המתכת החשובה שמניעה את הרכב החשמלי
"עליית מניות ה-AI מעוררת פחדים מפני התפוצצות בועה דמוית הדוט-קום", זועקת הכותרת של הכתבה באתר הפופולרי Benzinga. "ההתעניינות הגואה של המשקיעים בבינה מלאכותית הובילה לעליות חדות בשוקי המניות בארה"ב", נכתב, "אך היא גם עוררה חששות מפני התפוצצות בועת AI פוטנציאלית בדומה להתפרצות בועות הדוטקום של סוף שנות ה-90. Nvidia וקומץ של מניות טכנולוגיה ענקיות אחרות מניעות את השוק הנוכחי, בדיוק כמו ש'ארבעת הפרשים', CSCO, DELL, MSFT ו-INTC, עשו לפני כמעט שלושה עשורים".
האתר ממשיך וכותב: "רויטרס דיווחה ש-NVDA זינקה בחמש השנים האחרונות ב-4,300%, בדומה לזינוק של 4,500% של יצרנית ציוד הרשת CSCO במשך חמש השנים לפני שהגיעה לשיא בשנת 2000. קיים לפיכך חשש מתמשך שתחום הבינה המלאכותית הגואה יתפוצץ בדיוק כפי שעשתה תעשיית הדוט-קום לאחר שה-Nasdaq Composite עלה פי ארבעה במשך שלוש שנים על רקע טירוף הדוט-קום אך אז צנח ב-80% עד ל-2002".
סיפור כזה ממש מפחיד, אבל רק את כל מי שקורא כותרות ולא בודק. למי שכן בודק, הסיפור הזה פשוט לא נכון עובדתית. חברות הדוט-קום מכרו חלום. חברות ה-AI מציגות עובדות עסקיות. נכון, ההערכות גבוהות, ונכון, מפולת תמיד יכולה לבוא, אבל להשוות את שנת 2000 עם 2024 זה פשוט לא נכון, ולכן חשוב שהמשקיעים יבדקו.
השליטה בוול סטריט עוברת לדור ה-X
דור הבייבי-בום (ילידי 1946-1964) מעביר את השליטה בוול סטריט לדור ה-X (ילידי 1965-1980) ובתהליך ההעברה משתנים מנהגי ההשקעה בארה"ב: תיאוריית הדורות, שמוצגת בספרם של וויליאם שטראוס וניל האו "Generations: the history of America's future, 1584 to 2069", מתארת את מעגלי הדורות בהיסטוריה של ארה"ב כאשר כל דור משנה את מצב הרוח החברתי, הפוליטי והכלכלי. כל דור, אליבא דמחברי הספר, מייצר במהלך ההובלה שלו שנמשכת כ-21 שנים, אקלים פוליטי, חברתי וכלכלי חדש. חילוף דורות זה הוא חלק ממחזור ארוך יותר, של 85 שנים, שבמהלכו משברים קשים חוזרים על עצמם בארה"ב ומסתיימים בהתאוששות חזקה מקודמתה שבמהלכה המוסדות והערכים הקהילתיים מתחזקים.- מניית הליתיום שמזנקת 100% - האם טראמפ יגרום להמשך העלייה?
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוניברסיטת הרווארד לקחו את התיאוריה ברצינות, ואחד הבוגרים, אל גור, לימים סגן נשיא ארה"ב והלוחם הגדול במשבר האקלים, שלח עותק של הספר לכל 535 חברי בית הנבחרים והסנאט על מנת שיבינו שדור ה-X יהיה יותר בעד תיקון משבר האקלים. השורה התחתונה היא שהסביבה בה פועלות החברות ב-2024 אינה דומה בכלל לסביבת הפעילות של 2000 ולהשוות אותן זה "פייק ניוז".
בנק אוף אמריקה ערך לאחרונה סקר השוואה בין תיק השקעות טיפוסי של בייבי-בומרס לתיק טיפוסי של בני דור ה-X. למעשה, 88% מבני דור ה-X הם בגילאי 44 ומעלה כך שהם הדור שמוביל כרגע את החברה, הכלכלה והפוליטיקה של ארה"ב. ניתן לראות בסקר את ההבדלים בפיזור ההשקעות ביניהם לבין דור הבייבי-בום. הסקר אגב נעשה רק בקרב "משקיעים מאושרים" ("עשירים", שהם עמוד השדרה של משקיעי וול סטריט).
הסקר ממחיש היטב גם את הירידה החדה בהחזקות במניות לטובת הקריפטו וההשקעות האלטרנטיביות. השקעה אלטרנטיבית/חילופית מוגדרת כהשקעה בנכס פיננסי שאינו מתאים לקטגוריות המקובלות של מניות/הכנסה מריבית או דיבידנד/מזומן. מדובר בהשקעות בחברות פרטיות, בהון סיכון, בקרנות גידור, בנדל"ן, בסחורות ונכסים מוחשיים וכדומה, השקעות ארוכות טווח. 49% מדור ה-X מושקעים בקריפטו ו-38% מתעניינים בתחום על מנת להשקיע וכך גם באלטרנטיבות.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אבל היו גם דברים נוספים בסקר. למשל, החלק הגדול של השקעות משקיעי ה-X הולך לטכנולוגיה עם דגש על שבבים. משקיעי ה-X מאמינים הרבה יותר מהוריהם בכלכלת ארה"ב (51% לעומת 24%) והרבה יותר בכלכלה הגלובלית. ה-X מאמינים שהמניות ימשיכו לעלות והם מאמינים בהכוונת יועצי השקעות, ולכן ההעדפה היא להשקיע בקרנות ובסלים. מנהל חטיבת ההשקעות של הבנק, מייקל פלצר, סיכם: "(להפתעתי) הדור הצעיר מאמין, יותר מהוריו, בהשקעה לטווח הארוך". כדאי לקרוא ולהסיק מסקנות.
האם כדאי להשקיע בליתיום?בין מרץ 2020 לאוגוסט 2021 עלה סל הליתיום וטכנולוגיות הסוללות, ה-LIT, מ-18 דולר ל-96 דולר, פי יותר מ-5, ומאז ירד ביותר מ-60%. מניות הליתיום עלו בטירוף וירדו בקצב דומה לזה של מניות האנרגיה החילופית (רוח ושמש) שעליהן כתבנו בשבוע שעבר ומניות המוליכים למחצה, ובדיוק מאותן סיבות.
מה שגורם למניות שמייצגות תחומים אלו להתנהג בפראות מטורפת כזו קשור לתקשורת ולתרבות הכותרות מחד ולבורות המשקיעים מאידך, ועל כך אני כותב מאז התחילה ההתמזגות בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלה. מה שמשותף לשלוש התעשיות - הליתיום, האנרגיה החילופית והשבבים - הוא שאין למעשה ויכוח על עתידן, כל המומחים בטוחים שהן ימשיכו להתרחב, לצמוח ולהתייעל כך שהתזזית במניות המייצגות שייכת כולה לוול סטריט נטו, שם, בגלל התקשורת והבורות, תימשך הנסיעה ברכבת ההרים הזו ובקצב שאפילו יגדל. זה יתרחש בכל המגזרים כולל בתחום איגרות החוב.
אציין שלקראת סוף 2021, כאשר מניות הליתיום התקרבו לשיא כל הזמנים, כתבו שני אנליסטים מגולדמן זאקס, ניקולס סנודון ואדיטי ראי, שמתקרב תיקון חד במחירי הליתיום. הם טענו שהמומחים טעו בחישוב גודל הביקוש למתכת בתעשיית המכוניות החשמליות. הערכת הביקושים הייתה גבוהה בהרבה ממה שהיה בפועל.
חלק מהטעות היה קשור לפעילות שניהלה סין בתחום. סין רכשה (בעיקר מאוסטרליה) כמויות עתק של ליתיום מה שהעלה את המחיר מבלי להתחשב בביקוש האמיתי. שני האנליסטים צדקו בכך, סין עשתה זאת כדי לאגור ליתיום בגלל חשש מסנקציות. טעות זו הובילה יצרני ליתיום רבים להגדיל את היצע הליתיום הרבה מעבר לביקוש, מה שלבסוף הוביל למפולת במחירים.
התהליך הזה בוול סטריט שבו מניות של מגזר טכנולוגי מסוים עולות להערכות בלתי סבירות וחוזרות להערכות כלכליות פותח הזדמנויות השקעה (ומכירה) מצוינות למשקיע החכם שטורח ללמוד על המגזר ועתידו. לדעתי היום, הליתיום מתקרב להערכה שבהחלט טובה להשקעה.
רכב חשמלי. צילום: Unsplash
הליתיום, יסוד מתכתי אלקלי שמופק מהפרדה מסלעים (כרייה) או באמצעות מיצוי ממי מלח (בריכות הפרדה), עלה לכותרות בוול סטריט עם הופעת המכונית החשמלית בגלל חשיבותו בכל הקשור לסוללות, ועם העלייה בשימוש באנרגיה נקייה, שם סוללות ליתיום-יון מאחסנות עודף אנרגיה שנוצרת בתקופות של רוח חזקה ושמש לצורך אספקת חשמל עקבית ואמינה גם כאשר מהירות הרוח נמוכה ולאחר השקיעה.
לליתיום יש גם שימושים חשובים אחרים כמו השימוש כתרופה נגד דיכאון (מלח ליתיום) ועוד, אבל ההתלהבות כמו חוסר ההתלהבות מהליתיום בוול סטריט קשורות לציפיות בתחומי הרכב החשמלי והאנרגיה החילופית. אלו שני התחומים שכל המומחים כאמור בטוחים שימשיכו לצמוח, ולכן כדאי לבדוק אם ההתדרדרות העזה במניות הליתיום לא מייצרת הזדמנות כניסה שדומה להזדמנות המכירה כשהמניות הללו עלו לחלל החיצון.
אזכיר שלצד הביקוש לליתיום מצד תעשיית הסוללות מתפתח לאחרונה עוד אפיק ביקוש חדש שיתרום להגדלת הביקוש לליתיום. מדובר בתהליך הזיקוק של הליתיום. מסתבר שיותר ויותר חברות רכב חשמלי ואוטונומי בראשות טסלה אבל גם ענקיות אנרגיה כמו אקסון ושברון, נכנסות להקמה של מרכזי זיקוק לליתיום. טסלה כבר הקימה בית זיקוק לליתיום, בקורפוס כריסטי בטקסס, שיתחיל להפיק כבר השנה,. לא סתם כינה אלון מאסק את הליתיום "משאב טבע שיחליף את הנפט".
בינתיים אין תחליפים
לבסוף, יש שטוענים שהירידות נבעו, בין השאר, מפיתוח תחליפים לליתיום בתעשיית הסוללות. החיפוש אחרי אלטרנטיבות נובע מהעובדה שסוללות ליתיום קשות מאוד למיחזור ודורשות כמויות אדירות של מים ואנרגיה לייצור, וככל שהטכנולוגיה מתקדמת מתרבים הניסיונות לפתח אלטרנטיבות שיכולות להיות זולות וירוקות יותר.
האפשרות הזו אינה קיימת עדיין בפועל אבל נבדקת, וקיבלה דחיפה גדולה מהקונגלומרט ההודי הענק Reliance Industries(סימול: RELIANCE.NS), שכתבנו עליו רבות בעבר, ושבחמש השנים האחרונות הוא מכה את הנאסד"ק וכל ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות השקיעו בו ובחברות הבנות שלו.
ב-2022 רכש Reliance את הסטארט אפ הבריטי Faradion שהוקם ב-2011 "על מנת לפתח טכנולוגיית נתרן-יון לסוללות ולהביא אותה לשוק". Faradion הייתה החברה הראשונה לזהות ולנצל את הפוטנציאל של יוני נתרן בסוללה נטענת. עם יותר פטנטים בתחום זה מאשר חברות מתחרות, Faradion יכולה לבסס את מעמדה כמובילת השוק של סוללות נתרן שאמורות כאמור להתחרות בסוללות הליתיום.
סוללות נתרן מהוות חלופה אטרקטיבית לסוללות הליתיום מכיוון שהן בטוחות יותר וזולות בכ-30%. אבל החיסרון העיקרי שלהן הוא שצפיפות האנרגיה שלהן נמוכה משמעותית מזו של סוללות הליתיום העדכניות ביותר ומיחזור סוללות נתרן מסובך יותר. Reliance הודיע שהוא רואה פוטנציאל עתידי גדול גם באחסון חשמל מתחדש באנרגיה ירוקה וגם בכלי רכב. Reliance אגב שואף לבנות בהודו תעשיית סוללות מבוססות נתרן שתתחרה בתעשיית הליתיום.
עד שיגיעו לשוק אלטרנטיבות לליתיום, התלות הגוברת במתכת הזאת הובילה את האיחוד האירופי לרישום המתכת, ב-2020, כ"חומר גלם קריטי" כאשר האיחוד צופה ששוק סוללות הליתיום, שב-2023 הגיע ל-57 מיליארד דולר באיחוד יגיע ב-2032, ל-187 מיליארד דולר. כדאי לעיין בכתבת ה-BBC על הנושא.
יצרנית הליתיום הגדולה בעולם היא אוסטרליה ואחריה צ'ילה וסין, אבל רזרבות הליתיום הגדולות בעולם נמצאות בצ'ילה, אוסטרליה וארגנטינה.
איך להשקיע בליתיום?
סיכומו של דבר הוא שיש הסכמה כללית בתעשיות הכרייה והמכוניות שהביקוש לליתיום לטווח ארוך ימשיך לעלות על זה של מתכות אחרות בשנים הבאות, וגם אין כרגע תחליפים רציניים לליתיום, וזאת כאשר הביקוש למתכת בתעשיות האנרגיה הנקייה ותעשיית הרכב, שצומחות, גדל.
מקריאת התחזיות נראה לי שההערכות הנוכחיות בשוק בהחלט מתאימות להתחלה של איסוף מניות הליתיום הגדולות ביותר כמו TSLA, Albemarle (סימול:ALB), QuantumScape Corporation (סימול:QS) וכמותן, שכולן ירדו להערכות שפויות יותר ואלו חברות שמובילות את מהפכת הליתיום. אישית הייתי מהמר על TSLA. יחד עם זאת, אני מעדיף סלי השקעה וקרנות שפועלים בתחום. הסל הגלובלי, Global X Lithium & Battery Tech ETF (סימול:LIT) שכולל 41 חברות בראשות ALB, TSLA, TDK CORP. היפנית, BYD Company (סימול: 1211.HKבהונג קונג), Mineral Resources (סימול:MALRY) האוסטרלית ועוד. ישנו הסל Horizons Global Lithium Producers Index ETF שמתרכז בייצור וזיקוק ליתיום, ותוכלו למצוא עשרה סלים מומלצים לתחום כאן.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
- 17.דגימי 08/07/2024 09:51הגב לתגובה זומנוע חשמלי חייב נחושת ככל שיהיו יותר מכוניות חשמליות הביקוש לנחושת יגדל אם תוכל לתת סקירה על הנחושת זה יהיה סופר מעניין תודה
- 16.שלויימה - מה דעתך על gild והחיסון לאיידס שאושר ? (ל"ת)קוקי 07/07/2024 11:49הגב לתגובה זו
- שלמה גרינברג 07/07/2024 17:37הגב לתגובה זוה=Lenacapavir היא התרוה ה-12 בתחום ה-HIV שה-FDA מאשרת לגיליעד וכמנראה תרופה משופרת
- 15.ניקולאי 06/07/2024 18:58הגב לתגובה זוהאם אתה רואה ב-TSLA חברה לייצור רכב חשמלי, או הרבה מעבר לזה?
- הרבה מעבר וכתבתי על כך מספר פעמים (ל"ת)שלמה גרינברג 07/07/2024 09:54הגב לתגובה זו
- 14.השקעה בנחושת בשנים הקרובות מעניינת יותר (ל"ת)06/07/2024 15:11הגב לתגובה זו
- 13.עתודות הליתיום 06/07/2024 09:55הגב לתגובה זוהופכים את העסק הרבה הרבה יותר מסוכן
- 12.לדמלה גרינצווייג 06/07/2024 09:48הגב לתגובה זולצמצם סיכון כשהכל בשמיים,אפילו LIT אחד מהסלים האהובים עליך מיותר כי סיכונו רב!
- "אחד מהסלים האהובים עליך, למה?" (ל"ת)שלמה גרינברג 07/07/2024 09:54הגב לתגובה זו
- למה? 07/07/2024 20:48"כי סיכונו רב"אל תקרא רק כותרות
- 11.ישראל כהן 06/07/2024 09:29הגב לתגובה זומר גרינברג לא נותן טיפים/הדלפות מידע/שמועות וכו' . הוא מסביר ומיעץ לך/ לכולנו לקרוא,לחקור,לבדוק ולהסיק מסכנות איש איש לפי כספו/אסטרטגית ההשקעה שלו וכמובן יכולתו השכלית ...-אתה כנראה טעית בהבנת הדברים,חבל. שבת שלום .
- ישראל 07/07/2024 20:50הגב לתגובה זו"להסיק מסכנות" מסכן מסכן
- 10.רועי 06/07/2024 07:10הגב לתגובה זומה דעתך על EMN? האם יש פה הזדמנות בתחום הכימיקלים? תודה ושבת שלום
- שלמה גרינברג 07/07/2024 09:59הגב לתגובה זואבל זה תחום עמוס במתחרים והמשקיע חייב להבין במדוייק מה בדיוק מיצרת החברה ומה מעמדה בשוק
- 9.תודה רבה שלמה. מעניין מאוד (ל"ת)עמית 05/07/2024 18:50הגב לתגובה זו
- 8.ראדה 05/07/2024 18:50הגב לתגובה זושלמה תודה על המאמר.מה דעתך על קמהדע ? מעניינת לטווח ארוך ? תודה
- ראדה יקרה 06/07/2024 09:49הגב לתגובה זו" את בורחת ב 5%"?!?!?!טווח ארוך"בחייאת!
- 7.קומפיוג'ן עדיין בפינת החלומות ? (ל"ת)טמיר 05/07/2024 18:49הגב לתגובה זו
- בהחלט, מדוע לא? (ל"ת)שלמה גרינברג 07/07/2024 09:59הגב לתגובה זו
- 6.BYD הסינית מפתחת סוללות על בסיס סיליקון (ל"ת)שופט רחבה 05/07/2024 17:13הגב לתגובה זו
- 5.המנפנף במנגל 05/07/2024 17:12הגב לתגובה זוותתפלאו, גם באיראן מצאו
- 4.2 סנט 05/07/2024 16:30הגב לתגובה זויש עודף היצע קיצוני של מכרות ישנים (הגדילו יכולת ייצור) וחדשים רבים (גם בסין) והמחיר כבר נמוך מעלות ייצור בחלק מהטכנולוגיות. כמו כן שילוב עם טכנולוגיות חדשות (סיליקון וכו') מעלה את הנצילות עבור אותה כמות ליתיום ומוריד את המשקל הכולל ככה ששם מירב המיקוד.
- בן 06/07/2024 20:29הגב לתגובה זו.
- רז 06/07/2024 07:28הגב לתגובה זובמקום "ליתיום". זה בדיוק מה שאמרו על הנפט. אתה שבוי בקונספציה.
- 3.לומד לקח 05/07/2024 15:45הגב לתגובה זואחרי שפעם הקודמת כתבת על אלברמרלה, השתכנעתי וקניתי ב198היום מופסד מעל 50%תודה על הארת העיניים
- גם אני, בדיוק אותו דבר (ל"ת)יוד 06/07/2024 18:45הגב לתגובה זו
- 2.תודה רבה שלמה ושבת שלום (ל"ת)אנונימי 05/07/2024 15:14הגב לתגובה זו
- 1.כגן 05/07/2024 15:09הגב לתגובה זו.
- לו היה מציין 06/07/2024 09:58הגב לתגובה זובסחורות,דיינו!
- ארז 07/07/2024 12:42זה הופך את הנדל"ן לסקטור שעדיף לא להשקיע בו?..
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מונית מעופפת של ארצ'ר אוויאיישן. קרדיט: רשתות חברתיותמכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
חברת ארצ'ר אוויאיישן סיכמה רבעון שלישי עם הפסד נקי של כ-130 מיליון דולר ועלייה בהוצאות התפעול, שהובילו לנפילה של כ-8% במניה; במקביל, ולקראת האולימפיאדה, החברה רכשה את שדה התעופה האות'ורן בלוס אנג'לס תמורת 126 מיליון דולר והודיעה על גיוס הון נוסף בהיקף
של 650 מיליון דולר
חברת התעופה החשמלית ארצ'ר אוויאיישן Archer Aviation -7.88% פרסמה את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, שכללו תמהיל של התקדמות טכנולוגית ומסחרית לצד החמרה בהפסדים הפיננסיים. החברה, הנחשבת לאחת מהמובילות בתחום כלי הטיס החשמליים האנכיים (eVTOL), דיווחה על הפסד נקי של כ-130 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-115 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
ההוצאות התפעוליות של החברה טיפסו לכ-175 מיליון דולר, בין היתר בשל עלייה בהוצאות כוח האדם ובתהליכי הניסוי והפיתוח של המטוס החשמלי ה-Midnight, המיועד לטיסות עירוניות קצרות. תזרים המזומנים של ארצ׳ר נותר יציב יחסית, והחברה סיימה את הרבעון עם יתרות מזומן, מקבילות מזומן והשקעות קצרות טווח בהיקף של 1.64 מיליארד דולר, לצד 7.3 מיליון דולר במזומן מוגבל.
רכישות משמעותיות
בשיחת המשקיעים, המנכ"ל והמייסד אדם גולדשטיין ניסה לשדר אופטימיות כשהדגיש את המהלך האסטרטגי החדש של החברה: רכישת שדה התעופה האות'ורן (Hawthorne Airport) בלוס אנג'לס תמורת 126 מיליון דולר במזומן. מדובר בשטח של 80 דונם, הכולל כ-17 אלף מ"ר של מתקני טרמינל, משרדים והאנגרים. השדה נמצא במרחק של כ-4 ק"מ מנמל התעופה המרכזי של לוס אנג'לס, LAX.
לדברי גולדשטיין, זהו "צעד היסטורי שיאפשר לארצ'ר להפוך את השדה למרכז העצבים של מוניות האוויר של לוס אנג'לס לקראת אולימפיאדת 2028". הוא הוסיף כי מדובר ב״הזדמנות חד פעמית לשלוט בשדה תעופה אסטרטגי ולהפוך אותו למודל לחיקוי למרכזי תעופה עירוניים ברחבי העולם״. החברה מתכננת להקים במקום מרכז ניסוי לטכנולוגיות תעופה מבוססות בינה מלאכותית, כולל ניהול תעבורה אווירית וקרקעית חכם, כחלק מהחזון להפוך את הטיסות האנכיות למרכיב יומיומי בתחבורה העירונית.
- המהפכה האווירית: מוניות eVTOL יגיעו לאובר תוך שנתיים
- המכוניות המעופפות מגיעות: מי תנצח במירוץ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, ארצ'ר הודיעה על גיוס הון נוסף של 650 מיליון דולר, שהעלה את יתרות הנזילות שלה ליותר מ-2 מיליארד דולר. לפי דברי סמנכ"לית הכספים ההשקעה נועדה "להבטיח לחברה גמישות פיננסית להמשך השקעות ייצור, פיתוח והתרחבות גלובלית".
