עקב הירידות עדיף להתרכז במניות של חברות גדולות

ירידות השערים האלה גורמות לחששות בקרב חלק מהמשקיעים לתחילתה של מגמת ירידות, מנגד יש לזכור שמבחינה כלכלית לא קרה בימים האחרונים שום ארוע מהותי שמצדיק ירידות שערים
אפי שמש |

אנו עדים לירידות שערים בשוק המניות הישראלי בימים האחרונים, ירידות השערים האלה גורמות לחששות בקרב חלק מהמשקיעים לתחילתה של מגמת ירידות, מנגד יש לזכור שמבחינה כלכלית לא קרה בימים האחרונים שום ארוע מהותי שמצדיק ירידות שערים.

לדעתי אי הוודאות שנוצרה עקב הקירבה למועד תכנית ההתנתקות אשר עשוייה להשליך גם על יציבות הממשלה היא הגורם העיקרי לירידות השערים בשוק המניות. החשש שהיה קיים בשבועות האחרונים מפני מכירות מניות על ידי המשקיעים הזרים מתגבר בימים האחרונים אך עדיין לא רואים מכירות מהותיות מצד הזרים.

לאור חולשת השוק בימים האחרונים מומלץ לגבי האפיק המנייתי להתרכז במניות של חברות גדולות וצומחות ולא במניות שמחירן גבוה מערכן הכלכלי, גם היום אנחנו עדים לסלקטיביות מסויימת בשוק המניות. לאור מגמת התחזקות הדולר כדאי לבחור גם מניות של חברות מוטות ייצוא.

שוק האופציות

הירידות בשוק גורמות לעלייה בסטיות התקן הגלומות במחירי האופציות – בשורה רעה לכותבי האוכפים. אם לפני שבוע- שבועיים ראינו אינטרס של שחקני המעו"ף לפקיעה במדד גבוה הרי שכרגע לחץ המכירות על שוק המניות פועל נגד אותם שחקני מעו"ף.

השבוע תחול פקיעת האופציות לחודש יוני, צפויה להיות פקיעה סוערת שאי הוודאות לגביה הוא גדול יחסית לפקיעות הקודמות עקב הסיבות שמניתי לעיל.

מאת: אפי שמש

אין בסקירה זו משום המלצה לבצע פעולות קנייה או מכירה כלשהן והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

הכותב הוא מנהל השקעות בכיר ב: U - בנק ועשוי לפעול בניירות הערך המצויינים בכתבה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.