תופין התרסקה ב-24% בעקבות אזהרת רווח

מניית חברת הסייבר הישראלית גייסה לפני כחודש, במסגרת הנפקה שנייה לפי מחיר של 17 דולר, הזהירה ונפלה ל-13 דולר. האם הנהלת החברה לא ידעה על התוצאות החזויות?
עמית נעם טל | (6)

מניית חברת הסייבר הישראלית תופין (סימול:TUFN) התרסקה ב-24% והשלימה צניחה של קרוב ל-58% מהשיא שקבעה זמן קצר לאחר ההנפקה הראשונה באפריל 2019. ברקע לירידות, החברה מדווחת על אזהרת רווח לרבעון האחרון ומקביל עולות טענות נגד החברה בדבר הטעיית משקיעים. 

החברה פרסמה אמש לאחר הסגירה דו"ח ראשוני לרבעון האחרון. ע"פ הדו"ח הכנסות החברה יסתכמו בטווח של 29.5-30.1 מיליון דולר, נמוך משמעותית מהתחזיות הקודמות שסיפקה החברה, שעמדו על הכנסות בטווח של 34-38 מיליון דולר.

בנוסף, החברה צופה הפסד תפעולי על בסיס Non-GAAP של 1.1-2.6 מיליון דולר, לעומת התחזיות הקודמת של החברה שעמדה על יציבות עם אפשרות לרווח של עד 0.3 מיליון דולר. 

נזכיר כי החברה הציגה במהלך הרבעון ה-3  הפסד נקי (GAAP) של 8.3 מיליון דולר או 0.24 דולר למניה. ההפסד המתואם של החברה עמד על 5.7 מיליון דולר. הכנסות החברה ברבעון ה-3 עמדו על 25.6 מיליון דולר, עלייה של 32% ביחס לתקופה המקבילה ב-2018. קופת המזומנים של החברה בסוף הרבעון ה-3 עמדה על 125 מיליון דולר. 

רובי כיטוב, מנכ"ל ומייסד משותף טען כי "אנו מאוכזבים שההכנסות ברבעון הרביעי היו מתחת לתחזיות שמסרנו, וכתוצאה, יגדל ההפסד התפעול. הסיבה המרכזית היא חוסר יכולתנו לסגור מספר עסקאות, בעיקר בצפון אמריקה, שציפינו שיסגרו אך לא נסגרו עד סוף הרבעון. על בסיס המידע הקיים, אנחנו מאמינים שלא איבדנו עסקאות למתחרים, אלא שהן נדחו לפייפליין שלנו ל-2020. הפייפליין חזק ביחס לתקופה המקבילה ב-2019".

​ההתנהלות סביב החברה בשנה האחרונה מעלה הרבה תהיות. החברה הונפקה לראשונה באפריל 2019  וגייסה 108 מיליון דולר לפי מחיר של 14 דולר למניה, כאשר שווי החברה לאחר הגיוס עמד על 480 מיליון דולר. מניית החברה זינקה לאחר זמן קצר לרמה של 31 דולר, אך ירדה בעקביות בחודשים האחרונים. בחודש שעבר - ב-4 בדצמבר, הודיעה החברה על הנפקת מניות נוספת של 4.27 מניות לפי מחיר של 17 דולר למניה, לעומת מחיר של 13 דולר למניה כעת, האם הנהלת החברה לא ידעה על התוצאות החלשות ברבעון הנוכחי כבר בזמן הגיוס? 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שמואל ברגר 10/01/2020 16:37
    הגב לתגובה זו
    החברה הזו בנפילה חופשית וכל המודל העסקי שלה מפוקפק. תלות מוחלטת בשיתוף פעולה עם ספקי פיירוולים, ומלא עבודה לתמיכה בכל גרסא חדשה. שום עמידות בשינויים. כל שינוי שספקי הפיירוול יעשו יכול להקריס את כל התוכנית העסקית שלה, ובמיוחד המעבר לענן יכול לחסל אותם לחלוטין אם אז'ור או AWS יחליטו שלא בא להן לשתף פעולה עם חברה עלוקה צד ג' ויספקו את שירותי הניהול בעצמם, הם מוציאים אותה מהעסק תוך כמה רבעונים. דינוזאור מבועת הדוט קום של 2001
  • 4.
    שרה 10/01/2020 14:34
    הגב לתגובה זו
    בושה וחרפה ההתנהגות שלהם. לא צריך להתקרב למניות הזאת......
  • 3.
    קש 10/01/2020 14:17
    הגב לתגובה זו
    בחדרה 1.2 מיליון לדירה בחדרה ? בחינם בילבאלש לכו על זה . רבותי הדרך הנכונה לבדוק כדאיות זה לבדוק כמה דירות יש למכירה בחדרה וכמה זמן או בכלל הם נמכרות ?
  • 2.
    הסיפור הרגיל על התעשרות על חשבון הציבור (ל"ת)
    ג 10/01/2020 08:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מושחתיהו 09/01/2020 22:51
    הגב לתגובה זו
    כי לא היה כלום
  • שרה 10/01/2020 14:35
    הגב לתגובה זו
    מאיפה אתה יודע הם סיפרו לך?????
פלנטיר אלכס קארפפלנטיר אלכס קארפ

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?

המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה

אדיר בן עמי |

מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -9.35%  צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.


אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.


פלנטיר לעומת OpenAI

חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.


אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.


שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.


שוק שבדרך לרוויה

קנבה (רשתות)קנבה (רשתות)

קנבה מתקרבת ל-IPO: מכירת מניות לעובדים לפי שווי של 42 מיליארד דולר לפני הנפקה

קנבה  מציעה נזילות לעובדים ומושכת משקיעים מוסדיים חדשים בעסקה לפי שווי שיא. מקדמת פתרונות בינה מלאכותית לעסקים ומתחזקת מול מתחרות כמו אדובי ופיגמה. עם הכנסות שנתיות של מעל 3.3 מיליארד דולר ורווחיות מתמשכת, קנבה מאותתת שהשלב הבא כבר באופק

עמית בר |
נושאים בכתבה IPO קנבה

קנבה, פלטפורמת העיצוב הגרפי שהחלה כסטארטאפ אוסטרלי צנוע, נערכת ככל הנראה למהלך הבא בשוק ההון. החברה הודיעה על מכירת מניות לעובדים לפי שווי של 42 מיליארד דולר, עלייה של כ-30% לעומת הערכת השווי הקודמת ב-2024, אז הוערכה ב-32 מיליארד דולר. מדובר בעסקה משנית שאינה כוללת גיוס הון, אלא מאפשרת לעובדים לממש מניות קיימות לטובת משקיעים מוסדיים חדשים וקיימים, ובהם פידליטי וג'יי פי מורגן. המכירה מעניקה נזילות לעובדים, שומרת על מבנה הבעלות הנוכחי ומציבה את קנבה כחברה פרטית, אך בשוק מעריכים כי זהו צעד מקדים להנפקה. הגופים המשקיעים כנראה עושים זאת כשלב טרום הנפקה. 


הכנסות של 3.3 מיליארד דולר, רווחיות 8 שנים ברציפות וקהל של 240 מיליון משתמשים

קנבה מדווחת על קצב הכנסות שנתי (ARR) של למעלה מ-3.3 מיליארד דולר, עם יותר מ-240 מיליון משתמשים פעילים בחודש. החברה פועלת בלמעלה מ-190 מדינות ומעסיקה אלפי עובדים. בשוק רואים בה מועמדת מובילה להנפקה, בין היתר הודות לרווחיות רציפה במשך 8 שנים, הישג נדיר בענף הטכנולוגיה. במקביל, קנבה משנה כיוון אסטרטגי. לאחר שנים של התמקדות במשתמשים פרטיים, כגון מעצבים עצמאיים, משווקים ויוצרי תוכן, החברה מפנה מבט למגזר הארגוני. היא מציעה פתרונות מותאמים לחברות גדולות, הכוללים כלים לעבודה שיתופית, ניהול מותגים, אוטומציה גרפית ויכולות בינה מלאכותית מתקדמות.

קנבה מתמודדת עם תחרות עזה. אדובי, הפעילה בתחומי פוטושופ, לייטרום ופרימייר, מפתחת את Firefly, מודל בינה מלאכותית ייעודי. גם פיגמה, המתמקדת במעצבי מוצר, מהווה מתחרה משמעותית ונחשבת לאחד האקזיטים המרשימים של השנים האחרונות.עם זאת, היתרון של קנבה ניכר: שילוב של עוצמה טכנולוגית ונגישות. היא מאפשרת למשתמשים ליצור עיצובים, מסמכים, סרטונים ומצגות ללא עקומת למידה תלולה. בשנה האחרונה הושקו כלים מבוססי בינה מלאכותית, כגון עורך תמונות המופעל בהנחיות טקסט, פתרונות למצגות חכמות וכלים להפקת תוכן שיווקי אוטומטי.


המכירה לעובדים, שלב ביניים בדרך לבורסה?

במסגרת העסקה הנוכחית, עובדים בכירים ובעלי אופציות יכלו למכור מניות למוסדיים בהיקף המוערך בכ-1.6 מיליארד דולר. העסקה התבצעה על רקע ביקוש חזק, ונראה כי היא משמשת כמבחן אמון מצד השוק. עבור העובדים, המהלך מספק תגמול משמעותי ללא צורך בהנפקה. עבור המשקיעים, זו הזדמנות להיכנס לחברה לפני שלב ציבורי.אף שקנבה לא פרסמה לוחות זמנים להנפקה, השילוב של שווי גבוה, בסיס משתמשים רחב, הכנסות יציבות, רווחיות ותמיכת משקיעים מוסדיים ממצב אותה כמועמדת מובילה להנפקה בשנה הקרובה.החברה, שהוקמה ב-2013 על ידי מלאני פרקינס וקליף אוברכט, הפכה לאחד המותגים המובילים ב"דמוקרטיזציה של עיצוב גרפי". ייתכן כי בקרוב היא תהפוך גם לאחד השמות הבולטים בשוק ה-IPO.