הבנקים המרכזיים בסין ובאירופה חתכו בריבית: "לא יפתור את בעיות הצמיחה"
דקות ספורות לאחר שבאנגליה הוחלט על להזריק עוד כסף שווקים ולהותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.5% הגיעו הבנקים המרכזיים בסין ובאירופה וחתכו את הריבית במשק.
הבנק האירופי המרכזי, ה-ECB, הודיע כי הריבית באירופה תרד לרמה של 0.75% מרמה קודמת של 1%. מדובר ברמת שפל היסטורית אך עם זאת ההחלטה הייתה מגולמת בציפיות השוק. בנוסף, הריבית על הפיקדונות ירדה מרמה של 0.25% לרמה של 0%.
ומאירופה לגזרת הכלכלה השנייה בעולם. הבנק המרכזי הסיני הפחית את הריבית על ההלוואות ב-0.31% ל-6% ועל הפקדונות ב-0.25% ל-3%, זאת במטרה לאפשר לבנקים במדינה להציע הלוואות זולות יותר. הבנק המרכזי (PBOC) מסר, כי הבנקים יכולים להעניק אשראי בהנחה של עד 30% על שיעורי הריבית.
מדובר בחודש השני ברציפות בו חותכת סין את הריבית על הכסף במדינה מתוך מטרה לתדלק את הצמיחה בכלכלה השניה בגודלה בעולם. בחודש שעבר, הייתה זו הורדת הריבית הראשונה מזה יותר משלוש שנים.
סין החלה לפעול באגרסיביות על מנת לעודד את הצמיחה שנפגעה ברבעונים האחרונים ממשבר החובות המתחולל באירופה וממצב שוק הנדל"ן במעצמה. הצעד הגיע אחרי ששני נתוני ייצור במידנה נפלו ביוני ולקראת פרסום נתוני התמ"ג לרבעון השני של השנה, ב-13 ביולי.
בנפרד, הבנק המרכזי של בריטניה הותיר היום את הריבית ללא שינוי על 0.5% ועל הרחבת תוכנית רכישות האג"ח בכ-50 מיליארד ליירות שטרלינג לסך כולל של 375 מיליארד ליש"ט תוך שהוא מאריך את מועד התוכנית בעוד 4 חודשים.
"'שמחה וששון' בשווקים אך לא מדובר בפיתרון לבעיית הצמיחה באירופה"
"שלושה בנקים מרכזיים הראו פעלתנות, רצו להראות שהם עושים משהו ובתוך כך בחרו להשתמש בכלים העומדים לרשותם. ה-ECB והבנק המרכזי של סין חתכו ריבית והבנק המרכזי של בריטניה הרחיב את תוכניתו לרכישת אג"ח. כתוצאה מהמהלך השוק מגיב בעליות", מסכם אייל קליין, אסטרטג השווקים הבינלאומיים בבית ההשקעות אי.בי.אי.
"הורדת הריבית ברבע האחוז באירופה הייתה בצפי ולא תגרום לצמיחה ביבשת, זהו יותר צעד סימבולי. אציין כי מדובר בשפל היסטורי ברמת הריבית. בנוסף הריבית על הפקדונות באירופה ירדה מ-0.25% לרמה של 0% - כלומר כסף ששוכב בבנק כבר לא מייצר כסף יותר ויש פה אמירה רצינית. לגבי סין - מלבד ההשפעה החיובית זוהי גם הודאה כי ישנה בעיה בצמיחה. לגבי בריטניה, התשואות כבר מאוד נמוכות כך שההשפעה תהיה יותר בדאגה לנזילות לשוק".
- 2.מקווה לטוב 05/07/2012 15:43הגב לתגובה זועד לפני שעתיים האמנתי שיגיע עוד ראלי של 10% שיימשך לפחות 3 חודשים,עכשיו כשאני רואה את כל ההורדות של הריבית והלחץ אני מבין שהמפולת כבר התחילה (גם אם יהיו כמה ימים של עליות) תכלס הכי בטוח להיות בחוץ -יש סיכוי לא קטן של עוד ראלי אז שורט לא בא בחשבון והסיכוי למפולת הולך וגדל מיום ליום
- 1.פיני 05/07/2012 15:07הגב לתגובה זואיזה טעות הוא עשה ראו איזה כתבות על אירופה ומה קורה הכל מזנק

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים
יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה.
מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה.
הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.
אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?
טסלה Tesla -2.05% עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.
הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.
למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.
השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנועי הצמיחה החדשים
לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.
