ליפ-בו טאן  אינטל (רשתות)
ליפ-בו טאן אינטל (רשתות)

אינטל מזנקת ב-8% - המשקיעים אוהבים את התכניות של המנכ"ל החדש

מניית אינטל קופצת אחרי הדיווחים על התכניות של מנכ"ל אינטל החדש - ליפ-בו טאן - לייצוב הספינה והחזרת החברה למסלול, שכוללים השקעה בפאונדרי וקיצוצים בדרגי הביניים של החברה; המשקיעים מרוצים והמניה קופצת ב-8%

רוי שיינמן | (4)
נושאים בכתבה אינטל ליפ-בו טאן

המשקיעים אהבו את המינוי של המנכ"ל החדש של אינטל Intel Corp -0.52%  , ליפ-בו טאן ששימש בעבר כמנכ"ל קיידנס, והם גם אוהבים את מה שהוא מתכנן לעשות בחברה - לפי הדיווחים טאן מתכנן לבצע מספר שינויים בחברה, שכוללים בעיקר ייעול תפעולי ואיחוד תהליכים, התמקדות ובנייה מחדש של עסקי ה-AI של החברה, וקיצוץ בדרג הביניים בהנהלה שלפי הדיווחים טאן רואה כמנופח ואיטי מדי.


להחזיר את אינטל להיות ענקית שבבים

עד לפני בערך שנה אינטל נתפסה כאחת המתחרות הגדולות בתחום השבבים - הן בצד העיצוב מול אנבידיה והן בצד הייצור מול TSMC. אינטל החלה לייצר שבבים במודל של פאונדרי, כלומר ייצור שבבים גם עבור חברות אחרות, אפילו עבור אנבידיה, כאשר היא נתפסה כאלטרנטיבה האמריקאית ל-TSMC. היא קיוותה למצב את עצמה כשחקנית דומיננטית בתחום הזה אבל היא כשלה, וכך גם בתחום עיצוב שבבי ה-AI שם היא הפסידה לאנבידיה, שגם באופן סמלי החליפה אותה במדד הדאו ג'ונס. למעשה, חטיבת הפאונדרי הסבה לאינטל הפסד של כ-13.4 מיליארד דולר ב-2024.


לפי הדיווחים טאן דווקא רוצה להמשיך עם כיוון הפאונדרי תוך שיפור היעילות התפעולית וגיוס של לקוחות נוספים. בטווח הקצר, הוא צפוי לקדם תוכניות לפיתוח שבבים ייעודיים לשרתים מבוססי בינה מלאכותית, לצד בחינת הזדמנויות בתחומי התוכנה, הרובוטיקה ומודלי בינה מלאכותית מתקדמים. בין היתר, טאן כבר רמז כי בכוונתו לשמור על שליטה במפעלי הייצור של החברה תוך שיפור התפוקות.


לאינטל יש רוח גבית בנושא הזה מהממשל האמריקאי שרוצה להחזיר את הייצור לארה"ב, במיוחד ממשל טראמפ. הכוונה הזו של הממשל והסובסידיות הביאו את ההנהלה הקודמת להעדיף את הייצור על פני הפיתוח, אלא שהבעיה התבררה מהר - אינטל לא סיפקה את הסחורה ולהקים מפעלי ייצור כשאין מי שיקנה את התוצרת זה בזבוז ענק. אינטל מפגרת אחרי TSMC ולאחרונה הממשל האמריקאי קרא לחברה הטייואנית להקים מפעלים בארה"ב וקיבל תשובה חיובית - TSMC תשקיע 100 מיליארד דולר במפעלים בארה"ב. גם אינטל משקיעה והרבה, אבל היא עלולה להיות במהלך השנים הקרובות פחות מועדפת על הממשל שראה בה חלק מבשרו.


קיצוצים בכוח האדם

על רקע המשבר אינטל פיטרה בשנה שעברה כ-15% מכוח האדם שלה, שהם כ-17-18 אלף איש. הגל פגע גם בישראל כאשר כאן פוטרו בין 1,000-1,800 עובדים, ולפי הדיווחים ייתכן וטאן חושב שזה לא הספיק.


בשיחה עם עובדי החברה טאן ציין שהחברה תיאלץ להתמודד עם "החלטות קשות", מה שעושי לרמוז שהוא שוקל פיטורים נוספים. האנליסט דילן פאטל ביקר את גישתו של המנכ"ל הקודם, פט גלסינגר, שלדבריו נמנע מהחלטות קשות ולא פיטר מספיק מנהלים בדרגי הביניים: "הוא היה יותר מדי נחמד". טאן עשוי לנקוט בגישה שונה ולקצץ בדרגי הביניים של החברה, במיוחד בהתחשב בביקורת שיש לו כלפי ההנהלה הקודמת - למשך תקופה מסוימת, טאן היה חבר בדירקטוריון אינטל, אך באוגוסט 2023 הוא התפטר בשל חילוקי דעות על כיוון החברה. לפני פרישתו, היה אחראי על הערכת פעילות הייצור של אינטל, אך יצא מהתהליך מתוסכל מהתרבות הארגונית של החברה, שלדבריו הפכה לאיטית מדי בקבלת החלטות.


השבב החדש של אינטל

אחד המבחנים של טאן יהיה בהוצאה לפועל של ייצור המוני של שבב ה-AI החדש של החברה, ה-Panther Lake, שנחשב לשבב המתקדם ביותר של החברה עד כה. 

קיראו עוד ב"גלובל"


לפי ההערכות, כדי להבטיח את הצלחת חטיבת הפאונדרי, אינטל תצטרך לגייס לפחות שני לקוחות גדולים שיזמינו ממנה שבבים בכמויות משמעותיות, ולשבבי ה-AI החדשים יש את הפוטנציאל הטוב ביותר למשוך לקוחות כאלה - במידה וההשקה שלהם תלך בצורה חלקה.


בנוסף אינטל רוצה להיכנס למחזור קבוע של השקת שבבים חדשים מדי שנה, בדומה לאנבידיה. עם זאת, ההערכות מדברות על כך שפיתוח פייפליין של שבבים שיאפשר לה לעמוד ביעדים האלה יימשך לפחות עד 2027.


האם טאן הוא האיש המתאים להוביל את המהפך של אינטל?

טאן כאמור מכיר את אינטל מתקופתו בדירקטוריון, כאשר כבר אז הייתה לו ביקורת על ההתנהלות של החברה, אבל השאלה שנשאלת היא האם הוא בכל זאת האיש המתאים למשימה. כשטאן הגיע לקיידנס ב-2009 הכנסות של החברה עמדו על כ-1 מיליארד דולר וההפסד על כ-1.86 מיליארד דולר. כשהוא עזב ב-2021 ההכנסות הגיעו לפי 3 מזה ובשורה התחתונה נרשם רווח של כמעט 700 מיליון דולר, כל זה כשבתקופתו המניה עלתה פי 60.


זה מרשים אבל עמו שאומרים "ביצועי העבר לא מעידים על העתיד". אינטל נמצאת במצב מאתגר והרבה אנליסטים בכלל מחכים לראות האם טאן יפצל את עסקי הפאונדרי ועיצוב השבבים של החברה, מה שיציף ערך למשקיעים. כמו שזה נראה עכשיו טאן דווקא מתכוון להתמקד בעסקים האלה, מה שמעלה את השאלה האם אינטל תמשיך להיפרד מעסקים שיותר רחוקים מעסקי הליבה שלה, כמו שעשתה עם מכירת אחזקתה בחברת השבבים הננינים לתכנות Altera, וכמו שהיא אולי תעשה בהמשך אפילו עם מובילאיי. בינתיים יש אופטימיות ואולי אפילו אופוריה סביב אינטל, שמאז ההודעה על המינוי כבר זינקה ב-30%.


תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קוצין טוב לfaang (ל"ת)
    אנונימי 17/03/2025 22:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חבצלתאנונימי 17/03/2025 20:24
    הגב לתגובה זו
    אינטל חברה זקנה עם מנהלים ועובדים זקנים חלקם מעל 30 שנה בחברה TSMC צעירה ב 20 שנה מאינטל בתחום היצור שעיקרו עבודה פיזית קשה זה הבדל משמעותי. אין לאינטל סיכוי להתחרות ב TSMC בעליות היצור.עדיף למכור את החברה והמפעלים בחלקים.
  • ועובדים מבוגרים בהנחה שהם מנוסים ויודעים את העבודה זה חיסרון (ל"ת)
    אנונימי 17/03/2025 22:52
    הגב לתגובה זו
  • תלמה 18/03/2025 22:48
    תגדל תבין.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


גיימינג משחקים וידאו
צילום: Istock

הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית

מודלי עולם מבוססי AI חודרים לליבת תעשיית הגיימינג, מקצרים תהליכי פיתוח, משנים את עבודת המפתחים ומציבים אתגרים חדשים לענף של 190 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית מתחילה לחדור לעומק תעשיית משחקי הווידאו, עם הופעתם של מודלים חדשים המסוגלים לייצר סביבות תלת־ממד אינטראקטיביות. במוקד השינוי עומדים מה שמכונים “מודלי עולם” - מערכות AI שנועדו לדמות את המציאות הפיזית ולפעול בתוכה. בניגוד לכלי בינה מלאכותית קודמים, שהתמקדו בטקסט, תמונה או וידאו, המודלים החדשים מייצרים מרחבים דינמיים שבהם ניתן לנוע, לפעול ולהגיב בזמן אמת.


חברות מחקר ופיתוח מובילות, ובהן DeepMind של גוגל, לצד יזמים פרטיים וסטארט־אפים עתירי הון, רואים במשחקי הווידאו קרקע ניסוי אידיאלית. הסיבה לכך היא השילוב בין מורכבות טכנולוגית גבוהה לבין סביבה מבוקרת יחסית, שבה ניתן לבדוק יכולות מתקדמות מבלי להתמודד עם רגולציה כבדה.


תעשייה של 190 מיליארד דולר בשנה

לפי הערכות, מדובר בתעשייה שמגלגלת קרוב ל־190 מיליארד דולר בשנה, עם קהל גלובלי רחב וצמא לחדשנות. עבור חברות AI, מדובר בהזדמנות להטמעה מהירה של טכנולוגיות חדשות בקנה מידה מסחרי. כבר כיום נעשה שימוש בבינה מלאכותית ליצירת רכיבים שונים במשחקים, כגון דמויות, טקסטורות ונופים. אולם מודלי העולם מרחיבים את השימוש הזה ומאפשרים יצירה שלמה של סביבות משחק, ולא רק של אלמנטים בודדים בתוך עולם קיים.


מנהלים באולפני משחקים מדווחים כי השימוש בכלים מבוססי AI האיץ משמעותית את קצב הפיתוח. לדבריהם, תהליכים שארכו חודשים התקצרו לשבועות, ולעיתים אף ימים, מה שמאפשר להוציא לשוק משחקים מהר יותר או לבצע יותר ניסויים בשלב הפיתוח.


הטכנולוגיה מחלחלת גם לשיתופי פעולה בין תעשיית המשחקים לעולמות תוכן אחרים. דמויות מוכרות מזיכיונות קולנועיים וטלוויזיוניים הופכות לדמויות אינטראקטיביות בתוך משחקים, המסוגלות להגיב לשחקן בשיחה חיה ולא לפעול רק לפי תסריט קבוע מראש. במקביל, חברות AI משקיעות בפיתוח מודלים שיוכלו להשתלב ישירות במנועי המשחק המרכזיים, כמו Unity ו־Unreal. גורמים בתעשייה מעריכים כי מנועי המשחק עצמם יידרשו לעבור התאמות משמעותיות, כדי לתמוך בתוכן שנוצר בזמן אמת ולא רק בקבצים מוכנים מראש.


ההשפעה על שוק העבודה בענף המשחקים