מורה נבוכים: הטיסה בוטלה, מתי תהיו זכאים להחזר כספי וסיוע?

במקרים מסויימים חברת התעופה תזכה בהשבת התמורה או בכרטיס טיסה חלופי ואם לא תחוייב בעד 10 אלף שקל ללא הוכחת נזק בבית דין
לירן סהר |

חברות אל-על, ארקיע וישראייר פתחו בשביתה במחאה על האישור המסתמן של רפורמת שמיים פתוחים שעשויה להוזיל את מחיר הטיסות, אך בד בבד פוגעת לכאורה ברווחיות החברות הישראליות בענף. חלק מהטיסות הוקדמו לשעות טרום השביתה, שהחלה ב-5:00 בבוקר, ובכך מזכות את הטסים בפיצויים עבור שינוי מועד הטיסה. שאר הטיסות התבטלו, או נדחו עקב השביתה.

"נוסע שטיסתו המריאה באיחור של בין 5 ל-8 שעות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה וקיבל על כך הודעה פחות מ-14 יום לפני מועדה זכאי להשבת התמורה בעד הכרטיס או לכרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו. אם בחר הנוסע לקבל כרטיס טיסה חלופי ליום המחרת, הוא יהיה זכאי אף לקבלת שירותי לינה והסעה לשדה. אם התקיימו תנאים אלו בטיסה חזור, יהיה זכאי הנוסע למחצית התמורה הכוללת ששולמה בעד כרטיס הטיסה", כך לדברי עו"ד גיל מיכלס ממשרד עורכי הדין גיל מיכלס ושות', המתמחה בדיני הנזיקין והביטוח ובייצוג תובעים מול חברות תעופה.

לדברי מיכלס, "נוסע שטיסתו בוטלה יהיה זכאי לקבל מחברת התעופה שרותי סיוע ללא תשלום כמזון ומשקאות לתקופת שהותו בשדה, שירותי הסעה בין שדה התעופה למלון, או שדה התעופה לביתו, אמצעי תקשורת, ואם מדובר בטיסה חזור סידורי לינה. נציין עם זאת שבמקרה של הקדמת טיסה של עד 5 שעות אין הנוסע זכאי לדבר, במקרה של איחור הטיסה הוא זכאי למזון או משקאות בלבד".

בדרך כלל מעבר לשירותי סיוע ולהחזר עלות הכרטיס או מתן כרטיס טיסה חלופי, זכאי הנוסע לפיצוי נוסף אם הוקדם, או אוחר מועד הטיסה ביותר מ-8 שעות או שהטיסה בוטלה; אך, מסביר מיכלס "פיצוי נוסף זה לא יהיה תקף במקרה של שביתה מוגנת, שככל הנראה מתקיימת במקרה הנוכחי". אם לא מדובר בשביתה מוגנת, הפיצוי יתקיים לפי המפתח הזה:

מתי הנוסע יקבל את הכסף?

החזר עלות כרטיס הטיסה צריך להיות משולם ללקוח בתוך 21 ימי עבודה מאז שפנה בכתב לחברת התעופה, פיצוי כספי יינתן בתוך 45 ימי עבודה, וכל זאת בהעברה כספית, המחאה בנקאית או במזומן.

מה אם חברת התעופה מערימה קשיים בנוגע למימוש זכיותיכם, לא נותנת את מלוא תמורת הכרטיס, שירותי סיוע, מזון ומשקאות או פיצוי לפי מרחק היעד כאמור בחוק? במקרה זה הינכם זכאים לכל אלו, ובנוסף גם לסכום של עד 10,000 שקלים ללא הוכחת כל נזק. חשוב לציין שנוסע אשר רכש את הכרטיס מסוכנויות נסיעות רשאי לדרוש מהסוכן שהוא אשר יעמוד בקשר מול חברת התעופה ויוודא קבלת המגיע לנוסע כחוק.

מה עושים כשלא ניתן להפריד את עלות כרטיס הטיסה משאר עלות חבילת הנופש?

הונפק לנוסע כרטיס טיסה כחלק מחבילת תיור, יחושב מחירו, בהתאם למרחק הטיסה שהתקיימה בה עילה מזכה, לסוג הטיסה ולסוג מחלקת השירות שבה טס הנוסע בטיסה, לפי מפתח זה וכל עוד לא הוכח כי שולם סכום אחר בעד כרטיס הטיסה:

פיצוי או החזר על עלות יתר חבילת התיור הכוללת את סידורי הקרקע, מלונות, העברות, טיולים מאורגנים וכיוצ"ב ניתן יהיה לתבוע במסגרת דיני החוזים ופקודת הנזיקין, זאת ככל ויתברר כי השובתים הפרו בצורה משמעותית את האיזון שבין חירות השביתה לזכויות הזולת, ובהתנהגותם זו יש משום הפרת החובה כלפי הניזוקים שהינה בגדר עוולת הרשלנות. עו"ד מיכלס מסביר שביהמ"ש כבר הכריע בעבר ששביתה חוקית נעשתה באופן בלתי מידתי וחסר פרופורציות תוך פגיעה בזכויות הזולת, ובמקרה שכך יוכח גם הפעם, חברות התעופה עשויות לחוב אישית בנזיקין כלפי ציבור הנוסעים מעבר לעלות כרטיס הטיסה.

לאנשי העסקים מקרב הטסים, בכל הנוגע לנזקים עקיפים כפגיעה ממונית או פגיעה במוניטין בשל הפסד השתתפות בכנס מקצועי, או אי חתימת חוזה בסכום זה או אחר בשל ביטול, איחור או הקדמת טיסה ניתן לתבוע פיצוי לפי כל דין, לפי חוק החוזים, פקודת הנזיקין ועוד. במקרה של נזק עקיף בגין פגיעה במוניטין או עסקים יש להניח שביהמ"ש יתייחס אחרת לאיש עסקים שהבטיח טיסה סדירה לבין זה שסמך ידיו על טיסת שכר הנחשבת ממילא למדויקת פחות בזמנים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דולר יורד
צילום: Photo by Ryan Quintal on Unsplash

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״

מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שער הדולר

השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.41%   אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.

אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה. 

לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים. 

הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.


הנפגעים

מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות

אינפלציה מדד המחירים פירות ירקות
צילום: תמר מצפי

בכמה יעלה מדד המחירים מחר?

מדד המחירים יפורסם מחר ב-14:00 בצהריים - איזה סעיפים ימשכו את המדד למטה ואיזה למעלה - ומה הנתון שהנגיד מחכה לו כדי להוריד ריבית?

תמיר חכמוף |

אחרי חודשים של ציפייה, מדד המחירים לצרכן של אוקטובר שיתפרסם מחר צפוי להכריע לקראת הורדת ריבית ראשונה. המדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, מה שהוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5% והחזיר אותה אל תוך טווח היעד של בנק ישראל. מאז, השוק התייצב: הפסקת האש החזיקה מעמד, אי-הוודאות הגיאופוליטית ירדה, והשקל המשיך להתחזק לרמות של 3.20 שקלים לדולר, הגבוהות ביותר מאז אוגוסט 2022.

בתנאים האלה, תחזיות האנליסטים מתכנסות סביב עלייה של 0.5% במדד אוקטובר, מדד חיובי גבוה אך דומה לעלייה בתקופה המקבילה, שיניח את האינפלציה השנתית סביב 2.5%.

מה עשוי לדחוף את המדד כלפי מעלה?

אחד הסעיפים שקשה כיום לחזות הוא מחירי הטיסות, שהפכו בחודשים האחרונים למפתח להפתעות במדד. לאחר שבתקופת החגים נרשמה עלייה במחירי הטיסות, הכלכלנים מציינים כי הפתעה נוספת, גם אם לא בעוצמה שהפוכה לזו של ספטמבר, עלולה לדחוף את מדד אוקטובר כלפי מעלה מעבר לצפי.

גם ההלבשה וההנעלה נכנסים לחודש עונתי חזק. תחילת דגימת קולקציות החורף מביאה בדרך כלל לעליות מחירים חדות יחסית בעונתיות, כאשר הכלכלנים מציינים כי זה עשוי להיות אחד הסעיפים הדומיננטיים הפעם. לצד זאת, בסעיפי המזון (ללא ירקות ופירות) נרשמו עליות שמוסיפות עוד כמה נקודות בסיס למדד.

ומה ימתן את המדד?

מנגד, הייסוף החד בשקל, שהעצים לאחר העלאת תחזית הדירוג לישראל שקרתה לאחרונה, צפוי למתן את המדד במגוון רחב של סעיפים המושפעים מייבוא. גם סעיף הפירות טריים עשוי להציג ירידות מחירים, שעשויות לעבוד נגד הלחצים העונתיים האחרים.