קנאביס
צילום: דיוויד גאבריץ', unsplash

טילריי חזרה לצמוח במקביל לשוק - המניה מזנקת

ההכנסות ממגזר הקנאביס צמחו בכ-35%, אך למרות הצמיחה בהכנסות ולמרות הסינרגיות שהביא עימו המיזוג עם אפריה - ההפסד המייצג דווקא העמיק
גלעד מנדל | (1)
נושאים בכתבה קנאביס רפואי

חברת הקנאביס הרפואי הקנדית  TILRAY INC פרסמה דוחות רבעוניים חזקים בהם הציגה עלייה של כ-25% בהכנסות לצד הפסד מייצג של 50 מיליון דולר, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

ההכנסות החברה ברבעון השני של 2021 הסתכמו בכ-142.2 מיליון דולר, זאת אל מול הכנסות של כ-113.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. יש להדגיש שלאחר המיזוג שהחברה השלימה עם חברת אפריה ההכנסות בדוחות הן בדולר אמריקאי ולא בדולר קנדי.

מדובר בצמיחה יפה, שכן החברה כמו ענקיות קנאביס קנדיות אחרות לא תמיד הצליחה לצמוח ביחד עם שוק הקנאביס, ולעיתים צמחה פחות ממה שצמח השוק. כעת, נראה כי החברה חזרה לצמוח במקביל לצמיחת סקטור הקנאביס בקנדה - אם כי יש לחכות עוד כמה רבעונים ולראות האם הדבר ממשיך.

ההכנסות בסגמנט של הקנאביס, שמהוות רק כ-38% מההכנסות צנחו בכ-35.6% והגיעו לכ-35.6%. לא הרבה יודעים, אבל טילריי רושמת יותר הכנסות מהפצת תרופות בגרמניה מאשר בפעילות הקנאביס שלה. הסיבה היא שבשביל להפיץ את המוצרים שלה שמגודלים בקנדה לבתי המרקחת בגרמניה, היא רכשה חברת הפצה - דבר שהגדיל את ההכנסות שלה, אך לא באמת מדובר על פעילות ליבה של החברה.

דווקא פעילות הפצת התרופות של החברה הציגה רבעון חלש למדי, עת ההכנסות ירדו בכ-10% והגיעו לכ-67 מיליון דולר (47% מההכנסות). יתר ההכנסות (15%) של החברה נובעות ממכירת אלכוהול ומוצרים נלווים כמו מים מבוססי CBD ועוד.

נציין גם ונדגיש כי הדוחות של טילריי ואפריה אוחדו כך שהצמיחה שהחברה הציגה אינו נובעת מהרכישה / מיזוג של אפריה שכן גם נתוני הרבעון המקביל אוחדו עם אפריה.

הבעיה - השורה התחתונה

הבעיה של טילריי בפרט וסקטור הקנאביס בקנדה ככלל מאז ומתמיד הייתה השורה התחתונה. החברות לא הצליחו להציג רווח.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 29/07/2021 09:13
    הגב לתגובה זו
    כפי שכתבתי בעבר שטח המאריחואנה ,יעני קנאביס,הוא מאוד תנודתי ומסוכן,מי שמשקיע שם צריך להשקיע אך ורק כסף שאינו זקוק לו לטווח הארוך,לא להתרשם מהעליה של 25%,תבוא ירידה!
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.