ליפ-בו טאן  אינטל (רשתות)
ליפ-בו טאן אינטל (רשתות)

אינטל מזנקת ב-8% - המשקיעים אוהבים את התכניות של המנכ"ל החדש

מניית אינטל קופצת אחרי הדיווחים על התכניות של מנכ"ל אינטל החדש - ליפ-בו טאן - לייצוב הספינה והחזרת החברה למסלול, שכוללים השקעה בפאונדרי וקיצוצים בדרגי הביניים של החברה; המשקיעים מרוצים והמניה קופצת ב-8%

רוי שיינמן | (4)
נושאים בכתבה אינטל ליפ-בו טאן

המשקיעים אהבו את המינוי של המנכ"ל החדש של אינטל Intel Corp -3.11%  , ליפ-בו טאן ששימש בעבר כמנכ"ל קיידנס, והם גם אוהבים את מה שהוא מתכנן לעשות בחברה - לפי הדיווחים טאן מתכנן לבצע מספר שינויים בחברה, שכוללים בעיקר ייעול תפעולי ואיחוד תהליכים, התמקדות ובנייה מחדש של עסקי ה-AI של החברה, וקיצוץ בדרג הביניים בהנהלה שלפי הדיווחים טאן רואה כמנופח ואיטי מדי.


להחזיר את אינטל להיות ענקית שבבים

עד לפני בערך שנה אינטל נתפסה כאחת המתחרות הגדולות בתחום השבבים - הן בצד העיצוב מול אנבידיה והן בצד הייצור מול TSMC. אינטל החלה לייצר שבבים במודל של פאונדרי, כלומר ייצור שבבים גם עבור חברות אחרות, אפילו עבור אנבידיה, כאשר היא נתפסה כאלטרנטיבה האמריקאית ל-TSMC. היא קיוותה למצב את עצמה כשחקנית דומיננטית בתחום הזה אבל היא כשלה, וכך גם בתחום עיצוב שבבי ה-AI שם היא הפסידה לאנבידיה, שגם באופן סמלי החליפה אותה במדד הדאו ג'ונס. למעשה, חטיבת הפאונדרי הסבה לאינטל הפסד של כ-13.4 מיליארד דולר ב-2024.


לפי הדיווחים טאן דווקא רוצה להמשיך עם כיוון הפאונדרי תוך שיפור היעילות התפעולית וגיוס של לקוחות נוספים. בטווח הקצר, הוא צפוי לקדם תוכניות לפיתוח שבבים ייעודיים לשרתים מבוססי בינה מלאכותית, לצד בחינת הזדמנויות בתחומי התוכנה, הרובוטיקה ומודלי בינה מלאכותית מתקדמים. בין היתר, טאן כבר רמז כי בכוונתו לשמור על שליטה במפעלי הייצור של החברה תוך שיפור התפוקות.


לאינטל יש רוח גבית בנושא הזה מהממשל האמריקאי שרוצה להחזיר את הייצור לארה"ב, במיוחד ממשל טראמפ. הכוונה הזו של הממשל והסובסידיות הביאו את ההנהלה הקודמת להעדיף את הייצור על פני הפיתוח, אלא שהבעיה התבררה מהר - אינטל לא סיפקה את הסחורה ולהקים מפעלי ייצור כשאין מי שיקנה את התוצרת זה בזבוז ענק. אינטל מפגרת אחרי TSMC ולאחרונה הממשל האמריקאי קרא לחברה הטייואנית להקים מפעלים בארה"ב וקיבל תשובה חיובית - TSMC תשקיע 100 מיליארד דולר במפעלים בארה"ב. גם אינטל משקיעה והרבה, אבל היא עלולה להיות במהלך השנים הקרובות פחות מועדפת על הממשל שראה בה חלק מבשרו.


קיצוצים בכוח האדם

על רקע המשבר אינטל פיטרה בשנה שעברה כ-15% מכוח האדם שלה, שהם כ-17-18 אלף איש. הגל פגע גם בישראל כאשר כאן פוטרו בין 1,000-1,800 עובדים, ולפי הדיווחים ייתכן וטאן חושב שזה לא הספיק.


בשיחה עם עובדי החברה טאן ציין שהחברה תיאלץ להתמודד עם "החלטות קשות", מה שעושי לרמוז שהוא שוקל פיטורים נוספים. האנליסט דילן פאטל ביקר את גישתו של המנכ"ל הקודם, פט גלסינגר, שלדבריו נמנע מהחלטות קשות ולא פיטר מספיק מנהלים בדרגי הביניים: "הוא היה יותר מדי נחמד". טאן עשוי לנקוט בגישה שונה ולקצץ בדרגי הביניים של החברה, במיוחד בהתחשב בביקורת שיש לו כלפי ההנהלה הקודמת - למשך תקופה מסוימת, טאן היה חבר בדירקטוריון אינטל, אך באוגוסט 2023 הוא התפטר בשל חילוקי דעות על כיוון החברה. לפני פרישתו, היה אחראי על הערכת פעילות הייצור של אינטל, אך יצא מהתהליך מתוסכל מהתרבות הארגונית של החברה, שלדבריו הפכה לאיטית מדי בקבלת החלטות.


השבב החדש של אינטל

אחד המבחנים של טאן יהיה בהוצאה לפועל של ייצור המוני של שבב ה-AI החדש של החברה, ה-Panther Lake, שנחשב לשבב המתקדם ביותר של החברה עד כה. 

קיראו עוד ב"גלובל"


לפי ההערכות, כדי להבטיח את הצלחת חטיבת הפאונדרי, אינטל תצטרך לגייס לפחות שני לקוחות גדולים שיזמינו ממנה שבבים בכמויות משמעותיות, ולשבבי ה-AI החדשים יש את הפוטנציאל הטוב ביותר למשוך לקוחות כאלה - במידה וההשקה שלהם תלך בצורה חלקה.


בנוסף אינטל רוצה להיכנס למחזור קבוע של השקת שבבים חדשים מדי שנה, בדומה לאנבידיה. עם זאת, ההערכות מדברות על כך שפיתוח פייפליין של שבבים שיאפשר לה לעמוד ביעדים האלה יימשך לפחות עד 2027.


האם טאן הוא האיש המתאים להוביל את המהפך של אינטל?

טאן כאמור מכיר את אינטל מתקופתו בדירקטוריון, כאשר כבר אז הייתה לו ביקורת על ההתנהלות של החברה, אבל השאלה שנשאלת היא האם הוא בכל זאת האיש המתאים למשימה. כשטאן הגיע לקיידנס ב-2009 הכנסות של החברה עמדו על כ-1 מיליארד דולר וההפסד על כ-1.86 מיליארד דולר. כשהוא עזב ב-2021 ההכנסות הגיעו לפי 3 מזה ובשורה התחתונה נרשם רווח של כמעט 700 מיליון דולר, כל זה כשבתקופתו המניה עלתה פי 60.


זה מרשים אבל עמו שאומרים "ביצועי העבר לא מעידים על העתיד". אינטל נמצאת במצב מאתגר והרבה אנליסטים בכלל מחכים לראות האם טאן יפצל את עסקי הפאונדרי ועיצוב השבבים של החברה, מה שיציף ערך למשקיעים. כמו שזה נראה עכשיו טאן דווקא מתכוון להתמקד בעסקים האלה, מה שמעלה את השאלה האם אינטל תמשיך להיפרד מעסקים שיותר רחוקים מעסקי הליבה שלה, כמו שעשתה עם מכירת אחזקתה בחברת השבבים הננינים לתכנות Altera, וכמו שהיא אולי תעשה בהמשך אפילו עם מובילאיי. בינתיים יש אופטימיות ואולי אפילו אופוריה סביב אינטל, שמאז ההודעה על המינוי כבר זינקה ב-30%.


תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קוצין טוב לfaang (ל"ת)
    אנונימי 17/03/2025 22:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חבצלתאנונימי 17/03/2025 20:24
    הגב לתגובה זו
    אינטל חברה זקנה עם מנהלים ועובדים זקנים חלקם מעל 30 שנה בחברה TSMC צעירה ב 20 שנה מאינטל בתחום היצור שעיקרו עבודה פיזית קשה זה הבדל משמעותי. אין לאינטל סיכוי להתחרות ב TSMC בעליות היצור.עדיף למכור את החברה והמפעלים בחלקים.
  • ועובדים מבוגרים בהנחה שהם מנוסים ויודעים את העבודה זה חיסרון (ל"ת)
    אנונימי 17/03/2025 22:52
    הגב לתגובה זו
  • תלמה 18/03/2025 22:48
    תגדל תבין.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.