המשרות הפנויות בדצמבר היו מעל לצפי - והמדדים בוול סטריט עברו לירידות
המשרות הפנויות בארה"ב לחודש נובמבר לפי הסקר של הלמ"ס האמריקאי הסתכמו ב-8.1 מיליון - גבוה מהצפי שהיה 7.7 מיליון משרות פנויות; המשמעות היא שהמעסיקים ממשיכים לגייס עובדים, מה שמעיד על שוק עבודה חזק - ומוריד את הסיכוי להורדות ריבית בהמשך
המשקיעים בוול סטריט קיוו שנתוני המשרות הפנויות לחודש נובמבר יעידו על התקררות שוק העבודה, מה שיעזור לפד' לקבל החלטה להורדת ריבית באחת מההחלות הקרובות, אבל הם התאכזבו - מספר המשרות הפנויות בחודש נובמבר עמד על 8.1 מיליון, גבוה מהצפי שהיה ל-7.7 מיליון משרות וגבוה מהנתון באוקטובר שעמד על 7.8 מיליון.
הנתונים מצביעים על כך שהמעסיקים האמריקאים המשיכו לגייס ולחפש עובדים בנובמר, מה שמעיד על כך ששוק העבודה חזק ומקטין את הצורך בהורדת ריבית מצדו של הפד'. המדדים בוול סטריט שפתחו בעליות של עד 0.4% התהפכו והם יורדים כעת עד 0.7% בהובלת הנאסד"ק.
הנתונים מהחודשים האחרונים היו תנודתיים במיוחד - באוקטובר, בשל סופות ההוריקן ושביתת העובדים בבואינג, נרשמה תוספת של 36 אלף משרות בלבד. בנובמבר, לאחר סיום השביתה, חלה התאוששות משמעותית עם תוספת של 227 אלף משרות. ביום שישי הקרוב צפויים להתפרסם נתוני המשרות החדשות לחודש דצמבר, וההערכות צופות תוספת של כ-157 אלף משרות בחודש האחרון של השנה לצד שיעור אבטלה שנותר נמוך ועומד על 4.2%.
הפד' בוחן מקרוב את נתוני התעסוקה
הפד' כאמור עוקב
מקרוב אחר מצב שוק העבודה במטרה לזהות מגמות שיכולות להשפיע על האינפלציה. עלייה בקצב גיוס העובדים עלול להוביל לעלייה בשכר ובמחירים, בעוד חולשה בשוק התעסוקה עשויה להצביע על צורך בתמרוץ כלכלי באמצעות הורדת ריבית.
- מחפשים עבודה הרבה זמן? אלו המקצועות שמשוועים לעובדים חדשים
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה לאינפלציה שהגיעה
לשיא של ארבעה עשורים לפני שנתיים וחצי, העלה הפד' את הריבית 11 פעמים במהלך 2022 ו-2023. צעדים אלו הצליחו להוריד את האינפלציה מ-9.1% באמצע 2022 ל-2.7% בנובמבר 2024, מה שאפשר לבנק להתחיל להוריד ריבית. עם זאת, בשבועות האחרונים נראה שההתקדמות בבלימת האינפלציה מאטה,
והאינפלציה בארה"ב עומדת נכון להיות על 2.7%, גבוה מהיעד של 2% שהציב הפד'.
בהחלטת דצמבר החליט הפד' להוריד את הריבית בפעם השלישית ב-2024. עם
זאת, קובעי המדיניות של הבנק הבהירו כי ינהגו בזהירות רבה יותר בכל הנוגע להורדות ריבית בעתיד. תחזיותיהם לשנת 2025 כוללות שתי הורדות ריבית בלבד, נמוך מהצפי בשוק שהיה ל-3 או 4 הורדות ריבית במהלך השנה.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
