הבנק המרכזי האירופי אירופה
צילום: Istock

ההידרדרות באירופה צפויה לצבור תאוצה החל מהשבוע הקרוב

למרות נתוני המאקרו החלשים, הבנק המרכזי באירופה לא חשף הערב תמריץ נוסף לשווקים. בנוסף, מאזן ה-ECB צפוי להתחיל לרדת בפועל רק מהשבוע הבא, דבר שצפוי להחריף את התנאים באירופה. שוק המט"ח החל לגעוש כבר הערב
עמית נעם טל | (9)

למרות ההידרדרות החריפה בנתוני המאקרו בחודשים האחרונים, הבנק המרכזי באירופה (ECB) לא הודיע גם הערב על תוכנית תמריצים לשווקים. למעשה, מדובר בפעם הראשונה בעשור האחרון שהבנק המרכזי צופה בהידרדרות כלכלית מבלי להתערב. המשך הידרדרות כלכלית מובטח בסיטואציה הנוכחית. בתוך כך, המהלך המשמעותי ביותר בשוק האירופאי צפוי להתרחש החל מהשבוע הבא, כאשר המאזן של הבנק צפוי להתחיל לרדת בצורה משמעותית לראשונה מאז סוף 2014. בדומה לתהליך צמצום המאזן של הפד' (שהתחיל רשמית בספטמבר 2017, אך בפועל התחיל רק ב-2018, הפסקת הרכישות מצד ה-ECB צפויה להתחיל להשפיע בפועל על השווקים רק בשבוע. איך זה קורה? חלק מרכזי במאזן הבנק הוא הרכישות מחדש שהבנק מבצע. כל אג"ח שמגיע לפדיון, הבנק מחזיר את הכסף שנפדה בחזרה לשווקים. בדצמבר האחרון הסתכמו הפדיונות של הבנק בסכום של 14.52 מיליארד אירו, כאשר הבנק "יצר" עוד כ-15 מיליארד אירו והזרים אותם לשוקי האג"ח. בחודש ינואר מסתכמים הפדיונות של הבנק ב-25.65 מיליארד אירו. ובמילים פשוטות: למרות שהבנק הודיע על הפסקת הרכישות בחודש שעבר, ההפרש בפעולות הבנק כמעט ולא היה מורגש החודש. במיוחד כאשר לא הונפקו אגרות חוב בכמות גדולה מצד המדינות באיחוד. מאזן הבנק ב-2 העשורים האחרונים: שיא חדש בשבוע החולף בחודש פברואר הסיטואציה משתנה, כאשר הפדיונות של הבנק צפויים להסתכם בסכום של 11.9 מיליארד אירו בלבד, כאשר רק 8.7 מיליארד אירו צפוים להגיע לשוקי האג"ח הממשלתיים (לעומת 21 מיליארד אירו בחודש ינואר). בנוסף, נציין כי הבנקים האירופאים צפויים להתחיל להחזיר כעת חלק מהלוואות שקיבלו בשנים האחרונות (TLTROׂׂ), דבר שיקטין את מאזן הבנק. הרכישות של הבנק המרכזי בשוקי האג"ח הממשלתיים: הפסקת הרכישות בפועל בתחילת פברואר       למרות הטענות של דראגי הערב במסיבת העיתונאים, נתוני המאקרו החלשים אינם זמניים. כפי שטענו בחודשים האחרונים, אחד האינדיקטורים האמינים ביותר לכלכלה האירופאית הוא הגידול בכמות הכסף, M1. בעולם שצמיחה כלכלית בנויה על חוב ויצירה של כסף חדש, יש חשיבות רבה לרמות הגידול בכסף (שמצביע על גידול בהלוואות וכו').  קצב הגידול בכמות הכסף עמד על רמה של 6.7% בלבד בחודש נובמבר האחרון. מבחינה היסטורית קצב הגידול הנוכחי צפוי לגרום למיתון (בתוך 12). הכלכלה האירופאית מציגה קצב גידול דומה בכל החודשים האחרונים, ולכן  כפי שטענו ביוני האחרון (לכתבה המלאה), הצפי הוא לכניסה להתכווצות כלכלית לקראת ספטמבר 2019, בדיוק כאשר מריו דראגי צפוי לעזוב את תפקידו כיו"ר הבנק המרכזי. הפסקת הרכישות בפועל צפויה להוריד עוד יותר את קצב גידול הכסף באירופה. האירו בדרך לנפילה? ללא תמיכה של הבנק המרכזי, "כלכלת הזומבי" שהתפתחה באירופה בשנים האחרונות לא יכולה להתקיים, ונראה כי השחקנים בשוקי המט"ח מתחילים להגיב כבר הערב: האירו עבר לירידות חדות של 0.7% מול הדולר, לרמה של 1.13 דולר לאירו.  

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אלון 31/01/2019 10:12
    הגב לתגובה זו
    אין לי מושג מאיפה הוא כותב את הדברים האלו, אירופה טסה השבוע, תאו את הדאקס !
  • 8.
    בתגובות חופרים=חפירה (ל"ת)
    סוסו 25/01/2019 21:14
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    בדירה גרים=קורת גג 25/01/2019 17:46
    הגב לתגובה זו
    בדירה גרים=קורת גג,לעומת מגורים ברחוב
  • 6.
    בגלל זה אירופה עולה? (ל"ת)
    טל 25/01/2019 17:06
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    קפיטליזים חזירי לא ממש מיטיב עם האזרח הפשוט (ל"ת)
    ג'וי 25/01/2019 08:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אבל הדאקס מעל 11000 (ל"ת)
    רפי 24/01/2019 23:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איציק 24/01/2019 22:41
    הגב לתגובה זו
    אין קשר בין תחזית הגרפים שאתם מציגים לבין המציאות
  • 2.
    תמיד אתה רואה שחורות.אתה פשוט נהנה מזה . (ל"ת)
    מר עמית 24/01/2019 21:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משקיע 24/01/2019 21:19
    הגב לתגובה זו
    מי שמשקיע שיברח
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.