חושב בגדול: מנהל קרן מסמן 3 מניות עם פוטנציאל להכפלה מהירה

מנהל קרן הצמיחה הבינלאומית של אופנהיימר, ג'ורג' אוונס, מסביר איך הוא בוחר מניות צמיחה, במיוחד כאלה שצפויות להכפיל את ערכן תוך 5 שנים
ידידיה אפק |

החיפוש אחר רעיון ההשקעה הבא אף פעם לא נגמר, במיוחד אם אתם שואלים את ג'ורג' אוונס, מנהל הקרן Oppenheimer International Growth (סימול: OIGAX), שמשקיעה אך ורק במניות חברות צמיחה מחוץ לארה"ב. אוונס מנהל כמעט 18 מיליארד דולר בקרן, שמדורגת על ידי מורנינגסטאר ב-5 כוכבים (מתוך 5) וסיפקה תשואה שנתית ממוצעת של כ-10% ב-10 השנים האחרונות - טוב יותר ממדד 'MSCI כל הארצות מלבד ארה"ב' שנתן רק 7.8% באותו פרק זמן.

אוונס מסביר את הקריטריונים לפיהם הוא בוחר מניות שיכנסו לרשימה המאוד סלקטיבית שלו. ראשית, על החברה להיות לא-אמריקנית בשווי שוק של 3 מיליארד דולר לפחות. מתוך כ-2,200 מניות שעונות על הקריטריונים האלו, אוונס מחפש את החברות שצפויות להמשיך להתקיים גם בעוד 5 עד 10 שנים ומסוגלות להצמיח את הכנסותיהן מדי שנה.

בניגוד לדעה הרווחת בשוק ההון, שאומרת שלאורך זמן שיעור גידול הרווחים מתכנס לממוצע, אוונס מאמין שבמקרה של החברות האלו זה לא נכון - "יש מספר חברות ששמרו על שיעור צמיחה ואף שיפרו את שיעור הצמיחה הזה עם הזמן, זה בדיוק מה שדוחף את תשואת היתר של התיק שלנו".

מתוך 2,200 יוצאות 3

המטרה המוצהרת שלו היא אחת - למצוא מניות שיכפילו את ערכן עד 5 שנים מיום הקניה. כ-500 מניות עונות לדרישה הזו, והוא בוחר 125 מניות מתוכן שלהן תשואה להון גבוהה ועוד מספר פרמטרים שמבדילים אותן מהשאר.

ההחזקה הגדולה ביותר של הקרן, שמהווה 2.1% מכלל ההחזקות, היא מניית BT Group (סימול: BT), חברת התקשורת הבריטית השניה בגודלה אחרי וודאפון. אוונס מצפה שעם הזמן יותר ויותר צרכנים ישתמשו בשירותיה של BT, מה שצפוי להגדיל את רווחי החברה בעשרות אחוזים. מניית BT עלתה 350% ב-5 השנים האחרונות.

המניה השניה בגודלה בקרן של אוונס היא מניית SAP (סימול: SAP) שמהווה 1.6% מהקרן. אוונס מציין שיחד עם אורקל, SAP שולטת בשוק טכנולוגיות ה-ERP בעולם, והיא ממוצבת היטב בכל מה שקשור לשימוש בענן ובטכנולוגיות מידע מתקדמות. הוא מצפה שככל שחברות ישקיעו יותר במעבר לענן ושדרוג מערכות המידע שלהן, SAP תהיה אחת הנהנות העיקריות. מניית החברה התחזקה 92% ב-5 השנים האחרונות.

המניה השלישית בגודלה בקרן היא מניית רוש (סימול: RHHBY) השוויצרית, שהיא חברת התרופות השניה בגודלה בעולם רק לג'ונסון & ג'ונסון. "יש להם את חטיבת הסרטן הטובה ביותר והיא אחת המובילות בדיאגנוסטיקה", אומר אוונס. "הם מנהלים את העסק שלהם טוב מאוד". המניה טיפסה 126% ב-5 השנים האחרונות.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.