Unitedhealth Group - מניה בפוקוס
Unitedhealth Group חברה הפועלת בתחום שירותי הבריאות בארה"ב הנחשב כיציב ובעל מתאם נמוך יחסית למצב הכלכלי.
פעילות החברה
החברה הינה חברת שירותי ביטוח בריאות הגדולה בארה"ב. היא משרתת למעלה מ-75 מיליון מבוטחים. החברה מציעה תוכניות המספקות כיסוי בריאותי ללקוחות שונים, הן דרך ארגונים ומעבידים שונים והן בצורה עצמאית (ללקוח בודד ולמשפחתו). החברה בנתה פלטפורמה המחברת בין רופאים ונותני שירותי רפואה לחולים שונים. המבוטח משלם פרמיה תמורתה היא מספקת לו כיסוי על מגוון מחלות ובעיות בריאותיות.
החברה עובדת עם רשת של למעלה מ-730 אלף רופאים ונותני שירותי רפואה אחרים. היא נמצאת בשיתוף פעולה עם כ-5,300 בתי חולים ברחבי ארה"ב. הפעילות העיקרית של Unitedhealth הינה פעילות ביטוחי הבריאות המבוצעת ע"י שלוש יחידות עסקיות שונות, וכאמור ניתנת ליחידים, למעבידים שונים ולזכאי התוכניות הפדרליות Medicare ו-Medicaid.
בנוסף, יש לחברה פעילות מגוונת של שירותי בריאות שונים המסופקים לגורמים שונים במערכת הבריאות, כגון שירותי ייעוץ ואנליזה, שירותי רפואה משלימה (איכות חיים, ראייה, דנטלי, בריאות הנפש וכו') ושירותי מרשמים ופעילות בתי מרקחת.
בין חוזקות החברה ניתן לציין את הרשת הענפה של רופאים, נותני שירות רפואי ובתי חולים, יכולתה בהצעת תוכניות נוספות בתחום איכות החיים (Wellness). יתרון לגודל, הבא לידי ביטוי בכוח רכישה, המאפשר הורדת עלויות למבוטח והתמחותה בתחום מערכות IT המותאמות לתחום הרפואי.
חוזקה נוספת של החברה היא חדשנותה בהיצע התוכניות לטובת בידול מחברות אחרות. לדוגמה, החברה מספקת למבוטחים תוכניות המאפשרות לקבל חינוך רפואי, ייעוץ לפני אשפוז ועוד.
רפורמה בתחום הבריאות ושינויים רגולטוריים
תחום הבריאות בארה"ב נמצא תחת רגולציה כבדה. בשנת 2010 נחקק חוק הרפורמה בתחום הבריאות בעידודו של הנשיא אובמה. הרפורמה המקיפה אמורה להביא לייעול מערכת הבריאות בארה"ב, חיסכון בעלויות ולהביא לכך שליותר אזרחים יהיה כיסוי ביטוחי.
חלק מהחלטות הרפורמה הן לרעת חברות הביטוח. לדוגמה, הגבלה לשולי רווח מסויימים שמעליהן תידרשנה לשלם החזרים (rebates) למבוטח, בדיקה ופיקוח קפדני על רמות תשלומי הפרמיות השנתיות, מתן כיסוי ביטוחי ללא תנאים מוקדמים (למשל מחלה) וכו'. חלק מתנאי הרפורמה כבר בוצעו בשנתיים האחרונות וחלק יבוצעו עד 2014.
מצד שני, הרפורמה הרחיבה את הזכאות לתוכניות הביטוח הפדרליות, ובכך אפשרה להגדיל את הכיסוי הביטוחי גם לאנשים שעד כה לא היו יכולים להרשות לעצמם. לפי דברי החברה הרפורמה עלולה להגביל את אפשרויות הצמיחה העתידיות הן ע"י הגדלת הפרמיה והן בצורה של החתמת מבוטחים חדשים. יתרה מכך, היא מגדילה את הוצאות החברה ואת סיכוני החבות שלה.
החברה טוענת כי חלק מהחלטות הרפורמה יוצרות דרכים חדשות להצמיח את עסקי החברה. לכן קשה לה להעריך את הפגיעה העתידית (אם בכלל) בעסקיה.
תוצאות פיננסיות אחרונות ותחזית ל-2011
בחציון הראשון של 2011 המשיכה החברה בתנופה שאפיינה אותה בשנתיים האחרונות. הכנסות החברה עמדו על כ-50.6 מיליארד דולר, צמיחה של 9% ביחס לתקופה המקבילה. הרווח התפעולי עמד על למעלה מ-34 מיליארד דולר, כלומר שולי רווח תפעולי של 8.5% וסעיף הרווח למניה בדילול מלא, הציג גידול חזק של כ-18% ביחס לתקופה המקבילה ועמד על 2.38 דולר בחציון.
סך המזומנים בקופת החברה עומדים על כ-27 מיליארד דולר, זאת כנגד חוב של כ-11 מיליארד דולר שרובו לטווח ארוך. ההון העצמי של החברה עומד על כ-27.4 מיליארד דולר. לשם ההשוואה, סעיף זה עמד על כ-1.5 מיליארד דולר בשנת 2000.
נתון חשוב נוסף, הינו יכולת החברה לייצר תזרימי מזומנים שנתיים גבוהים. במהלך החציון עמד התזרים התפעולי הנקי על למעלה מ-1.8 מיליארד דולר ובשנת 2010 הציגה החברה תזרים נקי של כ-5.3 מיליארד דולר.
לפי תחזית החברה הכנסותיה יעמדו השנה על כ-101 מיליארד דולר, צמיחה של 7% לעומת 2010, הרווח הנקי בדילול מלא אמור לנוע בטווח של 4.15-1.25 דולר למניה והתזרים מפעילות תפעולית (לפני השקעות) יעמוד על יותר מ- 6 מיליארד דולר.
לסיכום
מחד, מדובר בחברה יציבה מאוד, המציגה מאזן חזק עם עודף מזומנים של יותר מ- 15 מיליארד דולר (13.6 דולר למניה, כרבע מהשווי הנוכחי) ותזרימי מזומנים חזקים לאורך שנים של יותר מ- 5 מיליארד דולר בשנה. החברה מציגה תשואה להון שנתית ממוצעת של קרוב ל-19% לצד צמיחה חזקה בהון העצמי לאורך השנים.
מאידך, החברה בעלת פיזור פעילויות. יתרון לגדול ויכולת חדשנות מוצר. כל אלה ועוד יאפשרו לה להמשיך ולהציג צמיחה בהכנסות וברווח, למרות איומי הרגולציה והרפורמה. מבחינת התמחור, החברה נסחרת כיום במכפיל רווח של 10 על הרווחים הצפויים בשנה הקרובה לעומת מכפיל ממוצע של 17. לדעתנו, המכפיל הנמוך נובע בעיקר מחששות המשקיעים מהפגיעה האפשרית של הרפורמה בתוצאות החברה. לפי הערכת שווי שמרנית אנו מעריכים מחיר יעד של 60 דולר הגבוה ב-40% מהמחיר הנוכחי.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

רוצים לדעת כמה האינפלציה האמיתית במדינה? תסתכלו על הנתון הזה
הישראלים לא פרייארים וזה מה שמוביל לזינוק של פי 3 ביבוא האישי לישראל - מ-20 מיליון לכ-60 מיליון חבילות או מכמיליארד שקל לכ-2.5 מיליארד תוך 4 שנים בלבד - מי אשם בזה והאם צריכים להעלות את הפטור ממס על יבוא אישי?
זה לא חדש שהישראלים לא פרייארים. זה אולי התכונה שהכי מאפיינת אותנו (וגם מאחדת אותנו). כשהמחירים במכולת גבוהים בכ-52% מאירופה אתם לא באמת יכולים להזמין מילקי מברלין אבל אם מדובר בסווטשירט או נעל מותג - המסלול די פשוט ונהיה הרבה
יותר נגיש בשנים האחרונות. והדוח של המבקר מאשש את זה. היקף היבוא האישי זינק בצורה חסרת תקדים וזה כנראה המדד האמיתי ליוקר המחיה כאן. כי כשישראלי מרגיש שעושים עליו סיבוב, הוא לא מקבל את זה בשקט. הוא עושה השוואת מחירים, נכנס לאתרים בחו"ל ומזמין. זה הדרך שלנוו
לומר למערכת אם אתם לא תורידו מחירים, נעשה את זה לבד.
קשה להפנות אצבע לגורם אחד שאשם בזה. היבואנים לפחות חלקם, לא באמת האחראים הישירים לזינוקים במחירים. השקל החזק אמנם נותן להם כוח קנייה גבוה בחו"ל, אבל כשהם מנסים להביא סחורה לארץ הם נתקלים בשרשרת בירוקרטית מתישה, באישורים כפולים, ובבדיקות שתוקעות את הסחורה בנמל. ולכן הם חייבים לתרגם את זה לתג מחיר. המדינה מצידה מדברת על רפורמות חלקן כבר יושמו, אחרות תקועות אבל כנראה שזה עדיין לא מספיק. משרד התעשייה פרסם השבוע שרפורמת ״מה שטוב לאירופה״ - שווה לישראל: עד 12% ירידה במחירים - מאמינים לזה? בכל מקרה הנתונים על היבוא בפועל כנראה משקפים הרבה יותר את התמונה בשטח.
דוח מבקר המדינה חושף: חלה עלייה משמעותית בהיקף היבוא האישי לישראל בין 2020 ל-2024. אם ב-2020 יובאו לישראל כ-20 מיליון חבילות ביבוא אישי בהיקף של 1.14 מיליארד שקלים, 4 שנים לאחר מכן היבוא האישי קפץ לכ-60 מיליון חבילות ובהיקף של 2.4 מיליארד שקלים, זאת כאשר מרבית החבילות הן בעלות של עד 75 דולר ופטורות מתשלום מס. מדובר בקפיצה של כמעט פי שלושה בכמות החבילות ובכפל ומעלה בהיקף הכספי.
הדוח מעריך כי כל תושב במדינה מזמין בממוצע כ-6 חבילות בשנה מחו"ל, מגמה המשקפת שינוי בהרגלי הצריכה, אלא גם את המיאוס מהמחירים שלא מפסיקים לטפס בישראל והפער הבלתי נתפס מהמחירים בחו"ל. העלייה הדרמטית מתרכזת בעיקר בחבילות בעלות ערך נמוך יחסית, אלה שנהנות מפטור מלא ממיסים. חבילות אלו ששוויין עד 75 דולר קפצו מכ־16.7 מיליון יחידות ב־2020 לכ־52.8 מיליון יחידות ב־2024, כלומר גידול של למעלה מ-200%. הגידול הזה משתקף גם בסכום הכולל של חבילות אלה, שזינק מכ־330 מיליון דולר לכ־1.16 מיליארד דולר, גידול של כ־250%.
- המבקר: ליקויים בניהול של מידע מסווג במחשבים של משרד ראש הממשלה
- מקרון מנסה להציל את כלכלת צרפת מקריסה ומקבל מחאה ברחובות. וחברות דירוג האשראי? נגדו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים מלמדים כי הישראלים נמשכים לחבילות בעלות ערך נמוך שזוכות לפטור ממיסים, כאשר קיימת עלייה משמעותית בקטגוריה הזו. לאור הפערים המדהימים שהציג מבקר המדינה בדוח בין מחירי סחורה בישראל לעומת המחירים ביבוא אישי אפשר גם להבין למה הגידול המשמעותי: מעיל גשם לגברים של חברת Colombia שבישראל עולה 510 שקלים, ביבוא אישי עולה 221 שקלים, פער של כ-130%. נעלי ניו באלאנס הנמכרות בישראל בכ-499 שקלים ביבוא אישי עולות 267 שקלים. משחק "בית הבובות של גבי" לילדים עולה בחנות צעצועים בישראל 433 שקלים וביבוא אישי 264 שקלים בלבד. אלו הן דוגמאות בולטות לתופעה כללית שבה מוצרי צריכה בישראל יקרים בעשרות ולעיתים מאות אחוזים לעומת מחירם בחו"ל.