עדיין בפינת החלומות ? (ל"ת)טמיר 05/07/2024 18:49הגב לתגובה זו
- בהחלט, מדוע לא? (ל"ת)שלמה גרינברג 07/07/2024 09:59הגב לתגובה זו
- 6.BYD הסינית מפתחת סוללות על בסיס סיליקון (ל"ת)שופט רחבה 05/07/2024 17:13הגב לתגובה זו
- 5.המנפנף במנגל 05/07/2024 17:12הגב לתגובה זוותתפלאו, גם באיראן מצאו
- 4.2 סנט 05/07/2024 16:30הגב לתגובה זויש עודף היצע קיצוני של מכרות ישנים (הגדילו יכולת ייצור) וחדשים רבים (גם בסין) והמחיר כבר נמוך מעלות ייצור בחלק מהטכנולוגיות. כמו כן שילוב עם טכנולוגיות חדשות (סיליקון וכו') מעלה את הנצילות עבור אותה כמות ליתיום ומוריד את המשקל הכולל ככה ששם מירב המיקוד.
- בן 06/07/2024 20:29הגב לתגובה זו.
- רז 06/07/2024 07:28הגב לתגובה זובמקום "ליתיום". זה בדיוק מה שאמרו על הנפט. אתה שבוי בקונספציה.
- 3.לומד לקח 05/07/2024 15:45הגב לתגובה זואחרי שפעם הקודמת כתבת על אלברמרלה, השתכנעתי וקניתי ב198היום מופסד מעל 50%תודה על הארת העיניים
- גם אני, בדיוק אותו דבר (ל"ת)יוד 06/07/2024 18:45הגב לתגובה זו
- 2.תודה רבה שלמה ושבת שלום (ל"ת)אנונימי 05/07/2024 15:14הגב לתגובה זו
- 1.כגן 05/07/2024 15:09הגב לתגובה זו.
- לו היה מציין 06/07/2024 09:58הגב לתגובה זובסחורות,דיינו!
- ארז 07/07/2024 12:42זה הופך את הנדל"ן לסקטור שעדיף לא להשקיע בו?..
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
