מורה נבוכים: הטיסה בוטלה, מתי תהיו זכאים להחזר כספי וסיוע?
חברות אל-על, ארקיע וישראייר פתחו בשביתה במחאה על האישור המסתמן של רפורמת שמיים פתוחים שעשויה להוזיל את מחיר הטיסות, אך בד בבד פוגעת לכאורה ברווחיות החברות הישראליות בענף. חלק מהטיסות הוקדמו לשעות טרום השביתה, שהחלה ב-5:00 בבוקר, ובכך מזכות את הטסים בפיצויים עבור שינוי מועד הטיסה. שאר הטיסות התבטלו, או נדחו עקב השביתה.
"נוסע שטיסתו המריאה באיחור של בין 5 ל-8 שעות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה וקיבל על כך הודעה פחות מ-14 יום לפני מועדה זכאי להשבת התמורה בעד הכרטיס או לכרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו. אם בחר הנוסע לקבל כרטיס טיסה חלופי ליום המחרת, הוא יהיה זכאי אף לקבלת שירותי לינה והסעה לשדה. אם התקיימו תנאים אלו בטיסה חזור, יהיה זכאי הנוסע למחצית התמורה הכוללת ששולמה בעד כרטיס הטיסה", כך לדברי עו"ד גיל מיכלס ממשרד עורכי הדין גיל מיכלס ושות', המתמחה בדיני הנזיקין והביטוח ובייצוג תובעים מול חברות תעופה.
לדברי מיכלס, "נוסע שטיסתו בוטלה יהיה זכאי לקבל מחברת התעופה שרותי סיוע ללא תשלום כמזון ומשקאות לתקופת שהותו בשדה, שירותי הסעה בין שדה התעופה למלון, או שדה התעופה לביתו, אמצעי תקשורת, ואם מדובר בטיסה חזור סידורי לינה. נציין עם זאת שבמקרה של הקדמת טיסה של עד 5 שעות אין הנוסע זכאי לדבר, במקרה של איחור הטיסה הוא זכאי למזון או משקאות בלבד".
בדרך כלל מעבר לשירותי סיוע ולהחזר עלות הכרטיס או מתן כרטיס טיסה חלופי, זכאי הנוסע לפיצוי נוסף אם הוקדם, או אוחר מועד הטיסה ביותר מ-8 שעות או שהטיסה בוטלה; אך, מסביר מיכלס "פיצוי נוסף זה לא יהיה תקף במקרה של שביתה מוגנת, שככל הנראה מתקיימת במקרה הנוכחי". אם לא מדובר בשביתה מוגנת, הפיצוי יתקיים לפי המפתח הזה:
מה אם חברת התעופה מערימה קשיים בנוגע למימוש זכיותיכם, לא נותנת את מלוא תמורת הכרטיס, שירותי סיוע, מזון ומשקאות או פיצוי לפי מרחק היעד כאמור בחוק? במקרה זה הינכם זכאים לכל אלו, ובנוסף גם לסכום של עד 10,000 שקלים ללא הוכחת כל נזק. חשוב לציין שנוסע אשר רכש את הכרטיס מסוכנויות נסיעות רשאי לדרוש מהסוכן שהוא אשר יעמוד בקשר מול חברת התעופה ויוודא קבלת המגיע לנוסע כחוק.
מה עושים כשלא ניתן להפריד את עלות כרטיס הטיסה משאר עלות חבילת הנופש?
הונפק לנוסע כרטיס טיסה כחלק מחבילת תיור, יחושב מחירו, בהתאם למרחק הטיסה שהתקיימה בה עילה מזכה, לסוג הטיסה ולסוג מחלקת השירות שבה טס הנוסע בטיסה, לפי מפתח זה וכל עוד לא הוכח כי שולם סכום אחר בעד כרטיס הטיסה:
לאנשי העסקים מקרב הטסים, בכל הנוגע לנזקים עקיפים כפגיעה ממונית או פגיעה במוניטין בשל הפסד השתתפות בכנס מקצועי, או אי חתימת חוזה בסכום זה או אחר בשל ביטול, איחור או הקדמת טיסה ניתן לתבוע פיצוי לפי כל דין, לפי חוק החוזים, פקודת הנזיקין ועוד. במקרה של נזק עקיף בגין פגיעה במוניטין או עסקים יש להניח שביהמ"ש יתייחס אחרת לאיש עסקים שהבטיח טיסה סדירה לבין זה שסמך ידיו על טיסת שכר הנחשבת ממילא למדויקת פחות בזמנים.