בינה מלאכותית
צילום: טוויטר

אופטימיות בשוק הטכנולוגיה: תקציבי הבינה המלאכותית בעלייה

למרות הנפילה במניות נרשמת מגמה חיובית בהוצאות הבינה המלאכותית, כאשר IBM עשויה להוביל את מהפכת ה-AI בארגונים גדולים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בינה מלאכותית

בשעה שהשווקים נסחרים בתנודתיות משמעותית, מסתמנת מגמה מפתיעה בעולם הטכנולוגיה התאגידית: המחויבות להשקעה בבינה מלאכותית לא רק שאינה נחלשת, אלא דווקא מתחזקת באופן משמעותי. מחקר חדש שפורסם השבוע מצביע על תופעה מעניינת - ארגונים גדולים מגדילים את חלקה של הבינה המלאכותית בתקציב ה-IT שלהם. כ-12% מתקציבי טכנולוגיות המידע כיום מוקדשים לפיתוח והטמעת יכולות בינה מלאכותית, כאשר בחלק מהארגונים הנתון מגיע אף ל-15%. זוהי עלייה דרמטית בהשוואה לנתוני ינואר שעמדו על 10% בלבד.


בעוד המשקיעים נרתעו לאחרונה מהמניות הטכנולוגיות, המנהלים בחברות דווקא מזהים בתקופה זו הזדמנות אסטרטגית להתקדם בתחום הבינה המלאכותית. סקר מקיף שנערך בחודש האחרון בקרב מנהלי טכנולוגיות מידע חושף כי כ-70% מהארגונים שהחלו ביישום טכנולוגיות בינה מלאכותית האיצו את המאמצים שלהם בחצי השנה האחרונה.


IBM במוקד

במוקד המגמה הזו ניצבת ענקית הטכנולוגיה הוותיקה IBM, שלפי הערכות בוול-סטריט עשויה להיות המרוויחה הגדולה בגל ההשקעות הנוכחי. היכולת של החברה לשלב את פתרונות הענן שלה עם יכולות בינה מלאכותית מתקדמות מציבה אותה בעמדה אסטרטגית מול לקוחותיה הארגוניים.


הדבר מעניין במיוחד לאור העובדה שמניית IBM עצמה איבדה כ-6.7% מערכה בחמשת השבועות האחרונים. נפילה זו משקפת את המגמה הכללית בשוק הטכנולוגיה, שם מדד הנאסד"ק רשם ירידה מצטברת של כ-11% בארבעה מתוך חמשת השבועות האחרונים.


הסיבות לירידות אלו מגוונות - מאי-ודאות לגבי מדיניות המכסים של ממשל טראמפ ועד לחששות שמחירי המניות כבר משקפים את הצמיחה העתידית מבינה מלאכותית. אך הנתונים החדשים מראים פער מעניין בין התנהגות השוק לבין המציאות התפעולית בחברות עצמן.


השקעות ה-AI מתפשטות מעבר לטכנולוגיה

מעניין לציין כי ההשקעות בבינה מלאכותית מתפשטות הרבה מעבר לתעשיית הטכנולוגיה עצמה. ענפי השירותים הפיננסיים, הבריאות, התחבורה והלוגיסטיקה מובילים את המגמה, כאשר ארגונים בתחומים אלו משקיעים סכומים חסרי תקדים בטכנולוגיות חדשניות.


האנליסט דן איבס מוודבוש, שמזוהה כאופטימי מובהק לגבי עתיד חברות הטכנולוגיה, מסמן כרגע את פלנטיר וסיילספורס כהשקעות התוכנה המבטיחות ביותר לשנה הקרובה. אך ההפתעה האמיתית היא ההמלצה הנלהבת לגבי IBM, חברה שבעבר נחשבה למסורבלת ומיושנת.

קיראו עוד ב"גלובל"


לפי הדו"ח, ל-IBM יש "הזדמנות עצומה" לנצל את בסיס הלקוחות הרחב שלה ולהציע להם פתרונות בינה מלאכותית מתקדמים בשנה וחצי הקרובות. היתרון הגדול של החברה טמון ביכולתה להתאים את השירותים לסביבות היברידיות, המשלבות מערכות ישנות עם טכנולוגיות חדשות.


לא כולם אופטימיים

לא כל האנליסטים חולקים את אותה התלהבות של איבס. בג'יי.פי. מורגן מביעים גישה זהירה יותר כשהם מתייחסים לסיכונים הנובעים ממדיניות החיסכון האגרסיבית של ממשל טראמפ. ההערכה היא שהפחתות בהוצאות הממשלתיות עלולות להשפיע על IBM, אם כי באופן מוגבל, שכן לקוחות פדרליים מהווים פחות מ-5% מהכנסות החברה.


המירוץ לאימוץ בינה מלאכותית אינו מוגבל לחברות אמריקאיות בלבד. הנתונים מצביעים על מאבק גלובלי, עם חברות אירופאיות ואסיאתיות המגדילות גם הן את השקעותיהן בתחום. מומחים טוענים כי ההשקעה בבינה מלאכותית אינה רק עניין של יתרון תחרותי, אלא שאלת הישרדות עבור ארגונים בעידן הדיגיטלי המואץ.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.