מונית מעופפת
צילום: אתר החברה, צילום מסך

מניות חברות המוניות המעופפות נופלות: "תמחור מוגזם"

בג'יי פי מורגן מורידים המלצה ל-Joby ו-Archer על רקע הראלי החד במניות, אך למרבה ההפתעה מעלים את מחירי היעד לשתי החברות ומזהירים כי המניות נסחרות כאילו אישורי הרגולציה כבר התקבלו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה Joby תעופה


יצרניות המטוסים החשמליים בעלי יכולת המראה ונחיתה אנכית (eVTOL), JobyJoby Aviation -0.85%   ו-ArcherArcher Aviation 1.53%  , סופגות מכה קשה בעקבות הורדת המלצות של בנק ההשקעות ג'יי פי מורגן, שמעריך כי המניות עלו יותר מדי.


האנליסט ביל פטרסון מבנק ההשקעות הוריד את המלצתו למניית Joby מ"החזק" ל"מכירה", אך העלה את מחיר היעד מ-5 ל-6 דולר. במקביל, המלצתו למניית Archer ירדה מ"קנייה" ל"החזק", תוך העלאת מחיר היעד מ-6 ל-9 דולר. בתגובה להורדת ההמלצות, מניית Joby נופלת ב-5.5%, בעוד מניית Archer צונחת ב-11%.


העלאת מחירי היעד למרות הורדת ההמלצות משקפת את הראלי החד שחוו המניות לאחרונה. מניית Joby עלתה בכ-17% מתחילת השנה ובכ-73% בשלושת החודשים האחרונים, בעוד מניית Archer זינקה ב-7% מתחילת 2025 ורשמה עלייה מרשימה של 256% בשלושת החודשים האחרונים.


לדברי פטרסון, המניות החלו להתחזק בחודש שלפני הבחירות והמשיכו להציג ביצועי יתר בהשוואה לסקטור הטכנולוגיה הנקייה מאז ניצחון טראמפ. הוא מעריך כי שתי החברות נתפסות כמוטבות טכנולוגיה ספקולטיביות, בדומה למניות פופולריות בקרב משקיעים קמעונאיים כמו טסלה ו-Rocket Lab. האנליסט מציין כי לאחרונה נצפתה קורלציה גבוהה בין תנועות המחיר של Joby ו-Archer לבין מניות טסלה ו-Rocket Lab. לשם השוואה, מניית טסלה עלתה בכ-65% בשלושת החודשים האחרונים, בעוד מניית Rocket Lab זינקה בכ-191%.





המשקיעים מאמינים בממשל החדש

המשקיעים מאמינים כי הממשל החדש יתמוך בתעשיית החלל המסחרית ובכלי רכב וכלי טיס חשמליים. עם זאת, לדעת פטרסון, הציפיות החיוביות כבר מגולמות במחירי המניות. לטענתו, מניות Joby ו-Archer "נסחרות כאילו אישור סוג המטוס (type certification) כבר הושלם בהצלחה", למרות שהתהליך עדיין בעיצומו.


וול סטריט צופה כי מנהל התעופה הפדרלי (FAA) יאשר את המטוסים של שתי החברות לטיסות מסחריות במהלך 2025, מה שיאפשר להן להתחיל למכור את כלי הטיס ללקוחות מסחריים. עם זאת, אף אחת מהחברות לא צפויה להיות רווחית השנה.


האנליסטים ממשיכים להיות אופטימיים

הקונצנזוס בקרב האנליסטים נותר חיובי למרות הורדת ההמלצות של ג'יי פי מורגן: כ-56% מהאנליסטים המסקרים את מניית Joby ממליצים "קנייה", וכ-78% מהאנליסטים המכסים את מניית Archer ממליצים "קנייה". לשם השוואה, ממוצע המלצות ה"קנייה" למניות ה-S&P 500 עומד על כ-55%.

קיראו עוד ב"גלובל"


מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניית Joby עומד על כ-8 דולר, בעוד מחיר היעד הממוצע למניית Archer עומד על כ-11 דולר.


הורדת ההמלצות מגיעה בתקופה מאתגרת לסקטור הטכנולוגיה הנקייה, כאשר משקיעים מתחילים לבחון מחדש את ההערכות האופטימיות שניתנו לחברות בתחום. עם זאת, התמיכה הרחבה של האנליסטים מעידה על אמון בפוטנציאל ארוך הטווח של תעשיית ה-eVTOL.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

טראמפ מצור על וונצואלה ונפט. נעשה ע״י AIטראמפ מצור על וונצואלה ונפט. נעשה ע״י AI

מחירי הנפט עולים: טראמפ מכריז על חסימת מכליות

החסימה מכוונת למכליות שסומנו בסנקציות, והמחיר מגיב לסיכון לוגיסטי וגם לסיכון להסלמה יותר מאשר לשינוי בביקוש

ליאור דנקנר |

מחירי הנפט עולים במסחר באסיה אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מודיע שהוא מורה על חסימה של כל מכליות הנפט שמוטלות עליהן סנקציות ונכנסות או יוצאות מוונצואלה. ברנט עולה ב 70 סנט ל 59.62 דולר לחבית, ונפט אמריקאי מסוג מערב טקסס עולה ב 73 סנט ל 56.00 דולר לחבית. הסוחרים מתמחרים אפשרות לפגיעה ביצוא הוונצואלי, תוך שהם עדיין מחכים לראות איך אוכפים את המהלך והאם הוא יישאר מוגבל לכלי שיט תחת סנקציות או יתפשט גם לאחרים.

חסימה ימית בפועל מתחילה מהובלה וביטוח

לא ברור איך טראמפ מטיל את החסימה ומה בדיוק תהיה מעורבות משמר החופים, אבל כבר בשבוע שעבר ארצות הברית יירטה ותפסה מכלית תחת סנקציות מול חופי ונצואלה. מאז מתפתח אמברגו בפועל, כשמכליות טעונות עם מיליוני חביות נשארות במים הוונצואליים כדי לא להסתכן בתפיסה, וחלק מכלי השיט מבצעים פרסה ומתרחקים. במקביל, השוק מנסה להבין אם החסימה נשארת ממוקדת רק בכלי שיט שכבר סומנו בסנקציות, או שהיא תתגלגל גם לתנועה של ספינות אחרות שמעמיסות נפט במדינה. 

בשטח, מספיק חשד ליירוט כדי שהמובילים יתחילו לנהל סיכון. מפעילי ספינות מעדיפים לא להיתקע ימים מול חוף תחת מעקב, וחלקם פשוט נמנעים מלעלות על הקו. זה גורר פחות הצעות הובלה זמינות, יותר דרישות לביטוח ולכיסוי משפטי, ומסלול אספקה פחות צפוי. גם כשהנפט כבר טעון, אי הוודאות גורמת לעיכובים במסירה, והפער הזה מתורגם מיידית לפרמיית סיכון במחיר. בצד השני של העסקה, קונים לא מוותרים על הסחורה בחינם, אבל נוטים לדרוש הנחות עמוקות יותר כדי לפצות על הסיכון לעיכוב או הסתבכות, מה שמכביד על ההכנסות של ונצואלה גם אם חלק מהחביות עדיין יוצאות.

לתמונה הזו נכנסת גם מתקפת הסייבר שמפילה השבוע מערכות ניהול מנהלתיות של חברת הנפט הממשלתית פדוסה. כשמערכות מנהלתיות לא מתפקדות, קשה יותר לסגור ניירת, תיאומים ושחרור מטענים בקצב רגיל, וזה מצטבר בדיוק בנקודת הזמן שבה כל שרשרת ההובלה מתכווצת. התוצאה היא לחץ תפעולי כפול, גם בים וגם על הקרקע, שמחזק את התחושה בשוק שהבעיה היא לא ביקוש אלא זרימה, ומספיק שיהיה צוואר בקבוק כדי לראות תגובה במחיר.


וונצואלה קטנה בעולם, אבל החביות שלה רגישות והעקיפות נסגרות

ונצואלה תופסת פחות מ-1% מהתפוקה העולמית, אבל היא נשענת כמעט לגמרי על יצוא נפט כמקור הכנסה, ובאחד הדיווחים מצוין שלפחות 95% מההכנסות מחו"ל מגיעות ממכירות נפט. סין היא הקונה הגדולה ביותר, והנפט הוונצואלי הוא בערך כ-4% מהיבוא הסיני, עם משלוחים בדצמבר שמכוונים לממוצע של יותר מ-600 אלף חביות ביום.