ג'יי. סי. פני בדרך לפשיטת רגל, המניה מתרסקת לשפל חדש
אם התחרות עם אמזון פגעה משמעותית בחברות הקמעונאות הוותיקות בעשור האחרון, נראה כי האירועים האחרונים סביב נגיף הקורונה מהווים "מכת מוות" לתעשייה זו. ע"פ הדיווחים האחרונים בארה"ב, חברת הקמעונאות ג'יי.סי.פני (סימול:JCP) קרובה להכריז על עצמה כפושטת רגל. מניית החברה מתרסקת כעת ב-28% בתגובה לדיווחים ומשלימה צניחה של יותר מ-80% מתחילת 2020.
החברה אינה עומדת בשלב זה בקריטריונים לקבלת סיוע ממשלתי ולכן יתרות המזומנים שלה לא יאפשרו לה לתמוך בפעילות מתמשכת ולכן בכוונתה לבקש הגנה מפני הנושים. בחודש שעבר משכה החברה 1.25 מיליארד דולר ממסגרות האשראי שעומדות לרשותה, מהלך שעורר כבר דאגה בקרב המערכת הבנקאית בארה"ב.
החברה שמרכזה ממוקם בטקסס ומעסיקה קרוב ל-95 אלף עובדים בארה"ב, מחזיקה כעת במספיק מזומנים לחודשים הקרובים אך ככל שהמגבלות התנועה ימשכו בארה"ב, החברה תיאלץ להשאיר את 850 החנויות שלה סגורות מה שמעלה חשש כי לא יותיר לה די אוויר לחזור לפעילות עם הסרת מגבלות התנועה.
דובר מטעם החברה מסר לכלי התקשורת כי מאז המחצית השניה של 2019, החברה מנהלת שיח עם הנושים שלה במטרה להאריך את זמן הפירעון של החובות במטרה לחזק את המאזן שלה ולאפשר לה חופש פעולה נרחב יותר בפיתוח עסקי הליבה. "התפרצות הווירוס יצרה אתגר בלתי צפוי לחברה שנושאת עיניה לחזרה לשיגרה".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת השנה החברה נכשלה בניסיון לפרוש מחדש חוב של 4 מיליארד דולר לשורה של בנקים ולהאריך את זמן פירעון החוב ולרווח את התשלומים וזאת כדי לאפשר לה ליישם תוכנית הבראה שאמורה הייתה לעזור לה להתמודד עם אתגרי הסחר הדיגטלי.
החברה אמורה לשלם מחר 12 מיליון דולר לבנקים ובחודש יוני היא אמורה לפרוע למחזיקי האג"ח תשלום בהיקף של 105 מיליון דולר. החברה נאנקת תחת הוצאות ריבית של 300 מיליון דולר מידי שנה וזאת ללא תשלומי קרן חוב. מרבית החוב של החברה בהיקף של יותר מ-2 מיליארד דולר אמור להיפרע בשנת 2023.
המניות של החברות הוותיקות בתחום הקמעונאות נופלות כעת בתגובה לדיווחים. מניית קוהל'ס (סימול:KSS) יורדת בקרוב ל-10%. מייסיז' (סימול:M) מאבדת 8%, בד בת אנד ביונד (סימול:BBBY) נופלת ב-15%. טרגט (סימול:TGT) יורדת ב-2.7%. נציין כי נתוני המכירות הרשמיים לחודש מרץ, שפורסמו מוקדם יותר היום, מוסיפים ללחץ (לכתבה המלאה).
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 5.נח (אמונים) 16/04/2020 08:41הגב לתגובה זו...
- 4.f 16/04/2020 08:29הגב לתגובה זוחשבתי שסתם גזענים...אולי בעצם כן ומקבלים את העונש.
- 3.אסון גלובלי זה אמזון 16/04/2020 04:42הגב לתגובה זולא מבין למה לא מטפלים במונופולים
- 2.אחרי j c peny מייסיס בתור (ל"ת)קש 15/04/2020 19:58הגב לתגובה זו
- 1.אלי 15/04/2020 19:54הגב לתגובה זושווי השוק שלה בסה"כ 100 מיליון דולר. מניות החברה בנסיגה כבר משנת 2012 , זו דוגמא לחברה שלא ידעה להתאים את עצמה לתחרות הגוברת בסקטור.
- ליאור 16/04/2020 00:15הגב לתגובה זולחברה 95 אלף עובדים ושוכרת מאות אלפי מטרים עבור החנויות שלה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
