פסגות בסקירה עולמית: אופטימיות באירופה, נתונים טובים בסין
בשבוע שעבר נרשמה אופטימיות רבה בשוקי העולם, כאשר המדדים המובילים בארה"ב מגיעים לשיא רב שנתי. הכלכלנית והאסטרטגית הראשית של פסגות, איילת ניר, מסכמת את ההתפתחויות ואירועי המאקרו הבולטים של השבוע שחלף באירופה, בארה"ב וגם בסין.
בין האירועים הבולטים שמציינת ניר הוא את האופטימיות הרבה ביחס לאירופה במסגרת הכנס בדאבוס ומשאל העם אשר צפוי להיערך בבריטניה. באשר לכלכלה הגדולה בעולם מציינת ניר לחיוב את האישור של בית הנבחרים להעלאת תקרב החוב לתקופה של שלושה חודשים, כאשר גם בסין נרשמו נתוני מאקרו חיוביים.
גוש האירו - החברות מסתכלות על משבר החוב במשקפיים ורודים
בכנס דאבוס שנערך בסוף השבוע נרשמו רוחות חיובית ביחס למצבה של כלכלת אירופה אשר שרויה במשבר. למרות האמור, בפסגות מציינים כי רצוי שהאופטימיות תהיה זהירה. "אנו בהחלט תומכים בדבריה של מנהלת ה-IMF (כריסטין לגארד) לפיהם אסור להיות שאננים, שכן המלאכה עדיין מרובה"
לדברי ניר, "בעוד אנו שותפים לדעה כי חל שיפור בשנה וחצי האחרונות, בעיקר במחויבות המנהיגים לפתרון המשבר, ובאופן הטיפול שלהם בו, עדיין אין להתייחס למשבר הזה כאל משבר שנפתר או להתעלם מהסיכונים שהוא מייצר לכלכלה העולמית".
מבחינת הנתונים, מדד אמון העסקים בגרמניה עלה בפעם השלישית ברציפות ל-104.2 מ-102.4 בחודש דצמבר. ספרד מנצלת את התשואות הנמוכות וגייסה כבר 9.4% מהצרכים הפיננסיים שלה ל- 2013. 60% מהביקושים הגיעו מחוץ לספרד. בנקים באירופה החזירו 137 מיליארד אירו שלוו במסגרת ה LTRO (הלוואה ל-3 שנים בריבית של 1%).
בריטניה משאל עם על חברות באיחוד האירופאי (EU)
ראש ממשלת בריטניה קמרון הבטיח כי אם יבחר שוב לראשות הממשלה, הוא יפעל לביצוע משאל עם בנוגע לחברות בריטניה באיחוד האירופי עד 2017. "בעיקרון, הממשלה מעוניינת להישאר באיחוד, אך קמרון מעוניין לפתוח למו"מ את תנאי החברות של בריטניה", מעריכה ניר.
ניר מעריכה גם כי "ההחלטה על משאל עם עתידי, מיועדת אך ורק בכדי לסייע לקמרון בבחירות הצפויות במאי 2015, שכן יש לא מעטים בבריטניה, שחושבים כי המוסדות של האיחוד האירופאי מתערבים יתר על המידה בנושאים הפנימיים של המדינות (בהן בריטניה)"
בכלכלה הגדולה בעולם - הרפובליקנים אישרו את העלאת תקרת החוב האמריקני לתקופה של 3 חודשים
ביום רביעי הצביע בית הנבחרים האמריקני על העלאת תקרת החוב לתקופה של 3 חודשים. ההצעה צפויה עתה לעבור לאישור הסנאט, ועל פי ההערכות, צפויה לעבור ללא שינוי, ואז להישלח לנשיא אובמה לחתימה.
"ההצעה הזו מפחיתה את הסיכון שבית הנבחרים, ובעיקר הרפובליקנים יואשמו בהידרדרות של הכלכלה האמריקאית לכדי פשיטת רגל; מטרתה: למנוע מצב שבו יש העלאה של תקרת החוב לטווח ארוך ללא תכנית מפורטת ארוכת טווח במקביל להתמודד עם ,'משבר החוב' של הכלכלה האמריקאית".
ניר מציינת גם כי קיימת סוגיה נוספת עמה ידרשו המחוקקים להתמודד, כבר בקרוב, והיא סוגיית הקיצוצים התקציביים שהיו צפויים להיכנס לתוקף כבר בתחילת 2013 אך נדחו בחודשיים ימים, ל-1 במרץ. מדובר בסכום של 1.2 טריליון דולר, מחציתו בהוצאות ביטחון.
בגזרת התעסוקה, תביעות חדשות לדמי אבטלה מוסיפות להפתיע את הכלכלנים לחיוב. על פי הנתון השבועי האחרון, נרשמה ירידה של 5,000 בהיקף הדרישות בשבוע האחרון, לאחר ירידה של 40,000 בשבוע הקודם. המגמה מצביעה על המשך ירידה בתביעות החדשות לדמי אבטלה, והמתאם הגבוה של נתון זה עם שוק המניות, מאותת על שוק מניות חיובי (שימו לב שהנתון של התביעות הינו במהופך).
נתונים מעודדים בסין
מדד מנהלי הרכש בסין עלה בחודש ינואר ל-51.9, העלייה החמישית ברציפות, לרמתו הגבוהה ביותר בשנתיים האחרונות. הממוצע ארוך הטווח של המדד עומד על 51.7. הגורמים העיקריים לעלייה הינם גידול בייצור ועלייה ברמת התעסוקה במשק הסיני. מצד שני, רכיב ההזמנות החדשות ירד במעט ל-52.7 מ-52.9 בדצמבר ורכיב ההזמנות לייצוא שמר על יציבות. השיפור במהלך חודש ינואר היה בעיקר כתוצאה משיפור בביקושים המקומיים כאשר צמיחת הייצוא עדיין מתונה.
- 1.סוחר ותיק 27/01/2013 17:04הגב לתגובה זוהכל נזיל ביותר !!!!!! הכותרות משתנות במהירות ז ה י ר ו ת
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
