בינה מלאכותית
צילום: טוויטר

אופטימיות בשוק הטכנולוגיה: תקציבי הבינה המלאכותית בעלייה

למרות הנפילה במניות נרשמת מגמה חיובית בהוצאות הבינה המלאכותית, כאשר IBM עשויה להוביל את מהפכת ה-AI בארגונים גדולים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בינה מלאכותית

בשעה שהשווקים נסחרים בתנודתיות משמעותית, מסתמנת מגמה מפתיעה בעולם הטכנולוגיה התאגידית: המחויבות להשקעה בבינה מלאכותית לא רק שאינה נחלשת, אלא דווקא מתחזקת באופן משמעותי. מחקר חדש שפורסם השבוע מצביע על תופעה מעניינת - ארגונים גדולים מגדילים את חלקה של הבינה המלאכותית בתקציב ה-IT שלהם. כ-12% מתקציבי טכנולוגיות המידע כיום מוקדשים לפיתוח והטמעת יכולות בינה מלאכותית, כאשר בחלק מהארגונים הנתון מגיע אף ל-15%. זוהי עלייה דרמטית בהשוואה לנתוני ינואר שעמדו על 10% בלבד.


בעוד המשקיעים נרתעו לאחרונה מהמניות הטכנולוגיות, המנהלים בחברות דווקא מזהים בתקופה זו הזדמנות אסטרטגית להתקדם בתחום הבינה המלאכותית. סקר מקיף שנערך בחודש האחרון בקרב מנהלי טכנולוגיות מידע חושף כי כ-70% מהארגונים שהחלו ביישום טכנולוגיות בינה מלאכותית האיצו את המאמצים שלהם בחצי השנה האחרונה.


IBM במוקד

במוקד המגמה הזו ניצבת ענקית הטכנולוגיה הוותיקה IBM, שלפי הערכות בוול-סטריט עשויה להיות המרוויחה הגדולה בגל ההשקעות הנוכחי. היכולת של החברה לשלב את פתרונות הענן שלה עם יכולות בינה מלאכותית מתקדמות מציבה אותה בעמדה אסטרטגית מול לקוחותיה הארגוניים.


הדבר מעניין במיוחד לאור העובדה שמניית IBM עצמה איבדה כ-6.7% מערכה בחמשת השבועות האחרונים. נפילה זו משקפת את המגמה הכללית בשוק הטכנולוגיה, שם מדד הנאסד"ק רשם ירידה מצטברת של כ-11% בארבעה מתוך חמשת השבועות האחרונים.


הסיבות לירידות אלו מגוונות - מאי-ודאות לגבי מדיניות המכסים של ממשל טראמפ ועד לחששות שמחירי המניות כבר משקפים את הצמיחה העתידית מבינה מלאכותית. אך הנתונים החדשים מראים פער מעניין בין התנהגות השוק לבין המציאות התפעולית בחברות עצמן.


השקעות ה-AI מתפשטות מעבר לטכנולוגיה

מעניין לציין כי ההשקעות בבינה מלאכותית מתפשטות הרבה מעבר לתעשיית הטכנולוגיה עצמה. ענפי השירותים הפיננסיים, הבריאות, התחבורה והלוגיסטיקה מובילים את המגמה, כאשר ארגונים בתחומים אלו משקיעים סכומים חסרי תקדים בטכנולוגיות חדשניות.


האנליסט דן איבס מוודבוש, שמזוהה כאופטימי מובהק לגבי עתיד חברות הטכנולוגיה, מסמן כרגע את פלנטיר וסיילספורס כהשקעות התוכנה המבטיחות ביותר לשנה הקרובה. אך ההפתעה האמיתית היא ההמלצה הנלהבת לגבי IBM, חברה שבעבר נחשבה למסורבלת ומיושנת.

קיראו עוד ב"גלובל"


לפי הדו"ח, ל-IBM יש "הזדמנות עצומה" לנצל את בסיס הלקוחות הרחב שלה ולהציע להם פתרונות בינה מלאכותית מתקדמים בשנה וחצי הקרובות. היתרון הגדול של החברה טמון ביכולתה להתאים את השירותים לסביבות היברידיות, המשלבות מערכות ישנות עם טכנולוגיות חדשות.


לא כולם אופטימיים

לא כל האנליסטים חולקים את אותה התלהבות של איבס. בג'יי.פי. מורגן מביעים גישה זהירה יותר כשהם מתייחסים לסיכונים הנובעים ממדיניות החיסכון האגרסיבית של ממשל טראמפ. ההערכה היא שהפחתות בהוצאות הממשלתיות עלולות להשפיע על IBM, אם כי באופן מוגבל, שכן לקוחות פדרליים מהווים פחות מ-5% מהכנסות החברה.


המירוץ לאימוץ בינה מלאכותית אינו מוגבל לחברות אמריקאיות בלבד. הנתונים מצביעים על מאבק גלובלי, עם חברות אירופאיות ואסיאתיות המגדילות גם הן את השקעותיהן בתחום. מומחים טוענים כי ההשקעה בבינה מלאכותית אינה רק עניין של יתרון תחרותי, אלא שאלת הישרדות עבור ארגונים בעידן הדיגיטלי המואץ.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.