הפרלמנט הבריטי הצביע נגד ההסכם של מיי: מה יקרה עכשיו?

חוסר הודאות בממלכה הבריטית ממשיך לאיים על כלכלת המדינה, האם נראה יציאה של בריטניה מהאיחוד האירופאי ללא הסכם? הנה כל התרחישים האפשריים כעת
נועם בראל | (4)

ימים לא פשוטים עומדים בפני ראשת הממשלה הבריטית תרזה מיי, וזאת כאשר לאחר יותר משנתיים של משא ומתן בין הצדדים, הפרלמנט הבריטי הצביע אמש נגד ההסכם שגיבשה ראש הממשלה עם מנהיגי האיחוד והוסיף לחוסר הודאות סביב הפרדות הממלכה המאוחדת מגוש האירו בעוד כחודשיים.

אז מה יקרה עכשיו?

ראשית, בעקבות הצבעת הפרמלנט הבריטי נגד ההסכם, הממשל הבריטי יקבל כעת 3 ימי עבודה כדי להציג תוכנית פעולה חדשה. מכיוון שהפרלמנט הבריטי לא מתכנס בימי שישי, התוכנית החדשה צריכה להיות מאושרת על ידי האיחוד האירופי ומוגשת לפרלמנט הבריטי עד יום שני הקרוב, ה-21 בינואר, כאשר ישנם מספר תרחישים שעשויים לקרות.

משא ומתן מחדש

ההצבעה אמש שמה בסימן שאלה גדול את יכולתה של מיי לשפר את ההסכם הקיים, אך זו עדיין מאמינה שיש מספר גדול של חברי פרלמנט שעשויים לשנות את דעתם, ולכן לא מן הנמנע שמיי תחזור לבריסל במטרה לשפר ההסכם כך שה"מתנדנדים" יעברו בכל זאת לצד שלה. הנקודה העיקרית עליה מיי צפויה להתעקש היא הגבול עם צפון אירלנד, שתשאר בגוש האירופאי.

בחירות מחדש

מנהיג האופוזיציה, ג'רמי קורבין, אמר שהוא יקדם הצבעת אי-אמון בראשת הממשלה תרזה מיי כבר היום (ד'). במידה והרוב יצביע על "חוסר אמון בשלטון הממלכה", לפרלמנט הבריטי יהיו 14 ימים להסכים לסידור הממשל מחדש, כאשר אם זה לא יקרה, הממלכה המאוחדת תלך לבחירות מחדש. נציין כי האיחוד האירופי הצהיר כי גם שינוי בממשלת בריטניה לא יביא לשינוי בהסכם שגובש.

הצבעה חוזרת

לאור המצב הנוכחי, לא מן הנמנע שיוחלט על הצבעה חוזרת בנוגע לההפרדות מהגוש האירופי, וזאת כאשר העם הבריטי מבין כעת לעומק את המשמעות של מהלך כזה וייתכן שאף יחזור בו מההחלטה להפרד.

אין ברקזיט

במידה ואכן תערך הצבעה חוזרת, ייתכן כי בריטניה לא תעזוב בסופו של דבר את הגוש האירופאי. מיי מצידה אמרה בנאומה כי מהלך כזה "יפגע בצורה קטסטרופית" באמונם של הציבור במערכת הפוליטית הבריטית. 

ברקזיט ללא הסכם

במידה והאיחוד האירופאי לא יסכים לשנות את ההסכם הקיים והפרלמנט הבריטי לא יסכים לקבל את ההסכם הנוכחי, ייתכן שבריטניה תמצא את עצמה מחות לגוש האירופי ללא הסכם בכלל. תרחיש כזה עשוי להיות הרסני לכלכלה הבריטית, כאשר על פי התחזיות של בנק אנגליה, במצב כזה עלולה רמת האבטלה בממלכה לעלות לכ-7.5%, מחירי הדירות צפויים לצנוח בכ-30%, הפאונד הבריטי יתרסק והכלכלה כולה תתכווץ בכ-8% בתוך כשנה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בדירה גרים=קורת גג,לעומת מגורים ברחוב (ל"ת)
    בדירה גרים=קורת גג 19/01/2019 14:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מסכנים האנשים ש 16/01/2019 18:48
    הגב לתגובה זו
    מסכנים האנשים שגרים ברחוב, כי אין להם בררה ו שהם צרכים לגור ברחוב בחורף , ללא קורת גג
  • 1.
    קומוניזם , איחוד וגלובליזציה טובים אך קשים ליישום (ל"ת)
    לילי 16/01/2019 08:44
    הגב לתגובה זו
  • שוש 16/01/2019 09:21
    הגב לתגובה זו
    ברור. טובים לאצולת הכסף ולשלטון. הון שלטון. כל השאר שזה ההמונים נדפקים בכל אחת מהאופציות הללו. ההמונים נועדו על מנת לממן לשלטון את ההון ולהון את התרכזותו במקום אחד בלבד. בכיסם של העשירים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.