מניות חברות המוניות המעופפות נופלות: "תמחור מוגזם"
בג'יי פי מורגן מורידים המלצה ל-Joby ו-Archer על רקע הראלי החד במניות, אך למרבה ההפתעה מעלים את מחירי היעד לשתי החברות ומזהירים כי המניות נסחרות כאילו אישורי הרגולציה כבר התקבלו
יצרניות המטוסים החשמליים בעלי יכולת המראה ונחיתה אנכית (eVTOL), JobyJoby Aviation 3.66% ו-ArcherArcher Aviation 2.27% , סופגות מכה קשה בעקבות הורדת המלצות של בנק ההשקעות ג'יי פי מורגן, שמעריך כי המניות עלו יותר מדי.
האנליסט ביל פטרסון מבנק ההשקעות הוריד את המלצתו למניית Joby מ"החזק" ל"מכירה", אך העלה את מחיר היעד מ-5 ל-6 דולר. במקביל, המלצתו למניית Archer ירדה מ"קנייה" ל"החזק", תוך העלאת מחיר היעד מ-6 ל-9 דולר. בתגובה להורדת ההמלצות, מניית Joby נופלת ב-5.5%, בעוד מניית Archer צונחת ב-11%.
העלאת מחירי היעד למרות הורדת ההמלצות משקפת את הראלי החד שחוו המניות לאחרונה. מניית Joby עלתה בכ-17% מתחילת השנה ובכ-73% בשלושת החודשים האחרונים, בעוד מניית Archer זינקה ב-7% מתחילת 2025 ורשמה עלייה מרשימה של 256% בשלושת החודשים האחרונים.
לדברי פטרסון, המניות החלו להתחזק בחודש שלפני הבחירות והמשיכו להציג ביצועי יתר בהשוואה לסקטור הטכנולוגיה הנקייה מאז ניצחון טראמפ. הוא מעריך כי שתי החברות נתפסות כמוטבות טכנולוגיה ספקולטיביות, בדומה למניות פופולריות בקרב משקיעים קמעונאיים כמו טסלה ו-Rocket Lab. האנליסט מציין כי לאחרונה נצפתה קורלציה גבוהה בין תנועות המחיר של Joby ו-Archer לבין מניות טסלה ו-Rocket Lab. לשם השוואה, מניית טסלה עלתה בכ-65% בשלושת החודשים האחרונים, בעוד מניית Rocket Lab זינקה בכ-191%.
- ג'ובי אוויאיישן הדגימה טיסה אוטונומית בתרגיל צבאי אמריקני
- ג'ובי השלימה טיסה בין שדות תעופה בקליפורניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשקיעים מאמינים בממשל החדש
המשקיעים מאמינים כי הממשל החדש יתמוך בתעשיית החלל המסחרית ובכלי רכב וכלי טיס חשמליים. עם זאת, לדעת פטרסון, הציפיות החיוביות כבר מגולמות במחירי המניות. לטענתו, מניות Joby ו-Archer "נסחרות כאילו אישור סוג המטוס (type certification) כבר הושלם בהצלחה", למרות שהתהליך עדיין בעיצומו.
וול סטריט צופה כי מנהל התעופה הפדרלי (FAA) יאשר את המטוסים של שתי החברות לטיסות מסחריות במהלך 2025, מה שיאפשר להן להתחיל למכור את כלי הטיס ללקוחות מסחריים. עם זאת, אף אחת מהחברות לא צפויה להיות רווחית השנה.
האנליסטים ממשיכים להיות אופטימיים
הקונצנזוס בקרב האנליסטים נותר חיובי למרות הורדת ההמלצות של ג'יי פי מורגן: כ-56% מהאנליסטים המסקרים את מניית Joby ממליצים "קנייה", וכ-78% מהאנליסטים המכסים את מניית Archer ממליצים "קנייה". לשם השוואה, ממוצע המלצות ה"קנייה" למניות ה-S&P 500 עומד על כ-55%.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניית Joby עומד על כ-8 דולר, בעוד מחיר היעד הממוצע למניית Archer עומד על כ-11 דולר.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
