ועדת הכספים הכנסת
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

המשימה הראשונה באמת של הממשלה החדשה - להעביר תקציב, ומהר

הממשלה מחויבת על פי חוק להעביר תקציב עד סוף השנה או עד סוף חודש מרץ; הממשלה הנכנסת כמובן לא אשמה שהגענו לרגע האחרון, ובכל זאת - זילות החשיבות של העברת התקציב בזמן פוגעת בכלכלת המדינה ובצמיחה: אילולא נפילת הממשלה, תקציב 2020 היה עובר ב-23 בדצמבר 2020, יהיה רע אם זה יחזור על עצמו

ד"ר אביחי שניר |

הממשל האמריקאי העביר השבוע, ברגע האחרון, את תקציב 2023. זה מזכיר שבארץ התקציב בוודאות לא יעבור בזמן, מכיוון שהחוק מחייב שהתקציב יעבור עד ה-31 בדצמבר. גם אם הממשלה תושבע לפני התאריך הזה, אין סיכוי שהיא תספיק להעביר את התקציב ביום-יומיים שיישארו לה עד הדד-ליין.

כשהממשלה לא תעביר את התקציב עד ה-31 בדצמבר 2022, היא תקבל דד-ליין חדש: היא תצטרך להעביר אותו עד סוף מרץ. לפי החוק, ממשלה שלא מעבירה תקציב עד סוף מרץ אמורה להתפרק. אני בספק אם הממשלה תספיק להעביר את התקציב גם עד הדד-ליין הזה, מכיוון שתהליך העבודה על התקציב הוא תהליך ארוך. זה לא אומר שהממשלה תיפול; ממשלת נתניהו-גנץ יצרה תקדים שלפיו ממשלה יכולה לשנות את החוק. אם הממשלה לא הייתה נופלת ברגע האחרון, היא הייתה מעבירה את תקציב 2020 ב-23 בדצמבר 2020. כך שבפועל, אין דד-ליין אמיתי.

עד שהממשלה תעביר את התקציב, המדינה תתנהל על פי תקציב של 1/12. בכל חודש, החשב הכללי יוכל לאשר למשרדי הממשלה להוציא 1/12 מהסכום שאושר להם בשנה הקודמת. זאת מגבלה משמעותית, מכיוון שאוכלוסיית המדינה גדלה בכל שנה בערך ב-2%, ואם נשארים עם התקציב של השנה הקודמת, זה אומר שאיכות השירותים שהאזרחים מקבלים נפגעת.

יותר מכך, הוויכוחים הפוליטיים בכל פעם שמעבירים תקציב משכיחים את העובדה שהתקציב הוא כלי העבודה החשוב ביותר של כל ממשלה. התקציב הוא פוליטי במובן הטוב של המילה, מכיוון שהוא מאפשר לממשלה להקצות כספים בהתאם לאידאולוגיה של הבוחרים שלה. באמצעות התקציב, הממשלה אמורה להפוך את הבחירה של הציבור למציאות. כל זמן שהתקציב לא אושר, הממשלה לא מיישמת את המדיניות שלה.

אז כשהפוליטיקאים יתפנו מהקמת הממשלה, יתחיל תהליך לקביעת התקציב הבא. כדאי להבין איך התקציב נקבע, כדי לייצר ציפיות לגבי מה יהיה בו, ומה לא.

השלב הראשון הוא קביעת גובה התקציב. בישראל יש שני כללים שקובעים את גובה התקציב. הכלל הראשון הוא כלל הוצאה, והוא קובע בכמה אחוזים ניתן להגדיל את התקציב משנה לשנה. את כלל ההוצאה הראשון קבע שר האוצר נתניהו ב-2004. מאז 2015, כלל ההוצאה קובע כי הגידול המותר בתקציב הוא פונקציה של קצב גידול האוכלוסייה ושל יחס החוב תוצר. לשנה הבאה, כלל ההוצאה קובע כי אסור להגדיל את תקציב הממשלה ביותר מכ-2.7% ביחס לתקציב 2022.

הכלל השני, הוא כלל גירעון. על פי החוק, הגירעון צריך להיות קטן מ-1% מהתוצר. כלומר, לממשלה אסור להתחייב להוצאות הגדולות ביותר מ-1% מהתוצר ביחס להכנסות הצפויות שלה. שני הכללים הללו אמורים לקבוע את גובה התקציב. הממשלה יכולה לשנות את הכללים, כמובן, והיא יכולה לעשות זאת בשתי דרכים:

הראשונה, היא לשחק עם כלל הגירעון. כלל הגירעון קובע שאסור לממשלה להוציא מעבר להכנסות הצפויות. את ההכנסות הצפויות קובע אגף הכלכלנית הראשית, על בסיס של מודלים אקונומטריים. כבר קרה בעבר ששרי אוצר לחצו על כלכלנים ראשיים כדי שהם יגדילו את הציפיות, ועל ידי כך יאפשרו גידול בהוצאות הממשלה. לפי מבקר המדינה, זה קרה, בין היתר, בעת קביעת תקציב 2011/12, ונגמר בגירעון גדול בהרבה מהיעד שתוכנן.

קיראו עוד ב"בארץ"

הדרך השנייה היא לחוקק חוק שיקבע כללי הוצאה וגירעון חדשים. גם זה כבר קרה בעבר. אבל שינוי הכללים בדיעבד, הוא מהלך שמעיד על כך שהממשלה אינה מחויבת לכללים, וזה עלול להוביל לפגיעה בדירוג האשראי של ישראל. בתקופה שבה הריביות בעולם נמצאות בעלייה וממשלת ישראל עדיין נהנית מריביות נמוכות יחסית בגלל דירוג האשראי הגבוה שלה, פגיעה בדירוג האשראי עשויה להוות מכה לא נעימה לכלכלת ישראל.

אחרי שקובעים את גובה התקציב, ניתן לגשת לסעיפי התקציב. הרוב המוחלט של התקציב מורכב מסעיפים שאין לממשלה שליטה עליהם. הסעיפים הקשיחים הללו כוללים שכר של עובדי מדינה, תשלומי פנסיות, תשלום חובות מהשנים הקודמות, וכדומה. את הכספים שנותרים אחרי שמסכמים את כל ההתחייבויות הללו, ניתן להקצות למטרות שהממשלה מעוניינת לתעדף. זה בדרך כלל כולל גם הקטנת תקציבים לסעיפים אחרים – מכיוון שהממשלה פועלת תחת מגבלת תקציב, אם מגדילים הוצאות בסעיף אחד, זה מחייב קיצוץ בתקציב במקום אחר.

למרות כל הרעש שנעשה מסביב לתקציב, השינויים בפועל יהיו כנראה די מינוריים. כמובן שיהיה מי שירוויח ומי שיפסיד, אבל אלא אם כן הממשלה תחליט לשבור את הכללים באופן משמעותי, זה לא צריך להשפיע על הצמיחה בתוצר בשנה הבאה.

ד"ר אביחי שניר, אוניברסיטת בר-אילן

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.