השוק מתחיל להפנים את המרחק שלנו מיעד האינפלציה, מה לגבי הריבית?
לפני כשבוע וחצי פורסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב (ה-CPI), אשר היה גבוה מהצפוי - 6.4% לעומת התחזיות ל-6.2%. בשנה החולפת נתוני אינפלציה גבוהים מהמצופה היו שולחים את המדדים לירידות, אך באותו יום השוק דווקא עלה והיה נראה כי המשקיעים לא היו מוכנים לראות איזה נתון מסויים מקלקל להם את העליות והאופטימיות של פתיחת 2023. מצד שני, יכול להיות שהסיבה הייתה שהפער בין הציפייה לנתון בפועל לא היה מספיק גדול, בעיקר כאשר מדד הליבה עמד רק ב-0.1% מעל לצפי. למרות אותה האופטימיות, נראה כי האינפלציה הגבוהה מהמצופה לא הייתה סתמית ורק עכשיו השוק מפנים זאת.
מדד ה-PCE (Personal Consumption Expenditure) הוא מדד נוסף איתו ניתן למדוד את האינפלציה בארה"ב וזהו המדד המועדף על חברי הפד' - משמע הם ישענו על הנתונים שלו יותר מאשר מדד המחירים לצרכן בכל נוגע להחלטותיהם. היום המדד לחודש ינואר פורסם והוא אכן הצביע על כך שהאינפלציה אכן לא מתמתנת בקצב שהשוק מצפה - המדד עלה בשנים עשר החודשים האחרונים ב-5.4% כשצפי האנליסטים עמד על 5%. גם מדד הליבה עלה מעל המצופה עם 4.7% בראייה שנתית לעומת הצפי ל-4.3%, מבחינה חודשית המדד עלה ב-0.6%, העלייה הגבוהה ביותר מאז הקיץ.
המדד הגבוהה מסמן לשוק כי העבודה של הפד' בניסיון להוריד את האינפלציה עדיין רחוקה מלהסתיים וכי המשך העלאות הריבית עוד לפנינו, גם אם מדובר על קצב יותר איטי מלפני כמה חודשים. השוק מתמחר כעת כי הריבית תגיעה בשיאה ל-5.45% והצפי הוא כי זה יקרה בחודש יולי הקרוב, השוק מתמחר גם כן סיכוי של 36% להעלאת ריבית של 0.5% בפגישה הבאה של הפד'. בהתאם, הנאסד"ק מאבד היום יותר מ-2% וה-S&P 500 יורד בכ-1.4%.
מבחינת תשואות האג"ח, נראה כי מגמת הירידה מנובמבר האחרון ועד תחילת החודש נפסקה והעליות חוזרות להיות הכיוון - התשואה על האג"ח לשנתיים עומדת על מעל ל-4.8%, הנקודה הגבוהה ביותר מאז 2007, אז הגיעה בשיאה ל-5.3%. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עומדת על 3.96% ומתקרבת לשיא האחרון שנרשם בנובמבר של 4.25%. הפער בין שתי התשואות הולך וגדל ומצביע על חשש גדול יותר של השוק בנוגע למיתון קרב ובא.
- מחירי הדירות החדשות ירדו ב-1.5%; מדד המחירים ביולי עלה 0.4%
- מדד המחירים ביולי - מה הצפי והאם הריבית תרד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף לנתוני האינפלציה הרשמיים, פורסמו היום גם נתוני הצריכה הפרטית בארה"ב. על פי הנתונים הצריכה עלתה בחודש ינואר ב-1.8%, העלייה הגבוהה ביותר מאז מרץ 2021, כאשר בחודש הקודם הנתון עמד על ירידה של 0.1%, הצפי החודש עמד על 1.3%.
חברי הפד' יפגשו בחודש הבא בכדי להחליט בכמה תעלה הריבית בארה"ב והנתונים האחרונים לא יקשו עליהם יותר מדי. לפי הפרוטוקולים של הפד' מהפגישה האחרונה, ברור כי המסר שאנחנו שומעים כבר חודשים ארוכים לא נפסק - בפד' מעדיפים נחושים להמשיך להלחם באינפלציה, אפילו אם זה יעלה בהאטה במשק. יעד האינפלציה של הבנק נותר על 2% ואחד החששות הגדולים הוא כי שוק העבודה החזק לא יאפשר למחירים לרדת עד לרמה כזו, בעיקר עקב כך שהשכר רק ממשיך לטפס גם הוא.
ג'רום פאוול, כמו שאר חברי הבנק המרכזי, הדגיש את אותו עניין המלחמה באינפלציה רבות והוא ככל הנראה מסתכל על מקרי עבר בהם הבנק המרכזי "הוריד את הרגל מהגז" מוקדם מדי בניסיון להוריד את האינפלציה, מה שהוביל אותה לעלות בצורה חדה למעלה ובעצם להגדיל את הסבל הכלכלי הנדרש בכדי להחזיר את המצב לקדמותו. הדוגמה המשמעותית ביותר היא מתחילת שנות השמונים, אז נדרש מנגיד הבנק המרכזי בזמנו, פול וולקר, להעלות את הריבית לרמה של כמעט 20% בכדי לדכא את האינפלציה ששאפה ל-15%.
- 2.י 25/02/2023 21:52הגב לתגובה זובמאות אחוזים ביום ....ומרסקות את השורט והתופעה הזאת רק תעלה וזה עתיד המשקיעים. רמת האקסטרים עולה הבורסות הפכו לרולטה רוסית .יש מצב שנראה גם מניות כבדות טסות ללא הודעות כלשהן
- 1.J 25/02/2023 02:32הגב לתגובה זומקצוענים קורעים את המשקיעים התמימים . עושים שורטים ....איפה העליות ???????
- אתה בוחר להאשים.. אחי אתה לא תתקדם ככה (ל"ת)אבי 25/02/2023 09:35הגב לתגובה זו
- כמו תמיד (ל"ת)סבלנות 25/02/2023 09:05הגב לתגובה זו

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?
המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה
מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -1.1% צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.
אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.
פלנטיר לעומת OpenAI
חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.
אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.
- הנאסד״ק ירד ב-0.7%; טארגט נפלה ב-6%, דל איבדה 5%
- השורטיסט שהולך נגד המניה החמה ביותר בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.
שוק שבדרך לרוויה

אמזון נכנסת לשוק הרכב: תשתף פעולה עם הרץ למכירת כלי רכב משומשים
ענקית המסחר מרחיבה את שירות Amazon Autos ותאפשר לראשונה ללקוחות לרכוש רכבים מצי ההשכרה של הרץ; המהלך מעניק לאמזון דריסת רגל באחד השווקים הגדולים בארה"ב ומפעיל לחץ על מתחרות כמו קרוואנה ו-CarGurus
אמזון Amazon.com Inc. -1.84% משיקה שירות חדש למכירת רכבים בשיתוף עם חברת השכרת הרכב הרץHertz . 5.96% . המהלך מהווה צעד נוסף בכניסת אמזון לשוק הרכבים, תחום שטרם כבשה. מניית הרץ עלתה ב-5%, בעוד מניות חברות רכב מקוונות ירדו.
ההסכם הופך את הרץ ללקוחה הראשונה שמוכרת ישירות דרך אמזון. עד כה עבדה הרץ עם קרוואנה מאז 2021, אך שיתוף הפעולה עם אמזון שונה לחלוטין בהיקפו. שירות Amazon Autos כבר פועל עם סוחרי רכב, וההרחבה הנוכחית מוסיפה רכבים משומשים מצי ההשכרה.
דריסת רגל בשוק הרכבים המשומשים
המהלך נועד להעניק לאמזון דריסת רגל בשוק הרכבים המשומשים – אחד השווקים הגדולים בארה״ב שבו עדיין לא ביססה שליטה. לפי הודעת החברה, המטרה היא "לחדש את חוויית קניית הרכב ולהיות נוכחים במקומות שבהם הלקוחות נמצאים". אמזון מתכוונת לפשט את תהליך הקנייה ולהנגישו לקהל רחב יותר.
עבור הרץ, השותפות צפויה לשפר את שולי הרווח, שכן חברות השכרה נדרשות כל העת לחדש את צי הרכב ולמכור כלי רכב משומשים. עד כה הן הסתמכו על סוחרים ואתרי מכירה, בעוד אמזון מציעה גישה ישירה למיליוני לקוחות.
- אמזון משקיעה 45 מיליון דולר בסטארט-אפ קוריאני
- OpenAI משחררת מודלים חינמיים ואמזון ממהרת לאמץ אותם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניות המתחרות ירדו: מניית קרוואנה ירדה ב־3.5%, CarGurus איבדה 2.1%, ו־Cars.com נחלשה ב־0.6%. האנליסט רוברט מולינס מ־Gordon Haskett ציין כי מדובר בהתפתחות שלילית עבור קרוואנה ו־CarGurus, אך העריך שההשפעה תורגש באופן הדרגתי ככל שאמזון תמשוך אליה יותר סוחרים.