דוד קליין: סוכן הביטוח לא יעלם עקב בכר - אלא יתחזק

"מושג הסוכן לא יעבור מהעולם, אלא יתפתח ויהווה כלי הפצה רלבנטי ומשמעותי ביותר עבור ציבור רחב של אנשים הדואגים לכספם ולגופי מימון", אמר הנגיד לשעבר ד"ר קליין
חזי שטרנליכט |

"יישום המלצות צוות בכר לא יהיה תחילת העידן של פתיחת התחרות בשוק ההון הישראלי, אלא המשכה הטבעי" כך אמר ד"ר דוד קליין, לשעבר נגיד בנק ישראל, בנאום בפני יותר מ-1,300 סוכני ביטוח בכנס "ביטוח ופיננסים 2005" אותו מקיימת באילת לשכת סוכני ביטוח.

ד"ר קליין ציטט את יוסי מנור, נשיא לשכת סוכני ביטוח, אמר כי בעשור הקרוב יהפוך סוכן הביטוח ליועץ האמין והמקצועי של העסקים ושל משקי הבית, תוך הרחבת תחומי פעילות ושל הסוכן.

"מושג הסוכן לא יעבור מהעולם, אלא יתפתח ויהווה כלי הפצה רלבנטי ומשמעותי ביותר עבור ציבור רחב של אנשים הדואגים לכספם ולגופי מימון. הסוכן ישווק לא רק ביטוח, אלא מגוון מוצרים פיננסיים תוך התמחויות בסוגי מוצרים ובפלחי לקוחות של משקי בית ועסקים", אמר ד"ר קליין.

הנגיד לשעבר הציג תמונה של התפתחות המשק הישראלי בעשורים האחרונים, ואמר כי העשור הקרוב החל מהשנה, יהיה עשור הבשלות של המשק בו הממשלה תתמקד ברגולציה וצריכה להשלים רפורמה במיסוי הכנסה מנכסים פיננסיים.

לדבריו, הבנקים המסחריים יצטרכו להתייעל כדי להתחרות מול גופים פיננסים חוץ-בנקאיים מקומיים וזרים. "התחרות תהיה הרבה יותר חריפה, וסביר להניח שמספרם של הבנקים יפחת", אמר ד"ר קליין. "חברות הביטוח יהפכו לספקי שירותים פיננסיים כוללים בהיקף שלא יירד מזה של הבנקים, כשמרכיב הביטוח הקלאסי יירד בחשיבותו בפעילויותיהם".

ד"ר קליין אף אמר כי "המושג חברת ביטוח כפי שאנו מכירים אותו יעבור מהעולם, והפעילות בתחום זה תנוהל ע"י חברה בת של חברת השקעות". "בעולם זה, יגדל הצורך ביעוץ מקצועי עצמאי, ובמקביל יורחבו יכולות הפצה של מוצרים פיננסיים דרך סוכנים ודרך אמצעים אלקטרוניים על בסיס מערכות מידע ומערכות ידע" אמר ד"ר דוד קליין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סופרמרקט אינפלציה קניות
צילום: תמר מצפי

מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות

אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אינפלציה OECD

מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.

בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!

המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD  

www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf


תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם

כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.