תושבות של קטין המוחזק שלא על ידי הוריו

רו"ח אורנה צח-גלרט, חיים חיטמן,  רו"ח (משפטן) ישי חיבה

ביום 21.9.2015 פרסם המוסד לביטוח לאומי חוזר שמסביר את אופן בחינת תושבותם של קטינים (מתחת לגיל 18) המוחזקים שלא על ידי הוריהם.

חשבים |
נושאים בכתבה חשבים

ביום 21.9.2015 פרסם המוסד לביטוח לאומי (להלן: "המל"ל") חוזר שמסביר את אופן בחינת תושבותם של קטינים (מתחת לגיל 18) המוחזקים שלא על ידי הוריהם.

רקע

  • בהתאם לסעיף 2א לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, הכרה באדם כתושב דורשת שני תנאים מצטברים:
א.  החזקה באחד מסוגי האשרה המקנים תושבות (כמו אזרחות ישראלית, רישיון לישיבת קבע וכדומה).

ב.   מרכז חיים בישראל.

  • כל תושב ישראל מבוטח בביטוח בריאות ממלכתי ללא מבחני גיל.
לעתים מוגשת בקשה למל"ל להכיר בקטין הנושא תעודת זהות ישראלית כתושב ישראל למרות שהוריו חיים בחו"ל ואינם מוכרים במל"ל כתושבים, או שההורה התושב נפטר והקטין חי עם הורה שלא מוכר כתושב במל"ל.

במקרים אלה ודומים להם, מתעוררת הסוגיה כיצד לבחון את מעמדו של הקטין.

ככלל, קטין בא בנעלי הוריו, ואם הם תושבים – גם הקטין תושב. עם זאת, המל"ל קובע בחוזר כי אם הקטין מגיע לישראל והוריו אינם תושבים, התנאי לביטוח של הקטין כתושב ישראל הוא המצאת צו אפוטרופסות מבית דין מוסמך בישראל הקובע כי אדם אחר, שהוא תושב ישראל, משמש אפוטרופוס עבורו.

קטין שאינו נושא תעודת זהות ישראלית או שאינו מחזיק בסוג האשרה המקנה תושבות, לא יוכר כתושב, אף אם ימציא צו אפוטרופוס. 

נהלי הטיפול שפרסם המל"ל בחוזר בעניין בקשה לאישור תושבותו של קטין:

פקיד המל"ל יבדוק במערכת את פרטי ההורים ואת תושבותם.

  • אם הורי הקטין הם תושבים ומחזיקים בקטין – תאושר תושבותו.
  • אם הורי הקטין הם תושבים ומהמסמכים עולה כי הוא מוחזק על ידי אדם אחר שאינו ההורה, אין צורך בהמצאת צו אפוטרופסות וניתן להסתמך על המלצת פקיד שיקום במל"ל לשלם קצבת ילדים למי שמחזיק בקטין, כתחליף להוצאת צו אפוטרופסות, ולאשר תושבות.
  • אם אף לא אחד מהורי הקטין הוא תושב, יש לדרוש ממי שמחזיק בקטין (שהוא בעצמו תושב ישראל) לטפל ללא דיחוי בהוצאת צו אפוטרופסות מבית דין מוסמך בישראל.
עם הסדרת המשמורת על הקטין אצל אפוטרופוס שהוא תושב ישראל, ניתן לאשר את תושבות הקטין.
  • קטין שהוריו חדלו להיחשב תושבים, והוא חזר בגפו ארצה כדי לשרת בצה"ל או להתנדב לשירות לאומי – לפי הנוהל המקוצר שנקבע בין המל"ל לבין משרד הקליטה נחשב הקטין לתושב, ללא צורך בהמצאת צו אפוטרופסות.
מועד תחולת החוזר הוא מיום פרסומו.

הכותבים – אורנה צח-גלרט, רואת חשבון, יועצת ומרצה לענייני הביטוח הלאומי [email protected];

חיים חיטמן ורו"ח (משפטן) ישי חיבה - ממשרד ארצי, חיבה, אלמקייס, כהן - פתרונות מיסוי בע"מ www.ahec-tax.co.il

 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיקדונות בנקאיים מול קרנות כספיות, עוצב ע״י מנדי הניגפיקדונות בנקאיים מול קרנות כספיות, עוצב ע״י מנדי הניג

הריבית על הפיקדונות בבנקים ירדה - ריבית תעריף עד 3.5%

מנדי הניג |

הציפיות להורדת ריבית כבר גלומות בשוק האג"ח וגם במק"מ (מלווה קצר מועד). התשואות ירדו מאוד בימים האחרונים כשהתשואה לשנה עומדת על 3.5%. במקביל הבנקים הורידו את הריבית התעריפית - בבנקים הגדולים אתם תקבלו עד 3.5% בפיקדון לשנה בריבית קבועה. אם תנהלו מו"מ אולי תקבלו עוד כמה עשיריות, כנראה שמעטים יוכלו עדיין לקבל 4%. בקרוב גם זה לא יהיה אפשרי.

הבנקים לא חיכו לירידת ריבית בנק ישראל כדי להוריד את הריבית בפיקדונות. מנגד, הריבית על ההלוואות לא ירדה. זה אומר שהמרווח שלהם דווקא גדל - הפער בין הריבית שהם מקבלים לריבית שהם משלמים דווקא עלה.

כתבנו כאן רק לפני שבוע שיש חלון הזדמנות מאוד קצר כדי להשיג עדיין תשואות יחסית טובות בפיקדונות ( כמה תקבלו בפיקדונות - והאם הם הופכים לאטרקטיביים יותר מקרנות כספיות? ) החלון הזה לרוב הציבור נסגר, רק אלו שיכולים להתמקח מול הבנק וחשובים לבנק, יכולים לקבל ריבית עם קידומת 4. ואז עולה השאלה - מה צריך לעשות משקיע סולידי?

ובכן, מי שלא הספיק לקבע את התשואה בפיקדון שקלי בריבית קבועה, יכול לקבל סדר גודל של 3.5%, אולי 3.8% בבנק, כ-3.5% במק"מ והשאלה כמה בקרנות כספיות - המכשירים בשוק כבר מגלמים כאמור ריבית של 3.5% בשנה, והקרנות הכספיות לרוב מצליחות לעשות יותר בשל היתרון לגודל. סיכוי טוב שהתשואה שנה קדימה תהיה באזור 3.7%-3.8%, זה כמובן נכון להערכה הקיימת שמתבטאת בבשוק במחירי אגרות החוב והמק"מ. אם יהיה שוני בהערכות לגבי הורדת הריבית, אז זה ישפיע על התשואה והריבית.


מעבר לתשואה ברוטו, צריך לזכור את המס. על קרנות כספיות יש מס של 25% על הרווח הריאלי. בפיקדונות יש מס של 15% על הרווח הנומינלי. נניח , כפי שצופים הכלכלנים אינפלציה של כ-2.2% שנה מהיום. זה אומר שקרן כספית שתניב 3.8%, תשלם מס על רווח ריאלי של 1.6%. מדובר במס של 0.4%. יישאר לכם ביד כ-3.4%. 

מודיס
צילום: טוויטר

מודיס מתעלמת מהמציאות; הדירוג של ישראל צריך לעלות וזו עובדה

בסוכנות הדירוג מודי'ס מציינים כי הסכם השלום בעזה הוא התפתחות חיובית אם כי לא משנים את הדירוג; במשרד האוצר מרוצים: השווקים כבר משקפים אמון בכלכלה הישראלית; למה במודיס מנותקים מהמציאות?

תמיר חכמוף |

חברת הדירוג מודי'ס פרסמה אמש עדכון על ישראל הכולל ניתוח כלכלי בעקבות חתימת הסכם השלום בין ישראל לחמאס בשבוע שעבר.
בדו"ח נכתב כי ההסכם מהווה התפתחות חיובית לדירוג האשראי של ישראל (Baa1, תחזית שלילית), שכן הוא מאפשר לממשלה להפנות משאבים חזרה לכלכלה ולצמצום הגירעון. עם זאת, במודי'ס מבהירים כי השפעה ממשית על הדירוג תגיע רק אם ההסכם יישמר לאורך זמן ויעבור מעבר לשלב הראשון, כולל שיקום בעזה, ומעלים את התחזיות לצמיחה בהמשך.

מודיס מנותקים

במבט ראשוני נראה שההודעה של מודי'ס חיובית למרות שבקריאה מעמיקה יותר עולות שתי נקודות שמחלישות את אמינות המסר: התחזית המאוחרת מדי להורדת הריבית, והקישור התמוה בין דירוג האשראי של ישראל לשיקום הכלכלה בעזה.

ראשית, ההנחה שהורדת ריבית בישראל תתרחש רק בתחילת 2026 נראית מנותקת מהמציאות בשטח. סביבת האינפלציה כבר מתמתנת וקיבלנו הפתעה חיובית במיוחד במדד המחירים האחרון, השקל התחזק, והפעילות הריאלית מראה סימני האטה בנתוני התמ"ג של הרבעון השני, כל אלה מגבירים את הסבירות שבנק ישראל יחל בצעדים מוקדמים יותר, כנראה כבר בהחלטה הקרובה. התחזית של מודי'ס, שמרמזת בעקיפין על רצון לראות מדיניות מוניטרית זהירה יותר, עשויה להתפרש כלחץ עקיף על הבנק המרכזי דווקא בשלב שבו הוא שוקל להקל על המשק.

בעיה נוספת היא הקישור שמודי'ס עושה בין התאוששות כלכלית בישראל לבין שיקום עזה. נכון ששקט ביטחוני ויציבות אזורית תורמים לסנטימנט, אך הצגת השיקום בעזה כתנאי מרכזי לשיפור בדירוג האשראי של ישראל נראית שנויה במחלוקת במקרה הטוב. הכלכלה הישראלית מבוססת על מנועי צמיחה פנימיים, טכנולוגיה, יצוא וחדשנות, והיא אינה תלויה באופן ישיר במידת ההתקדמות בשיקום הכלכלה העזתית. הקישור הזה מעלה סימני שאלה לגבי סדרי העדיפויות של מודי'ס וההבנה של מבנה הכלכלה המקומית ואת רמת ההפרדה בין השיקולים הכלכליים לבין הפוליטיים-אזוריים.

ולמרות שהדירוג לא השתנה, ניתן לראות כי השוק מאותת כי היה מקום לשדרוג. תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו בחודשים האחרונים לרמות המשקפות דירוג גובה יותר, במקביל לירידה בפרמיית הסיכון של ישראל, רמז לכך שהמשקיעים מתמחרים בפועל דירוג גבוה מזה שמודי'ס מעניקה כיום. במילים אחרות, השווקים הפיננסיים הקדימו את סוכנויות הדירוג, הם מגיבים לשיפור בסביבה הכלכלית, לירידת האינפלציה ולהתייצבות הפיסקלית, עוד לפני שהתחזיות הרשמיות מתעדכנות.