אלכס קארפ מנכ"ל פלנטיר; קרדיט: טוויטר
אלכס קארפ מנכ"ל פלנטיר; קרדיט: טוויטר

הלחץ על מניית פלנטיר נמשך: ירידות חדות על רקע חשש מקיצוץ בתקציב הביטחון

חוסר הוודאות בנוגע לתקציבי הביטחון של ארה"ב מכביד על מניית חברת הבינה המלאכותית שהשלימה ירידה של 25% מהשיא

אביחי טדסה | (2)
נושאים בכתבה פלנטיר אלכס קארפ

מניית פלנטיר Palantir -1.26%    ממשיכה לאבד גובה, כאשר החששות מהפחתת תקציבי הביטחון בארה"ב מכבידים על המשקיעים. לאחר ירידה של 4.6% ביום שישי האחרון, המניה פתחה את יום המסחר עם ירידה חדה של 10%, מה שהפך אותה לאחת המניות הבולטות ביותר במדדי וול סטריט. הירידות האחרונות מחקו כ-20% מערכה בשלושת ימי המסחר האחרונים, לאחר שנה שבה המניה זינקה בלמעלה מ-300%.


הירידות החדות מגיעות בעקבות דיווחים על כך שממשל טראמפ שוקל לקצץ בהוצאות הביטחון – מהלך שעשוי לפגוע ישירות בפעילותה העסקית של פלנטיר, המספקת תוכנות בינה מלאכותית ופתרונות נתונים עבור משרד ההגנה האמריקאי וגופים ממשלתיים נוספים. המשקיעים החלו למכור מניות של חברות הקשורות לתעשיית הביטחון, מתוך חשש שהשקעות הממשלה בתחומים כמו בינה מלאכותית צבאית וניתוח נתונים יופחתו. החששות הללו פוגעים בפלנטיר במיוחד, שכן החברה נשענת במידה רבה על חוזים ממשלתיים, והאטה בפעילות זו עלולה להשפיע באופן משמעותי על קצב הצמיחה שלה.


מכירת המניות של המנכ"ל מגבירה את הלחץ 


מלבד אי הוודאות בנוגע לתקציב הביטחון, המשקיעים מתמודדים גם עם דיווחים על כך שמנכ"ל פלנטיר, אלכס קארפ, מתכנן למכור מניות בשווי של עד 1.2 מיליארד דולר. עסקה בהיקף כזה לרוב מאותתת על כך שהנהלת החברה רואה את המניה כמתומחרת גבוה מדי, מה שמעלה חששות בקרב המשקיעים לגבי שווייה העתידי.


במקביל לאימוץ התוכנית החדשה, קארפ ביטל תוכנית מסחר קודמת מדצמבר 2023, שאפשרה מכירה של עד 48.9 מיליון מניות. תוכניות מסחר מסוג זה, הידועות כתוכניות Rule 10b5-1, נועדו למנוע מראית עין של הטיה שעלולה להיווצר כאשר איש פנים מוכר מניות תוך שימוש במידע לא ציבורי. המכירות מתבצעות באופן אוטומטי כאשר מתקיימים תנאים מוגדרים מראש, כגון מחיר, נפח מסחר ועיתוי. בשנת 2024, קארפ כבר מכר 40.7 מיליון מניות פלנטיר תמורת 1.95 מיליארד דולר, במחיר ממוצע של 47.99 דולר למניה. המכירות בוצעו באמצעות לפחות שתי תוכניות מסחר קודמות, כאשר חלק מהמכירות נועדו לכיסוי חבויות מס הקשורות להבשלת יחידות מניה חסומות.



האם הירידות מוגזמות? הדעות חלוקות 


הדעות בקרב האנליסטים בנוגע לפלנטיר נותרות מפוצלות. יש הרואים בירידות האחרונות הזדמנות קנייה, בטענה שמדובר בתגובה מוגזמת לשמועות על קיצוצים בתקציב הביטחון. כך, למשל, דניאל איבס מחברת Wedbush טוען כי שווייה של פלנטיר הנסחרת במכפיל רווח עתידי 136 - מוצדק נוכח הפוטנציאל העתידי של החברה. מנגד, אנליסטים כמו לואי דיפאלמה מ-William Blair מזהירים כי הצמיחה של פלנטיר בתחום הממשלתי עלולה להאט, מה שעשוי להביא לירידה נוספת במניה. אם החברה לא תצליח להרחיב משמעותית את פעילותה בתחום המסחרי, היא עלולה למצוא את עצמה תלויה יותר מדי בגורמים חיצוניים כמו מדיניות ממשלתית ושינויים פוליטיים בארה"ב.


הפעילות הממשלתית של פלנטיר תרמה לצמיחה מרשימה במכירות בשנים האחרונות. התוכנה של החברה, שבתחילה שימשה את קהילת המודיעין האמריקאית, התרחבה לכל זרועות הצבא וכוחות ההגנה של בעלות הברית. מעבר לעבודה הצבאית, סוכנויות ממשלתיות כמו רשות המסים ומרכזי בקרת המחלות משתמשות בטכנולוגיה לצרכים מגוונים, החל מאיתור מעלימי מס ועד ארגון טוב יותר של משאבי בריאות.

מאז הנפקתה לציבור ב-2020, פלנטיר הגבירה את מאמציה למכור את תוכנת הבינה המלאכותית שלה ללקוחות מסחריים. בתחילת החודש, החברה העלתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה, בעקבות מה שהיא מכנה ביקוש "בלתי מרוסן" מלקוחות מסחריים אמריקאים. עם זאת, למרות המעבר ההדרגתי ללקוחות מסחריים, החשיפה המשמעותית של החברה לתקציב הביטחון האמריקאי, ותוכנית מכירת המניות של מנכ"ל החברה, ממשיכים להדאיג משקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אין מלבדו בעולם כולו 24/02/2025 22:33
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה רבה לאלכס ולכל החברה המצוינים בפלנטיר על התמיכה בישראל.
  • 1.
    אנונימי 24/02/2025 21:14
    הגב לתגובה זו
    הממשל הנשיא ישקיעו בבטחון הלאומי של ארהב בצבא ארהב ובכל הארגונים הבטחוניים של ארהב תקשיבו לטרמפ רוצה להחזיר את ארהב למקומה כמעצמת על ...בלי צבא וארגונים בטחוניים איך בדיוק הם יהיו מעצמה ישקיעו ועוד איך
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.