מחירי הדירות בארה"ב יורדים וימשיכו לרדת. השאלה היחידה היא בכמה?

איציק יצחקי | (3)

מחירי הדירות בארה"ב ירדו בשנה האחרונה והם ימשיכו לרדת - מעריכים כלכלנים רבים בארה"ב. בפועל, מדד קייס-שילר, שאומד את מחירי הדיור ב-20 מחוזות בארצות הברית, הראה לאחרונה כי הירידות החודשיות עולות על 1%. המספרים האלה החלו רק בחצי השנה האחרונה אבל הם מבטאים סחף כשביותר ויותר אזורים נרשמות ירידות.  

הסיבה לירידה במחירי הדירות בארה"ב היא ברורה וידועה - הריבית. הריבית משפיעה על היצע הדירות כשהקבלנים נכנסים למצב של הולד בתוכניות הבנייה, על רקע העלייה בהוצאות המימון והחשש מההאטה ומיתון. במקביל גם רוכשי הדירות נמצאים בסוג של הולד על רקע עליית הריבית, המשכנתאות היקרות והחשש ממשבר כלכלי. כל זה אומנם בזמן שכעת מעריכים שאנחנו בסוף העלייה באינפלציה ובקרוב נראה גם את הריבית עוצרת, אבל זה ייקח זמן ובזמן הזה, יש אי וודאות גדולה, ואנשים יושבים על הגדר.   

במקביל להאטה באינפלציה הרית על המשכנתא בירידה, אך היא עדיין מעל 6%. זה נתון גבוה שמבטא התייקרות גדולה בהחזרי המשכנתא ביחס למצב לפני שנה-שנתיים. ועל רקע זה, התחזיות של כלכלנים בשוק האמריקאי הם לירידה במחירי הדירות. זה הפוך אגב למצב אחרי הקורונה. לקראת סוף תקופת המגיפה היה שוק של מוכרים. על כל דירה היו מספר הצעות. הביקוש לדירות היה גדול וההיצע קטן ואנשים הציעו על מספר גדול של דירות כדי לקנות דירה. המרחק בין פרסום לבין מכירה בפועל היה פחות מחודשיים, היום הוא מעל 3 חודשים.  

על פי הדעה הרווחת, החולשה במחירי הדירות תימשך לתוך 2023 ועלולה להגיע גם ל-2024, כאשר יש אנליסטים רבים שמעריכים ירידה של 10% לעומת השיא באמצע 2022. גם האנליסטים-כלכלנים האופטימיים סבורים שתהיה ירידה, אם כי מדודה יותר של כמה אחוזים בודדים. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בישראל מחסור של חצי מליון דירות!רק עליות!לא מורידיםמחיר (ל"ת)
    אור 08/02/2023 05:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אמיר 07/02/2023 20:31
    הגב לתגובה זו
    כח הקניה של הצרכן האמריקאי שנוטל משכנתא, ירד פלאים. המשכנתאות הנהוגות פה הם למעלה מ90% והריביות לרוב הינן ריביות קבועות. על אותו סכום הלוואה, ההחזר החודשי עלה בכמעט 50% לעומת לפני חצי שנה. זה דרמטי. זה אומר שהחזר שהספיק למיליון דולר שנה שעברה מספיק היום בקושי ל700 א' דולר, מה שתאורטית היה צריך ללחוץ את המחירים 25%-30% למטה. זה כמובן מתמתן כי יש עוד קונים עם מזומן אבל הלחץ לירידת מחירים גדול מ10% וזה לפני תרחיש של כניסה למיתון שמובילה לגל פיטורים. stay tuned
  • עוז 08/02/2023 08:47
    הגב לתגובה זו
    גם לדעתי זה תרחיש אופטימי, אבל התעסוקה שם מאוד חזקה = המשך עליות בשכר
ג'ובי מונית מעופפת (X)ג'ובי מונית מעופפת (X)

המכוניות המעופפות מגיעות: מי תנצח במירוץ?

חברות eVTOL אמריקאיות מציגות טיסות מבחן מרשימות – 82 ק"מ ב-31 דקות לארצ'ר מול 19 ק"מ ב-12 דקות לג'ובי. שווי משולב של 19 מיליארד דולר מעיד על אמון המשקיעים בטכנולוגיה, גם אם רווחיות עוד רחוקה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית מעופפת

שתי חברות אמריקאיות מתחרות על מי תהיה הראשונה להביא מוניות מעופפות לשוק. ארצ'ר אוויאיישן Archer Aviation 1.63%  הודיעה השבוע שהשלימה טיסת מבחן של 82 קילומטר ב-31 דקות עם המטוס החשמלי שלה. זה קרה ימים בודדים אחרי שג'ובי אוויאיישן Joby Aviation -1.83%  הראתה טיסה של 19 קילומטר ב-12 דקות.


שתי החברות רוצות להשיק שירות מסחרי כבר בסוף 2025, לפחות במזרח התיכון. בארצות הברית הן מתכננות להתחיל ב-2026. זה אומר שאנחנו מדברים על שנה וחצי עד שנתיים מהיום - לא על מדע בדיוני. המטוסים החשמליים האלה, שנקראים eVTOL, יכולים להמריא ולנחות בניצב. הם שקטים יחסית, זולים יחסית, וקלים יחסית לטיסה. זה בדיוק מה שצריך כדי לפעול באזורים עירוניים צפופים. בגלל זה קוראים להם מכוניות מעופפות.


"אני תומך מזמן בהבאת צורות תחבורה אווירית ברות קיימא לשוק", אמר מייק לסקינן, סמנכ"ל הכספים של יונייטד איירליינס, שצפה בטיסת המבחן של ארצ'ר. "התרשמתי מכמה שקט היה המטוס." אבל השוק לא התלהב מההישגים הטכניים. מניית ארצ'ר ירדה השבוע ב-5.4%, ומניית ג'ובי ירדה ב-7.5% אחרי טיסת המבחן שלה. זה נראה כמו מימוש רווחים אחרי עליות חדות - שתי המניות עלו יותר מ-150% בשנה האחרונה.


השווי המשולב של שתי החברות הגיע ל-19 מיליארד דולר. זה מראה שהמשקיעים מאמינים בטכנולוגיה, אבל הם גם מבינים שרווחיות עדיין רחוקה. אף אחת מהחברות לא צפויה להיות רווחית עד סוף העשור.


המרחק שארצ'ר הצליחה לטוס - 82 קילומטר - זה בדיוק מה שצריך לקווי מוניות אוויריות קצרים בתוך אזורים עירוניים או בין ערים קרובות. זה המרחק המושלם לשירות כזה. הבעיה היא שגם ההצלחה הטכנית הכי גדולה לא מבטיחה הצלחה עסקית. חברות תעופה רבות נכשלו למרות שהמטוסים שלהן טסו מצוין. כאן המורכבות גדולה עוד יותר - צריך אישורי רגולציה, תשתיות נחיתה, ציבור שמוכן לעלות על מכונית מעופפת.


טראמפ מחייךטראמפ מחייך

בית המשפט ביטל את קנס הענק שהוטל על טראמפ – ההרשעה נותרה על כנה

בית המשפט לערעורים בניו יורק קבע כי טראמפ ניפח את שווי נכסיו, אך ביטל את הקנס של 464 מיליון דולר בטענה שהוא מופרז; במקביל נפתחה חקירה פדרלית נגד התובעת לטיטיה ג’יימס, בעוד טראמפ ממשיך להיאבק בערעורים אחרים

אדיר בן עמי |

בית משפט לערעורים בניו יורק ביטל את הקנס של 464 מיליון דולר שהוטל על דונלד טראמפ וחברתו. השופטים קבעו כי טראמפ אכן הפר את החוק כשהגדיל את הערכת שווי נכסיו – בהם מאר־א־לאגו והפנטהאוז בבניין טראמפ טאואר – אך קנס בסדר גודל כזה הוגדר על ידם כ“מופרז באופן בלתי חוקתי”. כך בוטל אחד החיובים הכספיים הגדולים ביותר שטראמפ התמודד איתם.


העיתוי אינו מקרי: הפסיקה ניתנה בדיוק כאשר משרד המשפטים הפדרלי פתח בחקירה נגד התובעת הכללית של ניו יורק, לטיטיה ג’יימס. השאלה הנבדקת היא האם הפרה את זכויותיו החוקתיות של טראמפ כשהגישה נגדו תביעה. חמשת השופטים בהרכב הערעורים נחלקו בדעותיהם והוציאו שלוש חוות דעת שונות – דבר המדגיש עד כמה התיק הזה מורכב משפטית. בסופו של דבר נקבע כי טראמפ עבר על החוק, אך הקנס העצום שבוטל נחשב בלתי מידתי.


בעיותיו המשפטיות של טראמפ דעכו כמעט לחלוטין לאחר זכייתו בבחירות. משרד המשפטים ביטל שני תיקים פליליים פדרליים נגדו, בהתאם למדיניות ותיקה שלא להעמיד נשיא מכהן לדין. גם בתיק שבו הורשע בניו יורק נגזר עליו עונש מאסר על תנאי בלבד, ללא ישיבה בכלא.


ג’יימס הגישה את התביעה בספטמבר 2022, כשנתיים לפני בחירתו של טראמפ. היא זכתה במשפט שנמשך 11 שבועות. כעת נותר לראות אם תבחר לערער לבית המשפט העליון של מדינת ניו יורק באלבני. טראמפ טען להגנתו כי שיטת הערכת הנדל״ן שלו הייתה מקובלת בתעשייה, וכי הדוחות הפיננסיים שלו כללו אזהרות שקראו לבנקים לבצע הערכות עצמאיות. הטיעון החזק ביותר שלו היה שאף בנק לא הפסיד כסף מההלוואות שלו – נקודה שגם המדינה לא חלקה עליה.


עורך דינה של ג’יימס, אבה לואל, טען כי מדובר ב“מסע נקמה פוליטי בוטה ונואש של הנשיא”. טראמפ מצדו חזר ואמר שג’יימס והשופט ארתור אנגורון מוטים נגדו משום שהוא רפובליקן.