וורבי פארקר
צילום: אתר החברה

וורבי פארקר קופצת ב-35% ביומה הראשון בוול סטריט

סטארט-אפ המשקפיים מצטרף לשמות כמו רובלוקס, ספוטיפיי וקויינבייס שהפכו גם הן לציבוריות דרך רישום ישיר (Direct listing); החברה צופה השנה הכנסות של 532-537 מיליון דולר 
צחי אפרתי | (2)

סטארט-אפ המשקפיים וורבי פארקר החל להיסחר היום בוול סטריט והמשקיעים רצים למניה שקופצת ב-35% למחיר של כ-54 דולר למניה. זה נותן לחברה שווי של יותר מ-6 מיליארד דולר. המניה נסחרת כעת בבורסה בניו יורק תחת הטיקר WRBY. החברה שהוקמה ב-2010 הובילה תנועה של מותגים שהשיקו באמצעות האינטרנט ועקפו את הדרך המסורתית לשוק הקמעונאי.

 

וורבי פארקר מצטרפת לשמות כמו רובלוקס, ספוטיפיי וקוינבייס שהפכו גם הן לציבוריות דרך רישום ישיר (Direct listing) במקום הנפקה ראשונית לציבור (IPO). ברישום ישיר, חברה אינה מגייסת הון חדש מהבנקים. במקום זאת, היא מציעה את מניותיה בבורסה, והמניות מתחילות להיסחר במחיר שנקבע באמצעות משא ומתן בין החברה למשקיעים.

המחיר שנקבע עמד על 40 דולר על סמך עסקאות קודמות בשוקים הפרטי, מה שהעניק לחברה שווי שוק של כ-4.5 מיליארד דולר. בסופו של דבר, המחיר שנרשם לציבור התבסס על ביקוש המשקיעים. מניות החברה נסחרו באפריל בין משקיעים פרטים במחיר של כ-24 דולר, כך על פי נתוני החברה.

 

כאשר נוסדה וורבי פארקר החברה שלחה ללקוחות משקפיים לנסות בבית ולשמור את מה שהם רוצים לקנות. החברה התרחבה על ידי פתיחת חנויות, דבר שעזר לאזן את ההוצאות הכבדות הכרוכות בשיווק מסחר אלקטרוני מאסיבי. בשנת 2019 השיקה קו של עדשות מגע יומיות.

"יש לנו פחות מ-1% מנתח השוק בקטגוריה הענקית הזו, ויש רוח גבית שמאפשרת לנו לצמוח בשורה העליונה והתחתונה בשנים הבאות", אמר דייב גלבוע, מייסד ומנכ"ל משותף. "יש כל כך הרבה הזדמנויות להגדיל את טביעת הרגל הפיזית שלנו אך גם להגדיל את היצע המסחר האלקטרוני שלנו", אמר.

 

בשנים האחרונות המכירות של וורבי פארקר גדלו אך גם ההפסדים. ההכנסות בשנת 2020 צמחו ב-6.2% ל-393.7 מיליון דולר מ-370.5 מיליון דולר בשנת 2019, כך על פי מסמכים שהוגשו לרשות לניירות ערך (SEC). אך בשנת 2020 הסתכם ההפסד הנקי ב-55.9 מיליון דולר. בחודשים האחרונים, וורבי פארקר עדיין שורפת כסף. היא הפסידה 7.3 מיליון דולר בחצי השנה הראשונה של השנה.

 

אחת ההשקעות הגדולות ביותר של יצרנית המשקפיים בשנים הקרובות תהיה בצמיחת החנויות הפיזיות. וורבי פארקר מקווה שהרווחים יגיעו בעקבות השינוי. למרות שהיא צופה שההכנסות ימשיכו לגדול, עדיין לא ידוע מתי זה ירד לשורה התחתונה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

החברה מתכננת לפתוח 30-35 חנויות חדשות עד סוף שנת 2021, ולהביא את מספר החנויות הכולל שלה לכ-155-160 מקומות. למרות שחנויותיה נסגרו באופן זמני במהלך הקורונה, וורבי פארקר נהנית מנוכחות דיגיטלית חזקה. צרכנים רבים עדיין קונים יותר באינטרנט. כ-50% ממכירות וורבי פארקר הגיעו מדיגיטל בששת החודשים הראשונים של השנה, לעומת 60% בשנה שעברה. "בסופו של דבר לא אכפת לנו היכן הלקוח מבצע עסקאות", אמר גלבוע. "אנחנו רק רוצים לוודא שיש להם את החוויה הטובה ביותר האפשרית". 

  

וורבי פארקר גם מחפשת לצמוח בקטגוריות מעבר למשקפיים. בשנה שעברה כ-95% ממכירותיה היו משקפיים, בעוד 2% הגיעו מעדשות מגע, 1% מבדיקות עיניים ו-2% מאביזרי משקפיים. ניל בלומנטל, מייסד ומנכ"ל משותף, רואה את ההזדמנות להתמקד בקטגוריות אחרות.

 

"עדשות מגע הן 2% מהמכירות שלנו, אבל זה שוק של יותר מ-5 מיליארד דולר", אמר. "אותו דבר לגבי בדיקות עיניים. 1% מהמכירות שלנו, אבל זה גם שוק של 5 מיליארד דולר פלוס-הזדמנויות אדירות עבורנו בעתיד".

 

ברבעון השלישי שיסתיים ביום חמישי, וורבי פארקר מצפה להכנסות בטווח של 131-133 מיליון דולר, מה שמייצג גידול של 28%-26% מרמות 2020. בשנת הנוכחית היא צופה כי המכירות יסתכמו ב-532-537 מיליון דולר. בשנת הכספים 2022, מעריכים בחברה כי ההכנסות יעלו לפחות ב-25% ביחס לשנת 2021.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הסנגור של פחלון 30/09/2021 06:32
    הגב לתגובה זו
    אצלנו הנפיקו את מניף והיא התרסקה יותר מ 30% מעניין אם יש נוכלים בארהב כמו בישראל מדינת המיסים והגנבים
  • 1.
    עוד בועה 30/09/2021 00:54
    הגב לתגובה זו
    התחרות גדולה ורשתות נסגרות.
טראמפ האיחוד האירופיטראמפ האיחוד האירופי

מאזן האימה: וושינגטון מאיימת בצעדי תגמול נגד ענקיות טכנולוגיה אירופיות

ממשל טראמפ מאשים את בריסל ברדיפה רגולטורית של חברות טכנולוגיה אמריקאיות ומזהיר מהטלת מגבלות, אגרות וסנקציות כלכליות על חברות אירופיות מובילות, זאת על רקע חקירות, קנסות ומאבק גובר על עתיד הכלכלה הדיגיטלית

רן קידר |

המתיחות בין ארצות הברית לאיחוד האירופי סביב רגולציית הטכנולוגיה עולה מדרגה. ממשל טראמפ פרסם בימים האחרונים אזהרה חריגה וחריפה כלפי בריסל, שבה הוא מאיים לנקוט צעדי תגמול כלכליים ישירים נגד חברות טכנולוגיה ושירותים אירופיות, אם האיחוד לא יחזור בו ממדיניות הרגולציה, הקנסות והתביעות נגד ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות. 

בהודעה פומבית שפרסם נציג הסחר של ארצות הברית, הגוף האחראי על ניהול יחסי הסחר של וושינגטון, נטען כי האיחוד האירופי ומדינות החברות בו מתמידים ב-"מסלול מתמשך של תביעות מפלות ומטרידות, מסים, קנסות והנחיות רגולטוריות" נגד חברות אמריקאיות. לדברי הממשל, צעדים אלה ננקטים לאורך שנים, חרף פניות חוזרות ונשנות מצד ארצות הברית, וללא נכונות אמיתית של בריסל לנהל דיאלוג מהותי או לשנות כיוון.

וכך, אנחנו רואים דוגמא נוספת לעקביות של ממשל טראמפ, ואם תרצו גם של MAGA, שדואג להעביר כל מחלוקת למישור כלכלי מובהק ולהשתמש בכובד המשקל של הכלכלה האמריקאית להכרעה ולסיום סכסוכים. פרשנות אחרת תוכל לומר שטראמפ שש אלי קרב ולא מוותר על אף סכסוך, אבל זה כבר תלוי בהשקפת עולם, שלא לומר פוזיציה. 

איום גלוי בצעדי תגמול 

בהודעת נציג הסחר נאמר כי אם האיחוד האירופי ימשיך במדיניותו הנוכחית, לארה״ב "לא תיוותר ברירה אלא להתחיל להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה” כדי להתמודד עם מה שהוגדר כצעדים בלתי סבירים. בין האפשרויות שעלו הוזכרו במפורש הטלת אגרות, מגבלות וצעדים רגולטוריים נגד חברות שירותים זרות, צעדים שעשויים לפגוע ישירות בפעילותן של חברות אירופיות בשוק האמריקאי.

באופן חריג, הממשל אף נקב בשמות של חברות אירופיות שעשויות להיפגע מצעדי התגובה, בהן Accenture, DHL, מיסטראל, SAP, סימנס וספוטיפיי. לפי וושינגטון, חברות אלה נהנות מפעילות חופשית בארצות הברית ומתרומה משמעותית לכלכלה האמריקאית, בעוד שחברות אמריקאיות סובלות, לטענת הממשל, מיחס מפלה באירופה.

מדיליין (מדיליין)מדיליין (מדיליין)

הנפקת הענק של מדליין הלהיבה את השוק: המניה זינקה ב-41% ביום המסחר הראשון

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה IPO מדיליין

שוק ההנפקות האמריקאי קיבל  זריקת עידוד, כאשר מדליין (Medline) השלימה את ההנפקה הגדולה ביותר בארה"ב מאז 2021 וזכתה לביקוש חריג מצד המשקיעים. מניית החברה זינקה ב-41% ביום המסחר הראשון בנאסד"ק לשווי שוק של כ-55 מיליארד דולר.

מדליין, המגדירה את עצמה כספקית הגדולה בעולם של ציוד רפואי וכירורגי, תמחרה את ההנפקה במחיר של 29 דולר למניה וגייסה כ-6.26 מיליארד דולר. עם פתיחת המסחר זינקה המניה לכ-35 דולר, ובסיום היום ננעלה סביב 41 דולר, תשואה חריגה גם במונחי הנפקות מוצלחות.

מדובר באחת משלוש הנפקות בלבד בארה"ב בחמש השנים האחרונות שבהן היקף הגיוס חצה את רף 5 מיליארד הדולר. לשם השוואה, ההנפקה היחידה הגדולה ממנה הייתה של ריביאן בסוף 2021, בעיצומו של גל ההנפקות הטכנולוגי.

מאחורי מדליין עומדת פעילות תעשייתית ותיקה ויציבה: החברה מוכרת מאות אלפי פריטים - החל בציוד בסיסי לבתי חולים, דרך מוצרי היגיינה רפואית וכלה בציוד מתקדם למרפאות ולספקי שירותי בריאות. בין היתר, מדובר גם באותן שמיכות תינוקות מוכרות שעוטפות יילודים במחלקות יולדות ברחבי ארה"ב. 

מדליין נמצאת כיום בשליטת קבוצת קרנות פרייבט אקוויטי הכוללת את בלקסטון, קרלייל והלמן אנד פרידמן, שרכשו את החברה ממשפחת המייסדים בעסקת LBO גדולה במיוחד ב−2021. העסקה דאז שיקפה לחברה שווי של יותר מ−30 מיליארד דולר ונחשבה לאחת מעסקאות המינוף הגדולות בענף הבריאות מאז המשבר הפיננסי הגלובלי.