סין
צילום: unsplash

סין: פטורי המכסים האמריקאיים - "צעד קטן ולא מספק"

משרד המסחר הסיני קורא לטראמפ לבטל לחלוטין את המכסים ההדדיים, בעוד התקשורת הממלכתית מציגה את ההקלות כנסיגה אמריקאית

אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה סין


משרד המסחר הסיני הגדיר את פטורי המכסים שהעניקה ארה"ב למוצרים טכנולוגיים כ"צעד קטן" וקרא לנשיא האמריקאי דונלד טראמפ "לבטל לחלוטין" את המכסים ההדדיים, הכוללים מכס של 145% על יבוא מסין. "אנו דוחקים בארה"ב להקשיב לקולות ההגיוניים של הקהילה הבינלאומית והגורמים המקומיים, לעשות צעד גדול בתיקון טעויותיה, לבטל לחלוטין את הפעולה השגויה של 'מכסים הדדיים', ולחזור לדרך הנכונה של פתרון חילוקי דעות באמצעות דיאלוג שוויוני המבוסס על כבוד הדדי".


משרד המסחר הסיני הוסיף כי סין "מעריכה את ההשפעה הרלוונטית" של פטורי המכסים על חלק ממוצרי הטכנולוגיה שהוכרזו בסוף יום שישי האחרון. ג'יימיסון גריר, נציג הסחר האמריקאי, אמר ביום ראשון כי "כרגע" אין תוכניות לשיחה בין טראמפ לנשיא סין שי ג'ינפינג. "הסוגיה הזו נמצאת באמת ברמת המנהיגים", אמר.


התגובה בסין למכסים האמריקאיים באה לידי ביטוי הן בתקשורת הממלכתית והן ברשתות החברתיות. הפטורים האחרונים מוצגים בתוך סין כנסיגה של טראמפ והוכחה נוספת לכך ששרשראות האספקה הסיניות אינן ניתנות להחלפה בקלות על ידי חברות אמריקאיות. "דעת הקהל רואה בכך בהרחבה כנסיגה נוספת של ממשלת ארה"ב במדיניות המכסים שלה", כתב העיתון הרשמי "בייג'ינג דיילי". בפלטפורמת הרשתות החברתיות הפופולרית בסין, וויבו, התג "ממשל טראמפ נסוג שוב" דורג במקום השני ברשימת החיפושים החמים.


פטור על מוצרי טכנולוגיה

ממשל טראמפ הודיע בסוף יום שישי על פטור ממכסים למספר מכשירים ורכיבים טכנולוגיים נפוצים, כולל טלפונים חכמים, מחשבים, מוליכים למחצה, תאים סולאריים וכונני הבזק, על פי הנחיות של המכס וביקורת הגבולות האמריקאי. המהלך נתפס כניצחון משמעותי לענקיות הטכנולוגיה, ביניהן אפל, המייצרות מוצרים רבים בסין. עם זאת, ההשפעות ארוכות הטווח על הכלכלה האמריקאית והעסקים הקטנים מהמכסים על סין עלולות להיות בלתי הפיכות.


מכס של 20% על כל המוצרים הסיניים עדיין נשאר בתוקף, למרות ההכרזה על פטורי המכסים. פטורים אלה כוללים מוצרים רבים שהם קריטיים לשרשרת האספקה הטכנולוגית העולמית, אך עדיין משאירים תעשיות רבות אחרות תחת משטר המכסים המחמיר.


המתיחות המסחרית בין ארה"ב לסין היא חלק ממאבק גדול יותר על הגמוניה טכנולוגית וכלכלית עולמית. ממשל טראמפ טוען כי המכסים נועדו להגן על העבודה האמריקאית ולקדם ייצור מקומי, בעוד סין רואה בהם צעד עוין המפר את כללי הסחר הבינלאומיים. המשברים הביטחוניים בין המדינות, כולל המתיחות סביב טייוואן, מקשים עוד יותר על פתרון חילוקי הדעות המסחריים. התוספת של סוגיות ביטחוניות למשא ומתן המסחרי יוצרת שכבות נוספות של מורכבות, המקשות על השגת הסכם מקיף.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 14/04/2025 09:21
    הגב לתגובה זו
    ארצות הברית גמרה להיות הפראיריים שלהם.
  • 2.
    עושה חשבון 14/04/2025 07:37
    הגב לתגובה זו
    ללא קשר למכסים אסור לקנות מוצרים מארהב . ארהב מוצגת כאויב.
  • 1.
    מלחמת המסחר תמשיך עוד חודשים. 14/04/2025 00:49
    הגב לתגובה זו
    טייוואן התחילה בהכנות לפלישת סין. צבא סין מוכן לפלישה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.