ליפ-בו טאן  אינטל (רשתות)
ליפ-בו טאן אינטל (רשתות)

אינטל מזנקת ב-8% - המשקיעים אוהבים את התכניות של המנכ"ל החדש

מניית אינטל קופצת אחרי הדיווחים על התכניות של מנכ"ל אינטל החדש - ליפ-בו טאן - לייצוב הספינה והחזרת החברה למסלול, שכוללים השקעה בפאונדרי וקיצוצים בדרגי הביניים של החברה; המשקיעים מרוצים והמניה קופצת ב-8%

רוי שיינמן | (4)
נושאים בכתבה אינטל ליפ-בו טאן

המשקיעים אהבו את המינוי של המנכ"ל החדש של אינטל Intel Corp -4.24%  , ליפ-בו טאן ששימש בעבר כמנכ"ל קיידנס, והם גם אוהבים את מה שהוא מתכנן לעשות בחברה - לפי הדיווחים טאן מתכנן לבצע מספר שינויים בחברה, שכוללים בעיקר ייעול תפעולי ואיחוד תהליכים, התמקדות ובנייה מחדש של עסקי ה-AI של החברה, וקיצוץ בדרג הביניים בהנהלה שלפי הדיווחים טאן רואה כמנופח ואיטי מדי.


להחזיר את אינטל להיות ענקית שבבים

עד לפני בערך שנה אינטל נתפסה כאחת המתחרות הגדולות בתחום השבבים - הן בצד העיצוב מול אנבידיה והן בצד הייצור מול TSMC. אינטל החלה לייצר שבבים במודל של פאונדרי, כלומר ייצור שבבים גם עבור חברות אחרות, אפילו עבור אנבידיה, כאשר היא נתפסה כאלטרנטיבה האמריקאית ל-TSMC. היא קיוותה למצב את עצמה כשחקנית דומיננטית בתחום הזה אבל היא כשלה, וכך גם בתחום עיצוב שבבי ה-AI שם היא הפסידה לאנבידיה, שגם באופן סמלי החליפה אותה במדד הדאו ג'ונס. למעשה, חטיבת הפאונדרי הסבה לאינטל הפסד של כ-13.4 מיליארד דולר ב-2024.


לפי הדיווחים טאן דווקא רוצה להמשיך עם כיוון הפאונדרי תוך שיפור היעילות התפעולית וגיוס של לקוחות נוספים. בטווח הקצר, הוא צפוי לקדם תוכניות לפיתוח שבבים ייעודיים לשרתים מבוססי בינה מלאכותית, לצד בחינת הזדמנויות בתחומי התוכנה, הרובוטיקה ומודלי בינה מלאכותית מתקדמים. בין היתר, טאן כבר רמז כי בכוונתו לשמור על שליטה במפעלי הייצור של החברה תוך שיפור התפוקות.


לאינטל יש רוח גבית בנושא הזה מהממשל האמריקאי שרוצה להחזיר את הייצור לארה"ב, במיוחד ממשל טראמפ. הכוונה הזו של הממשל והסובסידיות הביאו את ההנהלה הקודמת להעדיף את הייצור על פני הפיתוח, אלא שהבעיה התבררה מהר - אינטל לא סיפקה את הסחורה ולהקים מפעלי ייצור כשאין מי שיקנה את התוצרת זה בזבוז ענק. אינטל מפגרת אחרי TSMC ולאחרונה הממשל האמריקאי קרא לחברה הטייואנית להקים מפעלים בארה"ב וקיבל תשובה חיובית - TSMC תשקיע 100 מיליארד דולר במפעלים בארה"ב. גם אינטל משקיעה והרבה, אבל היא עלולה להיות במהלך השנים הקרובות פחות מועדפת על הממשל שראה בה חלק מבשרו.


קיצוצים בכוח האדם

על רקע המשבר אינטל פיטרה בשנה שעברה כ-15% מכוח האדם שלה, שהם כ-17-18 אלף איש. הגל פגע גם בישראל כאשר כאן פוטרו בין 1,000-1,800 עובדים, ולפי הדיווחים ייתכן וטאן חושב שזה לא הספיק.


בשיחה עם עובדי החברה טאן ציין שהחברה תיאלץ להתמודד עם "החלטות קשות", מה שעושי לרמוז שהוא שוקל פיטורים נוספים. האנליסט דילן פאטל ביקר את גישתו של המנכ"ל הקודם, פט גלסינגר, שלדבריו נמנע מהחלטות קשות ולא פיטר מספיק מנהלים בדרגי הביניים: "הוא היה יותר מדי נחמד". טאן עשוי לנקוט בגישה שונה ולקצץ בדרגי הביניים של החברה, במיוחד בהתחשב בביקורת שיש לו כלפי ההנהלה הקודמת - למשך תקופה מסוימת, טאן היה חבר בדירקטוריון אינטל, אך באוגוסט 2023 הוא התפטר בשל חילוקי דעות על כיוון החברה. לפני פרישתו, היה אחראי על הערכת פעילות הייצור של אינטל, אך יצא מהתהליך מתוסכל מהתרבות הארגונית של החברה, שלדבריו הפכה לאיטית מדי בקבלת החלטות.


השבב החדש של אינטל

אחד המבחנים של טאן יהיה בהוצאה לפועל של ייצור המוני של שבב ה-AI החדש של החברה, ה-Panther Lake, שנחשב לשבב המתקדם ביותר של החברה עד כה. 

קיראו עוד ב"גלובל"


לפי ההערכות, כדי להבטיח את הצלחת חטיבת הפאונדרי, אינטל תצטרך לגייס לפחות שני לקוחות גדולים שיזמינו ממנה שבבים בכמויות משמעותיות, ולשבבי ה-AI החדשים יש את הפוטנציאל הטוב ביותר למשוך לקוחות כאלה - במידה וההשקה שלהם תלך בצורה חלקה.


בנוסף אינטל רוצה להיכנס למחזור קבוע של השקת שבבים חדשים מדי שנה, בדומה לאנבידיה. עם זאת, ההערכות מדברות על כך שפיתוח פייפליין של שבבים שיאפשר לה לעמוד ביעדים האלה יימשך לפחות עד 2027.


האם טאן הוא האיש המתאים להוביל את המהפך של אינטל?

טאן כאמור מכיר את אינטל מתקופתו בדירקטוריון, כאשר כבר אז הייתה לו ביקורת על ההתנהלות של החברה, אבל השאלה שנשאלת היא האם הוא בכל זאת האיש המתאים למשימה. כשטאן הגיע לקיידנס ב-2009 הכנסות של החברה עמדו על כ-1 מיליארד דולר וההפסד על כ-1.86 מיליארד דולר. כשהוא עזב ב-2021 ההכנסות הגיעו לפי 3 מזה ובשורה התחתונה נרשם רווח של כמעט 700 מיליון דולר, כל זה כשבתקופתו המניה עלתה פי 60.


זה מרשים אבל עמו שאומרים "ביצועי העבר לא מעידים על העתיד". אינטל נמצאת במצב מאתגר והרבה אנליסטים בכלל מחכים לראות האם טאן יפצל את עסקי הפאונדרי ועיצוב השבבים של החברה, מה שיציף ערך למשקיעים. כמו שזה נראה עכשיו טאן דווקא מתכוון להתמקד בעסקים האלה, מה שמעלה את השאלה האם אינטל תמשיך להיפרד מעסקים שיותר רחוקים מעסקי הליבה שלה, כמו שעשתה עם מכירת אחזקתה בחברת השבבים הננינים לתכנות Altera, וכמו שהיא אולי תעשה בהמשך אפילו עם מובילאיי. בינתיים יש אופטימיות ואולי אפילו אופוריה סביב אינטל, שמאז ההודעה על המינוי כבר זינקה ב-30%.


תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קוצין טוב לfaang (ל"ת)
    אנונימי 17/03/2025 22:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חבצלתאנונימי 17/03/2025 20:24
    הגב לתגובה זו
    אינטל חברה זקנה עם מנהלים ועובדים זקנים חלקם מעל 30 שנה בחברה TSMC צעירה ב 20 שנה מאינטל בתחום היצור שעיקרו עבודה פיזית קשה זה הבדל משמעותי. אין לאינטל סיכוי להתחרות ב TSMC בעליות היצור.עדיף למכור את החברה והמפעלים בחלקים.
  • ועובדים מבוגרים בהנחה שהם מנוסים ויודעים את העבודה זה חיסרון (ל"ת)
    אנונימי 17/03/2025 22:52
    הגב לתגובה זו
  • תלמה 18/03/2025 22:48
    תגדל תבין.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

ירידות חדות באסיה בעקבות וול סטריט; הדולר קופץ

אחרי יום שנפתח חיובי ונסגר שלילי בוול סטריט, האווירה השלילית מגיעה גם לשווקים במזרח שסגרו בירידות חדות; ההשפעה מורגשת גם בדולר שמתחזק גם מול השקל; החוזים מתקנים מעט מהירידות של אתמול ועולים עד 0.3%, ומה עם שוק הקריפטו?

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נסגר בירידות חדות, כשהשוק האזורי מהדהד את המהפך בוול סטריט ואת השינוי החד במניות ה-AI. אחרי תחילת מסחר חיובית בארה״ב, אחרי דוחות אנבידיה שהכו את התחזיות, המשקיעים קיבלו בסוף את התסריט הפחות אופטימי: מניות הטכנולוגיה איבדו גובה במהירות, תקוות להורדת ריבית בדצמבר כמעט התפוגגו, והסנטימנט הגלובלי התהפך. הנתונים החזקים משוק העבודה בארה״ב דחפו את הצפי להפחתת ריבית לינאור במקרה הטוב, והמעבר החד במדדים, מעלייה של 2% לירידות של 2%, יצר אפקט שלילי שהגיע ישירות לאסיה.

הירידות בוול סטריט מובילות את הדולר להתחזק, והוא נסחר הבוקר סביב 3.28 שקל לדולר, עלייה של כ-0.8% (לעמוד שער הדולר). העלייה הזו מגיעה  אחרי שרק לפני ימים אחדים הדולר כבר היה מתחת ל-3.2 שקלים. מה שגרם לשינוי המגמה הוא הירידות בוול סטריט. כאשר שוקי המניות בארה״ב יורדים, החשיפה הדולרית של המוסדיים המקומיים קטנה, ולכן הם רוכשים דולרים כדי להשיב אותה לרמה הרצויה, תהליך שמחזק את המטבע האמריקאי. המהלך קורה באופן הפוך בזמן עליות בשוק. להרחבה - שער הדולר מזנק ב-0.8% ל-3.28

באירופה המסחר צפוי להיפתח בירידות, ברקע הירידות החדות בוול סטריט ובאסיה. החוזים על מדד היורוסטוקס 50 מאבד כ-1.4%, וברחבי אירופה החוזים מצביעים על פתיחה שלילית של 0.8-1.5% במדדים המובילים.

המסחר באסיה

יפן נפלה 2.3% בניקיי בהובלת קריסה של מעל 10% בסופטבנק, וירידות כבדות באדוונטסט, טוקיו אלקטרון ולייזרטק. במקביל, נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי חיזקו את ההערכות כי הבנק המרכזי מתקרב להעלאת ריבית נוספת, תרחיש שמוסיף לחץ על שוק כבר לחוץ. 

בדרום קוריאה התמונה הייתה אף קיצונית יותר: הקוספי נפל בכ-3.8%, כשהסנטימנט כלפי מניות שבבים, במיוחד סמסונג ו-SK הייניקס היה שלילי בהמשך לירידות במניות הטכנולוגיה בוול סטריט.