פסגה
צילום: lovely shots/ Unsplash

צריך לחשוש? כלכלת ארה"ב ניצבת בפני "צוק פיסקלי" בחודש הבא

רוב התוכניות תמריצים של הממשל האמריקני צפויות להסתיים בחודש יולי והמשמעות היא צניחה חדשה בהכנסה הפרטית. למרות החשש מ"צוק פיסקלי", קשה לראות כיצד המחוקקים בארה"ב לא משיקים תוכנית תמריצים חדשה בחודש הקרוב - בפרט שאנחנו זמן קצר לפני הבחירות. וול סטריט תנצח שוב
עמית נעם טל | (5)
נושאים בכתבה בנק אוף אמריקה

כלכלת ארה"ב בנויה בחודשיים על תמריצים. התמריצים מצד הבנקים המרכזיים מושכים באופן טבעי את רוב תשומת הלב, אך גם לתמריצים הפיסקליים בחודשים האחרונים יש תפקיד מכריע בתיקון החד בשווקים. כך לדוגמה, למרות שההגיון הבריא יצביע כי "במהלך המיתון הגדול ביותר מאז שנות ה-30" ההכנסה של הפרט צריכה לרדת, בפועל ההכנסה הפרטית בארה"ב עלתה בחודשים האחרונים. כיצד האירוע התרחש? הממשל האמריקני חילק כסף. 

במחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה העריכו בסופ"ש האחרון כי סכום התמריצים הפיסקלים שהציג הממשל בחודשים האחרונים מסתכם ב-2.8 טריליון דולר. קיימת בעיה אחת עם התמריצים הנוכחיים של הממשל האמריקני, הם מספיקים "לכסות" על אובדן ההכנסה של הפרטים מהמיתון לתקופה של 3-4 חודשים בלבד. רוב התוכניות שהציג ממשל טראמפ בחודשים האחרונים צפויות להסתיים בסוף יולי, ולכן ארה"ב עשויה למצוא את עצמה בפני "צוק פיסקלי" בתחילת אוגוסט. 

להלן חלק מהתוכניות שצפויות להסתיים בתקופה הקרובה:

תוספת לדמי אבטלה: הממשל האמריקני מעניק בחודשים האחרונים תוספת של 600 דולר לשבוע לדמי האבטלה, כאשר תוכנית זו צפויה להסתיים בסוף יולי. ברמה הנוכחית של כ-20 מיליון מובטלים בארה"ב (וקשה לראות שינוי משמעותי עד סוף החודש), ביטול של תוכנית זו תתורגם לירידה של 48 מיליארד דולר בהכנסה הפרטית (כ-2.7% מהתמ"ג). 

חלוקת הצ'קים - אחת התוכניות שהציג הממשל הנוכחי הייתה שליחת צ'ק בסכום של 1,200 דולר לכל אזרח בארה"ב, כאשר כל משק בית יקבל תוספת של 500 דולר עבור כל ילד מתחת לגיל 18. רוב התשלומים כבר נשלחו בחודשים אפריל/מאי, כאשר תוכנית זו צפויה להסתיים גם היא בתקופה הקרובה. בבנק אוף אמריקה מעריכים כי הפרט האמריקני כבר "ביזבז" את כספים אלו. 

תוכנית ההלוואות לעסקים הקטנים (PPP) - הממשל האמריקני הקצה לתוכנית זו עד כה כ-670 מיליארד דולר.  מדובר בתוכנית הלוואות לעסקים הקטנים, הלוואות שעשויות להפוך למענקים בהמשך אם בעלי העסקים הקטנים יעמדו במספר תנאים. המטרה העיקרית של התוכנית הייתה מניעת פיטורים המוניים (והיום אפשר להגיד שהתוכנית הצליחה). התוכנית התחילה בהשקעה של 350 מיליארד דולר, אך לאחר זמן קצר היה צורך להגדיל אותה בעוד 320 מיליארד דולר. 

לאחר לחץ על המחוקקים חתם היום טראמפ על צו שמשנה את הכללים בתוכנית זו. ע"פ הצו החדש, הסכום שידרש להיות מוקצה לתשלום משכורות לעובדים ירד מרמה של 75% לרמה של 60%. בנוסף, הממשל האמריקני מעניק לעסקים בארה"ב ארכה לשימוש בכסף - 6 חודשים במקום חודשיים. המשמעות - ייתכן שיקח זמן רב יותר לעובדים לחזור לעבוד. 

במחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה מציינים כי מתוך כל התמריצים שהציג הממשל בחודשים האחרונים, כ-23% הגיעו ישירות למשקי הבית והשאלה הגדולה מה יקרה בחודש אוגוסט?

קיראו עוד ב"גלובל"

סביר (אפילו מאוד) להניח כי הממשל האמריקני יהיה חייב להשיק בחודש הקרוב תוכנית תמריצים חדשה למשק שתאזן את סיומם של התמריצים הקודמים. שום מפלגה בארה"ב לא תרצה "מצוק פיסקלי" 3 חודשים לפני בחירות. הממשל האמריקני כבר רמז בימים האחרונים על תוכנית כזו, הדמוקרטיים כבר הציעו הצעה משלהם (בהיקף של 1 טריליון דולר), אך הסכמה עדיין אין - היא תגיע כי האלטרנטיבה גרועה בהרבה. במשחק הצ'קנים הזה, וול סטריט תצא שוב המנצחת הגדולה. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רוני 30/06/2020 00:30
    הגב לתגובה זו
    כולם ישרפו איתו ביחד.
  • 4.
    מישהו 29/06/2020 23:54
    הגב לתגובה זו
    טוענים שברגע שיפסיקו דמי האבטלה, דווקא הרבה אנשים יחזרו לעבוד, כי כרגע הם מקבלים הרבה יותר (לפעמים ממש פי שניים או שלושה) כל חודש מאשר לפני הקורונה.
  • 3.
    שלומי 29/06/2020 22:04
    הגב לתגובה זו
    הפרט האמריקי לקח המענק וקנה מניות כי הבין שהפד מווסת את השוק . ככה השוק התנפח והגיע לרמות שיא שכמובן אינן משקפות את מצב הכלכלה. הסיטואציה הזו תגמר באוקטובר שכולם ירצו למכור לפני הנפילות. באוקטובר השוק יתרסק 50%. אולי יבינו קודם ואז יתרסק בקרוב.
  • 2.
    מדפיסים עד הבחירות אח״כ קפיצת ראש ללא מצנח 29/06/2020 21:22
    הגב לתגובה זו
    מדפיסים עד הבחירות אח״כ קפיצת ראש ללא מצנח
  • 1.
    אחד 29/06/2020 20:47
    הגב לתגובה זו
    מדולר המודפס.
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX -59.09%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


חנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמיחנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמי

האנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות

עם הכנסות שנתיות במיליארדים, עוד ועוד חנויות שנפתחו בכל העולם, חוויית קניה שכוללת AI, ספורה צומחת בעקביות כשחקן המוביל בתעשיית הביוטי העולמית

הדס ברטל |

ספורה (Sephora), ענקית הקמעונאות ממשיכה לצמוח גם השנה, בתקופה של אי וודאות כלכלית. ב-2025, דו"ח הרבעון השלישי של LVMH מציין הכנסות כוללות של 58.1 מיליארד אירו בתשעת החודשים הראשונים, עם עלייה אורגנית של 1%, כאשר חטיבת הסחר הסלקטיבי, הכוללת את ספורה, רשמה צמיחה של 7%. 

רשת הקמעונאות לקוסמטיקה שהוקמה ב-1970 על ידי דומיניק מנדל בצרפת, החלה כחנות יחידה בפריז והתרחבה למותג גלובלי וכיום נמצאת תחת בעלות LVMH מאז 1997. הרכישה על ידי LVMH, שהייתה תמורת 262 מיליון אירו, אפשרה הרחבה מהירה, כולל כניסה לארה"ב ב-1998 עם רכישת 29 חנויות מ-Helene Curtis. עד שנת 2000, הרשת הגיעה ל-300 חנויות בארה"ב וכיום היא מפעילה 3,400 חנויות ב-35 מדינות, כולל 1,200 בארה"ב, 500 באירופה ו-300 באסיה. המודל העסקי מבוסס על גישה פתוחה למוצרים, ללא דלפקים סגורים, מה שמאפשר התנסות ישירה ומגביר מכירות ב-25% בהשוואה למודלים מסורתיים.

ספורה עצמה השיגה צמיחה כפולה משיעור השוק, עם עלייה בהכנסות ובשולי רווח, למרות ירידה של 3% במכירות בארה"ב ברבעון הראשון עקב בסיס השוואה גבוה. בחצי השנה הראשונה, חטיבת הבשמים והקוסמטיקה של LVMH נשארה יציבה, הודות למכירות בצפון ודרום אמריקה, אירופה והמזרח התיכון, כאשר הכנסות החטיבה הגיעו ל-39.8 מיליארד אירו. ההשקה של מותג Rhode של היילי ביבר באוקטובר 2025 הניבה מכירות שבועיות שיא של 4.7 מיליון דולר בצפון אמריקה, והשקת MAC Cosmetics בארה"ב בתחילת 2026 תכפיל את נוכחות המותג ב-500 חנויות פיזיות ובאתר. חטיבת הביוטי של LVMH גם רשמה צמיחה אורגנית של 2%, עם דגש על שוק אסיה, שם מכירות ספורה גדלו ב-5%.

גם בעידן האון ליין ספורה ממשיכה לפתוח חנויות 

ספורה חווה גם התרחבות בהיקף החנויות שלה. בעוד רשתות רבות רק סוגרות חנויות בעידן הקניות המקוונות, עם דגש על אמריקה הלטינית: 10 חנויות חדשות במקסיקו וברזיל ב-2025. בבריטניה, שם פועלות 10 חנויות כיום עם תוספת של 2 עד סוף השנה כאשר מוצב יעד של 20 עד 2026. בצפון אמריקה, ספורה משקיעה 500 מיליון דולר בשדרוג 700 חנויות ב-5 השנים הקרובות, כולל שילוב טכנולוגיה כמו מסכי מגע ומערכות לאבחון סוג עור שיתאימו לכל לקוחה את המוצרים המתאימים לסוג העור הספציפי שלה.
בסין, הרשת מחזקת נוכחות עם 100 חנויות, ומשלבת מוצרים מקומיים כמו סרומים קוריאניים, שמהווים כ-15% מהמכירות באסיה. באירופה, ספורה מתרחבת בגרמניה עם 5 חנויות חדשות ב-2025, ובצרפת, ארץ המוצא, היא מפעילה 300 חנויות עם מכירות של כ-2 מיליארד אירו בשנה. בשוק המפרץ הפרסי, ספורה הרחיבה שותפות עם e.l.f. Beauty בנובמבר 2025, מה שמאפשר כניסה למדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, עם צפי למכירות של 50 מיליון דולר בשנה ראשונה. שותפות עם Kohl's בארה"ב תרמה לצמיחה של 5.4% בקטגוריית אקססוריז ברבעון השלישי, כאשר ספורה תופסת 25% משטחי החנויות של Kohl's ב-2025.


חנות של ספורה, מתוך האתר הרשמי
חנות של ספורה - קרדיט: מתוך האתר הרשמי