אילון מאסק מזהיר כי ה-AI הוא "אחד הסיכונים הגדולים" לציוויליזציה
ה-ChatGPT מראה שהבינה המלאכותית התקדמה פלאים - ושזה משהו שכולנו צריכים להיות מודאגים ממנו, כך אומר המיליארדר אילון מאסק.
"אחד הסיכונים הגדולים ביותר לעתיד הציוויליזציה הוא בינה מלאכותית", אמר למשתתפים בפסגת הממשלה העולמית בדובאי, זמן קצר לאחר שהזכיר את הפיתוח של ChatGPT. "זה גם חיובי וגם שלילי ויש לו הבטחה גדולה ויכולת מצוינת", אמר מאסק. אבל, הוא הדגיש ש"עם זה באה סכנה גדולה".
הבוס של טסלה TESLA INC , SpaceX וטוויטר נשאל כיצד הוא רואה את הטכנולוגיה מתפתחת בעוד 10 שנים מהיום. מאסק הוא מייסד שותף של OpenAI, הסטארט-אפ האמריקאי שפיתח את ChatGPT - מה שנקרא כלי בינה מלאכותית שמחזיר תגובות דמויות אדם. ChatGPT הוא הצורה המתקדמת של בינה מלאכותית (AI) המופעל על ידי מודל שפה גדול בשם GPT-3. הוא מתוכנת להבין את השפה האנושית וליצור תגובות המבוססות על גופי נתונים עצומים. ChatGPT "המחיש לאנשים עד כמה הפכה הבינה המלאכותית למתקדמת", לדברי מאסק. "ה-AI היה מתקדם במשך זמן מה, פשוט לא היה לו ממשק משתמש שהיה נגיש לרוב האנשים".
בעוד שמכוניות, מטוסים ועולם הרפואה חייבים לציית לתקני בטיחות רגולטוריים, ל-AI עדיין אין כללים או תקנות השומרים על הפיתוח שלה תחת שליטה, הוא הוסיף. "אני חושב שאנחנו צריכים להסדיר את בטיחות של הבינה המלאכותית, בכנות", אמר מאסק. "זה, לדעתי, למעשה סיכון גדול יותר לחברה מאשר מכוניות או מטוסים או רפואה". הרגולציה "עשויה להאט מעט את הבינה המלאכותית, אבל אני חושב שזה יכול להיות גם דבר טוב", הוסיף מאסק.
המיליארדר הזהיר זה מכבר מפני הסכנות של פיתוח AI בלתי מוגבל. הוא אמר פעם שבינה מלאכותית היא "הרבה יותר מסוכנת" מראשי נפץ גרעיניים. למילים שלו יש יותר כובד ראש היום, שכן עליית ChatGPT מאיימת להעלות את שוק העבודה עם כתיבה מתקדמת יותר, דמוית אנוש.
- OpenAI משיקה את GPT-5.2: המירוץ מול גוגל מתחמם
- OpenAI משיקה את GPT-5.2 - בניסיון לחדש את ההובלה במרוץ ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאסק עזב את מועצת המנהלים של OpenAI ב-2018 ואינו מחזיק עוד בנתח בחברה. חלק מהסיבה להחלטתו של מאסק להקים את OpenAI הייתה כי "גוגל לא הקדישה מספיק תשומת לב לבטיחות בינה מלאכותית", אמר. ה-ChatGPT הוביל לקרב סוער בין גוגל GOOGLE , ענקית החיפוש באינטרנט, לבין מיקרוסופט MICROSOFT , שהשקיעה ב-OpenAI ושילבה את התוכנה שלה בדפדפן האינטרנט בינג. גוגל הקימה בתגובה ל-ChatGPT את "בארד". עם זאת, המשקיעים מטילים ספק האם ChatGPT מסוגל להוות איום על הדומיננטיות שלה בחיפוש באינטרנט.
- 4.לרון 22/02/2023 12:03הגב לתגובה זובכל חידוש הסיכון עולה,לכן אלון מאסק מאבחן נכון
- 3.שישקו 16/02/2023 09:22הגב לתגובה זויצטרכו לנתר חלק מהדטה שיכולה ללכת לשימושים רעילים
- לרון 25/02/2023 11:45הגב לתגובה זואתם לא מבינים??!
- 2.אדם .P 16/02/2023 04:18הגב לתגובה זואו של רצון. זה עניין של אבולוצייה. יגיע יום כזה , ממש יום כמו שלישי או רביעי, שבו יחסלו רובוטים את אחרוני האנשים, בדומה לחיסול אחרוני המורדים העבריים על המצדה. וזה לא בגלל שהם ירצו או לא. זה קשור לאבולוציה. ממש כשם שאנחנו ההומוספייאנס רצחנו את אחרוני אבותינו הניאנרדלטיים. אין אפשרות אחרת. אולי לדחות מעט את התאריך.
- לרון 25/02/2023 11:49הגב לתגובה זוהרובוטים יהיו מופעלים ע"י אדם,כך שאין מקום לאפוקליפסה המדוברת,מוציאים את החשמל/בטריות,והעובדים אוטונומית??אין ולא יהיה מצב כזה בזמן אמת,זה טוב לסרטים,גם ז'ול ןןרן לא כאן
- המורדים על המצדה התאבדו ונותר מהם רק אחד, אתה חי בסרט (ל"ת)אנטי אבולוציה 16/02/2023 11:37הגב לתגובה זו
- 1.מזהיר אבל (ל"ת)לא מסביר למה 16/02/2023 01:46הגב לתגובה זו
- חנוך 20/02/2023 15:09הגב לתגובה זולה מספיק הכרה עצמית בשביל להעדיף את המכונה על פני בני האדם. כמו כן, ייתכנו האקרים ומדינות שיפעילו את התבונה המלאכותית לרעה באופן מכוון.
- לרון 25/02/2023 11:52מכונה מכל סוג ניתנת לשליטה גם בעתיד הרחוק,ראו את המכונה המודרנית "פוטין"
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
