כריסטין לגארד
צילום: טוויטר

נגידת ה-ECB: "התחזית הכלכלית מעורפלת בשל אי הוודאות החריגה"

כריסטין לגארד, נגידת הבנק המרכזי, בהתייחסות למלחמת הסחר אחרי החלטת הבנק להוריד שוב את הריבית בגוש האירו: "אנחנו יודעים שלדברים יהיהו השפעה על הצמיחה, אבל ההשפעה על האינפלציה תתבהר רק לאורך זמן"; בחודש מרץ עמדה האינפלציה בגוש האירו על 2.5%

רוי שיינמן | (1)

הבנק המרכזי האירופי שוב החליטלהוריד את הריבית בגוש האירו זו הפעם ה-7 ב-10 החודשים האחרונים, לרמה של כ-2.25%. ההחלטה מגיעה על רקע ההסלמה המשמעותית במלחמת הסחר של ארה"ב עם שותפות הסחר שלה מאז ההחלטה הקודמת, כשעל האיחוד הוטלו מכסים של כ-20%, אם כי בתקופת ההקפאה עומדים המכסים על האיחוד על כ-10%.


במסיבת העיתונאים לאחר החלטת הריבית, התייחסה נגידת הבנק כריסטין לגארד להתפתחויות האחרונות, לתהליך ההחלטה על הורדת הריבית, ולאי הוודאות המתמשכת.


לא כולם הסכימו שצריך להוריד את הריבית

לגארד התייחסה לחילוקי הדעות שהיו בקרב הועדה בגיבוש החלטת הריבית. לדבריה, ההחלטה לא הייתה מובנת מאליה, וגם בקרב התומכים בה היו חילוקי דעות באשר לגובה ההורדה: "בכנות, היו לא מעט נגידים שבתחילת הדרך תמכו בהשארת הריבית על כנה", אמרה. "היו גם מי שהעלו את האפשרות להוריד ב-50 נקודות בסיס, אבל אף אחד לא באמת לחץ על כך. הרוב התכנס סביב הורדה של 25 נקודות בסיס".


בדבריה חשפה לגארד את הלך הרוח המתוח בתוך הוועדה, שמצאה את עצמה מתמודדת עם שורה של נתונים סותרים ותחזיות שמצביעות על כיוון לא ברור, מצד אחד, ירידה ביצוא ומנגד אינפלציה שעדיין גבוהה מהיעד ועומדת על 2.5%.


אחד הגורמים המרכזיים שהובילו להחלטה להוריד את הריבית הוא ההסלמה במלחמת הסחר בין ארה"ב לשותפותיה, ובעיקר הפגיעה הצפויה ביצוא האירופי. הבנק הדגיש כי החשש מפני האטה בצמיחה נובע בין היתר מהסרת הפטורים, העלאת מכסים ושינוי של מסלולי סחר בינלאומיים, מהלך שעלול להוביל לירידה בביקושים למוצרים אירופיים ולפגוע בפעילות הכלכלית.


"אין ספק שהמכסים משפיעים לרעה על הביקוש", אמרה לגארד. "ברור שתהיה לכך השפעה על הצמיחה, אבל ההשפעה על האינפלציה תתברר רק בהמשך. צריך זמן כדי להבין את ההשלכות המלאות של ההתפתחויות האלה".


בנוסף, אחת ההתבטאויות החריפות של לגארד עסקה במושג "הריבית הנייטרלית", הרמה שבה המדיניות המוניטרית לא מרחיבה ולא מגבילה את הפעילות הכלכלית. לדבריה, מדובר ברעיון תיאורטי שנכון רק בעולם יציב, ולא במציאות הנוכחית. "מי שחושב שאנחנו חיים בעולם ללא זעזועים, שירים את היד או שיבדוק את עצמו", אמרה בציניות. "לכן אי אפשר עוד להישען על ריבית נייטרלית כסוג של סמן ימני. צריך להתמקד במה שבאמת חשוב, להוריד את האינפלציה ליעד של 2%".

קיראו עוד ב"גלובל"


מדיניות מבוססת נתונים, לא תחזיות

לגארד שבה והבהירה כי מדיניות הריבית תתקבל "מפגישה לפגישה", ותהיה תלויה לחלוטין בנתונים הכלכליים שיוצגו בזמן אמת. "אנחנו נמצאים בתקופה שבה חייבים להסתמך על נתונים בטוחים ואמינים - לא על הנחות תיאורטיות", אמרה לגארד. "היעד ברור - אינפלציה של 2%, ואנחנו נשתמש בכל הכלים שעומדים לרשותנו כדי להגיע לשם".


האינפלציה בגוש האירו עומדת כאמור על כ-2.5%, ירידה לעומת השיאים של השנה שעברה, אך עדיין מעל היעד הרשמי של 2%. השוק מעריך כי כל עוד יימשכו הזעזועים הגיאופוליטיים, הבנק המרכזי ימשיך לשקול הורדות נוספות.


בניסיון לאזן את השיח, התייחסה לגארד גם לפן הפיסקלי, והדגישה כי דווקא על רקע חוסר הוודאות והלחצים הגוברים, יש צורך דחוף במדיניות תקציבית שתתמוך בכלכלה. לדבריה, עלייה בהשקעות בתחומי התשתיות והביטחון עשויה לתרום לצמיחה, אך הבנק לבדו לא יכול להתמודד עם כל האתגרים. "זהו הזמן למנהיגות פוליטית", אמרה.


לסיום, לגארד לא הסתירה את הדאגה מהמגמות הנוכחיות. "התחזית הכלכלית מעורפלת בשל רמות חסרות תקדים של אי ודאות", אמרה. שיבושים בשרשראות האספקה, תנודתיות גוברת בשווקים, ומלחמות סחר, כל אלה מעיבים על היכולת של הבנק לקבוע מסלול ברור.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הדופה שלך מעורפלת שמארוי דופו וזלינום במקום להפיל את שוק ההון (ל"ת)
    יאצק 17/04/2025 18:04
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.