המרד נגד וול סטריט: יכול להיות שעתיד המשקיעים הוא מחוץ לארה"ב?
רעידת אדמה שקטה מתרחשת בשוקי ההון העולמיים, ורוב המשקיעים טרם קלטו את עוצמתה. לראשונה מזה עשרות שנים, היחסים המסורתיים בין שוק המניות האמריקאי לשאר העולם משתנים באופן דרמטי, ועשויים לסמן את תחילתו של עידן חדש שישפיע על תיקי השקעות רבים.
המתאם ארוך השנים בין השוק האמריקאי לשווקים מפותחים אחרים, שעמד היסטורית על 0.83 (מתוך 1), צנח לאחרונה לרמה של 0.54 - תופעה סטטיסטית נדירה שאמורה להתרחש בפחות מ-0.3% מהזמן. מדובר בנתון שמדאיג את האנליסטים ומעיד על שינוי מבני עמוק יותר מתנודתיות שוק
רגילה.
אחד ההסברים המרכזיים לתופעה קשור לדמות אחת: דונלד טראמפ. עם היבחרו, חוו השווקים האמריקאיים זינוק משמעותי, בעוד שאיומי המכסים שהשמיע חיזקו את הדולר. אך בימים האחרונים, עם הצהרות סותרות ונסיגות מעמדות קודמות, ניכר שינוי במגמה. דווקא שותפות הסחר של ארה"ב נהנות מעליות שערים, במיוחד בסקטור הביטחוני, בעוד שענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות - אותן "שבע המופלאות" שהובילו את השוק - מאבדות מזוהרן.
במשך שנים רבות, שלטה ארה"ב ביד רמה בשוקי ההון העולמיים. כיום, מדינה המהווה רק 4% מאוכלוסיית העולם וכ-25% מהכלכלה העולמית, מחזיקה בנתח מפלצתי של כשני שליש משווי שוק המניות הגלובלי. יחס עוצמה זה, שהפך לחלק בלתי נפרד מהנוף הפיננסי, מתחיל להתערער.
- 10,000 עובדים עשויים לאבד את עבודתם ב-UBS עד 2027
- "שנת 2025 היא נקודת המפנה של שוק הנדל"ן בארה"ב"- מנכ"ל בוליגו קפיטל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שבע המופלאות מראות סימני חולשה
החברות שהובילו את ראלי השוק האמריקאי בעשור האחרון, ובראשן "שבע המופלאות" (אפל, מיקרוסופט, אלפאבית, אמזון, מטא, טסלה ואנבידיה), מתחילות להראות סימני חולשה. הערכות שווי מנופחות, ציפיות גבוהות מדי ותחרות גוברת מציבות אתגר ממשי להמשך השליטה הבלתי מעורערת שלהן.
מחקר מקיף של חברת Research Affiliates מצביע על נתון מטריד במיוחד: מניות צמיחה אמריקאיות גדולות נמצאות באחוזון ה-98 של הערכות שווי היסטוריות - כלומר, היו יקרות יותר רק ב-2% מהזמן בכל ההיסטוריה הפיננסית המתועדת. מנגד, מניות ערך בשווקים מפותחים מחוץ לארה"ב נמצאות באחוזון ה-2 - כלומר, היו זולות יותר רק ב-2% מהזמן.
התחזית לעשור הקרוב מציגה תמונה קודרת עבור המניות האמריקאיות המובילות: צפי לתשואה שנתית של 1.8% בלבד, שתהיה שלילית במונחים ריאליים לאחר אינפלציה. זאת לעומת תשואה שנתית צפויה של 10% במניות ערך במדינות מפותחות שאינן ארה"ב, ו-10.5% במניות ערך בשווקים מתעוררים.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
היכן נמצאות ההזדמנויות הגדולות?
ברזיל, הונג קונג וטורקיה בולטות כשווקים הנסחרים בהערכות נמוכות ביחס להיסטוריה שלהם (אחוזונים 9, 7 ו-22 בהתאמה). לעומתן, אירופה, למרות התדמית השלילית שלה בקרב משקיעים, עדיין נסחרת באחוזון ה-76 - רחוקה מלהיות "מציאה".
עם זאת, חשוב לזכור שהכל יחסי. אנו נמצאים בעידן שבו הערכות השווי המקובלות השתנו. לפי האנליסטים, בהתחשב בכל הנתונים עבור המשקיע המחפש ערך, ייתכן שאין מקום שכדאי להימנע ממנו יותר מארה"ב.
תובנה חשובה העולה מהנתונים נוגעת לעקרון הפיזור הגיאוגרפי. רבים מהמשקיעים נוטים להתרכז יתר על המידה בשוק המקומי שלהם, תופעה המכונה "הטיית הביתיות". אולם המציאות הנוכחית מראה שהסתמכות יתר על שוק בודד, גם אם הוא חזק ומשגשג בעבר, עלולה להוביל לתוצאות מאכזבות בעתיד.
מומחים רבים ממליצים כעת לשקול מחדש את הקצאת הנכסים בתיקי ההשקעות. גיוון והרחבת החשיפה לשווקים בינלאומיים, בדגש על מניות ערך, עשויים להוות אסטרטגיה נבונה בעידן החדש. ההיסטוריה מלמדת שמחזוריות היא מאפיין מובנה בשוקי ההון, וכי תקופות של עדיפות לאזור או סגנון השקעה מסוים מוחלפות בתקופות שבהן אזורים וסגנונות אחרים מובילים.
- 10.אנונימי 26/02/2025 03:49הגב לתגובה זוגולולום בולולום
- 9.אנונימי 25/02/2025 10:28הגב לתגובה זואבל ברגע שבורא עולם רואה שהם יוצרים במכוון אינפלציה גבוהה וריבית נשך על יהודים אחרים אחיהם ובני עמם בניגוד לציוויים בתורה אז הוא נוקט ביד קשה נגד אליטה זו.
- אנונימי 25/02/2025 12:53הגב לתגובה זואתה שחושב שלבורא עולם אין במה להתעסק רק בכספים של בני האנוש ההזויים
- 8.שילר 25/02/2025 08:58הגב לתגובה זושל מי בדיוק התחזית שאתה מציג לגבי השוק האמריקאי האם זה קונצזוס או תחזית של אנליסט עלום אחד קשה לקחת כתבה כזו ברצינות שלא מספקים פרטים בסיסיים.
- 7.זהירות 25/02/2025 03:33הגב לתגובה זורוצים שתשקיעו בברזיל טורקיה לא באמת.
- 6.אתה מבין את העולם שבו אתה חי אירופה בדרך לשנים קשות מאד.....טורקיה על סף פשיטת רגל.... (ל"ת)ישראל 25/02/2025 00:16הגב לתגובה זו
- 5.מפולת 25/02/2025 00:08הגב לתגובה זוהאם המפולת קרובה איך אנשים ישלמו את הלוואות המימון 20 80
- ימכרו את הנכסים שקנו מאוד ביוקר. פתרון אחר (ל"ת)דני 25/02/2025 12:54הגב לתגובה זו
- 4.שלמה 24/02/2025 23:36הגב לתגובה זויהיו תקונים פה ושם אין ספק אבל בגדול זה המדינה היחידה מבלבד ישראל ששוה להשקיע בה השאר או דיקטטורות או מדינות שמשמידות את עצמן
- 3.אנונימי 24/02/2025 23:26הגב לתגובה זוכשהבורסה בארהב יורדתכל בורסות העולם יורדות גם
- 2.גוני קאש 24/02/2025 23:17הגב לתגובה זוזהו ארהב תימחק וברזיל וטורקיה יהיו היורשות אתם יותר טובים מזה
- 1.אנונימי 24/02/2025 23:01הגב לתגובה זומי שמהמר נגד ארהב הוא משוגע
- אנונימי 26/02/2025 08:52הגב לתגובה זורק סין היא דיקטטורה נשלטת גם בהיבט הכלכלי ואולי משם תבוא הישועה למבוהלים שביננו. ראו את עולם הרכב....
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
